Hjälp. Hur gör man?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jon skrev:Vi har valt att inte ramsa så mycket,
vi vill att han själv skall lära sig att somna om.
Helt rätt tänkt! Är det så att han verkligen är vaken, eller ligger han bara och låter i sömnen? Många barn (och vuxna med för den delen) har väldigt mycket ljud för sig i sömnen...
Jag tycker ni gör alla rätt; ni ger honom förutsättningarna att sova, men sova måste han göra själv.

Fortsätt lika fint som ni gjort hela tiden, ha målet för ögonen hela tiden så är ni snart i mål :sleep:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jon
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 13:32

Inlägg av Jon »

Tack Mia!
Ja, Nisse är definitivt vaken.
Han är arg/ledsen och står upp med jämna mellanrum.
Glädjande var att dags luren gick väldigt bra.
Somnade snabbt och blev väckt efter 2h :D
Nu ikväll så nattade Marie och han var väldigt arg.
Men lugnade sig efter ca 10 min för att sedan sova.
Känns som om han känner på sig, att det är natt på gång.
För trots "brottning" med hela familjen, massor av lek och skratt
så blir han arg och ledsen så fort man närmar sig sängen.
Så frågan kring det är om vi skall vara mer i det rummet vid lek osv?

Hälsningar hela familjen.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jon skrev:För trots "brottning" med hela familjen, massor av lek och skratt
så blir han arg och ledsen så fort man närmar sig sängen.
Så frågan kring det är om vi skall vara mer i det rummet vid lek osv?
Jag tror att lille Nisse nosar sig till er osäkerhet kring läggningen :wink: .

Om ni lägger koncentrationen på att få varandra att skratta, inte Nils, utan mamma och pappa, kanske kan ni kittla varandra och verkligen busa ni två - då släpper ni koncentrationen på gossen och det blir mer avslappnat!
Det är lätt att det blir lite ansträngt om man ska försöka till varje pris att få barnet att skratta om man känner att man "måste", så gör ett försök med varandra tycker jag :D .

Håller tummarna för att det varit en riktigt skön natt :sleep:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jon
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 13:32

Inlägg av Jon »

Hejsan!

Här kommer lite fortsättning ang kuren på Nils 13 månader. Vi har nu kurat honom 25 nätter. Han somnar på ca 5 minuter,men är dock ledsen och gråter högt och mycket. Vilket känns jobbigt, då han fortfarande tycker det är "jobbigt" att gå och lägga sig. Sover dock sedan 10 dagar hela natten fram tills kl 05:00, här börjar problemen. Som ni ser i tidigare inlägg så har vi frågat en del kring vargtimmen och hur vi ska gå tillväga. De senaste 6 mornarna har vi pangramsat och avvaktat, sedan har vi fortsatt att ramsa, efter ca 5-10 minuter. Han har inte en enda morgon somnat om, han är dock inte ledsen hela tiden fram till 07:30,men han är ledsen, arg och sedan kan det vara tyst i 5-10 minuter, sedan börjar nästa omgång att ilska och tårar, och så här fortsätter det fram till kl 07:30 när vi gör godmorgon. Vi tycker att det känns tungt och jobbigt att han är så ledsen och att vi inte lyckas få honom att somna om. En morgon provade vi att gå in och göra solfjädern,men det var inte särskilt lyckat, han blev bara mer ledsen och förbannad än tidigare.

Så vad kan vi göra, ska vi bara ha tålamod och det här kommer vända, känns som vi haft en hel del tålamod men nu börjar det tära på mig, marie och Ebba (storesyster). Är det så att vargtimmen inte alltid går över för så här stora barn :?: :?: :?:

Hälsningar
Jon,Marie, Ebba och Nils
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej, vad roligt att höra från er :!:

:?: Har ni provat tipset jag gav i mitt senaste inlägg, det om att ni andra busar med varandra och lockar till skratt? Storasyrran kan självklart också vara med på det, jag kan inte nog betona vikten av att skratta ordenligt innan natten!

:D Härligt med era nätter, nu är det "bara" vargtimmen kvar, och jag tror nyckeln ligger i att ni måste få till ett omsomnande på morgonen. Han har ännu inte lärt sig att det är ni som har koll på när dagen börjar, och innan den poletten har trillat ner tror han att ansvaret på att göra morgon ligger hos honom :wink: .

:idea: Så nu är er uppgift att få Nisse att somna om! Ni skriver att ni testat solfjädern men att det inte funkade, nu skulle jag vilja peta lite i det och be er genomföra en solfjäder som hjälper Nisse att somna! Eller buff, om han gillar det.
:idea: Gå in direkt när han vaknar, innan pangramsa eller annat, och lugna genom att buffa / fjädra och själv andas luuugnt och tuuungt... Var beredd på att stå länge, han ska vara HELT sömntung, kanske t o m somna, innan ni går ut. Och då med en mjuk, skön ramsa.
:idea: Det gäller att bryta ett mönster här, så se det som en "kur i kuren" och genomför under minst tre dagar, så ska ni se att det vänder sen!
:idea: Och var noga med att väcka, hör ni att han är på G att vakna innan han ska väckas, inom marginalkvart (eller -halvtimme :wink: ) så in och jubla GOD MORGON (med väckarklocka om ni har det).

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jon
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 13:32

Inlägg av Jon »

Hej Mia!

tack för dina konkreta råd, precis i min smak... :D
Så igår kväll så gjorde vi så att vi lekte och busade med varandra, dvs jag och maken och Nils tittade glatt på och fick också vara med och brottas och leka titt ut, men fokus var inte bara på honom. Sedan var det dags att gå in i sovrummet och släcka lampan mm, då blir han redan här jätteledsen, men jag lägger ner honom och går ut med ramsan. Tidigare har Nils somnat på 5 minuter, men sista två nätterna har det tagit ca 20 minuter, är det för att vi numera bara lägger ner honom, vi solfjädrar inte längre?

Sedan undrar jag en sak till och det är så att vi sätter på honom pyjamas och ny blöja samt borstar tänderna innan skrattet till godnatt, är ået bättre om vi gör tvärtom, dvs att vi busar först och sedan gör vi hela nattningsprocessen?

Natten löpte sedan på med att Nils vaknade till 02:15 och låg och var lite småledsen/gnällig fram till 02:30, jag gjorde ingenting och han somnade om och sov till 05:10. Så fort jag hörde honom gråta, så var jag snabbt inne och gjorde solfjädern, han blev sömntung fort och jag stod kvar och andades tungt och SF ända tills han nästan somnade (5 minuter), men när jag ramsade och gick ut så blev han ledsen. Jag gick då in på en gång och gjorde om samma process igen, men struntade i ramsan (fel av mig, jag vet :roll: ), men då sov han i ca 10 minuter, sedan vaknade han till igen och jag in igen och den här gången fick jag inte solfjädra, han blev helt galen av ilska, så jag la honom bestämt på magen och började buffa. Då blev han helt coollugn, eller chockad, jag vet inte...... Han blev sömntung och sover nästan efter ca 3 minuters buffande och jag går ut med ramsan. Han sover i ca 10 minuter, sedan börjar han att grymta och gnälla, jag ramsar då en gång till och han somnar tungt 06:25, för att sedan väckas med en glad god morgon kl 07:00

En fråga är, ska jag in och göra solfjädern fler gånger, eller ska jag bara göra det första gången och sedan enbart ramsa, eller vad tycker du?

Kram Marie
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D
Jon skrev: Tidigare har Nils somnat på 5 minuter, men sista två nätterna har det tagit ca 20 minuter, är det för att vi numera bara lägger ner honom, vi solfjädrar inte längre?
:idea: Jag tycker ni kan bjuda på en solfjäder vid läggning! Jag hade det länge åt min minsta, som markering och för att hon gillade det så mycket :wink: . Jag stod kanske en halv minut eller nåt, tills jag kände att hon slappnade av, en liten mysavslutning liksom!
Sedan undrar jag en sak till och det är så att vi sätter på honom pyjamas och ny blöja samt borstar tänderna innan skrattet till godnatt, är ået bättre om vi gör tvärtom, dvs att vi busar först och sedan gör vi hela nattningsprocessen?
:idea: Nej, jag tycker ni gör helt rätt! Vi gör precis så också, allt fix innan buset :wink: .
Han sover i ca 10 minuter, sedan börjar han att grymta och gnälla, jag ramsar då en gång till och han somnar tungt 06:25, för att sedan väckas med en glad god morgon kl 07:00
:idea: TOPPEN! Hur snyggt som helst! Bra jobbat!
En fråga är, ska jag in och göra solfjädern fler gånger, eller ska jag bara göra det första gången och sedan enbart ramsa, eller vad tycker du?
:idea: Här får ni lyssna av och göra det som behövs, helt enkelt :wink: . En liten tumregel kan vara att erbjuda en solfjäder / buff per uppvak i vargtimmen, för att inte fastna i "solfjädersträsket" :wink: .

:D Jag tycker ni har kommit jättebra på väg, lite finlir så är ni i mål!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "