Nu ska lillebror kuras!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
gemelas

Inlägg av gemelas »

Ja, jag har läst alla trådar jag kan hitta angående vargtimmarna och fastnade även i denna. Om man nu använder solfjädern för att bryta de långa vargtimmarna ska man gå in så fort man hör honom vakna där jag normalt ger pangramsa eller ska jag köra det någonstans mitt på där han bara verkar ha svårt att somna om, eller bör man rentav vänta tills han börjar bli ledsen vid 6-tiden?
Det konstiga är att han inte är så trött på dagarna som han borde vara av att ha 3 vakna/halvvakna timmar på morgonkulan.. Däremot somnar han ju direkt när jag lägger både vid alla dagvilor och nattningen. Det kan väl inte vara så att han behöver mindre sömn? Han är 6,5 mån och vi har 45, 90 och 45 plus 12-timmarsnatt dvs 15/dygn på schemat.

Lite svårt det här med vargtimmarna, vill ju så gärna hjälpa lilleman att komma till ro och lära sig att somna om själv. Vet ju att han kan sova hela natten eftersom han gjorde det ofta tills för någon månad sedan...

kramar
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hmmm, vet inte exakt när man ska in med solfjädern. Kanske när man själv känner att nä, nu får det vara nog? Sömntimmarna ser ju bra ut, vid 7 mån brukar man dra ner en halvtimme. Någon annan som har en idé?

Förmodligen är det mycket tålamod som ska till, vi hade problem läääänge med tidiga morgnar och fortfarande ligger han ofta och pratar sista halvtimmen.
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
gemelas

Inlägg av gemelas »

Tack Emma!
Ska försöka finputsa pangramsan så att han får den så fort han börjar ens fundera på att vakna, som det är nu så är man ju själv så trött vid den tiden så han hinner ju "gny igång" innan man vaknar och ger ramsan. Inatt ska jag se om där blir ett bra tillfälle för en ev solfjäder för att bryta mönstret o se om det funkar.

kram kram
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
gemelas

Inlägg av gemelas »

Här kommer en rapport från oss:
Inatt har det varit lite bättre med vargtimmen. Numera vaknar jag automatiskt runt 4 för jag vet att lillen gör det så jag hinner förekomma med pangramsan innan han vaknat ordentligt.
Han vaknade i vanlig ordning kl 4 (förrutom en kortis som han själv klarade av vid 02) och fick pangramsa. Jag gick upp och satte på lite Mozart på ganska låg volym som fick spela hela morgonen (fel??) för jag vet att han brukar vakna till så fort jag stänger av annars. Han somnar om och vaknar så ett par gånger till fram till 5,30 då han verkar ha lite svårare för att komma till ro så då går jag raka vägen in till honom och istället för att ramsa ger jag solfjäder som han tacksamt tar emot. Solfjädrar tills han nästan är sovande och ger bara fin och mjuk ramsa x 2 (som Anna tipsade i en annan tråd) utanför dörren efteråt. Han gnyr till efter en stund men somnar om efter ett par minuter. Vaknar till lite vid 05,50 men får pangramsa som han somnar om till och sover till 6,45 varpå vi låter klockan ringa 6,50 och gör glad morgon.
Vi har nog endast väckt honom vid 7 vid något enstaka tillfälle sedan kuren började, har hellre velat väcka/ta upp honom glad. Bör jag tänka om så jag inte vänjer honom vid att alltid få morgon med marginalkvarten??

Det märks tydligt idag att han sovit mer och djupare i natt för han har varit piggare och hungrigare och har inte somnat lika snabbt vid 2 av de 3 lurarna. Idag kunde han inte somna om efter 45-min skarven och det har aldrig hänt innan. Detta får mig att fundera på att börja förlägga långluren till sängen eftersom han annars sover på rygg i vagnen. Jag minns att mina tjejer inte heller kunde sova sin långa lur i vagnen efter kuren när de började sova bättre på nätterna. Det skulle ändå vara bra att vara lite mer flexibel, kan man alternera mellan säng och vagn vid långluren utan att det blir rörigt för den lille?

Kramisar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad bra det går för er! Du jobbar på helt suveränt i vargtimmen och som du vet kan det ju ta ett tag, men det kommer du absolut att lösa. Jag införde även väckarklocka runt 5 mån och jag upplevde att den hade tydlig effekt, kanske kan vara något?

Så här början skulle jag nog försöka hålla lurarna på samma ställe tills tiderna satt sig, men sedan är det bara att alternera hur man behagar :lol: Har du sufletten täckt när han sover i vagnen? Annars brukar det hjälpa att gör det.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
gemelas

Inlägg av gemelas »

Tack Malin!

Ja, väckarklocka har vi sedan någon vecka tillbaka men har dock varit tvungna att ställa om till 6,45 varje morgon då han nästan aldrig sovit till den ringt...
Vagnen är täckt med gallerfilt, perfekt för att släppa in luft men hålla intrycken borta :)

Natten såg ut så här:
Han vaknade vid 4,45 och knorrade och gnydde, jag gav pangramsa i vanlig ordning och avvaktade. Blev tyst en liten stund men fortsatte sedan att "knorra" en bra stund och blev till slut ganska ledsen. Då kände jag att det här kommer att hålla på ett tag och gick in och gav solfjäder precis som igår natt, han är sömntung varpå jag går ut och ger mjuk ramsa i dörren x 2. Efter bara 10-15 min går han igång igen och gnäller, knorrar och gråter om vartannat. Jag tänker att jag inte vill gå in fler gånger men klockan var bara strax innan 6 och det var en timme kvar på natten och jag vill att han ska sova till 7 någon gång :evil: . Jag går in för att ge en solfjäder till men han vill inte veta av den så jag buffar istället, det blir tyvärr en 5-min buff innan han är lugn och sömntung. Går ut och ger bekräftelse i dörren x 2. Han somnar och sover till 7 och blir väckt av klockan. Jag var tvungen att ta till buff för första gången sedan början av kuren för snart 2 veckor sedan :x och det känns inte riktigt bra.

Gjorde jag helt galet med att buffa i vargtimmen?? Han var riktigt ledsen och kände att han faktiskt bad om hjälp, så det var det enda jag kände kunde lugna honom men är så rädd att fastna i buffträsket... Men samtidigt måste jag ju bryta mönstret med att han har så svårt att somna om mellan 4-6 ??

kram kram
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tror att din första känsla var helt rätt, det hade räckt med första solfjädern, andra gången vart övertrafikering och som du märkt togs inte hjälpen emot med lättnad, för det vart störande istället. I det läget hade jag föreslagit klassik musik eller höga husljud. Hur känns det? Bara lite mer is i magen, jag kommer ihåg att min lill gosse alltid varvade upp innan han somnade om i vargtimmen, så jag fick öva poå att ha is i magen en liiiiten stund extra än vad jag "ville".

//Malin
gemelas

Inlägg av gemelas »

Hejsan!

Jo, Mozart går varm här varje morgon.. Funkade bra i kombo med pangramsa de första dagarna men nu känns det som det oxå är liksom "urvattnat". Han har väldigt svårt att somna om eller öht varva ned där på vargtimmarna..

Har faktiskt inte tänkt på det så innan att han kanske behöver gråta/skrika lite innan han somnar om. När jag tänker efter så gjorde/gör han så i vagnen när han sover på dagen men dock en väldigt kort stund innan han somnar. Ska försöka ha lite mer is i magen, det jag mest tänker på är att han ska kunna somna om så vi får väcka honom glad några gånger så att väckarklockan får göra sitt. Jag är lite nojjig men man vill ju så gärna hjälpa de små liven att sova så gott som möjligt och när jag ser på hur bra syrrorna mår av att sova så gott varje natt så vill jag ge lillen samma möjlighet. Men det är väl som Anna säger, man kan ju bara ge förutsättningarna inte sova åt dem :). Ska försöka lite bättre och inte vara så otålig...

Tack för hjälp och stöd!! :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Det kommer att lösa sig, men det behövs en stor tillit till illa barnet och en stor skopa tålamod :roll: :wink:

Du har så fin inställning, och attityden har du! Trägen vinner! :lol:

//Malin
gemelas

Inlägg av gemelas »

Go'kväll!!

Här går det sakta men säkert framåt, ingen hel natt ännu men har haft en nästan hel natt med bara en "liten" pangramsa och hann inte ens sätta på Mozart förrän han somnat om ;-). Läggningarna går bra och han äter med frisk aptit, han är dock ett "kräkbarn" (står under utredning för allergier etc) så minst ett helt mål om dagen kommer upp genom kaskadkräkningar så jag har fått vara lite försiktigare med matningarna.
Annars går det bra, vaknar oftast till och knorrar runt 5-6 och får då en pangramsa och jag sätter på Mozart som vi alla sedan ligger och sover till tills väckarklockan ringer. Han är glad på dagarna och jag märker att han börjar bli sin egen lilla klocka, blir trött och gnällig 5 min innan det är sovdags. Men tror dock att vi ska minska på sovtiden på em för han somnar ej direkt där längre, han närmar sig 7 mån då det kan kanske vara lämpligt att minska den sista 45-minutaren till 20?? Ska jag bara korta den eller även flytta den isf?

Dagens schema ser ut så här:

7- Godmorron, amning
8- Gröt m katrinplommonpuré
9- Sova 45 min (på rygg i vagn som ofta är i rörelse)
Vaken utevistelse till lunch
11- Lunch ( 1 stor burk + frukt + amning)
12- Sova 90 min (på rygg i stillastående vagn)
14- mellis (oftast bara amning)
vaken utevistelse från ca 15
16- Sova 45 min (på rygg i vagn på prom eller lekplats)
17- middag (1 stor burk + frukt + amning)
18- bad/tvätt, pyjamas och bus med syrrorna
18,30- Välling ca 100 ml + amning
19- go'natt

Ha det gott!!
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker det låter som det går bra för er! :D

Vid 7 månader kapar man 30 min från sömn behovet och precis som du själv känner är det oftast em luren som dras ned till 20 min. Välj själv om du vill kapa eller skjuta fram. Vad tror du passar bäst, mer vaken tid före eller efter?

/Malin
gemelas

Inlägg av gemelas »

Typiskt :x bara för att man skriver att det går framåt så kommer ännu ett "bakslag" eller vad man nu kan kalla det.... Precis som för dryga veckan sedan vaknade han vid 4 och fick pangramsa och på med Mozart men han jobbade upp sig under ca en halvtimme och blev alltmer både ledsen och arg. Han ligger och hostar och hulkar sig och låter som han ska kräkas och jag känner att jag inte kan låta bli att gå in och kolla till honom. Han ligger som han ska fast nere vid fotänden. Flyttar upp, lägger tillrätta, snabb solfjäder för att han ska lugna sig lite, går ut med ramsan. Han jobbar upp sig mer och jag höjer musiken. Jag tänkte att jag minsann inte skulle ge mig men efter ca 45 min har han fortfarande inte lugnat sig så jag har inte hjärta att fortsätta utan går in för att lugna honom så han kan somna om. Det blir buff för solfjädern tar han inte emot när han är riktigt upprörd. Buff ca 7-10 min och sedan ut med en mjuk och ganska tyst ramsa. Han somnar men snyftar i sömnen en lång stund (över en halvtimme). Väcker en yrvaken lillebror kl 06,45 för att förekomma med godmorgon (hör hur han börjar skruva på sig).

Suck, känner mig trött och lite vilse nu.. Vill verkligen inte börjar vackla i min attityd men gör det ändå... Gjorde jag fel som gick in en andra gång? Borde jag lugnat ordentligt när jag gick in första gången även om det innebär buff?
Det gör ju inte saken bättre att sambon inte är inläst på shn och jag kan alltså inte rådfråga honom. Klart han vet en del iom att jag hela tiden förklarar vad jag gör och varför men ibland, spec vid sådan här tillfällen skulle det vara bra att ha någon som talar om för mig att nej, så här gör vi istället därför att...
Hjälp! Känner att vargarna svansar kring benen på mig....

Kramar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om han låser sig så skulle jag gå in och solfjädra honom riktigt länge, så att du bara behöver gå in en gång. Så jag tycker du gjorde rätt som gick in och hjälpte honom när han hade låst sig.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
gemelas

Inlägg av gemelas »

Tack Ida! Jo, det kändes som han behövdes lugnas en gång för alla så han kunde somna om.

Med risk för att låta väldigt gnällig; natten till idag var riktigt jobbig. Läggningen var perfekt, han var glad och lagom trött och somnade efter någon minuts prat. Sedan vaknade han första gången vid 22 när pappa gick och lade sig, själv hade jag precis somnat och var helt groggy och har för mig att jag gav han en liten stund i fred sedan en betryggande ramsa. Han fortsatte gnöla en stund, vet tyvärr inte hur länge eftersom jag själv somnade...
Sedan vaknade han igen redan vid 01 och lät trött men svårt att komma till ro. Lät honom hållas en stund innan jag ramsade och han somnade om en stund efter den.
I vanlig ordning vaknade han även vid strax innan 5 och fick pangramsa, på med Mozart och somnade om efter en stund. Samma sak vid 6 men hörde dock att han inte somnade ordentligt utan låg och lyssnade på minsta lilla ljud (trots musiken som spelades ganska högt). Går upp och duschar, (duschen är vägg i vägg med lillens rum) vilket brukar lugna honom, tills väckning 06,45.

Jag vill inte tappa modet nu men för tillfället så känns det som vi tar ett steg fram och två tillbaks.... Är det vanligt att de börjar vakna så här ofta på nätterna igen trots att de får alla förutsättningar för god sömn??
Som det är nu så känns det som han får chans att klara ut sina kriser själv innan jag ingriper med ramsa och andra verktyg. Borde jag kanske ingripa snabbare eller stör jag mer då? Är han bara väldigt frågvis och vill reda ut de sista frågorna innan han kan sova gott hela natten? Kan inte minnas att det var så här svårt med tjejerna... och då kurade jag ändå två samtidigt...

Förlåt för mitt missmodiga inlägg.. Vad skulle jag göra utan ert stöd här på forumet

Kram på er!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle inte dra för stora växlar av att ha nvaknat till de senaste nätterna. Kan vara så att han håller på att bli sjuk eller ngot annat. Jag tycker det låter som om du hanterar det bra. Så vänta några dagar till så har ni kommit på banan igen.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"