Mikas röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Susan :heart:

Tänk vilka tvära kast i tillvaron ändå. Du fångar livets ögonblick så fint.

Tack för att du delar med dig så frikostigt av er vardag.

Förstår att du blev en smula upprörd där på BVC-träffen... Jag tror att du lyckades skaka om på ett välbehövligt och positivt sätt :thumbsup:

:heart: Stor kram från Nancy
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Åh Susan vad världen och framför allt BVC är lyckliga som har dig! Du är ju för underbar i alla fall! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Sus, för dina underbara inlägg. Och ditt mod att bara säga vad du tycker och göra vad du tänker. I wish ...

Jag tror minsann att vi får göra en skånetripp i höst. Även om det får dröja ett tag till.

Kram
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

SusanD skrev: Och detta funkar helt bra även om vi gått mot strömmen och lagt nattmålet klockan 23 istället för 4-5 på morgonkvisten. Vi försökte göra så här med Sigge också men det gick inte för han var helt väck när vi skulle mata klockan 23. Mika har däremot valt detta själv, hon har inte varit jätteintressread av att vakna och äta i vargtimmen. Kanske hänger det ihop med behovet av skönhetssömn :wink: vad vet jag.

Kram Susan
Det är skönhetssömnen!

Lillebror här hemma är mycket mån om sitt utseende (brukar bekymrat studerat sina kladdiga små händer när han glömt bort sig och sugit på tummen mitt i maten). Han valde precis samma schema i Mikas ålder.

Ett strålande schema tyckte kvällspigga jag :D

Underbart agerat på BVC!
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Oj, oj vad tiden bara rusar iväg. Det är liksom fullt upp här hemma så det blir inte så mycket tid till att sitta och skriva långa härliga romaner på forumet.

Vi börjar väl med föräldrarträffen på BVC där vi skulle prata om den goda och ack så viktiga sömnen för både stora och små. Jag trodde i min enfald att BVC-skterskan (som inte är den som vi går hos) hade tänkt hålla något föredrag i ämnet men så hade hon inte alls tänkt utan bad mig göra det. :shock: Himmel och pannakaka tänkte jag, den människan vet inte vad hon ger sig in på. :wink: Ja så kom det sig så att jag pratade om magläge, andningslarm, olika sätt att hjälpa barnen till god sömn och varför man skulle göra det, schema, varför man ska väcka sitt barn, fasta mattider och allt annat som rör ämnet sömnen. De fick vad de tålde kan man säga. 8) :lol: Jag sparade inte på krutet men betonade att det är upp till varje förälder att själv bestämma hur man vill gå till väga men att alla barn både kan, vill och behöver sova. Väljer man sedan att mata hundra gånger per natt så har man gjort ett val och att då komma och gnälla är helt meningslöst.

Hur blev då reaktionerna? Vi är runt åtta-nio föräldrar, bara mammor faktiskt, i vår grupp och många tog nog faktiskt till sig det jag sa. De förstod iaf att det var möjligt att göra något åt barnen sömn. En protesterade och sa att de använt sig av 5-min metoden och det hade fungerat utmärkt. Sen kröp hon till korset och "erkände" att det inte fungerade när barnet kom in i en "ny fas" så då stod de där helt utan att kunna göra något. Spännande va?! Nu är det ett uppehåll tills nästa gång som blir i slutet av oktober och då ska vi prata om magläge och vikten av de korsvisa rörelserna för hjärnans utveckling. Den här gången ska jag förbereda mig lite. 8) .

Mika har nu börjat på babysim och hon älskar det fullständigt. Hon bara njuter och njuter där hon ligger på rygg och glider runt i det varma vattnet. Simläraren lånar Mika när han ska visa något precis som han alltid lånat Sigge och Emil i deras grupper. Det är nog helt enkelt så att våra barn är riktiga vattendjur liksom deras föräldrar. :heart:

Vi har varit hos vår BVC-sköterska för 4 mån kontroll och hon blev godkänd utan anmärkningar! :wink: Mika är väldigt pratsam och ganska högljudd, hon skrattar så hon kiknar och håller långa utläggningar om livet på landet. Sköterskan fick minsann höra både det ena och det andra. :D
Mika väger nu 6085 gr, är 61 cm lång och huvudomfånget är 41.2 cm och dessutom är hon störtskön som person. :heart:
Roligast var nog ändå Sigge som var med på BVC-besöket, han röjde runt i väntrummet och lekte med alla barnen som var där, stora som små. Han la pussel med en större tjej och de arbetade så fint ihop. Sen hjälpte han en liten kille som bara kröp att hämta sin boll, Sigge klappade även pojken på ryggen och sa något uppmuntrande. Sen försökte han bolla med en annan liten tjej som visserligen kunde stå upp men inte så stadigt så hon föll ju omkull hela tiden. Då skulle Sigge absolut hjälpa henne upp och de lyckades ju men gud så gulligt det såg ut när de kämpade tillsammans. Själv satt jag bara i en fåtölj och ammade Mika medan jag njöt av Sigges engagemang i de andra barnen och lekarna.

I morgon ska vi på dop, det är Emils bästis T:s lillebror som ska döpas. Det ska bli väldans trevligt tycker hela familjen. Mika har sovtid just under dopceremonin så hon kommer missa den men lagom till fikat ska hon upp och det passar ju fint.

För övrigt så håller vi på och förbereder grabbarnas födelsedagskalas. Emil blir fyra år och Sigge två år. Skoj ska vi ha i skogen med korvätning och uppletandet av Lasse-giraff som är på rymmen.

Nu ska Emil och jag fixa inbjudningskorten.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Susan, You GO GET them! Härligt att de låter dig hålla föreläsning på BVC tycker jag.

Kör hårt, du är ju sååå duktig, men det vet du ju redan. :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag vill och så ge :thumbsup: och massa kärlek :heart: till glada och samarbetande bröderna och vattendjuret Mika och deras generösa mamma som berättar för alla stackars förstagångsföräldrar var skåpet ska stå! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det kan ju förklara varför de inte har någon föräldragrupp alls för flerbarnsföräldrar. Då får man minsann klara sig själv. Vilket ju också innebär att man inte får chansen att dela med sig av sin erfarenhet, för tänk vad som skulle kunna hända då - någon kanske har en lösning på någon annans problem och denna någon kanske inte är en BVC-sköterska. FY!

Ja, du fattar!
Puss och kram för att du är bäst!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ni är för rara kära vänner, vad skulle jag vara utan er?

Som jag tidigare berättat är ju jag väldigt lat, riktigt ruskigt lat faktiskt. Det är inget jag skäms över utan bara kalla fakta, det är bara att gilla läget. Jag gillar att sova, precis som resten av familjen och därför ger vi Mika nattmålet klockan elva på kvällen så vi får sova många timmar i sträck. Nu är hon ju fyra månader gammal och skulle gott kunna sova 12 timmars natt. Men hualigen tänk om jag, tröttmössan, måste upp och vagna i gryningen?! :shock: Nja, det är ju inte speciellt lockande så elva-målet får bli kvar tills lilla Prinsessan blir minst femton år! :wink:

Ibland blir det ju inte riktigt som man tänkt sig och bestämt sig för. Igår kväll somnade jag i soffan och Pappan väckte mig inte förräns den aktuella filmen var slut runt midnatt. Någon ork att mata Mika fanns helt enkelt inte utan jag gjorde mig iordning och stöp i sängt. Tänkte att jag fick bita i det sura äpplet och vagna i vargtimmen. Till saken hör också att jag brukar stiga upp kvart i sex och gå ut men hundarna i 45 min, det är ingen rastningsrunda utan det får hänga med på min motionsrunda. När jag kommer hem duschar jag och väcker sen resten av familjen. Nåja, jag sov och sov och sov. Klockan kvart över fem vaknar jag och då sover Mika som en liten stock. Jag bestämmer mig för att hon säkert kommer sova lite till så jag hinner ut på min runda. Men hualigen så ont jag hade i brösten, de var ju proppfulla eller rättare sagt överfulla. Inte kunde jag ge mig ut och promenera, jag kunde ju knappt vända mig i sängen. Klockan sex började Mika kravla runt i vagnen och jag var tok-beredd på att rycka upp henne och tutta på. Men så pruttade hon två gånger och somnade om. :shock:

Så där fick jag ligga kvar och lida med värkande bröst ända tills klockan blev sju och det var väckningsdags. Gissa om hon var vrålhungrig, not. Hon bara log och tjatade om något väldigt intressant. Till sist fick jag säga till henne på skarpen, det gällde ju ändå hennes mors väl och ve. Då tog hon sig samman och åt. Pust, och jag överlevde.

Idag har jag jobbat på fm och sen var vi på ett jättefint dop med påföljande middag och trevlig samvaro. Sen kom vi hem, dödströtta killar åt välling och störtade i säng. Mika tuttade länge innan hon slocknade och nu tänker även jag dra mig tillbaka. En härligt dag och i morgon är det dags för simmis.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag.
Beundrar.
Dig.

:heart:!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kan du inte skicka lite av din lathet till mig, jag önskar såååå att jag kunde vara lat! [-o< :heart: [-o<
Tor 2006

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja du Torsmamma, du har mycket att lära av mig din rara lilla terrier. :wink: :heart:

Ja vad tror ni hände i natt då? Gårdagens matintag hade ju varit skapligt men lite mindre än vanligt eftersom det är svårt att äta när man är på dop och det finns så mycket spännande att titta på.

Vi gick och la oss alla och sen väckte vi Mika klockan sju i morse. 8) Hon är en riktig tröttmössa på nätterna precis som resten av familjen. En gång är ingen gång men två gånger är en vana. Kanske är det så att hon har bestämt sig för att sova hela natten lång nu.

Hualigen, då blir det brått att spackla, tapetsera och göra om vårt sovrum så barnen kan få det. Tanken var ju att Mika och grabbarna ska få flytta in där och sova tillsammans så fort Mika sov hela natten. Typ NU! :)

Mika och jag var varit på simmis på fm, nu är Pappan och simmar med Sigge och Emil, jag och Mika ska åka till simmis. Pappan får nämligen köra två pass, först ett med Sigge och sen ett med Emil. Jag håller ställningarna och byter barn, matar Mika, ger mellanmål till färdigsimmade Sigge och är allmänt trevlig. Sen far Pappan hem med alla barnen och jag far på jobb, återkommer hem när alla barnen sover gott.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Det är så kul att följa er här i tråden!! Mika verkar vara ett riktigt litet charmtroll :heart: Men att mamman skulle vara lat?? Som kliver upp kvart i sex och går på promenad varje dag? Det kallar inte jag att vara lat :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Var ska ni sova då?
Ska ni bygga om killarnas rum till dubbelsäng?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jo då Lingontuvan, du anar inte hur lat jag är. Jag får piska mig iväg på morgonen, det gäller att vara hård mot de lata vet du annars blir det inget gjort. Sen somnar jag nästan alltid i soffan på kvällen, trist men sant.
:)

/LO skrev:Var ska ni sova då?
Ska ni bygga om killarnas rum till dubbelsäng?

/LO
:oops: Ja du vet ju hur vårt hus ser ut LO och mycket riktigt ska vi bygga om grabbarnas rum till ett minimalt sovrum till oss. Någon dubbellsäng blir det inte tal om, får helt enkelt inte plats. Men vi har någon vag plan om en uppbyggd säng med madrass och så några små hyllplan på väggen för nattläsningen. Vi får se hur det går.

Mika fortsätter att sova hela natten lång. Inte ett pip på hela natten förräns klockan 5 i morse när hon bökade runt en stund för att sen somna om. Själv smög jag iväg i ösregn och blåst på min morgonrunda med hundarna. Vi var dyblöta allihopa när vi kom hem. Efter en dusch för min del väckte jag Pappan och grabbarna. Sen väckte jag Mika kvart över sju och hade hon fått bestämma så hade hon haft lite mer sovmorgon.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"