Vi vill Vi vill Vi vill!! ...... men

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tycker om ditt upplägg för natten.. här är det natt för mig, dottern sover sen ett par timmar tillbaka.. Lycka till resten av natten.. *Kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Trummispappan

Inlägg av Trummispappan »

23:36

påminnelse x 2

Otroligt hur väl hon svarar på ramsan nu.
Livia 080531 Kurad vid 8 månader, Isabelle 110225 Standardmodellerad från start
Trummispappan

Go natt och kram på dig också Beckabus
Trummispappan

Kände att det blev många inlägg så här kommer en sammanfattning. Eftersom bekräftelse är något hon alltid får utelämnar jag det i min sammanställning.

00:33 Påminnelse och bekräftelse ihopbakad
01:09 Besked (låg på rygg) Påminnelse x3, husljud emellan
01:24 Påminnelse
01:33 Vaknade gnällde lite och somnade om
05:01 Vaknade, påminnelsen fungerade inte. Blöjbyte, buffning x 4, solfjädern, solfjäder och ramsa samtidigt, ramsa ut. Dialog med flera påminnelser i olika tonarter och husljud däremellan. Blir tyst men snart blir det nya förhandlingar om säkerheten på stället. Jag förklarar att jag är ansvarig. Hon pratar men är inte ledsen eller upprörd. Da de de de de, upptäcker att hon är trött får bekräftelse och tystnar i en halv minut.
Får påminnelse, tystnar, tung andhämntning, får bekräftelse, blir sur x 4
och fjärde gången arbetar hon upp sig tills att det krävs både besked och buffning x 16 och solfjädern i 3 min. Ramsar mig ut. Avvaktar och hennes frågor blir färre och lugnare. Jag svarar lugnt på hennes frågor och hon tystnar. Vet inte om hon sover eller jagar varg med egen bössa. Det låter av klapp i madrassen och av viskande da de de de. Hon har förutsättningarna och det dröjer inte länge förrän hennes andhämntning blir tung. Bekräftelse och tyst 05:56

06:04 Vaknade och somnade om själv.

Nu väntar vi på mamma och vovve och snart är det glad morgon.

En väldigt nöjd pappa klappar sig själv på axeln och är innerligt tacksam för all hjälp vi fått hittills av er på forumet :heart:

Natt två klar
Trummispappan

Hej hej!

Natten kändes bra men Livia känns inte som hon brukar. Hon ler mindre skrattar mindre är mer klängig och har lättare till att gnälla.

Har någon annan känt så här? Kommer det att ändras när hon har fått sova ordentligt en gång. Kommer det att dröja längre än uppföljningsveckan.

Min hustru är ur balans och inte alls säker på detta. Hon är så pass illa berörd att jag får gå in och ta dagsturena och natten i natt. Hon tror inte alls på sig själv och grät från att hon kom hem till en halvimme före läggning. Jag insåg snabbt att om detta ska fungera kan inte hon ta dagen.

Vid läggningen var hon värre än inatt och ramsan hade inte alls samma effekt. Det var mer av den desperata stämman och mindre dialog. Det blev både buff och lång solfjäder innan hon kunde komma till ro.

Mina frågor som lyder är således:

Har någon annan märkt av denna negativa förändring hos barnet?
Och om ni gjort det har det gått tillbaka och efter hur lång tid?

Min hustru har även separationsångest och sörjer att inte få sova med barnet och låta det somna vid bröstet.

Någon annan som känt så och vet hur den känslan lindras.

Måste erkänna att jag själv fällde en tår då hon sov på min mage sista luren innan första natten.

Är det vettigt att jag tar natten i natt? Min hustru tvivlar starkt på sig själv och händerna skakade i ångest vid frukostbordet 2timmar före luren?

Nu har jag tagit första dagsluren, måste jag ta den andra också?
Den sover dottern i vagnen och den gick mycket bättre igår och där har hon mer självförtroende.

:(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Ni jobbar så fint så! Pris och beröm, det är inte alltid man ser så väl genomförda kurer!
Jag tar dina frågor en och en:
Trummispappan skrev:Hej hej!
Mina frågor som lyder är således:
Har någon annan märkt av denna negativa förändring hos barnet?
Och om ni gjort det har det gått tillbaka och efter hur lång tid?
ja, det är inte helt ovanligt. De blir ofta ur slag när tröttheten kommer ikapp, vilket den gör. Dessutom är inte nyheter det barn direkt älskar (vilktig kunskap för hela föräldraskapet) och hon frågar även dagtid om allt är i sin ordning. Kära mammans ambivalens smittar dessutom.
:arrow: Åtgärder: Glädje. Enklare ÄR det inte. Är ni glada och njuter acv livet och av Livia så kommer hon att våga det också! Bus, gos och gapskratt löser det hela redan tills i morgon!
Min hustru har även separationsångest och sörjer att inte få sova med barnet och låta det somna vid bröstet.
Någon annan som känt så och vet hur den känslan lindras.
Det här får vi be någon annan att svara på. Men jag tror säkert att många känner igen sig! MEN minns att småbarnsåren innehåller många vakna timmar och man kan mysa och amma lääänge dagtid! Dagmyset är mer kvalitativt än nattmyset! Här myser vi också riktigt rejält i storsängen på morgonen, det har vi alltid gjort!
Är det vettigt att jag tar natten i natt? Min hustru tvivlar starkt på sig själv och händerna skakade i ångest vid frukostbordet 2timmar före luren?
Då SKA hon inte ta natten. Punkt.
Nu har jag tagit första dagsluren, måste jag ta den andra också?
Den sover dottern i vagnen och den gick mycket bättre igår och där har hon mer självförtroende.

Då kan hon börja där. Och du kan vara jour.

I övrigt, läser mamman här inne? Har hon sett Annas krönika om säkerheten?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Daglurarna: De stökar ofta lite längre och ett råd jag har är att backa lite mer långsamt där. Man få verktyga lite mer om det behövs, precis som du gjorde.
Trummispappan

Hej!

Nu är jag vaken igen och min hustru mådde mycket bättre. Eftermiddagsluren hade gått bra. Hon hade verktygat mycket och det hade känts bättre. Vi får låta processen ta lite längre tid än den brukar så att den passar för oss alla, stora som små.

Min hustru och svärmor hade busat med henne så att hon skrattade så att hon kiknade ch det värmer ju alltid.

Vill bara säga det så att det är sagt. Hon hat inte gråtit framför Livia utan har gått därifrån och hon tror på metoden men blev påverkad på ett sätt hon absolut inte trodde att hon skulle bli. Så nu var det sagt.

Vill ge en jättestor kram till er som hjälper och skriver
:heart: :heart: :heart: STOR KRAM :heart: :heart: :heart:
Trummispappan

Bakåt vid dagens läggning.

Inte så mycket dialog mest skik och tårar. Fick verktyga en hel del.

somnade 19:26

Upptäckte vid koll att hon satt och sov framåtlutad. Känns inte som att hon somnade för att hon kom till ro mer av utmattning som första natten.

Hoppas natten blir bättre.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det hoppas vi!

Om mamman. Känslor och stämningar smittar. Det är det som är "attityden av självklarhet". För visst kan du känna av stämningen i ett rum även om där inget sägs? Speciellt om det är laddat.

Därför är ömseidigt skratt och glädje bästa boten! :D
Trummispappan

21:42 Ramsan tog inte. Hon satt i sängen. Fick besked och på ramsan ut hörde jag hur bra den tog och bakade ihop den med bekräftelsen. Hon somnade om.

Skönt. Nu känns det bättre igen

Hej TorpSara!

Vi båda vet att hennes attityd inte är den av självklarhet och därför får jag ta ett större ansvar just nu. Mamma och Livia har busat, gosat, ammat, lekt, krypt och skrattat hela dagen. Det var en annan mamma än den i morse som lämnade oss ikväll. Hon peppade faktiskt mig på telefonen efter läggningen när jag var lite nere och har uppvisat en mycket positivare sinnesstämmning. Hon har hela tiden varit positiv till kuren.

Jag tror att flera månader av ständigt avbruten sömn, jobba när hon vill vara hemma (enskild firma), prestationsångest om att vara världens bästa mamma (vilket hon är) har tagit ut sin rätt på henne och känslor väller fram och spänningar släpper bara för att nya inför kuren bildas.

Jag vet att hon har den rätta attityden bara hon får lite distans till hur det sett ut de senaste 5 månaderna. När hon hoppar på det här tåget kommer hon knuffa bort mig sätta mig i 1:a klass vagnen och köra som Mika Häkkinen.

Imorgon ska det skrattas! :lol:

Nu ska det sovas!! :sleep:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där TrummisMAMMA!! Här har du en annan mamma som verkligen saknar sin lilla dotter i sängen vid bröstet!! :oops: Vi har kurat i ungefär en månad nu, men jag saknar henne så jag dör.. ( men sen så sansar jag mig och inser hur bra vi har det ändå ) :wink:
Jag funderar lite på om det är så att ni har åkt på det som många andra oxå har gjort, nämligen att det kanske är feber, tänder eller liknande på G?? Jo, förresten, jag saknar en liten detalj, vore kul om ni skrev i barnets födelsedatum och kur-start i er profil så kan vi andra se om det är så att våra barn kanske är i samma ålder och liknande problem..
Nu ska jag hoppa ner i soffan och titta på utröstningen i Let´s dance.. syns säkert senare.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Trummispappan

Hon hade en förkylning precis innan vi startade.

Vi har inte hittat några nya tänder men en liten bakgrund kanske vore på sin plats. Bättre sent än aldrig. :wink:

Livia har aldrig somnat själv förutom i vagnen och då efter tidigast 30 minuters promenad. Då hon ska sova har vi haft henne i famnen och gungat och inte allt för sällan sjungit samtidigt. Med andra ord kan man säga att hon alltid buffats och ramsats samtidigt till sömns. De korta stunder hon sovit på annan plats än på pappas mage eller vid mammas bröst så har hon blivit lagd där efter att ha somnat i famnen. :oops: När hon har vaknat så har vi tagit upp henne på en gång :oops: Med andra ord som Anna skriver och som är självklart bara man tänker till lite. Vi har i tron om att förmedla trygghet till vårat barn placerat ut vargar lite här och var förutom nära oss.

Med den bakgrunden är det inte konstigt, tycker jag, att det kanske tar lite tid för denna process och livsstil att förankras och alla vargar vi så omedvetet placerat ut att jagas bort.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Trummispappan skrev:Med den bakgrunden är det inte konstigt, tycker jag, att det kanske tar lite tid för denna process och livsstil att förankras och alla vargar vi så omedvetet placerat ut att jagas bort.
Du har så rätt så! Huvudsaken nu är att hon får trygga, säkra svar av er, precis som ni gör.
Att tvivlen kommer ibland, och funderingar på om man gör rätt, är helt normalt! Varken barn eller föräldrar är maskiner :wink:

Men lita på mitt ord när jag säger att ni kommer aldrig att ångra det ni gör nu! Och er lilla Livia (vackert namn!) vill inget hellre än att sova gott och skönt hela natten. Hon behöver bara lite hjälp, och det ger ni henne nu :heart: . Det är föräldraskap, det!

Kram och hoppas er natt blir fin!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trummispappan

Hoppas mina svar till henne hjälper henne lika mycket som dina hjälper mig.

Tack, Kram och Gonatt :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"