Vill börja kura 4månaders son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
susanne med O

Inlägg av susanne med O »

Hej

Vi har bestämmt att korta ner eftermiddagsluren till 20min. Men ska vi ta bort i början eller slutet på passet? Spelar det nån roll eller kan vi välja vilket som passar oss bäst?

I SHN boken står det att 5-6mån ska sova 15h/dygn, nästa ålder blir 9,10 och 11mån som ska sova 14h/dygn.
Men därimellan då? 7-8mån står det inget om...Ska dom sova 14,5h/dygn?

Hur gör man bäst nästa gång vi ska korta ner, tar vi bort hela em passet eller ska vi köra en 20min på fm då? Känns lite hattigt med 2st 20min per dygn...

Tror ni en 7mån baby orkar va vaken från kl:14 till kl:19?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

På "klistrade favoriter" hittar du trådar med schemaförslag.

Min plutta sov 12-45-1,5-45 vid 7 mån. Efter ett tag kortade jag ner em 45:an till en 20-minutare. Vid 8 mån bytte jag till två lurar alltså, 12-45-1,5.

Om du märker att ditt barn signalerar att det behöver mindre sömn så kortar du ner. Det märker du genom att det vaknar tidigare i lurar på dagen eller tidigare på morgonen. Eller inte verkar trött när det ska sova... Man anpassar efter vad sitt eget barn behöver alltså. :wink:

Du märker även om du ska korta ner på fm eller em, beroende på när ditt barn behöver sova en stund. Vanligast är nog att man kortar ner em lurar först och tillslut bara har middagsluren kvar.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
susanne med O

Hej

Nu har det gått ett tag sen vi kurade sonen, mycket har hänt sen sist :D

* Sonen sover nu 12h natt, vi väcker honom med klocka kl 07.

* Han delar nu rum med storasyster, gick jätte bra att flytta in dit, bara vi föräldrar som oroade oss i onödan (som alltid)

* Han sover bra även på dagen, (borta som hemma) lite krångel ibland men helt ok.

Men nu till min fråga;

Förut kom han över på rygg och skrek för han kunde inte vända tillbaka själv, så då la jag några "rullar" på vardera sida så han inte kunde hamna på rygg (fick tipset härifrån :) ).
Efter mycket träning på dagarna så klarar han vändningarna jätte bra nu, ska jag då ta bort "rullarna"??
Har nog svaret på den frågan själv egentligen :oops: men vill liksom höra med er andra som kanske haft samma "problem" om det då blir några jobbiga nätter innan det sätter sig ???

Är sååå glad att ni finns här :D

Kram Susanne (som sover skönt om nätterna )
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Härligt att det gått så bra för er :D

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde :oops: , men som du säger så har du svaret själv, bort med dem nu eller senare :wink:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
susanne med O

Hej

Jag tog bara bort "rullarna" som hindrade honom från att snurra runt i sängen, första nätterna fick jag gå in nån gång och lägga honom tillrätta men nu går det bra. Ibland hittar man honom på tvären eller med huvudet i fotänden men han sover så gott ändå :lol:

Nu har han dock börjat vakna lite förtidigt, ist för kl7 kan det bli all från kl:6.10-6.40 ibland sover han till kl:7. :?
Han blir 7mån den 7 aug så jag tror att jag ska dra ner på dagslurarna för nu sover han 45min, 1,5h, 45min. Ska dra bort 25min på em har jag tänkt.

Den 13aug åker vi till england 1 vecka så jag vill inte att det ska förstöra vår goda sömn som vi skapat...Men om jag tar bort 25min nu så bort det ju sitta till dess?!

Susanne
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :D Låter som en bra plan att minska sista luren. Det är väl tillräckligt mörkt i rummet också? :wink:

Kram
susanne med O

Hej

Ja det är kolsvart i rummet, mörkläggningsgardin och sen vanlig rullgardin. Den enda "orsaken" som jag kan se måste va att han känner att han bli äldre och inte behöver lika mycket sömn på dagarna....

Vi provar med det och ser vad som händer :)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

susanne med O skrev: I SHN boken står det att 5-6mån ska sova 15h/dygn, nästa ålder blir 9,10 och 11mån som ska sova 14h/dygn. Men därimellan då? 7-8mån står det inget om...Ska dom sova 14,5h/dygn?
:D Det är så pinsamt :oops: Det föll bort :!: Fråga mig inte varför :oops: Men smart som du är har du listat ut vad som fattas =D>

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
susanne med O

Hej igen

Det va länge sen jag skrev nått härinne, men det funkar så bra här hemma så jag har "inget behov" av er :wink: Väldigt positivt betyg måste jag säga :lol:

Nu sover vår son 45min,1,5h, 20min.
Han är 8mån och vi märker att vi behöver minska på sovtiden.
Så nu vill vi korta ner första passet till 20min, men då är ju frågan om jag kan göra det i början av passet.
Alltså låta lägga honom 8.55 i stället för 8.30.

Jag har provat göra så nu i 2dagar, men det känns som jag måste använda marginal kvarten då. Vilket är helt ok så här i början av förändringen.
Men frågan är ju hur det blir sen...
Just nu ligger han fortfarande vaken och klockan är 9.25 :cry:
Då fungerar ju liksom inte marginal kvarten....

Är så rädd att vi förstör nått som har fungerat bra.

Mvh Susanne
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad kul att det går bra! :D

Visst kan du styra luren så, men det är också en övergångstid (vid alla lurar egentligen) då de både behöver och inte behöver sova luren, så om han inte somnar ibland är det inte så farligt. Man kan i så fall natta 30 minuter tidigare istället.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"