Hjälp! Desperat mamma till Stella 1.5år.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!

Tack för rapport, har tänkt på er och hoppats att det gått bra!

Det är inte alls konstigt att hon blir upprörd av ramsan, hon har ännu inte förstått vad den ska vara bra för :wink: . Jag tycker det är bra att du fått tillfälle att ramsa så mycket inatt - det enda sättet att sätta ramsan är att använda den och vara noga med bekräftelsen, precis som du gjort.

Jag brukar säga att man ska skynda lite långsammare med äldre barn, så forcera inte för snabbt inatt, in och solfjädra henne lugn tycker jag och gå ut med ramsan.

Kort sagt: mycket bra jobbat inatt, toppen att du fick väcka i morse och ha en trevlig dag :D :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vilken bra första natt. Nu under andra natten ska du känna att ramsan börjar ta. Det är nu dialogen sla uppstå. :wink:

Bra tänkt med 12 timmars natt. Ändra du den direkt ikväll om ni känner att det blir bra. Brukar funka bästa om man lägger en halvtimme tidigare.

Lycka till inatt. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
LouiseW

Omladdning 1:a natten

Inlägg av LouiseW »

Börjar kännas segt i kroppen nu efter första nattens vakande. Hoppas att jag orkar lika energiskt inatt. Är lite orolig för det och hoppas så att hon ska ta till sig ramsan nu och inte bli ledsen av den som igår.

Ska ägna en timme nu åt att peppa mig själv och ytterligare läsa på. VIll ju sååååå gärna få det att funka.

Ändrar sovschema till 19-07 och satsar på det.

Kram Louise
LW
Stella 070919
LouiseW

Läggning natt2

Inlägg av LouiseW »

Måste bara dela med mig och samtidigt tacka alla här och Anna Wahlgren samt min lyckliga stjärna att jag hittade hit!

Vår dotter är underbar!

19.00 Tandtrollsborstning och efter det flygplanet i säng via godnatt till lampan.
Hon lägger sig tillrätta utan protest, säger till och med; Natti! (som ramsan börjar med) Jag dröjer mig dock kvar och gör en SL. Då ber hon mig "sitta här" men jag ignorerar och fortsätter solfjädra.
Går ut med R*4 gladare i rösten idag
-19.10 ramsar flera omgångar utanför dörren, hon reagerar på ramsan i stort sett varje gång, behöver bara x antal påminnelser. Ger henne BR*4. Hon har den. Ligger och pratar lite och skrattar, gäspar om vartannat. Jag sitter en bit bort och lyssnar.
19.15 har varit tyst i 2min

Tittar in innan jag går ner, sover som en stock!!! Jag gick alltså inte in efter första TL. KÄnns kanon!! Jag känner mig stolt glad och fylld av självkänsla att detta ska funka. Sen är jag medveten om att natten kan bli hursomhelst ändå. Men just nu vill jag dela med mig av den lyckokänsla som jag är fylld för tillfället och den tänker jag njuta av nu!!!!!!

Trevlig kväll och bamsekram till alla som bryr sig!!!
LW
Stella 070919
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi delar din gläjde! :D :thumbsup:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Heja mamma och heja Stella \:D/

Hoppas natten blir riktigt bra!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Heja på!
Smart liten tjej ni har - hon fattar snabbt när du är tydlig :D
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
nilam

Inlägg av nilam »

:heart:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
LouiseW

Rapport natt 2

Inlägg av LouiseW »

Godmorgon alla härliga mammor!

Så här fortsatte natten..

19.55 Skriker, TL, R*4 B*4

20.45 skriker som övergår i jämmer så jag avvaktar, tittar till efter en stund, hon tystar snabbt själv. Hon har då lagt sig med huvudet i fotändan, jag rättar dock inte till.

21.08 TL, SF, R*4 B*4

03.17 TL, SF, R*4 B*4

06.00 TL, SF, R*4 B*4 (i 2 omgångar)

06.30 TL, SF, R*4 B*4 (i 2 omgångar)

06.45 Godmorgon! (väcker en kvart tidigare än tänkt men eftersom hon är vaken och ligger snällt i sängen tänker vi att det är bättre att det blir positivt och hon hade ju varit så himla duktig)

Vi är VÄLDIGT nöjda!!! Inatt svarade hon verkligen på ramsan. Hon blir dock nöjdast när jag går in och lägger henne tillrätta, då är det aldrig några problem. Skillnaden inatt var att hon inte blev ledsen när jag gick ut med ramsan och det kändes otroligt skönt. Jag kände en helt annan trygghet och säkerhet. Nu hoppas jag på en bra fortsättning inatt. Rickard, pappa, tar över kommandot inatt och jag ska försöka att inte lägga mig i.

1) Är det nu viktigt att han försöker så mkt som möjligt att inte gå in och ramsa utanför??

2) Kan vi ikväll/natt låta henne gnälla/skrika mer innan vi bekräftar henne eller är det fortfarande lika viktigt att ge henne besked direkt?

Några andra tips vad vi bör tänka på? Känns som om vi verkligen har koll på hur vi lugnar henne. Nu är det säkerheten som ska på plats och det är den som vi aldrig lyckats få till tidigare.

Kram till er alla!
LW
Stella 070919
nilam

Inlägg av nilam »

=D> =D> =D> =D> \:D/ :-({|=

Helt fantastisk läsning :D Vad bra ni gör det och vad tacksam Stella är.

1 Precis, men glöm inte att han får gå in vid KRIS, har ni övat ramsa så han vet hur man ramsar??

2 Tycker nu under kurens nätter att du ska ramsa när hon behöver en ramsa (inte gnöl som sägs i sömnen) vi vill ju att hon ska vara trygg där hon är :D

Har ni läst tråden om attityd :?:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Fotsätt på det här sättet, ser fram emot pappans rapport i morgon :wink:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
LouiseW

Rapport natt 3

Inlägg av LouiseW »

Godmorgon, vilken härlig söndag!!!

Igår var det pappas tur.. måste erkänna att jag allt var lite orolig och gick igenom detaljerna med honom ett tiotal gånger innan han bestämt sa ifrån att han faktiskt har koll själv. Det där med att släppa kontrollen kan vara ett gemensamt "mammaproblem".

19.00 Skrattet till godnattet, TL, SF, R*6
Några omgångar ramsor utanför dörren
TL, SF, R*4, B*4
R*4 utanför dörr
19.15 sover

20.00 TL, SF, R*4, B*4

Skriker till några gånger under natten men blir snabbt tyst och somnar om själv.

03.45 - 04.21 Börjar med att ramsa utanför dörr R*8, skrik stegras dock bara. Får gå in 3ggr under den här perioden och göra TL, SF, R*4 + flera ramsor utanför dörr.
Tillslut R*4 utanför dörr samt B*2

1)Här undrar vi, skulle vi kanske gått in direkt vid första skriket, hon skrek högt och stod upp i sängen. Hon blev bara ännu mer upprörd av ramsan utanför. Än så länge, vad vi vet, så har hon aldrig från stående lagt sig själv ner. De enda gångerna ramsan funkar utanför dörren är när hon fortfarande ligger kvar i sängen. Hur tacklar vi detta? Ska vi inatt, 4:e natten, vänta ut henne mer? Mer skrik?? Eller ge henne TL och SF = skynda långsamt??

07.00 Sover som en liten prinsessa och det gör nästan lite ont att väcka henne. Hon blir lite ledsen men det går över snabbt. Sedan på toppenhumör!

Vi är som ni förstår oerhört förundrade över dessa fantastiska framsteg. Ni kanke knappt tror oss men för en vecka sedan hade vi uppvak 1g i timmen och själv fick jag aldrig någon djupsömn. Stella var dessutom vaken i vår säng 1-3h per natt.

TACK!!
LW
Stella 070919
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vilken härlig natt för pappa och Stella! Tänk att hon somnar om själv utan hjälp, det är fantastiskt bra jobbat!

Det här med att hon ställer sig och inte lägger sig själv tycker jag ni snabbt kan gå in och hjälpa henne med nu, snabbt ner med henne bara och ut lika fort. Men ni kan inte göra det förrän hon ber om er hjälp, annars blir det lätt underhållning av det hela och det vill vi ju inte :wink:
Så avvakta och ge henne ramsa först, ni hör om hon behöver er hjälp att lägga sig!

Och som läxa får ni att träna dagtid på att sätta och lägga sig från stående, ni kan träna utanför spjälsängen på golvet! För hon kan, det tvivlar jag inte en sekund på :wink: :!:

Otroligt bra att ni får väcka på morgonen, det är en stor, stor fördel!

Jag är så glad för era framsteg, ni gör det jättebra!

Kram Mia
LouiseW

Rapport natt 4

Inlägg av LouiseW »

Tack för din feedback Mia!

Idag har jag sovit min bästa natt på väldigt länge... Det snöar ute men det struntar jag i. Jag känner mig lycklig som den vackraste och härligaste vårdagen någonsin! Solen skiner i mitt hjärta!

Läggningen innebär fortfarande en del skrik. Nu har iofs pappa gjort den 2 kvällar i rad, tycker nog att det gick lite bättre när jag gjorde den... :)

19.00 Skratt i säng, TL, SF (kort) R*6
R*6 igen, väntar, skriker
TL, SF, R*6, B*2
Några till ramsomgånger utanför. Hon ligger och grejar och jag säger till pappa att komma ner istället. Då skriker hon inte mer utan somnar av sig själv. Kanske är bra nu att demonstrativt gå nerför trappan och lämna henne lite själv?

20.45 Gallskrik (tror hon drömmer) Går in snabbt, lägger ner från stående, TL, R*4 B*2, tyst sover

Många härliga timmar som jag sover som en prinsessa :D

05.15 mamma rop stegras snabbt till skrik, TL, SF, R*4 B*2
R*6 utanför dörr - tyst

05.40 samma igen*2 men får ge fler ramsor fram till kl 06.00 då det blir tyst

06.20 går in väldigt bestämt med TL, R*6, B*2
ramsar *4 från sängen - tyst

07.15 (råkar försova mig lite) Stella sover som en stock och blir väckt av glad sång!! Inte lika ledsen idag.

Så framsteg inatt också, fantastiskt. Det svåra är mellan 05-07. Då tror hon att hon sovit färdigt. Men vi ska självklart vara enträgna och konsekventa. Det är ju bara 4:e natten och hon lyssnar ju otroligt bra redan.

Nu under uppföljningsveckan kör vi samma race? Backa mer och vänta ut henne? Ibland kan jag känna att det är lättare att gå in väldigt snabbt och bestämt än att vänta ut henne utanför med ramsor. Då blir hon bara mer upprörd och svårare att få lugn.. Ska vi ändå göra detta?

Tack och bock!

Kram Louise
LW
Stella 070919
miar70
Kontakt:

Re: Rapport natt 4

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad skönt att du äntligen fått sova!
LouiseW skrev:Kanske är bra nu att demonstrativt gå nerför trappan och lämna henne lite själv?
Det är jättebra att gå och göra något som låter direkt när man lagt barnet, både för sin egen och för barnets skull! Så ramsa er ut, gå direkt till en viktigt, ljudlig syssla (dammsuga, prata i telefon, diska, titta på tv, samtala med varandra osv...) så att hon hör att live fortsätter och ni finns där. Överkoncentration är aldrig bra :wink: .
Nu under uppföljningsveckan kör vi samma race? Backa mer och vänta ut henne? Ibland kan jag känna att det är lättare att gå in väldigt snabbt och bestämt än att vänta ut henne utanför med ramsor. Då blir hon bara mer upprörd och svårare att få lugn.. Ska vi ändå göra detta?
Så lite trafik in till henne som möjligt, vi vill inte att hon ska tro att hon måste ha er hjälp fysiskt för att kunna somna om, eller hur? Så ett viktigt verktyg i kuren är backaverktyget och ge mer förtroende för barnet.
Nu gäller alltid ramsa i första hand, all trafik och solfjädring ses som ren krisberedskap!

Ni är på helt rätt väg. Jättefint jobbat :thumbsup:

Kram Mia
LouiseW

Så äntligen hände det!

Inlägg av LouiseW »

Hej!

Inatt hände det.. Stella somnade strax efter 19 och sov ända fram till kl 06 utan ett pip!!!!!!!!!! Sedan efter några ramsomgångar lyckades vi få henne att ligga lugn i sängen men kl 06.45 gick vi in efter en stunds tystnad med tjo och tjim.

Aptiten är bättre och idag sov hon 1.5h i sin vagn på dan =)))) Helt galet! Är det så att sömn föder sömn måntro?!!

Har inte varit inne hos henne ikväll efter att jag gjorde TL och R men jag hör att hon fortfarande ligger och pratar.

Vi är fortfarande tagna på sängen av framgången som vi haft och jag kan knappt fatta att det är sant. Är så glad för Stellas skull först och främst och sen är det ju bonus att jag själv får sova galet mycket mer än förut.

Nu är det så här att vi ska åka skidor på söndag och vara borta i 4 nätter. Känns igen vidare lägligt just nu men varit planerat sen länge. Stella kommer dock att kunna ha ett eget rum och vi tar med hennes madrass, täcke och kudde. Jag hoppas sååååå att det kommer att funka även när vi är borta. Vara lika konsekventa, mörkt/svalt rum (tar med mig svarta handdukar i värsta fall ;-) och inte tvivla. Några andra tips vid första borta sovningen efter kuren??

Min svärmor kommer också att vara med så jag är lite orolig för åsikter och att hon lägger sig i. Klarar aldrig av att höra Stella gråta ens lite.. Men jag ska verkligen försöka vara stark. Tar med datorn så att jag kan nå er och ev få peppning.

Hoppas ni mår bra och även era familjer! Härligt med vårsolen!!!

KRAM Louise
LW
Stella 070919
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "