Hjälp, kurat 2 dygn utan resultat

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Minsann, minsann....Nu vet vi att han KAN lägga sig ner själv. Det ger bättre förutsättningar för att våga lämna honom stående i alla fall ett bra tag, och för att verkligen våga ramsa sig ut.

Som jag sa på telefon, annaax, så föreslår jag följande strategi nu (vad tycker ni andra?):

:arrow: Vid läggning: In och solfjädra honom lugn och tyst, men inte längre. Gå med en hurtig, glad och övertygande ramsa.

:arrow: Avvakta reaktion. Lyssna. Ställer han sig upp och bara är tyst, låt honom vara. Protesterar han, ge honom en påminnelseramsa.

:arrow: Fortsättt så. Lyssna av och håll ögonen på klockan. När han stått upp för länge, vilket jag tycker är kanske 1 timma eller så, gå in och lägg ner snabbt och distinkt. Gå med ramsan och använd den nu verkligen med övertygelse! :wink: . (Mia, jag tycker snarare man ska lägga ner än ramsa om han han stått för länge. I alla fall första delen av natten. Jag tror ännu inte ramsan har planterats ordentligt. Men mycket sparsamt och alltid med ramsan som följd. )

:arrow: Ställer han sig upp igen så är det bara att avvakta igen. Nu har han fått besked igen och så länge han är lugn och tyst får han stå. Visa att ramsan gäller. Men står han ännu en timma, så är det dags att upprepa proceduren med nedläggning och RAMSA er ut.

Skillnaden inatt blir alltså att ni fortfarande lägger ner, men mycket kort och sparsamt och att ni verkligen går med ramsan medans han är vaken.

Nästa steg blir att ramsa istället för att lägga ner när han stått för länge, men då gäller det att ni konsekvent har gått med ramsan efter att ha lagt ner/lugnat så att den har planteras.

Kan det vara något?

Kram Christine
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tycker du har en utmärkt plan här, Tinis :thumbsup:
Tinis skrev: (Mia, jag tycker snarare man ska lägga ner än ramsa om han han stått för länge. I alla fall första delen av natten. Jag tror ännu inte ramsan har planterats ordentligt. Men mycket sparsamt och alltid med ramsan som följd. )
Håller absolut med, och inser att jag uttryckte mig luddigt i mitt förra inlägg :oops: ...
Det jag menade var att om man ramsar så får man vänta och ha is i magen innan man går in, för att inte göra ramsan verkningslös.
Så att man först lägger ner och sen ramsar, och om man beslutar sig för att ramsa först så måste man avvakta och ha is i magen innan man går in.

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :thumbsup:
annaax

Inlägg av annaax »

Vi mår så dåligt jag och min sambo, det känns som att vi plågar vår lille pojk. Han är ju så trött... Är det säkert att han inte tar skada av att inte få sova? Så här lite har han ju aldrig sovit.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är helt naturligt att ni känner att det tar emot, men det ni vet nu är att sonen kan och vill sova, han behöver så förtvivlat er ledning för att nå ända fram!
Att han får lite sömn nu är inte skadligt, sömnbrist under lång tid är däremot skadligt för hälsan och det är just det ni förebygger nu!

Kurade barn sover gott, gärna och länge :sleep:

Tänk på att ni avverkat den jobbigaste biten på vägen, och att kuren är en process som måste få ta sin tid!

:idea: AW själv säger såhär som en liknelse:

”Titta, jag åt en banan, för jag tänkte pröva på banandieten, och så vägde jag mig, men jag hade inte gått ner ett dugg. Jag hade gått UPP! Det var värre än det varit förut! Jävla banan / jävla bananbudbärare!”

Glöm inte vad som faktiskt finns alldeles framför er: en gosse som VILL lägga sig, som VILL sova och som kommer att sova hela natten! Och ni har kommit en bra bit på väg!

Upp med hakan nu! Det här fixar ni :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Annaax, det måste såklart kännas rätt, det ni gör. Man kan och ska aldrig göra något som går emot sin inre övertygelse. Det är bara ni som kan bedöma hur er lille kille har haft det och har det nu och vart ni är på väg. Bara ni! Ingen här kan heller göra några medicinska överväganden.

Men glöm för allt i världen inte VARFÖR ni gör detta! Och hur det var innan. Man kurar för att den lille vännen INTE sov bra. Ärligt talat, hur mycket sömn fick han ihop sammanhängande innan kuren? Och till vilket pris för hela familjen? Man kurar för att saker och ting inte fungerar, eller hur?! Glöm inte orden ni har sagt flera gånger: "Vi har ingenting att gå tillbaka till"

Tänk också på vad fint han har svarat på verktygen! Det går framåt!

Ni kan alltid lägga tidigare på kvällen, upp till 30 min. Gör gärna det!

Skickar all peppning jag har och önskar av hela mitt hjärta att ni får en bra natt!

Kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Liten morronrapport [-o<
annaax

Det har hänt!!

Inlägg av annaax »

Alfons var jättetjurig igår kväll så vi la honom kvart i sju. Han blev lugn på nån minut. När pappa ramsade sig ut ifrån rummet satt han sig upp men sa ingenting! Han va tyst länge, vid åtta kände jag att det luktade bajs (hur man nu kan göra det genom stängd dörr - snacka om luktsinne :)). Gick in och bytte , la tillrätta, sa ramsan och gick ut.

Klockan 06.45 gjorde vi morgon!!!!!!! Han sov hela natten!!!!!! (Han var iofs vaken när vi gick in, men tyst. Verkade vänta på att vi skulle komma). Vi är helt förundrade hur det kan vända så. Nu är klockan 10 och han är mycket piggare än vanligt, så sovit har han nog gjort. Inte hela tiden men ändå.

Tack för allt peppning, verkligen. Utan den och Tinis hade vi gett upp för länge sen...

Vi fortsätter rapportera.

Tack igen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag är stum :shock: och överlycklig \:D/ och rörd :cry:

Du anar inte så glad jag blir! Lyckliga Alfons med så kloka, kärleksfulla, vägledande föräldrar!

Ojojoj, vad glad jag blev av din rapport! Måste fira med en kopp kaffe!

KRAM!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åååååh, jag måste gråta en liten skvätt. Er kur är liksom så mycket min kur också! :wink:

Vilken kille! Så mycket energi och så tidig med så mycket. Tänk nu när han dessutom får börja sova som folk! :shock: :lol:

Jag är så glad! Väldigt glad! :D :D :D

Var nu jätterädda om det här och fortsätt genomföra och befästa det hela. Han kan mycket väl börja fråga lite igen för att verkligen kolla om allt är som det ska... :wink:

Stor kram!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vilken fantastisk läsning :D Och vilket enormt team work av alla inblandade: föräldrar, barn, mormor, kurare på plats, forummedlemmar :heart:.

Är jätteimponerad av det fina arbete ni alla utfört. Tack för att vi andra får följa med på ett hörn. Heja, heja \:D/
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Oj vilken spänning det varit.. och OJ så roligt att få läsa!!!

TACK för att ni delar med er och GRATTIS :heart:

snyggt jobbat alla, inte minst Alfons

=D> =D> :heart: =D> =D>

/Fjällmor
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vilken härlig läsning så här på fredagkvällen. :D
Är så glad för er skull och inte minst för lille Alfons. Tänk vad han kan den lille gossen. :sleep:

Tänk nu på vad Tinis skrev att om ett bakslag kommer så står ni fast vid er ledning.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Nillan

Inlägg av Nillan »

Åh va roligt!!! :D Vad fantastiskt duktiga ni har varit som har fortsatt trotts att det inte gått på räls.

Även om han som sagt börjar fråga igen så går det med konsekvens att hitta tillbaka hela tiden. Tro mig!! (Vi är många som har erfarenhet av det....)

Hoppas att ni allihop får fler bra nätter nu. Det kommer att göra gott både för sömnen och självförtroendet hos alla.

Kramar :heart:
Nillan
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
annaax

Inlägg av annaax »

Gud vad ni är härliga allihop!

Vi har nu precis lagt honom, han låter lite. Det ska bli spännande att se hur det går ikväll.

Fortsättning följer..

Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "