Ny här

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Huga :shock:

På Mat, mage, barnakropp pågår en tråd: "Svininfluensan - vaccinera eller ej :?: "

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fanny83 skrev: Och det där med att bebisar klarar sig bra: varför säger de att barn under 2 år är i den här riskgruppen då? Förvirrande!
Jo, för att det alltid är det, vid alla influensor. De tål oftast influensa bra, men de tål komplikationerna dåligt, så därför bör man vara mer vaksam på hur deras tillstånd utvecklas. Men som sagt, det är likadant vid alla influensor. Så, personligen skulle jag vara mer oroad av RS än influensa, den här vintern också...
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Jaha, då förstår jag. Då ska jag se till att oroa mig lite för RS också, medan jag ändå håller på. :D

Fast jag är inte så orolig än så länge. Charlie har ännu inte varit det minsta sjuk i hela sitt långa liv, så jag vet inte vad det innebär. Man får ta den smällen när den kommer.

Innan jag fick barn läste jag om alla oroliga småbarnsföräldrar och förstod såklart att de oroade sig. Men nu förstår man på riktigt. "Fattar de inte att nu finns Charlie och att om NÅGOT händer honom, världens viktigaste barn genom tiderna, så dör jag". Ja, man tycker ju så, men man fattar också att alla andra föräldrar (förhoppningsvis) tycker precis likadant om sina små guldklimpar.

Som förälder får man uppleva en helt ny sorts oro. Och även om oro inte är den mest förnämliga känslan är jag ändå tacksam över att jag får möjlighet att uppleva den. Hellre det än att gå omkring och oroa sig för vad man ska göra av sitt liv.

Men man skulle väl ändå kunna sammanfatta det som så att svininfluensan och alla andra virus suger.
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Vad är RS :?:

Håller med dig Fanny, det är NU man fattar vad oro egentligen innebär (obefogad eller ej). Alltså när man själv blivit förälder. Det är som om man ville skriva brev till kung och statsminister för att poängtera just hur viktigt ens eget barn är. Att det är hög tid att styra upp all eventuell oreda nu.

För övrigt vaknade Jalle kl 4 i morse och hade sparkat upp filten över huvudet. Han var upprörd och fick efter en dryg halvtimme äta lite för att kunna somna om. Andra natten i rad detta händer. Borde kanske köpa någon slags sovpåse.
Lille Jalle 090603
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

RS är ännu ett hemskt och livsfarligt virus. Men det kanske är bäst att inte veta om det så mycket.

HA HA! "Kära kungen, jag vill meddela dig att nu har min son anlänt. Kan du vara snäll och styra upp den här baconsjukan?"

Shit, Jalle är så duktig som kan sparka så mitt i natten. Charlie vaknar på sin höjd med båda armar rakt nedåt längs med kroppen i stället för uppåt. Han är nog för tjock för att röra sig mer än så.

Sovpåse låter mysigt, speciellt nu när det är lite kallare ute. Då kan man ha fönstret öppet och få värsta grymma luften i rummet. Jag brukar förankra täcket "bak" i sängen och även på sidorna, så att det åtminstone inte kan åka uppåt. Men jag antar att ungen rent teoretiskt skulle kunna röra sig nedåt i sängen, så då hjälper ju inte det.

Angående maten mitt i natten. Jag vill inte vara petig, men man kan ju tänka som så att om Jalle vaknar för att något är obekvämt, så vaknar han just därför och inte för att han är hungrig. Om man då återställer ordningen i sängen har man ju gjort det man borde. Ger man honom mat för att få honom att somna om är man kanske inne på en farlig väg. Då säger man väl typ att "du kan inte somna om utan mat" och så tror han det också till slut. Mitt lilla råd är därför att stå ut med att det tar lite längre tid att somna om just nu och inte försöka ta den lätta vägen. Genvägar blir senvägar! (Säger jag som varje gång jag är utanför hemmet gör ALLT för att Charlie ska somna så snabbt det bara går = vagning vagning och vagning. Dumma dumma mig.)

Inför ni mat som ny nattlig vana kan det ta mycket längre tid att få det lugnt och fint om natten än om ni ger det några dagar av "kamp" nu.

Heja heja!

Ps. Vi ses i morgon!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Det är som om man ville skriva brev till kung och statsminister för att poängtera just hur viktigt ens eget barn är. Att det är hög tid att styra upp all eventuell oreda nu.
Haha! :lol: Och så säger de att man får gröt i huvudet av att amma. Verkar inte så direkt... :wink:

Kram Jannika
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Jaha då har man får grispesten själv nu också. Tror jag i alla fall men har iofs inte ont i kroppen. Jaja. Fick lämna bort sötklumpen till mina föräldrar idag eftersom både jag och Joel nu är smittohärdar. Känns mindre skoj. Man vill ju pussa och krama honom HELA tiden och så får man inte det. Jäklar vad det ska gosas sen när vi är friska :!:

Ringde till vårdupplysningen igen och hon som jag pratade med verkade helsnurrig. Först gav hon mig vibbarna att ta det lilla lugna och tvätta händerna och allt det där andra som man ju redan vet om. SEN bläddrade hon i några papper och sa att vi skulle skicka Jalle med någon icke-sjuk till Danderyd för bedömning av läkare! Magknip. Men har mår ju prima ballerina sa jag! Ja det var riktlinjerna i alla fall. Men vi sket faktiskt i det. Så länge han inte verkar uppvisa symptom tycker vi det verkar helt puckat att skicka honom till sjukhuset där folk står och hostar och nyser om vartannat. Och de ger ju iaf inte Tamiflu till så små om de inte VET att de är dåliga.

Man blir sjukare av oron som skapas av det här hysteriska drevet än man är av influensan säger jag bara.

Nu ska jag äta för första gången på ett dygn. Sen ska jag gråta en skvätt för att jag saknar min lilla valkis (som ju har det hur bra som helst med sina fina morföräldrar)

:heart: :heart: :heart:
Lille Jalle 090603
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Krya på er allt som går så håller vi tummarna för Jalle!

Jo, nog blir vården lite skakis också. Här ville vårdcentralen skicka en kollegas 19-åriga son till sjukhuset eftersom han var sjuk på femte dygnet (definitivt grispest). Hon konstaterade sakligt att de flippade (troligen för att vi hade det första dödsfallet här i samma veva) men inte blir man lugnare direkt om inte ens vårdecentralen kan hålla huvudet kallt och läsa sina egna riktlinjer...
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Ojojoj Fanny, vilken otur ni har! :cry: Jag håller tummarna för att du och Joel blir friska snart och Jalle klarar sig bra, så att han kan få komma hem snart.

:heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Ps. Fanny är frisk och kry, Alice däremot mår sådär.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Fanny83 skrev:Ps. Fanny är frisk och kry, Alice däremot mår sådär.
:roll: Ajajaj, nedrans att det inte var jag själv som upptäckte det där först, då hade jag kunnat smygradera det.... :oops: :lol: Förlåt Alice och hoppas att du kryar på dig, istället. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Alice82

Inlägg av Alice82 »

God afton! Och tack för krya på dig-hälsningar! :heart:

Läget är bättre i lilla familjen, sambon bara halsont kvar, jag bättre men ont i luftrören, tänker ta det oerhört lugnt här i dagarna (håller på att få spader av tristess, nån som har tips på roliga saker att göra stillasittande, förutom att surfa runt på forumet här då ) :P

Plutten är på hemmaplan och mår fint :) Hysterisk som jag blivit (eller kanske alltid har varit bara det att självinsikten fattats mig) tar jag Jalles temp hela tiden. När han hade 37,9 blev jag kräkfärdig (snacka om att överreagera) och hissade röd flagg på stört. Sen hade han 37,1. Sen 37,5 men vad jag har förstått har man alltid lite högre temp mot kvällningen. Nåja, oerhört ointressant..

Under dessa sjukdomsdagar har schemat av naturliga skäl kommit på svaj. Mor- och farföräldrar förstår inte (än) genialiteten i standardmodellen och schematänket. Mot bättre vetande :!: säger jag bara :idea: Så idag när plutten varit här mestadels har jag fått försöka lappa ihop dagen men ett par extra femminuterslurar här och där för att få honom att inte sova för mycket trots trötthet och ändå orka äta. Tror det gick helt ok. Får se när han vaknar imorn bitti.

Jag bara MÅSTE poängtera denna icke-nyhet: standardmodellen är genialisk :!: Det tog verkligen sin lilla tid (som alla sa men man typ inte ville fatta då) att finna sin egen variant och få in alla inblandade i principen – men fy tusan vad mycket enklare allt är nu! Den vakna tiden blir ju verkligen vad den ska vara – kvalitetstid! Tack för alla svar, tips och uppmuntrande ord alla trevliga människor! Jag känner mig som en klokare människa.
Lille Jalle 090603
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Kul att höra att ni mår bättre! Det är en stor pina att vara sjuk. Det man kan göra förutom att surfa är att: titta på tv, läsa i en bok, lägga sig i sängen och lyssna på bra musik i hörlurar, ta ett bad, plöja en dvd-box. Eller vänta lite - nu beskriver jag nog sånt som folk som inte standardmodellerar önskar att de kunde få lite tid över till att göra ...

Men jag - och säkert många med mig - är nu väldigt nyfiken på vad ni har fått för direktiv gällande umgänge med Jalle. Nu får han alltså vara hemma? Får du pussa honom? Vad gäller? Och vad ska du vidta för åtgärder om han skulle få feber?

Angående temperatur vet jag inget mer än att den växlar under dygnet, det är normalt.

Ni är så duktiga som kämpar er igenom detta! Sen i höst när alla vi andra går omkring med munskydd och har panik så har ni allt det jobbiga bakom er.
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Tack för sysselsättningstipsen, och du har ju så rätt så rätt! Nu åkte just The Curious of Benjamin Button ut ur DVD:n, inte riktigt så bra som jag hade hoppats på dock.

Jo direktiven är först och främst handhygienen (mina händer är praktiskt taget russin kan jag tillägga) innebärande tvål och vatten och handsprit. Men tvål och vatten räcker ju långt. Annars: försöka att inte hosta eller nysa i närheten av honom. Men att ha honom hemma verkar ok. Smittar mest när det bryter ut och eftersom Joel i princip tillfrisknat och inte haft feber på 2 dygn så går det bra. Men de rekommenderade ändå att om möjligt skaffa lite barnvakt några timmar på dagarna för att minska risken för smitta. Det smittar ju faktiskt inte SÅ hysteriskt lätt som jag först trodde. Men viktigt att typ inte peta sig i näsan eller munnen eftersom man sedan antagligen tar i barnet hand, och barnet i sin tur kommer väl med största sannolikhet köra in hela näven i munnen. :D Så: inga pussar än så länge (jag har iofs smygkysst Jalle i nacken lite grann, där kan han ju omöjligt komma åt att pilla).

Alltså vårdguiden tyckte ju att någon skulle ta Jalle till Danderyd för läkarbedömning (vad detta nu skulle tillföra eftersom han är superfrisk). Men vi idkar civil olydnad och låter det bero. Husläkaren sa dessutom att han aldrig skulle ge en bebis Tamiflu i förbyggande syfte. Tycker risken verkar större än nyttan med att dra iväg honom till plåsterfabriken.

Men skulle han få feber (peppar peppar...) ringer vi väl igen.

Kram :!:
Lille Jalle 090603
Alice82

Fisen vaknar

Inlägg av Alice82 »

Hej och hallå!

Nu kommer lite frågetecken efter veckor av finfint fungerande standardmodellerande! Har någon tid att svara är jag tacksam och sänder blommor och stora koppar höstligt thé i tanken!

Först och främst vill jag säga att Hjalmar är en fantastiskt lycklig och glädjespridande liten tjocksmock. Men nu har herr´n börjat vakna mitt i natta :!:

Schemat är så gott som spikat och det har fungerat mycket mycket bra och vardagen fungerar utmärkt och livet leker. Nu har vi i familjen dock varit sjuka ett par veckor och Jalle fick en släng av snuva som nu verkar bättre. Eftersom han varit snorig har han ätit något mindre än innan och därför sovit kortare. Men igår t ex åt han som en hel karl men vaknade ändå halv sex i morse. Han somnade strax efter åtta. Natten innan vaknade han fyra och var fullkomligt utom sig tills han fick mat.

Hur gör man här? Behöver han helt enkelt mer käk efter en snuva? Eller ska jag försöka avleda med annat?

Insomningen på dagarna har även blivit lite kinkigare, han somnar alltid men det tar längre tid än det gjort innan. När kan man börja ramsa? Alltså vi ramsar nu också men han verkar inte riktigt med där. Eller vad vet jag. Bara risk i vårt fall att hamna i vagningsträsket känns det som. (Helt och hållet mitt fel som vagnar för mycket...)

Och en sak till om det är någon vänlig själ som har tid och lust: om man tex vet att insomning tar ca 5 min, lägger man då 5 min innan det är dags för luren eller integrerar man tiden det kan ta att somna i själva luren? Och samma på kvällen?

Kram på er ute i det vackra höstvädret
Lille Jalle 090603
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"