Arg och ledsen när jag inte fungerar

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej /LO :heart:

Vad skönt att du fått ett bra bemötande och bra information, det gör att man känner sig trygg. Jag känner verkligen med och för dig nu, jag vet vilket h-te det är med reumatism :( och jag bävar för att Rickard får tillbaka den... Men jag vet också att kvinnor ofta har bättre prognos än män, och det är tur du är en sån rörlig och aktiv människa för det är bara positivt!

Kan berätta om hur det var för gossen min när han fick methotrexaten: han hade tabletter en gång i veckan under de första två-tre åren, men han mådde så väldigt illa på dem så vi fick börja ge sprutor och de fick han också en gång i veckan. Cellgifterna är långtidsverkande så det kan ta nån månad innan man ser effekt av dem. Han fick cellgifter i totalt tio års tid, och jag hoppas och tror att det inte gett honom några biverkningar.
Cortisonet hjälpte honom alltid direkt, när han kom in i ett skov fick han äta jättehöga doser under nån vecka (8 st 10 mg som mest per dag...) och det gjorde honom väldigt rund. Han fick även ökade behåring, hade jättetjocka ögonbryn och hår på ryggen... Men det var verkligen en dundermedicin som hjälpte väldigt snabbt, så jag hoppas det blir så för dig med!

Har du provat glucosamin? Rickard äter det just nu för han har såna problem med sina axlar, själv tror han det är överträning (hoppas!) men äter de tabletterna och han tycker de hjälper.

Varmaste kramen och hoppas medicinerna gör att du slipper ha ont nu! Och hoppas skovet går över fort, fort!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kramar från Nancy

Tänkt på dig idag :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Mia.
Jo han sa att man kunde må illa, men för att minska risken för den biverkningen får jag Folacin (folsyra - har man ätit en och annan i sitt liv). Det ska minska illamåendet och han sa att det dels var ganska ovanligt och dels att det går över efter ett tag.

Och det andra han sa, som jag också glömde. Träna! Vad som helst, som inte är våld mot lederna. Och stretcha. Så förutom idag, eftersom jag fått korticonsprutor, så ska jag träna så ofta jag kan, orkar och vill.

Och jo det är inte kul att ha reumatism, men samtidigt har jag en diagnos. Vilket jag inte fått på 18 år. Du vet ju hur det känns. Och jag har inte tänkt så mycket på det innan som nu. Vilken lättnad för mig och vilken förståelse man får från andra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: stor varm kram, min vän :heart:

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, folacin åt Rickard också. Medicin mot medicinerna, minns jag att jag tänkte :roll: ...
/LO skrev:Och det andra han sa, som jag också glömde. Träna! Vad som helst, som inte är våld mot lederna. Och stretcha. Så förutom idag, eftersom jag fått korticonsprutor, så ska jag träna så ofta jag kan, orkar och vill.
Vad härligt att han sa så! Vi fick lära oss precis tvärtom när Rickard var liten, men som tur är litade jag inte heller då blint på vad läkarna tyckte och tänkte, utan gick efter mitt eget sunda (?) förnuft och lät sonen göra precis det han ville och kände att han klarade av. Själv säger han idag att han tränat bort sin reumatism :shock: och helt galet är det nog inte. Att ha muskler som skyddar och bär upp onda leder kan ju inte vara fel :?: Hursomhelst har han alltid mått bra av att hålla igång, allt från bandy till judo och nu löpning och styrekträning. Inte direkt bilden man har av en reumatiker :wink: ...

Och jag förstår absolut din lättnad över att äntligen ha en diagnos. Trots att det tog många år!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kompis, Vad skönt att du blir tagen på allvar, hoppas nu att värken ger med sig och att du känner dig som en normal människa snart.

Stor varm kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Nancy, Fjällan och TM.
Och Mia igen för att du delar med dig. Jo, jag kan hålla med om medicin mot medicin, men det är i alla fall en vitamin, så lite nytta ska den väl göra.

Läkaren sa faktiskt att behandlingen är träning i första hand och sedan medicin. SÅ han var väldigt noga med att jag skulle träna. Jag ska försöka ta mig tid. Tänkte att jag skulle klippa gräset, men det har jag inte sagt till maken än, så vi får väl se om jag tar tag i det. :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Vad skööönt att du äntligen fått hjälp!! Nu kan (ska!) det bara bli bättre :lol:

:heart: :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"