Nu är han här! Häng med, vetja!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Det är så häftigt Sara! :heart:

STORT Grattis än en gång

Kramar
en lite gråtmild Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur håller man dem vakna egentligen? 8) :D I morgon är stora uppstyrardagen, det finns ju i allafall mat i överflöd just nu, så det borde kunna gå. Hittills är det vaket när det sovs och sovs när det äts och allt där emellan. Men lite ögon har vi allt sett idag så det går ju åt rätt håll. :sleep:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tror Frida var tre veckor innan jag såg hennes ögon ordentligt 8) så ingen panik :wink: . Det är inte bara att komma ut till den här kalla vintervärlden :shock: Hur går det med brösten, inget ont hoppas jag?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Stora uppstyrardagen? Stopp och belägg, kasta dig inte rakt ner i fällan: med mitt andra barn ska jag göra rätt från början. Ta det lugnt, landa, lär känna det lilla livet och njut, innan det börjar styras.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:lol: Jag modifierar lite dårå... Stora Vända rätt på dygnet-projektet. Vi har nämligen VÄLDIGT alerta nätter, men snuttiga dagar. Han sover korta pass dagtid och inget nattetid, så att säga, så idag blir det ljusterapi och lite längre ätpasss i bara blöja. 8)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Haha, jag har ett jättebra tips: Standardmodellen :wink: :lol: :thumbsup:

I "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" har jag diverse tricks och knep för att hålla små Skräp vakna. Obs :oops: jag har utelämnat det enklare våldet :oops:

:lol: :heart: :lol:

Pussa på lilla näsan från mig... O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Okej Torpan, det kan jag gå med på. Men jag måste ju erkänna att jag blev lite kallsvettig och misstänkte att du kanske slagit huvudet i handfatet när du födde lilla barnet. Men nu är jag som sagt vad lugn igen. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

annawahlgren skrev::D Haha, jag har ett jättebra tips: Standardmodellen :wink: :lol: :thumbsup:
Åh, det har jag hört talas om. Ska se om det är nått för oss... 8) :heart:

Jodå, idag har jag lyckats med fyra stora mål, och en hel del vaket. Han sover rätt oroligt, men får han sova nära så sover han lugnt, så det får han, någon dag till.
Det är det klassiska, dålig ordning på när man ska sova och när man ska vara vaken. Här slocknar man som ett utbrunnet ljus bara man har druckit i sig en första udrivning, och då krävs det mindre milda metoder att väcka. Så att säga. Jag hade liksom glömt att man får anstränga sig lite själv också... :roll:
Men nu tror jag att vi hamnat på rätt köl.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Men WOW vilken story :shock: Och vilken sann torparmor du är! Jag ser framför mig att du passade på att slänga på några vedklabbar på brasan innan du gick och vilade, om det fanns, annars gick du nog ut och högg lite ny ved av bara farten :wink: . Mäkta imponerad är jag i alla fall :). Se nu till att njuta av varandra, stor kram :heart:
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Alexander är så lik sin storebror så att det är nästan löjligt. Han kan konsten att äta från bröst mycket bättre men det är den stora skillnaden. Edvard åt i en timme och sov i tre, Alex äter 20 minuter, kämpar sig vaken en stund med lock och pock och tar några tag påfyllning för artighets skull. Somnar sällan vid tutten men i famnen och sover därpå tre timmar varpå han väcks. :shock:

Piggar på sig framåt kvällen och somnar för natten vid midnatt. Åt nattmål mer sovande än vaken i exakt 20 minuter i natt, vid 02.30 och 05. Sov sedan till nio. Storebrors första levnadsmånad såg ut nästan exakt likadant. Men jag gissar att det kanske inte förblir så... :wink:

Han har fortfarande inte gråtit så jag hört det, men knarrar och gnäller som en gnisslig dörr när det sitter en rap i vägen. Det löser han själv och somnar om.

Som sagt, han är så lik sin storebror i både utseende och temperament att jag undrar om det är en repris...

Edvard pysslar och tar lagom mycket hand om oss alla. Lillebror verkar än så länge ett mycket självklart tillskott i hans liv. Varken stort eller smått, typ.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:lol: :heart:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LaQ

Inlägg av LaQ »

Kära nån vilken mäktig och underbar berättelse! Va coola ni är! STORT grattis till hela familjen!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Här har Operation dygnsvändning gått sisådär... Han sover mycket gärna 3-4 timmar dagtid i stöten och sällan mer än 2,5 på natten, plus att han spränger in ett helt SM-mål nån gång vid 03... :roll: På dagarna är han aldrig så vackert klarögd och utåtriktad som där i natten heller...

Hans stygga mor har därför bestämt att man idag får sova 3 timmar på första passet, på rygg :!: och 2,5 på de övriga (det är så bra att läsa andras trådar, har ni tänkt på det?). :D Eftersom solen skiner så fint får man dessutom ligga i fönstret med solen i ögonen... 8) Sedan får man vara naken om så behövs resten av vakentiden. I morse klagade han över att han ju varit vaken halva natten och gärna skulle vilja sova lite till tack, men med gemensama ansträngningar så höll vi honom vaken i en knapp timme.

Påfyllning ratas nästan konsekvent. Han äter rätt snabbt (en riktig naturbegåvning till skillnad från strebror som sagt) och jag trugar honom nog i allafall tre varv innan vi anser att det är färdigätet. Vid påfyllningen ser han förbluffande äcklad ut, :shock: och storebror började ju inte äta från två bröst förrän han var 8 veckor, så jag gissar att det räcker det som finns. Jag pumpar utan besvär ur 2 dl ur det han ratar, så det blir till att ringa mjölk-köket på sjukhuset. Här hälls det ut mjölk hela tiden som blivit för gammal. Pappan fyller på på natten under hans vakenpass men till det går det sällan mer än 50 ml. Nån annan än slasken kan få den överblivna tycker jag.

Nu ska jag ta en liten lur! :sleep:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TorpSara skrev::Här hälls det ut mjölk hela tiden som blivit för gammal. Pappan fyller på på natten under hans vakenpass men till det går det sällan mer än 50 ml. Nån annan än slasken kan få den överblivna tycker jag.
Kan vara bra att frysa in lite om du skulle få för dig att göra utflykt utan minstingen, men du kanske har fyllt förråden :wink: :!: :?: Härligt att amningen funkar så bra!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Jag har inte gratulerat ordentligt så det gör jag nu: GRATTIS :heart:

Underbar förlossningshistoria och supercoola föräldrar :thumbsup:

Väldigt vackert namn han fått lillbebisen. Vi hade tänkt det namnet som andranamn om Leonor varit en pojke.

:heart: Stor kram från Nancy

(ps. klok mamma som väcker busbebisen om det görs försök att sova bort hela dagarna :wink: ds.)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"