4,5 månader - liten i maten och sover för kort på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sole

Inlägg av sole »

nu är vi på dag sju och jag tycker allt går bra med mat och sömn på dagen (idag höll hon sig vaken och glad i en timmes bilfärd när det inte var sovdags! :-)) MEN på kvällarna från ca 18.30 och kulmen blir runt 19 och hon tokskriker och är jättetrött och vill inte alls ha mat.

Igår blev det värre och jag funderar på nu ifall det beror på att vi introducerade hälften välling/hälften ersättning och i ny flaska. Fast vi har även provat i de gamla flaskorna och hon blir galen när man erbjuder - helt enkelt skitarg.

ska vi lägga henne tidigare på kvällen kanske?
Enligt planerna är det mat + godnatt 19.30

schemat igen

07.30 godmorogn + mat

08.45-09.30 sova

10.30 mat

11.30-13 sova

13.30 mat

14.45-15.30 sova

16.30 mat

19.30 godnatt + mat
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag ser att hon får 4 h vakentid innan natten och jag kan tänka mig att det blir för mycket och hon hinner bli övertrött. Kanske det skulle passa bättre med att skjuta fram sista luren till ex 15.45.

Tankar på det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sole

Inlägg av sole »

hej!

ja det var ju en bra idé! Har försökt ha så att hon sover iom dagishämtning så jag får tid med storebror men då får hon sova senare för att inte bli för trött på kvällen

återkommer med rapport om hur det går!
duggan

Inlägg av duggan »

Det låter bra! :lol:

:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sole

behöver råd och stöd - är vi på väg åt rätt håll?

Inlägg av sole »

först måste jag erkänna en sak, på skärtorsdagen tog vi tag i att planera och sätta schema - själva kuren började nu i söndags kväll (den 19 april)
Såhär har det gått hitills:

Första natten
Glatt i säng på mage utan napp.
Vaknade 00 och buffade + ramsade totalt ca 30 min innan hon somnade om
Vaknade 04 och buffade och ramsade tokarg tjej i ca 30 min.
Vaknade 06, lyckades buffa om tills kl 07 då det var godmorgon.
Första dagen:
Båda lurarna gick galant, även den på morgonen som annars förpassas till vagnen då vi lämnar storebror på dagis (denna dag var han ledig) och somnade som en stock och vaknade inte en enda gång.
På em var det gnäll o trötthet då vi skjutit på em-luren en timme.

Vid 18.30 somande hon nästan i famnen och blev så trött och grinig att vi inte fick i henne nån mat (vi gav henne i sängen sen ca 10 min efter hon somnat vid 19.30, ingen vana vi vill ha direkt).
Hon vägrar både välling och gröt.

Natt 2:
Vaknade varannan timme och var tokarg, buffade och ramsade samt solfjädrade. Hon svarade inte alls på ramsan och blev ännu argare när jag ramsade när hon kommit till ro.

Dag 2:
Somnade i vagnen på fm och efter ett blöjbyte i sängen inför lunch-luren var hon vaken ca 10 min innan hon somnade.

Så med lite bakgrund så har jag lite frågor:
1) hur sjutton ska vi göra med sista nattslurken? Denna mat-tid har vi haft problem med sedan vi satte schemat (från skärtorsdag)
2) Hur ska vi få henne intresserad av mat, välling och gröt?
3) Ska jag strunta i att buffa alls nu? Jättesvårt då hon ligger och är arg - ska jag bara låta henne vara då?
4) Marginalkvarten - betyder den att man kan förlänga luren med en halvtimme vid behov? OM hon ska sova 45 min och somnar kvart i, stör jag schemat om jag väcker henne typ tjugo i? Då sover hon ju längre än 45
sole

Inlägg av sole »

glömde bifoga schemat såklart :-)

nuvarande schema
schemat igen

07.00 godmorgon + mat

08.45-09.30 sova

10.00 fruktpuré

11.00 Ersättning

11.30-13.30 sova

14.00 ersättning

15.45-16.30 sova

17.00 Ersättning

19.00 Nattslurk

19.30 godnatt
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tycker det låter som ni haft två bra första kurdygn! Bra jobbat :thumbsup:

Schemat ska man inte ändra på förrän uppföljningsveckan är slut helst, så det är för tidigt att säga om det behöver ändras. Aptiten kan släpa efter lite, men den kommer! Det jag tänker på är att ni har ersättning kl 11, var det någon särskild tanke med det? Anna brukar rekommendera 4 stora mål (á 45 min, vid 7 mån 30 min) då man erbjuder mat under hela det matpasset. Detta för att man ska hinna jobba upp en aptit.

Så erbjud mat enligt schemat. Hon kommer att fatta galoppen.

Känner ni att ramsan "tar"? Man kan inte säga att man inte FÅR buffa, men vanligtvis brukar ramsan ta nu och buffen blir kristilldelning. Arga barn verktygad inte. Försök höra om hon är arg eller ledsen.

Marginalkvart: Man brukar inte använda den under de kortare lurarna, 5,20, 45 min för att förlänga lurarna vid sjukdom t ex. Däremot om det tar mindre än 15 min att somna så förlänger ni bara med de minutrarna det tog att somna. Tar det mer än 15 min kortar ni ner till närmsta naturliga sömnpass. Hoppas jag lyckades förklara vad jag menar.

Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
sole

Inlägg av sole »

Hej!

kurnatt 3 avklarad och det gick mkt bra!
Mellan 21-21.45 vaknade hon och låg o gnölade lite men somnade om själv utan varken ramsande eller buffande! Vi gick inte ens in! :-)

Sen under natten var det i princip att hon vaknade, gnölade o somnade om!
Två gånger fick jag ramsa, en gång när hon fick koksalt då hon är tokförkyld, vilket skapade ett argt barn såklart :-) och andra gången märkte man hur ramsan tog då hon ändrade tonfall i sitt skrik till att sen tystna!
Från kl 02-05.30 sov hon och jag ramsade lite snabbt då hon vaknade 05.30 och hon sov till 07 då det var morgon

Det blev lite fel i schemat, hon får ersättning kl 10 (3 tim efter frukost) och lite fruktpuré vid 11 då storebror äter lunch.

Tyvärr är hon ointresserad av vanlig mat, blir bara jättearg när man försöker.
Men om hon inte får nåt litet då blir det ju 4 timmar till kl 14 och nästa mål - är det inte för långt? Och inte sover man lunch bra med för lite i magen?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Härligt jobbat! Om schemat funkar för er så ska ni såklart ha det kvar. ni vet bäst vad som fungerar för er lilla.
Kram Emma
sole

Inlägg av sole »

hej!

är inne på 7e dygnet på kuren och har lite funderingar.

Senaste två nätterna har hon vaknat runt kl 02 och varit vaken i ca 40 trots ramsa (som hon blir ännu argare av och tokarg av bekräftelseramsan)

Gnöl och ledsamhet går upp och ner under dessa 40 minuter, ibland stegras det och jag ramsar, ibland ligger det på "gnöl"-nivå och försvinner nästan för att ta fart igen.
Vi försöker att inte ingripa så mkt, inte ens med så mkt ramsa (som för övrigt inte känns som om den tar)
Solfjäder blir hon också hel galen av, oavsett när vi gör den.

Kan det höra skaen till att hon väldigt intensivt lär sig ta sig fram(bak rättare sagt), försöker febrilt komma upp på alla fyra. detta innebär också att hon far runt som en skottspole i sängen också.

Ibland hamanr hon på mage och ibland på sidan och somnar, då brukar vi låta henne vara. Brukar inte ens ingripa och flytta ens när hon ligger i sin nuvarnade favoritställning som är på alla fyra ;-)

Har vi ett bakslag eller normal utveckling av kuren?
Ibland hoppar hon även över nattslurken, är det ok att ge då i sömnen lite senare?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Min lille har också börjat snurra i sängen och vår strategi då är att gå in när han ber om hjälp. Tycker det hörs ganska tydligt om det är kris eller ej. Så jag hade gjort så att om hon vaknar så avvakta, behöver inte pangramsa vid uppvak mitt i natten. Avvakta och lyssna om hon behöver hjälp, då är det bara att snabbt gå in och lägga till rätta. På så sätt minskar man trafiken och därmed antalet uppvaknanden på längre sikt.

Du behöver inte bekräfta separat så här långt in i kuren, som du har märkt stör det mer nu. Nu vet hon vad som gäller :D . Så prova det, att backa mer. Om ramsan inte tar kan det vara så att hon är arg och då hjälper inga ramsor. Hon kanske bara vill visa att hon kan detta nu och vill vara lite mer ifred, vad tror du?

Så det låter alldeles normalt det hela :D och våda göra "baksteg" för att hon ska göra ännu mer framsteg.

Vår kille äter ibland ingen nattslurk men sover gott ändå. Jag tror inte på att ge i sömnen, blir lätt en dålig vana. Bättre att visa att det är på dagen man äter. Men det är ju ni som bestämmer :wink:
Kram Emma
sole

behöver input och hjälp - tror vi fastnat!

Inlägg av sole »

Nu var det ca 1 1/2 vecka sen jag skrev sist och det har inte blivit bättre.

först vårt schema:

07 morgon + ersättning
08.45-9.30 sova
10 ersättning
11.15 puré (den här har vi lagt här för att vi försöker vänja in henne med mat och runt denna tid kommer sen bli hennes lunchtid och då storebror även äter lunch, det blir för länge att vänta från kl 07 tills nu och då kommer hon bara bli jättearg och inte äta något)
11.30-13.30 sova
14 ersättning
15.45-16.30 sova
17 ersättning
19 ersättning
19.30 godnatt

1) Dagslurar på em strular oftast. Oftast vaknar hon långt innan det är dags och hinner bli både ledsen/sur/arg innan det är dags att gå upp. Skulle gissa att hon oftast sover ca 20 min. ska vi korta ner den till det?

2) Läggning på kvällen funkar suveränt - hon gnolar på lite själv men inga arga eller ledsna miner inte!
Däremot vaknar hon minst en (inbland två) gånger mellan ca 02 och 07.
Då hjälper inget! Solfjäder gör henne helt tokig av ilska (jepp denna lilla tjej har temprament! ;-)), ramsa funkar inte alls med samma resultat som ovan. Det som funkar på natten och runt kl 06 är buffning. Annars ligger hon och är arg/ledsen i upp till en timme och det känns inte bra.
Vi har verkligen backat och försökt låta henne sköta allt själv, men det fungerar ju inte heller. Det som funkar varje gång är ju att ta upp henne så vi kämpar tills kl är iallafall kvart i sju innan det blir dags att gå upp.

3) Hon är tokhungrig redan en kvart, tjugo minuter innan matdags -ska vi ändra i schemat nåt?

4) Vi kan inte få henne att gilla varken välling eller gröt - vore ju skönt med lite extra i magen inför natten och inte bara ersättning, men icke! Vi har provat byta flaskor, napp på befintlig flaska, blanda 50/50, bara lite vällign i ersättning, pröva olika tider på dygnet då hon är utvilad och glad osv osv men inget funkar!
Det som är så konstigt är att hon är jätteintresserad av oss andra när vi äter men själv är hon inte så jättepigg på att äta anant än ersättning

Annars är Vera en jätteglad och go tjej nuförtiden med rosor på kinderna och bus i blicken! :-)
Märkte hur mkt schemat gör här i helgen när lunchluren blev försenad med en timme- allt blev helt upp och ner! Nu håller hon sig även vaken i bilen när vi reser - jätteskönt! :-)
sole

behöver input och hjälp - tror vi fastnat!

Inlägg av sole »

Nu var det ca 1 1/2 vecka sen jag skrev sist och det har inte blivit bättre.

först vårt schema:

07 morgon + ersättning
08.45-9.30 sova
10 ersättning
11.15 puré (den här har vi lagt här för att vi försöker vänja in henne med mat och runt denna tid kommer sen bli hennes lunchtid och då storebror även äter lunch, det blir för länge att vänta från kl 07 tills nu och då kommer hon bara bli jättearg och inte äta något)
11.30-13.30 sova
14 ersättning
15.45-16.30 sova
17 ersättning
19 ersättning
19.30 godnatt

1) Dagslurar på em strular oftast. Oftast vaknar hon långt innan det är dags och hinner bli både ledsen/sur/arg innan det är dags att gå upp. Skulle gissa att hon oftast sover ca 20 min. ska vi korta ner den till det?

2) Läggning på kvällen funkar suveränt - hon gnolar på lite själv men inga arga eller ledsna miner inte!
Däremot vaknar hon minst en (inbland två) gånger mellan ca 02 och 07.
Då hjälper inget! Solfjäder gör henne helt tokig av ilska (jepp denna lilla tjej har temprament! ;-)), ramsa funkar inte alls med samma resultat som ovan. Det som funkar på natten och runt kl 06 är buffning. Annars ligger hon och är arg/ledsen i upp till en timme och det känns inte bra.
Vi har verkligen backat och försökt låta henne sköta allt själv, men det fungerar ju inte heller. Det som funkar varje gång är ju att ta upp henne så vi kämpar tills kl är iallafall kvart i sju innan det blir dags att gå upp.

3) Hon är tokhungrig redan en kvart, tjugo minuter innan matdags -ska vi ändra i schemat nåt?

4) Vi kan inte få henne att gilla varken välling eller gröt - vore ju skönt med lite extra i magen inför natten och inte bara ersättning, men icke! Vi har provat byta flaskor, napp på befintlig flaska, blanda 50/50, bara lite vällign i ersättning, pröva olika tider på dygnet då hon är utvilad och glad osv osv men inget funkar!
Det som är så konstigt är att hon är jätteintresserad av oss andra när vi äter men själv är hon inte så jättepigg på att äta anant än ersättning

Annars är Vera en jätteglad och go tjej nuförtiden med rosor på kinderna och bus i blicken! :-)
Märkte hur mkt schemat gör här i helgen när lunchluren blev försenad med en timme- allt blev helt upp och ner! Nu håller hon sig även vaken i bilen när vi reser - jätteskönt! :-)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad kul att höra att det är så mycket som funkar bra, ska se om jag kan ge dig lite inputs. Jag tänker att hungern är en bov i sammanhanget. Lite tips för en purékrånglare:
- 4 stora mål á ca 45 min + nattslurk för att aptiten ska bli god. ´
- Egen sked (vi har även lite vispar och sådant, då gapar han jättemycket)
- Minska på drickandet så att hon inte blir full i magen av sådant som ger lite energi.
- Försök minska ev. överkoncentration kring ätandet, det är det mest naturliga i världen.
- Lite rapsolja eller osaltat smör i maten.
- Plommonpuré så att lilla magen får sitt.

Jag hade givit förutsättningarna att sova och om det bara blir 20 hade i alla fall inte jag framhärdat. Hon kanske är en piggis.

Vad tror du om detta?
Kram Emma
sole

Inlägg av sole »

tack för kloka svar som vanligt Emma! :-)
imorse vaknade hon 05.50 (väckt av storebror) och blev buffad efter mkt arga protester så hon kom till ro och somnade om till 06.45.
Även idag fick jag i henne en halv portion gröt till nattslurken(vilket hon självklart inte drack upp hela) så även där var det en framgång! Och för att vara positiv så sover hon ju oftast 19.30 - 06, dvs 10,5 timmar så det är ju kanon!

Tänkte om vi ska ta bort purén kl 11 och så får hon den kl 14 istället, då blir det 4 mål + nattslurk

Så lite frågor:
1)"minska på drickandet" - menar du då ersättningen? Den ger vi EFTER pureér och gröt för att inte störa aptiten.

2) Menar du med luren att jag ska plocka upp henne om hon vaknar efter 20min? hon är ju aldrig nöjd att få ligga kvar när hon vaknat under en lur.
Idag vaknade hon efter en timme på lunchluren och skrek på tunnelbanan i vagnen så flera säkert trodde jag torterade henne ;-)
Mend å fick jag vagna henne till söms och hon sov som hon skulle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"