min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ok...jo jag vet att det kanske är omställningen som gör att han krystar och gråter och vrider och vänder sig....så då borde det gå över inom en vecka eller nåt eller??

Så man får bara ge lemolac från 2 mån?...ok...

ska testa nan ha...bara för att se...

tror det är magen också som spökar när han sovit 20 min för då krystar han också...

sen är det knasigt för han krystar varje gng jag ammar och han vrider sig och gråter...är det en reflex? att suga på bröstet sätter igång magen eller??...jobbigt! för han får ej i sig så mycket då...

nu när jag skulle lägga han ville han ej ha så mycket ers...han var helt apatisk bara puttade ut flaska med tungan..men bröstet ville han ha men tog bara 3 sug och somnade sen...har han börjat fatta att det finns mat eller?? :?

roligt att så många skriver och ger mig råd!! TACK :D
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
vicky77

Inlägg av vicky77 »

jag skrev förresten till amningshälpen för att fråga om min sons bök vid bröstet förrut när jag var osäker...får svaret tillbaka att alla bökar ibland och att jag ska amma och ej ers..."Många många bebisar har perioder då de knölar lite vid bröstet- men du skriver att viktuppgången är bra- och då behöver du absolut inte fundera på ersättning! Att äta ersättning är som att äta palt eller kroppkakor- knockoutmat som gör bebisen helt slut och sömnig... Bröstmjölk är perfekt för bebismagen och absorberas mycket fortare. Det är bra- då kan han ju få närhet och amning och mys mycket oftare, och det behöver bebisar!"

gissa om man får dåligt samvete...men men

jo förresten när lillen vaknar efter bara 20 min är han ju ej glad...fortfarande trött...men man ska ta upp ändå enligt anna eller???tänkte på övertrötthet...
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag är ledsen att du känner att du inte får rätt stöd och att amninghjälpen och vi inte alltid tycker samma. Men här pratar vi om Barnaboken och försöker att amma, men för oss så är amning inte det viktigaste utan det är att man är MÄTT. Och då är det svårt ibland....

Jag och amningshjälpen är inte riktigt överens, men jag vet MÅNGA som fått jättebra hjälp också, så det finns bra precis som med BVC, somliga använder dem enbart för vägning mätning och vaccination. Andra får toppen råd. Så är det, du måste själv ta ställning till HUR du vill göra.

Dock har jag ett förslag som kan kanske hjälpa er med sömnen.

Lägg den lilla på mage, MED LARM!!! Vi har många små som faktiskt fått sin goda lilla sömn så fort de hamnat på mage i sängen och vagnen. Har du själv funderat på detta något?

Här kommer MYCKET info om saken, gör du en sökning på "sök" här ovan kommer du kunna läsa MÅNGA trådar där det löst sig med magläget.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... kall-segra

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dningslarm

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage

Ha en så trevlig läsning. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

vicky77 skrev: menar du att han ska äta i 1,5 tim sammanlagt? :shock:
Om du läser det jag skrivit tidigare och citatet ur Annas kompendium, så ser du att man erbjuder mat inom 1,5 timme, det är inte konstant amning utan skötning och umgänge inbakat, men sista slurken från B2 ges i slutet av det 1,5-timmes passet.
ElinN skrev: --- mat ska erbjudas inom 1,5 timme -det kan innebära många turboamningar med massa umgänge emellan eller två längre amningsstunder om man har en långsamätare, som gillar att ta det lugnt! Alla bebisar är olika! Men mat, mycket mat och mera mat ska dom erbjudas under 1,5 timmes tid oavsett!
Är du med? :?:
vicky77 skrev: jo förresten när lillen vaknar efter bara 20 min är han ju ej glad...fortfarande trött...men man ska ta upp ändå enligt anna eller???tänkte på övertrötthet...
Om Liten vaknar efter 20-30 min: Ta upp, fyll på med liten slurk från bröstet, lägg för att sova färdigt i 2 sköna timmar! :sleep: :thumbsup:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

oj vad jag känner mig besvärlig...

jo mage har jag tänkt på men tror inte det blir aktuellt...min sambo är nog ej helt med på det och jag skulle vara orolig jämt...och om ngt skulle hända skulle jag nog gå under av dåligt samvete...

hur fungerar larmet egentligen ...känner den av så bra när den lilla bröstkorgen ej rör sig eller??....suck

men sömnen kan väl ändå lösa sig även om jag har honom på sidan??...finns det några här inne som har sina på sidan eller är alla magliggare??

ett annat problem som jag ej förstår och som är så frustrerande är att den lille knappt kan amma för så fort han börjar suga så vrider han sig...spänner sig och gråter....varför?? ont i magen? knasigt isf att han får det bara varje gng han ska amma...sen om jag tar bort han från bröstet för tex rapa eller paus i eländet så blir han 7 ggr mer ledsen...men sen lugnar han sig...nu på kvällen är han i stort sett mest ledsen...det är sista passet innan läggning...har funderat på om han är övertrött...för på natten gör han inte riktigt så...peppar peppar...
vicky77

Inlägg av vicky77 »

fast övertrött kanske inte för ibland kommer prutt...sen funderar jag på om jag ätit ngt olämpligt men det borde väl ej ge utslag så fort han sugit i sig lite mjölk...
vicky77

Inlägg av vicky77 »

idag har det sett ut så här...

igårkväll la jag lillen 2000...gav ers men åt typ 80ml sen var han ändå svårlagd...la han ner och han söker med munnen (hungrig eller rosökande??)...han bökar lite och jag buffar rumpan..till slut somnade han vid 2030...vaknade 2340...ammade...vaknade igen 01...ammade ...vaknade 02...amma...vaknade 03...amma...vaknade 04...amma....vankande 05 och då kunde jag ej lägga tillbaka han i sin säng så då fick han ligga hos mig med bök fram till 0730...gick upp...få iväg storebror til dagis...ammade och la mig med lillen 9.30 för att sova...buffa lite i rumpan och han somnade sov 20 min vaknade...buffade sov 5 min ...buffade sov 30min...buffa sov 10...buffa sov 5 ...gick upp 1120...amma var vaken etc amma och la i vagn 1330 för att sova på promenad när vi hämta storebror...sov till 1430(men 2 vakningar)...vaken hemma la 1630 för att sova i vagn...sov 20 min...tog upp och amma för att sedan lägga igen men kom aldrig till ro mer än 5 min...tog upp och nu är kl17...här börjar hans bök vid amning där han spänner sig gråter och släpper bröstet....och han är allmänt ledsen...satte han i en gunga vid 18...somnade till lite 5 min(quicknap tänkte jag)...men är ändå grinig söker med munnen...ammar för att stilla honom men han bökar ju så mycket och verkar ha ont så han får ej i sig så mycket(lugnar ner sig lite och suger när jag går och ammar)...badar han 1900 för det gillar han...då e han lugn...efter bad ammar jag inför läggning och ger ersättning...nu drack han 120 ml...men under lite ledsamhet...inte lika utslagen som han var första gng han fick ers...men lugn när jag lägger ner...börjar böka så jag buffar...får buffa 3 ggr sen ta upp och amma en gng sen slocknade han...som ni ser var natten jobbig! Han brukar vanligtvis vakna varannan timma och ej varje...

Hur ser detta ut? Kommentarer? Varför har han börjat vara ledsen orolig efter 1700??? Kan jag rätta till det?? Stärk mig i mitt självförtroende...

Sen tycker jag att det är jobbigt när han verkar ha ont i magen...anar ersättningen..men den behöver jag ju för att han ska få mättnadskänslan...men det är jobbigt att se han klucka i sig den när jag vet att han kan få ont...suck...nan 1 var det som jag anv..ska prova nan ha...

är det fler som haft det så här med ers?? ger magen med sig efter typ 1 v eller ska han ha det så här?
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej

Om du tycker det är svårt att få honom att komma till ro och äta vid bröstet kanske det kan vara värt att söka dig till en amningsmottagning (ej samma som amningshjälpen), för att få tips. Det finns JÄTTEDÅLIGA och JÄTTEBRA amnings"experter" -jag har träffat båda sorterna och om du bor i Sthlms-trakten kan jag tipsa om världens bästa!

:arrow: Angående magont så rekommenderar jag Sempers magdroppar med mjölksyrebakterier, som är toppen för små gasiga bebismagar! Finns på apoteket!

http://www.semper.se/upload/semperab/pr ... ppar_3.pdf
www.newsdesk.se/view/pressrelease/124259

:arrow: Och så amningste med kamomill, anis och fänkål m.m... Det hjälper faktiskt bebismagen om du dricker några ordentliga koppar per dag! Jag drack ca 1 l per dag, gjorde själv eller köpte från www.minimundus.se (deras te innehåller även luzern mfl örter, som även stimulerar mjölkproduktionen! Toppen! Och mkt godare än rent Luzernte!

:arrow: Hur går det med rapandet? Nogrannt rapande förebygger magont!

:arrow: Och så tänker jag att lilla magen nog kommer att må bättre av att det går lite längre mellan målen. På natten verkar det vara väldigt tätt mellan målen just nu. Snart har du övertygat lilleman om att man får mat i överflöd och att mamma och pappa bevakar ens intressen och då kan du börja hjälpa lillen att sova över några nattmål mha vagning. En vagn i sovrummet är oslagbart som hjälp när dom är så här små! Vagning och skak i handtag som besked ist för buff.

Jag anar en sorts oro över dina inlägg. Jag vill så gärna förmedla lugn och säkerhet till dig, så att du kan känna dig trygg och säker och förmedla det till din lille pojke. Attityden av självklarhet -"mamma vet precis vad hon gör"- är så otroligt viktig för ALLT!

Och så anar jag lite överkoncentration -du vill så mycket och så väl och buffar och duttar och ammar och flaskar... Här kommer lite inspirationsläsning om hur det kan vara om man inte har plats för överkoncentration för att man har 17 bebisar och 18 kor att se efter typ! :wink:
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784
och en till om att allt inte måste vara perfekt direkt:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

:thumbsup: :heart:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

elinn: jag du har rätt i oro och att vilja så mkt...att jag vill så mkt beror på att han sover sååå lite...jag får ångest både för hans och min egen skull...och det är nog min övertrötthet som leder till överkonc och förvirring...

jag är i stockholm ibland så tipsa gärna om hon på ammingsmott...

jag vet att det är tätt på natten mellan målen men vad ska man göra när han vaknar...inatt var det samma visa men mellan 01-04 var han svårlagd....ammade men han vaknade när jag la ner honom och började böka och gnälla...

nu har jag lagt han på mage i vagnen för att se om det gör någon skillnad...med min övervakan så klart!!...han vaknade efetr 5 min och bökade men somnade om själv...nu får vi se 20 min...

rapa gör jag...magdroppar ska jag testa....tet får jag börja med....drack fänkålste förr men trodde han fick ont i magen av det...

hur ska jag göra med ers??? vill att han ska bli MÄTT och lugn...men jag undrar om det magonda bara är en övergångsfas för lilla magen ej har haft det i sig förr eller om det inte är någon ide med ers....fler som vet???
vicky77

Inlägg av vicky77 »

läste 18 kor...inspirerande..men det jag tolkar är att ej kolla bebis hela tiden och vagna...men min lille tex om han läggs och gnäller och jag vagnar och det blir tyst och han gnäller sen igen ...då ska jag ignorera elleer?? min bild från aw har varit att svara på minsta gnäll direkt så barnet med beskad vet att man vakar öevr han och hans behov...Har jag missuppfattat det?? ....eller är det så bara tills man gjort han mätt i ett par dagar och sen kan man börja ignorera mera....jag måste verkligen ha missat poängen känns det som och ändå har jag läst på... :shock:

en annan fråga : när ni lägger era bebisar på dagen i vagn inne ...var står vagnen då??..har en son sen innan och han är livlig och jag har ej låtit vagnen stå där han är dagtid för då kan ingen sova...men har läst i bb att man ska ha dom i händelsernas centrum...men min lille reagerar på MINSTA ljud...trots att vi under de 3 första v hade han i händelsernas centrum....

Har alla sina på mage här inne??? Någon på sida/rygg?
vicky77

Inlägg av vicky77 »

läste även den andra länken...bra!..men kan någon förtydliga vagnandet...jag vagnar tills han slappnar av...för man ska väl tystna skriket och böket eller??...sen undrar jag det där med överkonc...om man ej ska vara det så är det alltså inte hela världen om han skriker eller?...ska man se om det går över?...jag har en son till på ca 4 år och som jag vill ge mer tid...men som det är nu får han anpassa sig och jag ger bebis mer tid..kanske för mycket pga överkonc...

men tror ej att min sons skrik går över av sig själv...han skriker intensivt och spec när han vaknat i en skarv...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej, Vicky77!

Det är många, många frågor nu, och jag tycker att vi tar en sak i taget. Vill du köra SM så är det egentligen bara ett par "regler" som du måste ta till dig.
1) Mat så att det sprutar ut genom ögonen vid varje mål.
2) Sömn. Barn som sover bra kan sova på rygg eller sida. Barn som inte sover bra läggs med fördel på mage.

Jag tror INTE att magontet är ersättningen. Jag tror att det är hunger, och en början på överlevnadsångest.

Om vi börjar där så tror jag att vagnens placering inte spelar så stor roll, om man säger så.
vicky77

Inlägg av vicky77 »

oki vi backar till basic...

har lagt han på mage idag...första passet i vagn sov han 40min..sen fick jag vagna lite då och då och sedan mata en gång...sen sov han 40 min till

nu andra passet har varit jobbigare...sov 5 min...vagna...sov 30 min...vagna..mata...sen kommer han ej till ro...

mer mat eller???...ammar jag så somnar han och ska jag väcka och väcka så tar det säkert 1 tim innan han e nöjd...gav flaska innan han lades också men somnade eller lekte med nappen hela tiden..hur gör jag för att han ska suga i sig??...stimulerar i handen men funkar ibland eller liten stund...

nu gnäller han i vagnen och kämpar och suger på sin hand...så frågan är om jag ska plocka upp och mata och inleda nytt smmål eller om jag ska mata lägga tillbaka eller om jag ska vagna bara???.....om jag bara vagnar och låter han vara så kanske han ej litar på att mat finns i överflöd...

hur vagnar man effektivt??...
vicky77

Inlägg av vicky77 »

Vagning betecknar ett stadigt, nästan brutalt, barnvagnsdragande fram och tillbaka. Också här behöver man öva upp tekniken innan (såvida inte barnet är mycket litet och bara behöver hjälpas i ro helt lätt, dvs innan den lilla dragit på sig sömnproblem).

så dkriver anna...

när vet man om de är små eller om de har sömnproblem??...och om de är små så ska de alltså vagnas mysigt?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära Vicky77,

GRATTIS till lilla älsklingen :heart:

Nu måste jag dessvärre be dig hejda dig lite :cry: med ditt frågande och skrivande och frågande och rapporterande och frågande...

Det är inte roligt att behöva säga det, men du måste förstå att alla dessa ganska ogenomtänkta, svårlästa utläggningar om hur allting går och inte går inte riktigt hör hemma här - de hör hemma i samtal med din sambo och andra barnet närstående, och de hör hemma i ditt personliga anteckningsblock :!:

Jag rekommenderar i BB att man för anteckningar mål för mål, dag för dag, natt för natt, fram till månadsgränsen, då man ombesörjer sex timmars sammanhängande nattsömn, och sedan också gärna vidare fram till tvåmånadersgränsen, då man med utgångspunkt från de tendenser till rytm hos barnet man kunnat se i sina anteckningar som någorlunda återkommande, kan "spika" ett schema med bara en kvarts marginal (och med åtta timmars nattsömn) - medan man tidigare fick bjuda på en halvtimmes flexibilitet (minst) både hit och dit.

Dessa anteckningar kan du inte föra här - KAN, naturligtvis, men du måste inse att du inte kan få svar eller kommentarer på allting - kanske inte på någonting alls mera, för närvarande åtminstone (se nedan) :!:

Det är hårt att säga, för jag vet hur vilsen man känner sig som nybliven mamma, och jag vet hur mycket det betyder att folk bryr sig - och här bryr sig alla verkligen, som du ser på alla svar du fått och på hur många som engagerat sig i din tråd. Men du måste respektera att arbetsbördan för alla ideellt arbetande här är ENORM. Den måste reserveras för dem som söker sig hit för att få hjälp att verkligen komma till rätta med saker och ting, inte mest "prata av" sig, om du förstår - och som kan och vill ta till sig den hjälpen. Med det tålamod som ALLTID krävs, när man har med små barn att göra :!:

Du har fått alla svar du någonsin kan önska. Du har också Barnaboken framför dig, och ja, den är visserligen tjock, men det är ju för att den är så detaljerad! Halva boken handlar om späda barn :!: Den är precis den "bruksanvisning" du efterlyser - där står banne mig det mesta som är värt att veta om hur man sköter små barn så lyckosamt som möjligt, och dessutom hur man löser problem som uppstår (för det gör de ju).

(Allra bäst är förstås Barnaboken 25 år, den senast uppdaterade och sista, som kom i julas. Tigg till dig den, om det inte är den du har :wink: )

:arrow: Vi har en förhållningsregel här som säger att inget inlägg ska stå obesvarat i mer än tre dygn. Det gäller dock inte för evigheten. Har alla svar getts som rimligen kan ges, föreligger ingen skyldighet för någon att fortsätta "svara" / kommentera i evighet. Därför får du förstå att det kan hända att det blir tyst här nu i din tråd :cry:

Och då skulle jag föreslå att du tillämpar den där tredagarsregeln själv - OM och när du vill skriva igen, så tänk dig fram till en verklig fråga, välformulerad (i motsats till svårläst slarvig) välunderbyggd och välgenomtänkt, och ställ den efter tidigast tre dagar :wink: :lol: OM och när du då får svar - igen - så får du vara snäll och visa att du verkligen tar till dig det svaret.

Under tiden - som sagt - läs och ta till dig allt du redan har fått här :!: Det kan du :wink: :lol:

LYCKA TILL :heart: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"