Hej trixiie!
Som du själv skriver har ni gjort stora framsteg, och bara du har blicken mot mål, ger klara besked och visar lillan att det är DU som har ledningen över när dagen både slutar och börjar kommer hon att slappna av och sova och somna gott!
Eftersom vi har en tjej med mycket humör (!) och mitt i en åttamånadersångest så tycker jag att du kan vara lite frikostig med solfjädern. Istället för att buffa lite, solfjädra lite, gå ut, gå in osv... och förvirra henne så tycker jag att du lägger henne, glad som en lärka även om inte hon är det, bäddar om och solfjädrar. Du ÄR starkare än henne, så ge dig inte med mindre än att hon slappnar av!
Stå där, tyst och andas tuuungt och högt, tills hon är helt avslappnad.
Då går du med en glad, hög ramsa.
Och gå iväg, gör något viktigt som hörs (dammsug, prata i telefon, diska) så att hon hör att världen snurrar på och att du håller vakt.
Behöver du ge henne en ramsa så GE DIG INTE med mer än att hon tar emot den. Om du så måste ramsa 20 eller 30 gånger, du SKA ha sista ordet! Ta i så taket lyfter. Och när du hör att hon går ner i gråten, så går du ner i ramsa-ton. Som en dialog!
På samma sätt kan du göra i vargtimmen, hon behöver TYDLIGA besked om vad som gäller, så var inte rädd att solfjädra bestämt och ramsa lika bestämt! Hon känner sig inte helt nöjd just nu, inte helt trygg i sina frågor.
Och var nu noga med bekräftelsen! Den ska följa henne in i sömnen, det är ramsan och inte hennes egen gråt som ska vara signalen till att sova.
Hoppas natten varit bra
Kram Mia