Schemahjälp 4 mån med reflux

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej på er!

Tack för ny hjälp!

Jag har gjort som ni föreslår de senaste dagarna - lagt honom kl 8 och då har det oftast gått snabbt att somna (utom igår då det var ledsna miner och övertrötthet) - han är ju helt slut då som ni så klokt påpekar! 45-skarven har han dock vaknat alla ggr, ibland somnat om. Jag ska försöka få till en längre middagssömn också! 45-skarven där är dock väldigt svår att komma över om han vaknar.

Överhuvudtaget blir han fortfarande oftast förbannad och sen ledsen när iv lägger honom att sova i sin vagn. Det är riktigt motigt och provocerande, jag får verkligen anstränga mig för att inte det här att få honom att sova inte ska ta över allt fokus på dagarna så det blir alldeles överkoncentrerat.

Vagna i vargtimmen vågar vi inte riktigt faktiskt, eftersom han på dagen blir så ledsen o arg då. (som det är nu bjuder vi honom faktiskt en napp då....) Kanske vi skulle träna upp buffning och prova det en morgon.

tack igen!
Lotta
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Envisa 45-minutersskarvar beror oftast (90% tippar jag) på 1) ryggläge 2) övertrötthet. Ilskna läggningar dito, men till 95%...
Tidiga mornar beror oftast på 1) för ljust 2) för lite mat
Kan det vara nån ledtråd? :D
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej!
1Mer mat serverades igår inför läggdags. Vi fortsätter på det.
2 Nu har jag också bokat hyra av andningslarm för att prova magläget - Har inte vågat hittills! Och han har inte sovit på mage nånsin ännu, blir spännande att se om han diggar det.. Ska man prova det försa gången på en daglur eller köra på nattsov direkt? OchhHar ni alla som använder detta även larm i vagnen? De flesta nya vagnar är ju ganska smala för magläge för en 4,5 mån....? Eller kör ni ryggläge då?

och vad gör man om/när det larmar?????

/Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Om larmet larmar så gå in och kolla läget, ruska om barnet om du inte ser att det andas. Om inget händer då får du ringa 112, men det har jag aldrig hört talas om att någon behövt göra och då är det ändå mååånga magsovare som hänger här på forumet :O) Och det är ju ingen garanti att sova på rygg!

Vi har köpt billig rymlig vagn på Blocket, då funkar magläget länge. Larmet fungerar inte i rörelse så du får stanna vagnen med jämna mellanrum och kontrollera barnet.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej Emma,

och tack! Nu kommer fler frågor till alla andningslarmvana:

1) det står i beskrivningen till Babysense II med två plattor att stela polyestermadrasser kan ge falsklarm. vi har en av Ikeas vanliga spjälismadrasser i polyester, typ 5-7 cm tjock - har ni andra varit med om att det skulle vara nåt problem?

2) bebis sover nu med rullade handdukar under lakanet på sidorna om sig, lite "ombonat". då bökar han runt mindre och verkar sova godare. kan man ha det när man har larmet, sen? eller måste det vara helt slätt i sängen då, hur gör ni andra?

3) kör ni andra med bara en sensorplatta i vagnen?

kramar Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du kan säkert ha rullarna kvar. Har ingen erfarenhet av just ditt larm, vi hade Angel Care med en platta. Jag testade varje kväll om det "tog" på så sätt att jag förde handen fjäderlätt över alla delar av madrassen och såg att den lilla lampan blinkade överallt i sängen. I alla hörn. Varje kväll före läggning gjorde jag det. De få gånger hon sov i vagnen gjorde jag det också.

Oavsett om det ger falsklarm väcks de sällan av larmets signal :shock: Vårt larm kunde gå av emellanåt om hon låg på ett visst sätt längs kanterna på sängen. Men hon vaknade aldrig, och sanningen är ju att jag inte vet ifall det var falskt larm... :shock: :roll: Det kan man ju liksom inte veta.

Annars är det ju bara att köpa en annan madrass om ni besväras av det. Vi hade IKEAS madrass och märkte inget sådant faktiskt.

Bra att ni har larm! :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Jolo

Inlägg av Jolo »

hmm... ikväll körde vi en test av larmet. Och först verkade det inte alls funka, sen gjorde det som det "skulle" vid test. Men. När vi lagt ner honom i sängen larmade det efter kanske två minuter...??????

Känns inte sådär väldigt tryggt.

Vi får väl testa det igen imorgon men just nu känner jag mig riktigt trött och irriterad, tappar snart sugen. Finns det någon här på forumet som haft Babysense II? Vet ni om det kan bero på att vi har lite höjd huvudända p g a hans reflux? För det verkar väl lite konstigt om det larmar allra första kvällen, efter bara några minuter?

kram Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

Nyss satte vi igång larmet igen för att testa. Det tog 5 minuter så larmade det på nytt.

Är det troligt att det är vår bebis andning som är så oregelbunden?
Knappast va?

?????
Stora J 060310
Lilla J 100120
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hur har ni larmet, plattan? Den ligger väl på en hård skiva direkt under madrassen? Vi sågade till en MDF skiva som mätte madrassens mått och la under den, med sensorplattan på. Funkade super.

Då skall det inte spela någon roll ifall man höjt huvudändan med något under sängbenen så att säga, det förändrar ju inte plattans avstånd till madrassen och lilla juvelen.

Reklamera larmet om ni inte är nöjda, byt till något annat. Vi hade AngelCare, nu i efterhand har jag hört att det har lite högre strålning än andra på grund av att det även har barnvakt i sig. Men vi har varit grymt nöjda med det. Visst, det har också larmat ibland, men som jag skrev ovan vet man ju inte ifall det var falskt alla gångerna.

Vi hade kvar vårt larm tills hon var 11 månader, vi hade haft det oavsett sovfilosofi, SHN eller annat tänk. Larmet har ju inte med det att göra liksom.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej igen, en tid senare!
Och tack för alla svar. Larmet skickade vi tillbaka , fick det aldrig att funka. Sen sist har vi fått något sånär hyfs på daglurar och nu är det en fysiskt aktiv 6,5 månaders kille här hemma dom varit på vippen att börja krypa hela sommaren men fortfarande inte knäckt koden riktigt. Nätterna har varit mycket röriga och oroliga. Vi har ännu inte kurat. Han somnar vid flaska halv åtta och det är morgon kl sju. Innan dess några tillrättalägganden och någon napp i vargtimmen nån gång. Han sover nu på sidan eller mage. I vagnen blir det vändningscirkus och 45/skarv pga ryggläge...

Ja. Som ni märker lite halvbra överlag. Jag har några konkreta frågor:
1 vi har dragit med till två daglurar: 8.45-9.30 och 12-14. Rätt eller fel?
2 kan åttamånadersångest komma vid 6,5 mån? Det är en del gråt och gnäll och mycket gungningar och rytmiskt sprattlande som jag tycker är lite skumt. Är Det bara rörelseglädje/krypvilja/frustration eller ngt liknande åttamånadersångest? Vi är noga med soc delaktighet mot gnället men det är värre på eftermiddagarna när vi tog bort 16-16.45-luren.

Vi ska styra upp det här till ordentliga nattningar och nätter med skratt och
ramsa nu när vi inte flackar omkring på semesterbesök längre.
Jolo

Inlägg av Jolo »

Och tack för all hjälp och eventuella svar , skulle jag avsluta med- det var inte idealiskt att skriva inlägg på en i phone tydligen, ursäkta alla skrivfel!
Kram jolo
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej,
han kan t ex ligga på mage och börja hacka med huvudet. Oftast i vaket tillstånd i krypförsöksorgierna. Men nu imorse även i halvsovande. Jag börjar noja, "är det normaaaalt?"......

Nån som känner igen eller har nån kommentar?

Kram jolo
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej,
han kan t ex ligga på mage och börja hacka med huvudet. Oftast i vaket tillstånd i krypförsöksorgierna. Men nu imorse även i halvsovande. Jag börjar noja, "är det normaaaalt?"......

Nån som känner igen eller har nån kommentar?

Kram jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!
1 vi har dragit med till två daglurar: 8.45-9.30 och 12-14. Rätt eller fel?
Jag tycker att det är för tidiggt för två lurar vid 6 månader. De allra flesta barn behöver tre lurar tills de är ca 8 månader. Om barnet får för lite sömn dagtid så sover de oftast sämre på nätterna.
2 kan åttamånadersångest komma vid 6,5 mån? Det är en del gråt och gnäll och mycket gungningar och rytmiskt sprattlande som jag tycker är lite skumt. Är Det bara rörelseglädje/krypvilja/frustration eller ngt liknande åttamånadersångest? Vi är noga med soc delaktighet mot gnället men det är värre på eftermiddagarna när vi tog bort 16-16.45-luren.
Jag tycker det låter för tidigt för 8 månadersångesten. Jag tror snarare att han är trött. Så om jag var du skulle jag kura honom snart.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Jolo

Inlägg av Jolo »

Tack för råd Ida!
Yes, nu blir det till att motivera pappan till kur o så kör vi sen!
Kram jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"