Dags för kur på lördag - behöver hjälp :o)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
catti

Inlägg av catti »

Anna09 skrev:
Vad tror ni som kan detta? Någon som har erfarenhet av en liten tjej som funkade bra förut, men där man vill slipa till det sista med kurning?
Läste förresten om en annan kurning som gjorde att det blev sämre än innan. Däremot så blev resultatet bra redan efter några få nätter när den lilla förstod vad som hände..
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Åh va ni är GOA!!!!

STOR kram till er båda för ett svar som kommer läsas många MÅNGA gånger inatt och ikväll, det kändes så bra att få det från er och att vi håller på samtidigt.

Hoppas att er polett fortfarande är nertrillad inatt. Dagen idag har varit som alla andra dagar hittills, på schemat med en go och glad tjej, lite klängigare än vanlgit, men ändå samma goa lilla Ester.

Hur gör ni när han vaknar och pratar bara? Svaret är nog självklart - låter det vara antar jag... :-)

Vi kör på och hörs i morgon!

Kram!

Anna o Stefan
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna,

jag vill bara skicka dig lite pepping inför natten och säga att "mammornas" inlägg är alldeles strålande.

Tänk på att det tar 3 dagar att införa en nyhet för en sån här liten, OAVSETT hur det var innan och upp till 1 vecka för det att sen sätta sig. Så försök att odla tålamod och målmedvetenheten här.

Man kan få ett bakslag men det bör tas med ro och bara jobba vidare. Det kommer att ge med sig. Tänk på att man är ingen dålig förälder för att man finns där och lugnar sitt barn. Ni har lärt henne att saker är på ett visst sätt i ganska många månader nu, och nu skall hon få lära sig något nytt, då måste hon ju få ifrågasätta detta några gånger.
Du skall se när förtrots och den stora trotsen kommer, då måste man bara kunna ge tydliga svar, så detta är bara början på en fantastisk resa ni kommer att göra tillsamman.

Lycka till i natt nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu är klockan 20.19. Lillan sover som en stock sedan en timma tillbaka.

Började med att lägga, mjukt och bestämt. Buffade henne lugn, solfjädrade och ramsade mig ut, Hon gick igång och vi "pratade allvar" en stund hon och jag innan hon tystnade så att jag kunde bekräfta. Jag bekräftade och bekräftade tills hon tystnade igen, som i boken. När hon varit tyst i en minut bekräftade jag igen lugnt och fint. Hon somnade då och vi pysslade med annat, nynnade och gick från övervåning till undervåning och gjorde vanliga husljud.

Har nu suttit med andingslarmets babywatcher på altanen i solen och skall nu lägga oss och kanske sova en stund innan allvarets samtal börjar igen, för jag tror inte att detta är regeln just nu.

Håll tummar och tår. Hur går det för mammorna och lilla Anton tro?

Jag kände idag att ramsorna tog och det kändes underbart stärkande. Pappan är med som stöd idag och det känns superbra.

Tjing på ett tag.
//Anna
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bra jobbat! Och vilket bra stöd du fått! :thumbsup:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
mammorna

Inlägg av mammorna »

Härligt att höra att det känns bättre nu! Nu låtet det som om ni är på banan igen!! :D

Lycka till i natt! Håller tummarna för er så gör ni det samma! :wink:

/Mamma Marie och mamma Maria
Två mammor till pojke född 5 feb 2009!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tack Torsmamma!

superbra inlägg som vi tar till oss. :)

:!:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu har andra natten gått - vi har nu en liten tjej mellan oss i sängen för morgonmys, hon har sovit från 19.12 - 06.15 då vi utnyttjade marginalkvarten och gjorde glad morgon.

Vi är helt förstummade av att hon bara sov, sov och sov. Vi sov också riktigt bra, hon har ju sitt rum bredvid oss och eftersom denna natt var den avvaktande natten då hon skulle vakna tänkte vi att vi gott kunde sova lite.

Denna natten har gett oss styrka och de fnurror som eventuellt kommer tar vi med säkerhet och ro, nu vet vi ju hur det kan vara, det har lilla E visat oss och vi visat henne.

En synnerligen god morgon! :lol:
//Anna
catti

Inlägg av catti »

Åh, vad roligt! Det kommer skitbra, ni verkar vara ko-lugna! Stavas det så? :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Anna, jag visste väl att ni hade det i er. BRA jobbat. Nu vet ni hur det kan gå till. =D> \:D/

Får ni en fnurra är det precis denna känslan ni skall försöka återkalla. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ja, det känns verkligen bra. Jag vill verkligen tacka er för allt stöd vi får på vägen, ni är helt otroliga! O:)

STOOOOOR KRAM till er alla.

Vi laddar nu inför tredje natten och jag skall försöka gå tillbaka till det konceptet jag körde igår vid nattning: tillrättalägg, kort buff och sedan ett allvarligt samtal. Varpå jag direkt tog tag i kvällssysslor som att fixa en go tillvaro i sängen där jag skulle vara vaken hela natten... och borsta tänder och en massa andra "måsten", jag hade helt enkelt inte tid att gaffla med en liten arg tjej längre än nödvändigt...

kan det vara detta hon kände, att världen inte stod och föll med hennes sömn och hennes protester.

Hur som, jag förbereder mig för ännu en sådan läggning, och räknar med en del protester från Ester.

Skriver under kvällen och rapporterar, alternativt klistrar in min logg imorgon.

Go kväll!
//Anna
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vi laddar nu inför tredje natten och jag skall försöka gå tillbaka till det konceptet jag körde igår vid nattning: tillrättalägg, kort buff och sedan ett allvarligt samtal. Varpå jag direkt tog tag i kvällssysslor som att fixa en go tillvaro i sängen där jag skulle vara vaken hela natten... och borsta tänder och en massa andra "måsten", jag hade helt enkelt inte tid att gaffla med en liten arg tjej längre än nödvändigt...

kan det vara detta hon kände, att världen inte stod och föll med hennes sömn och hennes protester.
Japp. Det är precis såhär du ska tänka och förmedla. Världen fortsätter som vanligt, hon är trygg där hon är och ni har koll på alla faror medan ni gör era måsten. Härlig attityd! :thumbsup:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Åh vilken härlig läsning, blir alldeles tårögd. Vad ni är duktiga!
Stor kram från Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Godmorgon alla goa här! :heart:

Tredje natten har nu gått och den flöt jättebra. Lite mer arg vid läggning och en stund därefter och lite trassel i vargtimmarna som berodde på att hon låg knepigt i sängen och inte kunde komma någonvart. Jag bifogar min logg: (har flikat in ett par frågor, kom gärna med förslag) :smile:

Tredje natten
19.00 Lägger en glad Ester. Buffar som markering, hon lugn. Ramsar ut, hon går igång på andra versen. Jag påminner och vi för ett samtal med omväxlande bestämd och omväxlande uppmuntrande/lugnande ton. Jag avvaktar emellanåt, hon blir riktigt ledsen så jag buffar kort och ramsar mig ut, hon går igång igen, vi lyssnar båda och hon låter arg. Vi låter det vara någon minut, jag påminner och försäkrar att allt är bra i tonfall, hon svarar och tystnar, jag går över i bekräftelse och ramsar den fyra gånger. Tyst 19.03

19.05 tyst, skall gå in 19.13 om tyst och se hur hon ligger.

19.16 tyst, rycker till lite och rör sig, i sömnen?

19.36 Gnäller och smågråter lite, går igång mer, ramsar uppmuntrande, hon dämpar lite men fortsätter ändå smågråta. Skriker lite mer, påminnelseramsar, svarar lite men ändå inte. Går igång igen, nu riktigt arg tror jag, dämpar sig för att ta ny sats, jag ramsar och hon svarade en gång, men skriker igen. Avvaktar… ångest, .
Ramsar, hon svarar först, blir sedan ännu mer sur och arg. Ramsar x8, måttligt svar. Avvaktar.

19.46 Lugnar sig tvärt, jag bekräftelseramsar efter ett par sekunders tystnad. Fortsätter att vara tyst.

21.17 Tyst. :o)

0454 rör sig, lågt prat, lite, jag gör ingenting

0502 lite gnäll, vad göra? Gnället fortsätter, jag avvaktar, hon tystnar om vartannat, är tyst ett tag.

0530 Börjar bli högre, jag ramsar, hon går igång lite. Jag går in, hon ligger helt intryckt i kanten av sängen med huvudet, jag tillrättalägger och ramsar mig ut, hon tystnar direkt och somnar om. Skall kanske kolla detta snabbare nästa morgon för att göra hennes vakentid dessa timmar så kort som möjligt?

0630 Vi gör glad morgon.

Nu har dagen tagit vid och nu är det ensamlek i gymmet med en skrivande mamma bredvid.

Återkommer under dagen. Stor Kram till alla som stöttar oss, det är mycket tack vare er som det går så bra! :heart:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Såg lite på TV4s Nyhetsmorgon.De hade en ny barnpsykolog där idag och hon fick en fråga om sömnproblem hos en flicka som var ett år och fyra månader.

Jag rekommenderar starkt att ni tittar på det på www.tv4.se, man blir nästan förbannad. Att en människa som utger sig för att vara psykolog ger sådana råd... jag blir mörkrädd. Före kurandet hade jag kunnat ge bättre råd, nu som nybörjare i kurning blir jag helt förstummad.

Hon gav rådet att föräldrarna skulle ta henne till deras säng på nätterna eller vara med henne och se vad hon ville... alternativt ta den hårda :?: vägen och lägga henne trots skrik och sedan ränna in och ut till hon somnade - då skulle hon förstå... vaddå för nåt? Att det är grymt osäkert att ligga ensam i sin säng...

Ni måste bara se det. Kan tyvärr inte lägga in en länk till det eftersom det precis sändes, men gå gärna in och förfasas över vilka råd svenska föräldrar får i den största TVkanalen vi har i landet.

:evil:

Ciao!
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"