Betydelse av mat o dagsvila

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Åh vilket bra tips!! Skita i det blå skåpet vill jag ju inte göra :lol: Så strategin blir, vid gnäll avaktar jag och lyssnar om hon verkligen behöver svar, ramsar vid behov, svarar på hennes frågor men är tyst och lyssnar mer än jag ramsar. Vid riktig megakris om T inte varierar sitt skrik utan verkligen är ledsen-ledsen går jag in och kör din låååååånga solfjäder. För att säkra upp så att jag inte springer in 10 gånger... (blev ju typ 3ggr på 2 timmars frågande igår natt och jag vill ju inte att hon ska kunna ropa mig til sig).

Om vi får problem i "vargtimmen" kör jag pangramsa, på med musiken, avvaktar. Blir det panik där tar jag till den långa solfjädern en enda gång.

Nu har min lilla skatt sovit närmare 2 timmar sen läggningen, tror det här är typ första gången under de senaste 9-10 månaderna av hennes 11,5 månaders lilla liv som hon inte vaknat efter 20 eller 30 minuter... Känns mycket märligt! :? :D

Det är så spännande att se hu rnatten blir och hur hon svarar på ramsan!

STOR KRAM!!
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Åh vilket bra tips!! Skita i det blå skåpet vill jag ju inte göra :lol: Så strategin blir, vid gnäll avaktar jag och lyssnar om hon verkligen behöver svar, ramsar vid behov, svarar på hennes frågor men är tyst och lyssnar mer än jag ramsar. Vid riktig megakris om T inte varierar sitt skrik utan verkligen är ledsen-ledsen går jag in och kör din låååååånga solfjäder. För att säkra upp så att jag inte springer in 10 gånger... (blev ju typ 3ggr på 2 timmars frågande igår natt och jag vill ju inte att hon ska kunna ropa mig til sig).

Om vi får problem i "vargtimmen" kör jag pangramsa, på med musiken, avvaktar. Blir det panik där tar jag till den långa solfjädern en enda gång.

Nu har min lilla skatt sovit närmare 2 timmar sen läggningen, tror det här är typ första gången under de senaste 9-10 månaderna av hennes 11,5 månaders lilla liv som hon inte vaknat efter 20 eller 30 minuter... Känns mycket märligt! :? :D

Det är så spännande att se hu rnatten blir och hur hon svarar på ramsan!

STOR KRAM!!
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

YIIIIHAAAA vi lyckades!!!
:lol: :lol: :D :D :shock: :lol:

Så här blev natt 3:

18:55 Lägger tillrätta, T lägger sig helt självmant i rätt läge. Verkar tycka det är kanonmysigt med solfjädern och buffning. Buffar x3 som markering, solfjädrar 5sek, buffar x3, solfjädrar 10sek. Ramsar ut. T står upp och protesterar på 3-4 versen. Ramsar. Protester.Ramsar. Frågor. Ramsar. Avvaktar. T skriker inte alls upp sig, är lite småsur i början och vill ha mer mammamys men lyssnar nästan direkt på ramsan. Varierar tonfallet efter hur hon frågar. T alternerar tystnad med frågor och hon får svar direkt på frågorna. Ramsan får sista ordet 19:15

01:19 (Sovit 6h 4min) T gnäller. (Pep till en kvart innan men inget mer än ett pip då). Avvaktar. Gnället lite till, frågande och trött. Får en mjuk ramsa x3. Tyst. Blev bara ett gnäll. Tror inte T vaknade över huvudtaget.... :?

01:40 (Sovit 21 min) T gnäller. Avvaktar. Gnäller igen. Avvaktar. Gnäller igen. Får en mjuk ramsa x3. Tyst. Blev bara tre gnäll. Än en gång mycket, mycket osäker på om T vaknade över huvudtaget.... Varför ramsade jag??? Jag skulle ju avvakta, lyssna, avvakta och OM jag verkligen ville gå in DÅ skulle jag ramsa.... Klant-Kajsa :oops: Men å andra sidan verkar jag inte ha stört henne med ramsan så det var säkert inte så farligt och jag är ju trots allt nybörjare på detta och kan ju inte mer än göra det jag tror på i stunden och sen reflektera kring det och lära av mina misstag och bli ännu bättre nästa gång! :) Lyssna mer med öronen och mindre med hjärtat! :)

04:35 (Sovit 2h 55min) T gnäller lite. Eller är det inte snarare ett knorr...? Japp så är det! Ett litet knorr sen tyst. Knorr igen. Tyst. Knorr. Tyst. Knorr. Tyst. Jag avvaktar och avvaktar. Har nu gått 5 min med några små knorr följda av relativt lång tystnad. OM inget mer händer just nu är det ju FANTASTISKT!! :!: :!: Och det stärker mig i min tanke att jag ramsade i onödan tidigare inatt... :oops: I praktiken så betyder det att lilla T faktiskt har slagit gårdagens personbästa i sammanhängande sömn med hästlängder!! :!: :!: :D Klockan är nu 04:48 och inget knorr har hörts på 10 min.
04:51 Gnäller. Klagar. Gnäller fram ett ”mamma” vilket givetvis får upp mig på benen och bort till dörren.... Väl där betämmer jag mig för att jobba på mitt avvaktande och räknar mycker långsamt till 10. Backar sen tillbaka till soffan. Gud vilket bra tips det var att sitta vid datorn och skriva av sig överkoncentrationen!!! Jag kan ju inte både sitta vid datorn och stå och flåsa vid dörren. :) 04:55 Fortfarande tyst. Min lilla skatt är ju totalt överjävlig på att sova och somna om själv!! Bäst i hela världen!! :!: :D Och jag känner mig rätt bra med just nu....hehe... :) Supernöjd med att jag satsade på ramsan vid läggningen för att jobba in den och ta fighten istället för att fastna hos lilla T 5min med solfjäder och buff som hon säkerligen glatt somnat till. Ramsan funkade ju och både jag och framförallt lilla T fixade det ju! Och inatt är ta mig tusan en av en handfull gånger i hela lilla T’s liv som hon inte vaknar en halvtimme efter läggning i egen säng. Nu är klockan 05:12. Inget knorr eller gnäll på över 20 min. Jag går och lägger mig en stund igen. Snart är det ”God morgon!” och dessutom dags för en av mina två arbetsdagar i veckan. Känns konstigt att åka och jobba när jag är mitt inne i det här spännande och viktiga projektet :)
05:31 Knorr. Tyst. Litet gnäll. Tyst. Knorr. Tyst. Svagt gnäll. Tyst.
05:45 T pladdrar lite för sig själv. Drar av en hög, glad men bestämd ramsa x4. Tyst.
06:00 ”God morgon!!” T låg ner i sängen när vi kom in, vet inte hur sovandes hon var men hon var tyst och stilla och låg inte och pillade med något. Dessutom var det en liten glad tjej som tog emot oss, inte en vingligt sömndrucket förvånad glad liten tjej som efter de första två nätterna. Helt fantastiskt galet underbart!! :lol: :D :D
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Glömde detta:

Nattens största framsteg och lärdomar:

:!: Jag vågade tro på ramsans och min egen styrka och markerade bara med buff och solfjäder vid läggningen. Fastnade inte och lilla T somnade på egen hand, ensam i egen säng i eget rum, med ramsan ringande i öronen!
:!: Lilla T vaknade inte efter 30 minuter från läggning i egen säng. Har endast hänt en handfull gånger i hela hennes lilla liv de senaste 9-10 månaderna.
:!: Jag har lärt mig att det inte bara är viktigt att tro på ramsan och sig själv utan även att jag ska avvakta och lyssna ett par rundor extra innan jag ramsar.
:!: Lilla T slog sitt nysatta personbästa i sammanhängande sömn med hästlänger!! Närmare 11 timmars sömn!!
:!: Jag var inte inne hos T en enda gång på närmare 11 timmar!!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Framsteg, framsteg, framsteg... 8)

Va bra du är! Och du ser, hon är ju jätteduktig. Nu kan nog hennes mamma snart helt lita på att hon kan somna om själv och att de där små ljuden kanske bara är goa sömnljud, såna där som med åldern inte blir lika charmiga... tänker snarkning och gurglingar... ha, ha.

Du jobbar jättebra, bara att fortsätta. Om hon vaknar så tätt inpå väckningen som sist, låt henne vara om hon är nöjd. Det lär henne att det är helt okej att ligga och filura lite själv i sängen - för mamma och pappa kommer ju alltid och väcker på trevligt sätt.

Har ni använt väckarklocka? Kan vara bra att ha i minnet ifall hon tenderar att vakna lite tidigare än utsatt tid. Den kan ringa utanför dörren och så stänger man av den tillsammans när ni kommer in.

Du gjorde helt rätt med att avvakta och lära henne att hon är trygg i sin säng utan att mamma kommer in. Bra att köra ett verktyg TILLS DET LUGNAR innan man går över till något annat, så att man inte "bränner det" om du är med.

Superduper! kör på, det är roligt att följa er!

PS. Jag kan också vakna ibland av hon mumlar och har sig i sömnen, tror att värsta maskinen skall gå igång för att hon sedan bara sover vidare av sig själv - idiot mamman-jag som ibland glömmer vilken duktig tjej jag har och att alla kan vakna till och somna om titt som tätt - utan att det för den skulle betyder något särskilt... :oops:

PS 2. Vad säger lillans pappa vid det här laget?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Hehe...sömnljuden kommer nog ge mig hjärtklappning ett tag till – åtminstonde tills uppföljningsveckan är klar och jag förhoppningsvis har fått många fina erfarenheter av att ha lyckats leda min lilla älskling mot en god sömn och en lyckligare tillvaro.

OK – då följer jag ditt tips om att låta lilltjejen småprata med sig själv nära inpå väckningen. Går bara in med ramsan om hon är uppe och frågar högljutt om det är dag. :)

Väckarklocka har vi inte använt – men det ska inhandlas snarast! Alla tips jag har fått hittills har varit guld värda och funkat skitbra så jag följer snabbt alla nya tips jag får! :!:

P.S. Lillans pappa är chockad och grymt imponerad!! :shock: Han är dock ”försiktigt optimistisk” och vågar inte ta ut segern i förskott.... :roll: Vilket så klart bara sporrar mig ännu mer att fixa det hela vägen och framöver kunna lägga lilla T att sova var som helst!
När jag försökte få läsa högt ur SHN-boken lyssnade han inte ens på ett halvt öra, han vägrade involveras mer än att ”lyda mitt schema på dagarna” och när jag berättade om något av alla fantastiska ”case” med små sömnstrulare som nu sover hur bra som helst tyckte han att jag var en lättlurad dummerjöns som trodde på sånt prat... :( Han trodde varken på metoden eller min och lilla T’s förmåga att fixa det så det var så förbannat j-a skönt att få bevisa för honom att min envishet gav utdelning!! :D Den glädje han sprudlade av imorse var underbar, det var alldeles för länge sen jag såg den glädjen i hans ögon... (tänk vad ett litet barns sömnproblem kan innebära för en familj!) Jag funderar på att flagga för att jag skulle kunna tänka mig en belöning i form av ansiktsbehandling, massage eller kurbad på ”byns SPA” när uppföljningsveckan är slutförd... :wink:

Kram kram! Snart är det dags för natt 4! :wink:
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Natt 4 blev helt galet bra!!!

Natt 4

18:55 Lägger tillrätta, T fixar positionen själv igen :!: Buffar lätt som markering och solfjädrar 5sek. Ramsar ut x4. T protesterar lite svagt på vers 4. Ramsar vidare x2 utan avbrott. Tyst. Knorrar lite till. Ramsar x2, bekräftar x2. Tyst. 18:57

05:31 T börjar småprata lite för sig själv. Inget gnäll alls så jag gör inget åt det. Morgon om 30 min.

06:00 God morgon!!! :D Lilla skatten ligger ner med huvudet i fotänden idag med. Verkar glad över att mamma & pappa vill titta in och skoja!

Ingen aktivitet från min sida på hela natten!!! Lilla T har fixat 11 timmar helt på egen hand!!!! Är det inte helt fantastiskt!??!! :D :D :lol: :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

F..n va bra!!!!! Va glad jag blir!

Det är ju den bästa metoden - det är inte för inte som tusentals barn sover så bra.

Och du, spa-behandling - pytsan! Be om en sjysst sten i en ring eller nåt - det du gjort för er familj kan han inte ens stava till. 8)

Kram på dig!
//Anna
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

*Asgarv*...Bra sagt!! 8) Då ska jag spana in en titanring med nån sten och Lilltjejens namn (Tyra) ingraverat på sidan liksom. Har sett en som är grymt fin på www.titanringar.com :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vilken glädjande läsning! Visst kan det kännas som magi ibland? Grattis till ringen, också. :wink: :lol:
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Läser ikapp och blir alldelses varm i hjärtat, vad bra du är och vad häftig den här kuren är och vilken lycka att AnnaW skrev boken och vilka fina ungar vi har. Min 3-åring t.ex sov 12 timmar utan knorr inatt som var första natten för henne i min nya lägenhet, igår hittade jag henne stående framför fönstret i sitt rum pratandes för sig själv, -det är härligt att var i nya lägenheten :lol: :heart: Snacka om att vara trygg :roll:

Kram och GRATTIS till väl utfört arbete
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Finns det inget "STORT tack till AW forum" här? :?: :?: :wink: Hon vet ju vilken underbar skillnad hon gjort för många tusentals familjer men det skulle ju ändå kännas skönt att få skriva ett tack! :D

Nu är ju inte vi stabila i detta än på långa vägar men vi har tagit många steg i rätt riktning och är beredda att kämpa vidare för att ge lilltjejen den här unika möjligheten att sova och må bra.

Jag hör av mig och rapporterar läget under uppföljningsveckan och läser vidare i alla spännande trådar här på forumet för att vara förberedd på de olika "bakslag" som kan komma.

Idag beställde jag AW's "Barnaboken". Ser fram emot den (och den nyfunna tiden jag har på kvällarna där jag nu har möjlighet att läsa!!) så att jag sitter och hoppar och studsar av läsiver! :wink:

kiki/Kristina: det låter ju fantastiskt att din lilla tjej kundefå vara så trygg i sitt nya hem - vilken gåva!!!! Jag ser fram emot dagen då jag lägger min lilla tjej i någon annan säng på natten eller någon annanstans än i vagnen på dagen och sömnen funkar där med...det är jag mycket spänd och förväntansfull inför att prova!

:?: Gör jag rätt som väntar med det och genomför uppföljningsveckan på samma sovplatser hela tiden (sängen på natten o vagnen på dagen)?

/Kajsa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vet du - du skulle göra stor nytta genom att skriva i klistrade tråden "livet efter kuren, en uppmuntran" när du känner dig redo :wink: den är underbar och till stor hjälp för de som är i startgroparna :!:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

först ringen: Jag visste väl att det inte satt långt inne. 8) :P 8) :lol:

Sen till andra kommentarer kan jag bara hålla med. Det här kommer gå galant och om det kommer bakslag så se dem just som sådana som är ytterst tillfälliga.

Men din tråd finns ju här och det är bara att skriva här igen.

Visst är det gott med kvällarna som man "får tillbaka", till läsning, filmer och annat vuxenliv. Än går jag och lägger mig sjukt tidigt, nästan med Lillan bara föra tt det är så gott att lägga sig och läsa och bara mysa med någon film i sängen.

Kram!
//Anna
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Natt 5 blev lika bra som natt 3 och 4. Protesterade lite när jag ramsade ut vid läggningen men låg kvar i sängen utan att flyga upp till ståendes. Tystnade nästan direkt. Arbetsinsatsen för min del med läggning och ramsning gick på under minuten!! Sen sov hon till 05:10 så hon låg och småpratade för sig själv lite till och från fram till väckning 06:00. När vi kom in låg hon vaken men helt avslappnad i sängen och funderade på livet eller nåt sånt... :wink:

Nu är det jag som har dagarna veckan ut (jobbar halvtid) så idag har jag lagt henne i vagnen, dragit ut vagnen och den lite fram och tillbaka under den korta stund det tar att ramsa x4 + bekräfta x2. Sen har jag gått in och satt mig och glott på föräldraenheten till babylyssnaren. Inte ett pip hördes i förmiddags och nu har det snart gått 10 min sen jag gick in nu på em. Hör jag inget när det gått 10 min tar jag med hundarna och vagnen på promenad och hoppas hon sover och att vi inet stör henne.
:?: Bör jag ha fil över vagnen för att extra tydligt markera att det är sovdags till skillnad från när vi tar vagnen i sittande läge till lekplatsen eller affären eller nåt?

Nu på fredag startar en av mina kompisar upp SHN-kuren med sin 9-månaders kille och en annan kompis har beställt boken nu efter att hon sett våra resultat. Hon var (precis som jag) skeptisk mot att "hålla fast" barnet och har kanske lyssnat minst lika mycket på AW's "motståndare" som på de goda sidorna. Men nu är hon på väg att bli omvänd!!! Och det vore helt fantastiskt för hennes lilla tjej på 1 år och 2 mån att få sova gott!!! :)

Jag är så innerligt glad för att jag vågade gå emot motståndarna och kritikerna (har såna i kompiskretsen också) och vågade tro på SHN-kuren!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"