Trots och mat till sparris - föräldrastingen tappad

Samtalsforum med barnen i fokus
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Här är tråden!
Börja alltid en mening med JA
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13057

och JA-utmaningstråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18769

trevlig läsning!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
CiL

Inlägg av CiL »

Senaste dagarna mycket lättare här. Vi äter ute, det blir plock och efterrätter mer eller mindre hela dagen under lunchtid. Och mellanmål med fruktmoser med hirsmjöl som jag tror man kan överleva rätt länge på. Sonen äter också klart bättre, dvs mer. Ostsmörrullarna är bra för mammors matspöken också.
Ambitionerna är på sommarnivå, dvs det är OK utan lunchklocka och OK med pastor med lite andra gryn ocn en ny plockbit i veckan.

Igår hade vi en bakvänd seans efter frukosten (som äts inomhus). Jag har låtit honom äta själv de senaste dagarna och pysslat med annat. När han var klar frågade jag förvånat var min kladdiga grabb var någonstans. Och jag letade. Fann honom, vilken tur - men okladdig! Men var hade kladdet hamnat då? Under bordet? Ramlat på golvet långt bort? Under tröjan? Sonen kiknade av skratt. Så tokigt att gröten, mackan och juicen verkade helt försvunnen! Men de kommer kanske fram, senare? Jag fick sluta, sonen fick ont i magen av skratt.

Strömming, du har fått flera bra tips. Jag önskar jag kunde ge några också! Ett som slår mig är att det är så svårt att vara glad själv inför måltiderna när man befarar att det kommer att bli en eller två tuggor för barnets del. Så snart det släpper lite och blir liiite mer kan man mycket större lätthet bolla med trotset om vilken mugg man ska välja och katastrofen med pastan som ramlade. När barnet äter hyfsat, om så bara vid ett enda tillfälle, så är man lättare en mycket bättre förälder. Och går in i nästa matsituation med lite större attityd av självklarhet.

Äter din tjej bra eller bättre någon eller några gånger i veckan? Det är då jag lyckats vara rolig förälder till sonen, och då har jag passat på att skoja som om det vore semester.

Är det lättare när ni är ute, äter på nya ställen eller med andra? På filt på golvet?
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
strömming

Inlägg av strömming »

Ja jag har fått många bra tips här :) Nu ska hon bara bli frisk först så ska vi sätta igång lite matrutiner. Hon har åkt på dubbelsidig öroninflammation så att matlusten inte varit på topp är kanske förklarat. Men självklart har vi ju mycket att jobba med när hon blir frisk igen.

Maken och jag pratade mycket om det igår och försöker komma fram till en gemensam strategi hur vi ska göra.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
strömming

Inlägg av strömming »

Vår strategi blev - vi tar det som det kommer - och HJÄLP VAD UNGEN ÄTER!!! Hon äter alla mål + mellisar och det mesta vi ställer fram. är visserligen skeptisk också men provar gärna och många saker är gott! Hr i sommar för första gången yttrat orden- Jag är hungrig! och när vi ska laga mat är det I som är först ut i köket! Har fått en liten mage under sommaren! Härligt! :D
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"