Ska börja kura imorgon. Fråga om dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jägermeister

Då var vi igång! :-)

Inlägg av Jägermeister »

LÄggningen gick fantastiskt - men som jag sagt innan så är det vår paradgren.
Till saken hör att lillen var på ett hiskeligt humör innan läggningen. Var verkligen tvugna att ta i från tårna för att få till lite skratt innan sänggåendet.
Övertrött som han var fick jag ändå öva mig lite grann på tillrättaläggandet, buffandet, och påfågeln som jag kännt mig lite osäker inför. Bekräftelsen fick honom mycket riktigt att gå igång ett par gånger oxå men på det hela kändes det som en mycket bra läggning och jag känner säkerhet inför inatt - och det kommer jag att behöva :lol: :lol: :lol:
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Se där ja.. då var även ni med på banan här!! Önskar dig en trevlig kväll/natt nu.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Ha ha :lol: :lol:
Trevlig natt är precis vad jag ska ha. Usch vad arg han kommer att bli när han inte får bröstet när han vaknar!

Fråga:
Om jag vill ta en promenad på en lur t.ex. förmiddagsluren nu under kuren är det ok eller måste vagnen vara stilla?

Kram!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Inte kommer han hinna bli arg innan du talat om för honom att det fortfarande är natten :wink:

Det där med rullande vagn är jag verkligen inte rätt att fråga (eller så är jag kanske helt rätt :wink: ) Vi har nämligen gjort bort oss, så vår dotter vägrar somna om vagnen står still, så gissa hur mycket skön motion vi har fått i ur och skur (Ja, jag vet, vi ska ta en liten mini-kur på detta oxå) Fast jag tror att det är som så att du kan låta honom somna stillastående och efter 10 minuter börja gå.. men glöm inte att dämpa synintrycken för honom med filt lr liknande..

Ha en go kväll, själv ska jag ta mig ner i sängen, med kokhett vatten med rödlök i en bytta jämte, tok-förkyld.. sköt om er *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Spännande, spännade. Här ska kuras! Hoppas du har laddat med frukt och godis så du orkar hålla dig alert hela natten.

Lurar i vagnen kan man göra lite olika. Om tanken är att han ska kunna somna själv i vagnen så är det inte så bra att gå med den innan han somnat. Precis som Beckabus skriver så vänjer de sig fort vid det och sen är det svårt att få dem att somna i stillastående vagn helt plötsligt. Så jag instämmer att det bästa är att låta honom somna, sova 10 min och sen kan du gå med vagnen. Vet inte hur du bor, men vi brukar göra så att jag lägger honom i vagns-insatsen hemma, ramsar och låter honom somna. Bär sedan ut honom när han sovit 10. På så sätt behöver inte grannarna höra ev. protester. Om du lägger honom ute så kan du ramsa om du vill, annars kan du skaka i handtaget som markering att det är dags att sova. Inte alla som är bekväma med att ramsa när andra hör.

Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Krya på dig!
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Tack Emma!

Svårigheten med att lägga hemma är ju att det är så kallt ute att man måste bylsa på så mycket kläder. Men jag skulle ju kunna bylsa på kläder, gå ut, hitta lämpligt (hyftsat ostört) ställe, lägga ner i vagnen, ramsa (vagna om det behövs). När han sovit i 10 minuter så börjar vi promenera. Jycken skulle nog bli glad om vi kan komma ut lite imorgon :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ja just det, imorgon är ju dag 1. Då vagnar du lugn redan första gången du lägger ner honom. Tänk precis som på natten. Men kanske att man får backa lite långsammare eftersom man inte har lika många tillfällen att slipa på verktygen. Hoppas du förstår vad jag menar.
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Tror jag förstår. Han är alltid väldigt lugn och snäll i vagnen. Svårigheten kommer att bli att få honom att somna :). Vanligtvis ligger han snällt i vagnen i allt från 15 min - 2 timmar innan han somnar på promenaderna men med vagning och dämpat synintryck kommer det nog att gå snabbare!
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Första uppvaket gick fantastiskt! Stressad som jag var missade jag att kolla klockan innn jag gick in men säg 22.45. Först blev han riktigt förbannad när jag började buffa honom men efter ett tag svarade ha jättebra. Ca 20 minuters buffade och han gav sig. Ramsade mig ut och inga protester.

Hann inte ens skriva klart inlägget innan han började protestera igen...
Sprang in och hör och häpnad då ligger min ryggsovare på MAGE! Tar bort kudden och börjar buffa honom liggndes på mage. :shock: :shock:

Höll på ca 25 min till. Och nu 22.30 sover han (tror jag) för fösta gången i sitt liv på mage!!! Är verkligen chockad.

Falskt alarm.

Fick gå in ett par gånger till och ännu är vi kanske inte klara. 22.40

Återkommer

:D
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Räcker nu med att bara buffa en liten stund och med solfjädern på det tror jag att han att somnat när jag går ut men han fortsätter att göra sig påmind. Nu verkar det dock tyst för den här gången. Vi får se.

Var det dumt att jag lät honom ligga kvar på mage? Kändes lite som att han inte ville ligga kvar så men det var så bra att buffa honom när han låg så.

Känner att skrivandet kanske stör mina "ingripanden". Tror jag lämnar en utförlig rapport imorgon istället:-)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hur gick natten?

Tycker inte att du gjorde fel i att låta honom sova på mage.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Nu kanske jag kan få några minuter över för att berätta hur det gått :D

Är jättenöjd! Alt har hittentills gått långt över förväntan är så stolt över lillen och mig själv faktiskt :lol:

Kort samanfattning av natten så såg uppvaken ut så här:

ca 22.45-23.40
03.00-03.02
03.30-04.07
05.30-05.36
05.54-05.58
06.09-06.12
06.26-06.35 (trodde aldrig att jag skulle lyckas där:-))
Sprang och hämtade pappa och vi vakade de sista 20 minutrarna tillsammans för att kunna vara där till Godmorgon. Efter 20 minuter väckte vi en MYCKET trött liten man. När vi kom insjungandes tillsammans med hunden var ögonen svullna och han såg ut att undra vilka idioter han fått till föräldrar egentligen.

Är super nöjd med natten. Trodde aldrig att han skulle acceptera att han inte fick tutten och så gick det förhållandevis lätt :D

Tvärt emot alla regler så tar jag dagarna oxå. Jag kan, jag vill och jag orkar.

Idag har lillskrutten varit sååå trött det har krävts all kraft, energi och inte minst fantasi för att hålla honom vaken och någorlunda nöjd. Har tagit till en hel del marginalkvartar för att förkorta passen lite. Men det har gått bra och god aptit har han haft.

Första luren - på mage!!! i sängen tog 30 minuter av buffande och ramsande. Sen sov han 30 minuter (istället för 45 min). Då fick han gå upp. Rätt? Fel?

Andra luren gick vi ut. Ställde oss på ett fält (vi måste sett roliga ut...), mörklade vagnen och gjorde god lur. Tog ca 20 minuter och lite vagnande fick jag ta till. När han sovit 10 minuter började vi gå. Efter 30 minuter hörde jag att han var vaken - gjorde lite ljud ifrån sig. Jag ignorerade honom. Gick lite med två däck ute i väggrenen så att det skulle skumpa ordentligt (fusk?). Han sov i alla fall i 1,5 h!!! och var mycket gladare efter den sömnen...ett litet tag i alla fall.

Nu har lillen vaknat efter sista luren så jag fattar mig kort. Tog 10 min att lägga men han sov bara 20-25 min. Vad gör jag då? Är det någon idé att försöka gå in och få honom att somna om på de korta lurarna. Trist om man misslyckas (man har ju inte så lång tid på sig...).

Hörs senare i kväll!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Oj,här var det några med rätt attityd!Strålande :thumbsup:
Och vad bra det verkar ha gått.
Idag har lillskrutten varit sååå trött det har krävts all kraft, energi och inte minst fantasi för att hålla honom vaken och någorlunda nöjd. Har tagit till en hel del marginalkvartar för att förkorta passen lite. Men det har gått bra och god aptit har han haft.
Ja,det kommer att vara en mkort period nu när tröttheten visar sig.All sömn man har att ta igen.
Första luren - på mage!!! i sängen tog 30 minuter av buffande och ramsande. Sen sov han 30 minuter (istället för 45 min). Då fick han gå upp. Rätt? Fel?
Ett normalt sömnpass är på 45min,men det kan även vara på 30min.(min storkille är ett sånt barn :wink: )
Tycker ändå att ni gjorde rätt för att inte dra ut på det hela så att säga.Tiden i sängen blev ju ändå 60minuter.(15min längre än det egentliga)
Nu har lillen vaknat efter sista luren så jag fattar mig kort. Tog 10 min att lägga men han sov bara 20-25 min. Vad gör jag då? Är det någon idé att försöka gå in och få honom att somna om på de korta lurarna. Trist om man misslyckas (man har ju inte så lång tid på sig...).
Det som du kan göra är att ge förutsättningarna för att han ska sova så bra som möjligt.Väljer han då någon gång att inte sova tiden ut så är det ingen fara på taket.Du kan inte sova åt honom.

Det här kommer att bli så bra så! :)

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Tack Ulrika för stärkande svar :)
Läggningen var en perfekt sådan. Han låg och pratade med sitt gosedjur i 15 minuter sedan knäpptyst. Fick en bekräftelse. Tyst sedan dess.

Ska bli spännande att se om han vaknar runt 23 som han gjort på senaste tiden...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"