standatdmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Jag skrev in mitt förslag i ditt schema, där har jag satte in en 45-min lur kl 17.00 istället. I och med att hon har en 2 tim lur på morgonen och 2,5 tim efter lunch så tror jag att det räcker med en 45-minutare på kvällen. Hon visar ju ganska tydligt att hon inte vill långsova då. Bättre att ha en kortare lur då och tidigarelägga natten. Är du med mig?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Nu e jag med dig:-).........men e det ok att ha en så lång natt utan mat...... det blir ju 7.5 timmar......men det kanske hon klara av vid det här laget?

Tack igen och kram igen :D
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Kom ju på en fråga till.......sorry för bombaderandet av frågor.........men är sååå ivrig att få detta att funka :wink:

Undrar hur man gör med matningen....eftersom det då inte blir så långt mellanrum mellan målen. Ska jag mata lillen direkt efter 45 min sovluren eller vänta ett tag???

Menar du att nattslurken ska påbörjas 20,30 eller 20.10??

Så nu borde jag vara klar med mina frågor:-)

Kram
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

nu e det jag igen :D ..... börjar bäva för att klockan ska bli 17.00 då hon ska läggas igen...... för tillfället verkar hon strula lite på alla sovpass.......dvs hon vaknar efter ett tag och får vagnas till söms igen....vilket iofs inte e sååå jobbigt.....

Men vet att 17.00 passet kommer antagligen att få stå och vagna heeeela tiden......
Tänkte därför bara kolla om någon hade tid att svara på mina frågor angående det nya schemat som jag fick av er....som jag tycker verkar jätte bra (så tackar så mycket för det:-)....vet bara inte hur jag ska göra med maten och om det e ok att ha så långt sovpass på natten och isaåfall antar jag att jag ska vagna om hon vaknar emellan??

Kram
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Pricken :D

Eftersom juvelen inte är 2 månader ännu så tänkt STRÄVAN mot dessa tider som hon redan visar att hon gillar. Vissa dagar kan bli upp och ner, andra fungerar klockrent. Har ni passerat ökningsperioden som brukar komma runt v 7-8? Huvudsaken är att hon får massor av mat vid varje mål, får sin sömn 16-16,5 tim och vakentid med möten och delaktighet däremellan. Så kom ihåg NJUTNINGEN och lär känna juvelen :heart:

Om hon gillar ett kortare sovpass där vid 17 så ha det så. Mål 4 kan du ju inleda vid 18 eftersom det gått 3 tim sedan det förra inleddes eller så avvaktar du lite, gör som det passar juvelen. Servera nattslurken strax innan natten börjar. Sedan kan du ju om du vill ta upp och mata i sömnen runt 23 om du vill. Denna extra slurk kommer falla bort sedan runt 2 månader.

Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack så mycket för svaret:-)

Måste bara fråga om ökningsperioden....vd menas med det och hur påverkar det lillen? Försökt hitta om det BB ...men inte lyckats.....Har antagligen missat det någonstans på vägen.

Ska definitivt införa kortare sovpass vid 17.00 ....hade samma trassel idag:-(
Har märkt att jag ofta får väcka henne vid 15.00 och då e hon såååå trött så tänkte lägga in ett 3 timmars sovpass där.....Är det OK ??? eller blir det för mycket sömn för henne på en gång och då blir schemat vi eftersrävar såhär:

7.30-9.00 Vaken 1,5h
9.00-11.00 Sova 2.0h
11.00-12.30 Vaken 1,5h
12.30-15.30 Sova 3.0h
15.30-17.30 Vaken 2.0h
17.30-18.30 Sova 1h (vakanr hon efter 45 min så får hon ju vakna:-)
18.30-21.00 Vaken 2,5h
21.00-04.00 Sova 7,0h (eventuellt mat vid 23.00)
04.00-04.30 Vaken
04.30-07.30 Sova 3.0h

Tack igen för alla svar........

Kram
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Här har Anna beskrivit ökningsperioderna:
annawahlgren skrev:* * *

:arrow: Lika lite som mjölken rinner i en jämn ström under ett och samma mål, lika lite ökar produktionen i jämn takt med efterfrågan. Barnet måste suga fram en rikare produktion när den gamla inte är tillräcklig, och det tar tid. Tre sådana övergångar kan du vänta dig. De kan bli kritiska. Det dröjer några dygn innan brösten fattar galoppen. (Produktionsökningen går INTE fortare av tätare måltider, såkallad snuttamning, eller av nytillkomna nattamningar.) Känner du av de här övergångarna, tro då inte att du är slut som mor! Låt barnet suga under målen, suga fram, suga mer, suga längre, suga!

* Första amningskrisen (som inte måste bli någon kris) brukar infalla en dryg vecka efter födseln, den andra tre-fyra veckor efter födseln och den tredje efter sju-åtta veckor. Klarar du den sista pärsen också, lägrar sig sedan lugnet. Efter två månader håller sig produktionen och efterfrågan på en jämn nivå. Den lilla äter då bortåt 200 gram per mål, alltså sammanlagt bortåt en liter/dygn, och håller sig till samma ranson så länge du ammar.

* Du kan också ge modersmjölksersättning helt. Ingen avstår från att amma utan starka skäl, få frivilligt. Den som slutar amma gör det sällan av slöhet, av en nyck eller av likgiltighet, och två månaders amning är bättre än ingen alls. Två veckors också.

:arrow: Din uppgift är att lindra barnets överlevnadsångest. Långt viktigare än att detta lilla barn får bröstmjölk istället för industrimjölk är att barnet får din säkra ledning som överlevnadsgarant.

:arrow: Spädbarn ska ha en lugn mamma och en mätt mage. Det är det hela.

* * *

PS :!: Man kan säga att en liten nyfödd och fram till (max) två månader "ska" äta inom 1,5 timme; därefter (senast) blir det inom en timme, och det håller i sig till ungefär halvåret - sju månader, då man bör sikta på att vara nere i en halvtimme.

* * *
Vill hon sova en riktigt lååång lur efter lunch så låt henne göra det. Om denna rytm passar lillan så fortsätt så, ser toppenbra ut tycker jag. NJUT av varandra :heart:

Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej igen:-)

7.30-9.00 Vaken 1,5h
9.00-11.00 Sova 2.0h
11.00-12.30 Vaken 1,5h
12.30-15.30 Sova 3.0h
15.30-17.30 Vaken 2.0h
18.30-21.00 Vaken 2,5h
04.00-04.30 Vaken
04.30-07.30 Sova 3.0h

Följde det nya schemat igår och hon sov faktiskt mellan 21.00 -4.00 ... har ju försökt vagna bort 01.00 måltiden de senaste 4 nätterna.... Inatt när hon vaknade till så skakade jag lite i handaget bara och så somnade hon om...... blir sååå fascinerad av att det funkar:-)

Nu undrar jag dock en annan sak.....det är såå att lillen den senaste veckan börjat sova jätte oroligt och vaknar hela tiden från ca 4.30. Har vissa nätter lagt henne brevid mig i sängen för att sova....vilket hjälper en liten stund.....antar att det kanske inte är det bästa att göra???? ....men vad ska jag göra??? Vagna??? Eller ska jag ändra något på schemat??? Hon e ju trött och somnar om av och till.

Tack igen för detta underbara forum:-)
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Vet att jag inte fått svar på förra frågan än...(inte meningen att stressa er:-)....men Glömde fråga om hur jag ska göra då hon fortfarande strular vid sovpasset kl 17.00 ...sover lite och vaknar hela tiden....får vagna och vagna....
Hon måste ju sova lite iaf innan hon ska läggas.......
Kommer hon "vänja sig vid denna sovtid eller vad ska jag göra?

Kram
Pricken
Mamma till
ElinN

Inlägg av ElinN »

Vill bara poängtera att det är fortidigt att prata om schema i den här späda åldern! :!: Det blir bara stressande för både mor och bebis eftersom dagarna och nätterna kan se lite olika ut i den åldern. Man strävar efter rytmen 2+2. Mata och umgås med din lilla enligt SM. Mat, mycket mat och mera mat och lär känna varandra. Underhåll och håll vaken så länge det går och lägg sen för att somna själv och sova gott 1,5-3 timmar i vagnen. Det blir lite olika olika dagar och det är viktigt att komma ihåg. Det man gör är att man räknar vakentimmar under dagen för att det ska bli lagom i slutändan. Är du med mig?

KRAM
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej igen

Tack för ditt svar och du har helt rätt.......ibland glömmer jag bort att hon e sååå liten....... men samtidigt måste hon ju sova någon gång:-)....även om hon inte är så förtjust i det på dagarna......så undrar lite om jag ska vagna henne när hon vaknar eller ska jag bara låta henne vara vaken tills hon somnar av sig själv igen.........??

Så hoppas jag att jag förstått det rätt att det e ok att vagna bort den ena nattmålet redan vid 4 veckors ålder....så jag inte gjort något gaalet :? .
Det har gått ganska bra nämligen.....även om hon fortfarande kan vakna till ibland innan 4.00 men somnar om så fort jag skakar eller ibland vagnar i 10 sek. Det borde väl hon sluta med så småningom.....att vakna på nätterna menar jag??

Kram igen
Pricken
Mamma till
ElinN

Inlägg av ElinN »

Pricken745 skrev: Tack för ditt svar och du har helt rätt.......ibland glömmer jag bort att hon e sååå liten....... men samtidigt måste hon ju sova någon gång:-)....även om hon inte är så förtjust i det på dagarna......så undrar lite om jag ska vagna henne när hon vaknar eller ska jag bara låta henne vara vaken tills hon somnar av sig själv igen.........??
Om hon vaknar inom en halvtimme från det du lagt henne kan du ta upp och fylla på med en liten slurk till. Vaknar hon efter tex 45 min så kan du välja den strategi som passar dig -avvakta och låta henne somna om själv, eller hjälpa till ro medelst vagning. Om hon alltid vaknar vid 45-min skarven kan du under 3 dagar vagna lugnt och mjukt innan hon vaknar till, för att på så sätt undvika uppvaket. Upprepas under 3 dagar och sen backar man. Ett tunt skynke över vagnen som stänger ute synintryck kan också hjälpa.
Pricken745 skrev: Så hoppas jag att jag förstått det rätt att det e ok att vagna bort den ena nattmålet redan vid 4 veckors ålder....så jag inte gjort något gaalet :? .
Det har gått ganska bra nämligen.....även om hon fortfarande kan vakna till ibland innan 4.00 men somnar om så fort jag skakar eller ibland vagnar i 10 sek. Det borde väl hon sluta med så småningom.....att vakna på nätterna menar jag??
Så bra att det gått bra! :D Då var hon redo för det! De allra flesta bebisar slutar vakna på nätterna, men det är lite olika när. :wink: Jag tycker det låter som det går jättebra för er! :thumbsup:

KRAM
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heej
Nu e det jag igen...som antagligen kommer med en hel del banala frågor......men de senaste dagarna får vi bara inte ihop det.....Vi utgår ifrån schemat vi lagt upp......men vi viet att hon e liten och vi försöker följa henne så gott det går.

7.30-9.00 Vaken 1,5h
9.00-11.00 Sova 2.0h
11.00-12.30 Vaken 1,5h
12.30-15.30 Sova 3.0h
15.30-17.30 Vaken 2.0h
18.30-21.00 Vaken 2,5h
04.00-04.30 Vaken
04.30-07.30 Sova 3.0h

Allt går jättebra till 15.30 då hon vaknar ........ men sen efter det e hon såååå grinig och olycklig och vi vet inte hur vi ska få bugt på det. Vi har matat henne ...provat att få henne att sova på olika tider ..... (det känns som om hon blir övertrött)......Känns som om 2 timmar eär för länge för henne att vara vaken efter att hon vaknar 15.30......så har provat att lägga henne tidigare...då sover hon bara 15 min och sen får vi stå och vagna i all evighet.......... Hon måste ju få ihop iaf 1 timmes sovning för att vaken och sovtimmarna ska gå ihop.........

Nu har hon desstuom börjat strula med att sova inför natten....nu får vi vagna massor igen ...... efter att hon förr bara somnade så fort vi lade henne i sängen. (även fast hon e JÄTTE TRÖTT)

Vad ska vi göra ???? Behöver hjälp!!!!

Kram
Pricken
Mamma till
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag upprepar:
ElinN skrev:Vill bara poängtera att det är fortidigt att prata om schema i den här späda åldern! :!: Det blir bara stressande för både mor och bebis eftersom dagarna och nätterna kan se lite olika ut i den åldern. Man strävar efter rytmen 2+2. Mata och umgås med din lilla enligt SM. Mat, mycket mat och mera mat och lär känna varandra. Underhåll och håll vaken så länge det går och lägg sen för att somna själv och sova gott 1,5-3 timmar i vagnen. Det blir lite olika olika dagar och det är viktigt att komma ihåg. Det man gör är att man räknar vakentimmar under dagen för att det ska bli lagom i slutändan.
Låt liten vara liten! :( Det ÄR för tidigt att styra med schema nu! :!:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pricken! :D

Jag tänker vara rakt på sak och upprepa vad Elin har skrivit tidigare: Det är FÖR TIDIGT FÖR ATT KÖRA PÅ ETT STRIKT SCHEMA ÄN. :shock: Sorry, men du måste ha lite mer tålamod! :wink: Det är helt riktigt, som ni gör, att lägga märke till vad hon har för preferenser, att hon verkar vara en eftermiddagströttis, t ex. Skriv gärna ned rytmen ni upplever att hon "vill" ha, så att ni har det till hjälp när ni ska lägga schema. Sen. Om två veckor, tidigast, när hon är två månader.

Skälet till att jag manar till att låta kaos pågå ifred ett tag till är att små nyfödingar lider av överlevnadsångest. Innan man kan börja ordna med dem, lägga scheman och låta dem vänta på maten, måste de lära sig, genom erfarenhet, att de får mat, massor av mat, i överflöd, varje gång de vill ha det. Anna skriver jättebra om detta i Barnaboken, s 108-131. (Hon skriver också att det kan vara praktiskt - och lugnande för en slutkörd mammasjäl som upplever att hela tillvaron är i gungning - att se barnets två första månader som en fortsättning på graviditeten; på det sättet behöver man inte få för sig att det kommer att vara så här rörigt för evigt. :roll: :wink: :idea: )

Så, snälla du, ha inte för bråttom! Det kan komma tillbaka och bita dig i svansen senare om du stressar nu. Låt henne och dig själv landa lite, i ytterligare två veckor, ge mat vid minsta pip, och spika schemat sedan.

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"