Kära Vicky77,
GRATTIS till lilla älsklingen
Nu måste jag dessvärre be dig hejda dig lite

med ditt frågande och skrivande och frågande och rapporterande och frågande...
Det är inte roligt att behöva säga det, men du måste förstå att alla dessa ganska ogenomtänkta, svårlästa utläggningar om hur allting går och inte går inte riktigt hör hemma här - de hör hemma i samtal med din sambo och andra barnet närstående, och de hör hemma i ditt personliga anteckningsblock
Jag rekommenderar i BB att man för anteckningar mål för mål, dag för dag, natt för natt, fram till månadsgränsen, då man ombesörjer sex timmars sammanhängande nattsömn, och sedan också gärna vidare fram till tvåmånadersgränsen, då man med utgångspunkt från de tendenser till rytm hos barnet man kunnat se i sina anteckningar som någorlunda återkommande, kan "spika" ett schema med bara en kvarts marginal (och med åtta timmars nattsömn) - medan man tidigare fick bjuda på en halvtimmes flexibilitet (minst) både hit och dit.
Dessa anteckningar kan du inte föra här - KAN, naturligtvis, men du måste inse att du inte kan få svar eller kommentarer på allting - kanske inte på någonting alls mera, för närvarande åtminstone (se nedan)
Det är hårt att säga, för jag vet hur vilsen man känner sig som nybliven mamma, och jag vet hur mycket det betyder att folk bryr sig - och här bryr sig alla verkligen, som du ser på alla svar du fått och på hur många som engagerat sig i din tråd. Men du måste respektera att arbetsbördan för alla ideellt arbetande här är ENORM. Den måste reserveras för dem som söker sig hit för att få hjälp att verkligen komma till rätta med saker och ting, inte mest "prata av" sig, om du förstår - och som kan och vill ta till sig den hjälpen. Med det tålamod som ALLTID krävs, när man har med små barn att göra
Du har fått alla svar du någonsin kan önska. Du har också Barnaboken framför dig, och ja, den är visserligen tjock, men det är ju för att den är så detaljerad! Halva boken handlar om späda barn

Den är precis den "bruksanvisning" du efterlyser - där står banne mig det mesta som är värt att veta om hur man sköter små barn så lyckosamt som möjligt, och dessutom hur man löser problem som uppstår (för det gör de ju).
(Allra bäst är förstås Barnaboken 25 år, den senast uppdaterade och sista, som kom i julas. Tigg till dig den, om det inte är den du har

)

Vi har en förhållningsregel här som säger att inget inlägg ska stå obesvarat i mer än tre dygn. Det gäller dock inte för evigheten. Har alla svar getts som rimligen kan ges, föreligger ingen skyldighet för någon att fortsätta "svara" / kommentera i evighet. Därför får du förstå att det kan hända att det blir tyst här nu i din tråd
Och då skulle jag föreslå att du tillämpar den där tredagarsregeln själv - OM och när du vill skriva igen, så tänk dig fram till en verklig fråga, välformulerad (i motsats till svårläst slarvig) välunderbyggd och välgenomtänkt, och ställ den efter tidigast tre dagar

OM och när du då får svar - igen - så får du vara snäll och visa att du verkligen tar till dig det svaret.
Under tiden - som sagt - läs och ta till dig allt du redan har fått här

Det kan du
LYCKA TILL

O:)