ramsor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Låtsas som det regnar :-)

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Nu har jag lagt för eftermiddagsvila och det tog 40 min och mkt buffning. Han blev jätte, jätte ledsen och ramsorna trängde inte alls igenom...var tvungen att byta på honom i sängen med då han hade bajsat rejält efter det jag hade lagt honom. Har jag lyckats släppa in vargen någonstans mellan knäna ? :wink: Har förstått att dagarna kan vara struliga men verkligen såhär struliga...?
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
sockerprinsessan

Ang middagsläggningen, han vände och vred sig i sängen, reste sig upp och stod, höll fast i spjällorna när jag skulle lägga honom på mage... även om han var mycket ledsen så har han arg också...kändes som jag hade fått en bortbyting i sängen.

Har även några frågor som jag har klurrat på

:arrow: Är det dumt att ha liknande ramsor på dagen och natten? sista delen av ramsan är samma. God natt med dig, sov så gott och nu ska vi vila så gott?

:arrow: Jag känner att jag behöver ändra lite på mattiderna och eftermiddagsluren, när är det bäst att göra det? Nu med en gång eller efter uppföljningsveckan :?:

:arrow: Vi ska på kalas på söndag och resan dit tar ca 20 - 25 minuter. Vi ska åka under hans vakna tid ca 16,30, risken finns att han somnar, hur är bäst att göra :?: Tänkte åka hem så att vi är hemma till ca 19, natt 19,30, skall jag hålla honom vaken i bilen på vägen hem för att komma rätt på nattningen :?:

:arrow: Förmiddaglurerna går jag i dag med snutten i vagn, undrar om det blir konstigt för honom om jag ibland lägger honom i sin säng istället :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tror nog inte att det spelar så stor roll hur ramsorna låter - det som spelar roll är vad du förmedlar! :wink:

Jag skulle nog välja att avvakta lite, hur mycket är det som ska ändras?

Jag skulle välja att underhålla lite i bilen och köra på nattningen som vanligt hemma.

När lurarna sitter så kommer det inte att spela någon roll vart dom intas. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sockerprinsessan

Såhär ser det ut idag:
07,30 rise & shine
09,45 mellis ammning
10-11 förmiddagslur
12 lunch
13,30 - 15 eftermiddagsvila
15,30 mellis
18 middag
18,30 bad, skoj, nattslurk
19,30 sweet dreams :sleep:

Har tänkt mig såhär:
07,30 rise & shine
10 - 11 förmiddagslur
11,30 lunch
13,15 - 14,45 eftermiddagslur
15,00 mellis
18 middag
18,30 bad skoj nattslurk
19,30 sweet dreams :sleep:

Kom gärna med idéer om förbättring.

Trevlig kväll
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Några tankar från mig angående nya schemat. De flesta barn har som naturliga sömnpass 5, 20, 45, 1.5, 2. Så kanske är det bättre att ha 45 minuter på förmiddagen?

Sedan funderar jag kring att det är rätt långt mellan lunchen och långluren. Oftast upplever jag att de sover bättre på proppmätt mage. Så jag skulle vilja har dessa närmare varandra.

Annars ser det bra ut tycker jag.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
sockerprinsessan

Ja kanske är det bättre att korta förmiddags vilan lite...hittills har han sovit bra på de lurerna men visst vrider han sig lite i vagnen efter ca 45 minuter.

Idagsläget har jag bara 2,5 timme melllan mellis o middag och det är för lite, han har ingen stor aptit på kvällen, så det är i huvudsak där som jag behöver ändra om lite. Annars så fungerar schemat bra än så länge.

Jag ammar nu som frukost och till det lilla melliset vid 9,45, tanken längre fram är att äta gröt till frukost och sen ta lite frukt innan vilan.

Har även funderat på ett annat schema.

7,30 God morgon
9,30 mellis idag 9,45
10-11 vila ev 10,15 - 11
12 lunch
13,30 - 15 vila middag
15,15 mellis idag 15,30
18 middag
19,30 natti natt

Hur ser det ut?
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Det där ser ju perfekt ut!

Håller med Ida angående att inte ha för långt mellan lunch och vila. Jag har själv två timmar emellan och brukar då peta i honom något litet innan vilan för att han ska sova bra.
Märkte att han gärna vaknade lite tidigt om magen inte var tillräckligt full!!

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

sockerprinsessan skrev:Ang middagsläggningen, han vände och vred sig i sängen, reste sig upp och stod, höll fast i spjälorna när jag skulle lägga honom på mage... även om han var mycket ledsen så har han arg också...kändes som jag hade fått en bortbyting i sängen.
:D Härja inte med honom när han är arg. Gå därifrån och låt honom vara "bortbyting" i fred, tills han tröttnar.

Det är först när han ber om hjälp som han är mottaglig för hjälp :idea:

Och det hör du på honom. Ska kunna höra :wink:

Svordomar åtgäras inte.

En liten allvarlig pekpinne: köp inte att ramsan inte "tar" som någon sorts ursäkt att släppa den. Det är din uppgift att se till att den når fram, så att han lyssnar (till slut). Läs på om ramsan i Verkygslådan, så förstår du dess absoluta nyckelroll i hela bygget av säkerhet och trygghet för barnet.

Ramsan får inte slarvas bort :!: O:) :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sockerprinsessan

Ramsan får inte slarvas bort :!: O:) :!:[/quote]

Jag ramsar gärna för honom och skall läsa på ännu mer nu . :D

Ang schemat så är det i huvudsak måltidstiderna som skall flyttas lite...även middagen på kvällen 15 minuter, glömde det i schemat när jag skrev innan. Funderar om det är bäst att flytta dem ett och ett eller alla på en gång? Har kommit in i uppföljningsveckan ( dag 3 ) här nu, skall jag vänta med att flytta tiderna några dagar?
Jag vet att man inte skall röra om i schemat så snart efter att man har satt upp det men tycker samtidigt att det är viktigt att grabben får i sig ordentligt med mat så han orkar sova och busa.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

sockerprinsessan skrev:Jag vet att man inte skall röra om i schemat så snart efter att man har satt upp det men tycker samtidigt att det är viktigt att grabben får i sig ordentligt med mat så han orkar sova och busa.
:D Risken är att du åstadkomer ledsen förvirring i stället för aptit.

Man bör inte utvärdera någonting förrän tidigast efter uppföljningsveckan - just precis av det skälet. (Och det visste du ju redan :wink: =)

Därför ska schemat vara synnerligen genomtänkt - INNAN.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sockerprinsessan

Jo mer jag läser här ute och läser i boken igen och igen mer förvirrad blir jag...är som sagt i början av uppföljningsveckan och lillkillen somnar toppenbra på kvällarna och sover fram till 23 tiden så han gör lite ljud från sig. Då avvaktar jag med ramsor för att kolla om det bara är som han rör sig och fixar i sängen. Tystnar han så gör jag inget. Börjar han då låta, så ramsar jag högt och tydligt sista versen tar jag lite långsammare och lugnare. Är han tyst så bekräftar jag med glad röst. Gör jag rätt? känner mig bara förvirrad... :cry:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Varför är du förvirrad? Det låter ju bra det där.
Om du vill förmedla något så kan du göra det i ramsan. Lugn, glädje, bestämdhet, tröst- ja vad som helst som du kan vilja svara. DÅ får du dialog!
sockerprinsessan

hade du gjort likadant mitt i natten och gjort en pangramsa då det behövdes om han inte kom till ro?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så här långt in i kuren, nej. Bara om han blev ledsen på riktigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"