Hur går jag vidare nu???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej och tack för svar.

:arrow: Skall jag tolka ditt svar som att jag skall köra både fm och em lur i vagn eller skall jag kura henne där jag vill att hon skall sova.
Jag vill gärna att hon sover sin fm-lur i sängen men em-luren i vagnen :roll: !

:arrow: Hon kommer att bli tvungen att vänja sig vid att sova i ryggläge i vagnen, kan man ändå vagna?

:arrow: En sak till :oops: :När jag vagnat henne så att hon är tyst och lugn (jag har ett tunt skynke över vagnen så jag ser henne inte) så ramsar jag ut x 4. Om hon då börjar att opponera sig direkt, skall jag då verkligen genast gå in och fortsätta vagna? Skall jag inte försöka att ramsa först? Det känns som om hon egentligen kan det här men vill att jag rullar vagn...

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vid själv läggningen tycker jag att du kan jobba mer med ramsan, inte vänta direkt, det gör du ju inte heller när du kurar på natten :wink: Blirhon ledsen ja då vagnar du, men det är om hon skarvar då vagnar du direkt vid minsta pip, hon ska inte ens hinna tänka att hon kanske sovit klart, utan hon får besked direkt.

Ja ryggläge går bra, med å med täckt suflett...men det finns en del som har svårt att sova på rygg då dom är vana magsovare, men det ser du ju.

Ja låt fm luren vara inne i spjälsängen och "kura" långluren.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cecgus

Inlägg av cecgus »

Du är en klippa, tack för snabba svar!

Jag tänkte på en sak till... Ibland så sover ju inte lilla fröken på fm-luren :roll: . Typ som idag! Jag hör ju hur hon sitter där inne i mörkret och leker med sin kanin (gulligt :) ) fastän hon gäääspade, gnuggade ögonen och drog sig i öronen innan jag lade henne. Skall jag bara låta henne vara eller skall jag på något sätt markera att nu skall du sova, inte leka?!

Jag blir så fundersam och förvirrad. Klarar hon verkligen av att sova så här lite? Om jag nu dessutom skall kura om em-luren finns det ju en ganska överhängande risk att hon även då får mindre sömn vilket i sin tur resulterar i övertrötthet inför kvällen som resulterar i en jobbig läggning... Usch jag har fastnat i en konstig sömnkompensationsspiral som slukar mig och min annars så självklara attityd. Hur skall jag tänka? :x :cry: :?

//Cilla
duggan

Inlägg av duggan »

..Kom ihåg att du kan bara ge henne rätta förutsättningarna för att sova, inte sova åt henne :wink: Jag skulle vilja rekomendera kolsvart rum även på dagslurarna, hur skojsigt kan det vara att "leka" i kolmörker i 45 min? :wink:

//Malin
cecgus

Inlägg av cecgus »

Det är just det som är grejjen... :roll: :-k . Hon har verkligen kolmörkt inne i sitt "rum". Även på dagarna! Vi har nämligen byggt om en fd. "gå-in" garderob och gjort den till hennes sovkammare och det finns verkligen ingen ljuskälla annat än från dörrspringan ut till vårt sovrum. Hon sitter verkligen i kolmörkret och gosar mid sin lilla sovkanin O:).
Jag tolkar det ändå som att ditt råd är att låta henne vara.

Läggningen nu kl. 13:00 gick helt ok. Jag lade henne i vagnen och gav henne sovkaninen. Drog över skynket och ramsade ut. Sedan gick jag till mitt. Efter ca. 5 minuter började hon låta lite, några små försiktiga frågor som efter han ökade i styrka. jag ramsade betryggande och punktsättande men hon fortsatte. Efter ytterligare en stund och en ramsa gick jag in för att vagna. Hon hade tappat kaninen ur vagnen :cry: . Hon fick sin alskade kompis och jag gjorde ett ruskande i vagnen och ramsade ut. Hon somnade genast. :sleep: .
Skall bli spännande att se om hon vaknar efter 45 minuter eller sover på. Jag är i alla fall redo för ett eventuellt uppvak.

Tack än en gång :D

//Cilla
duggan

Inlägg av duggan »

:lol: Du rapporter väl? :wink:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Jo då, nog vaknade hon alltid :x . Exakt efter 45minuter :roll: .Och hon har ännu inte somnat om... Hon har varit arg, skrikit, gråtit allt om vartannat. Jag har vagnat och ramsat och hunnit mjölka alla kossorna i ladgården...men inte fasiken har hon somnat om. Nu är det snart dags att ta upp för klockan närmar sig 15:00. :cry: Skall jag nu hålla henne vaken resten av eftermiddagen? Trots att hon endast sovit 45 minuter + kanske 20 minuter på fm.??? Känner mig ganska rådvill!

//
duggan

Inlägg av duggan »

Hoppas det gick bra idag på em, 5 minutare kan du alltid bjuda på.

Tänk på att det brukar ta en tre dagar innan du ser något resultat, så stay cool 8)

//Malin
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hon fick faktiskt en 5-minutare i bilen på väg hem från affären :wink: . Lilla :heart: var sååå trött. Hon ville varken ha gröt eller välling nu på kvällen. Fick dock i henne ½ dl fruktmos och kanske 75 ml välling efter mycket trugande... (En rackarns "hungervarg" sitter och dreglar på min axel nu... Tänk om hon vaknar inatt och är hungrig nu... :-k ).
Hur som helst lade jag henne redan 18:30 och hon somnade inom 10 minuter. Lilla skruttan :D .

Jag har för övrigt bett Hannas pappa att hålla sig borta mellan 13-15 imorgon eftersom jag, av erfarenhet ](*,) , vet att min attityd försvagas när han är hemma och Hanna ställer högljudda frågor :wink: !

Tack för hjälpen idag, jag återkommer imorgon.

Tack och snark!

//Cilla
cecgus

Inlägg av cecgus »

Ja, vad skall jag säga! Förmiddagen som vanligt INGA problem. Lilla hjärtat "sover" i sin säng tills jag hämtar henne. Även idag satt hon i sängen och lekte i mörkret :roll: när jag kom in...
Tog en lååång promenad innan lunch och sedan massor med god kycklinggryta.

När jag lade henne strax innan 13:00 somnade hon direkt, utan en enda protest. Exakt 45 minuter senare vaknade hon ](*,) . Jag ramsade direkt och gick sedan till mitt. Efter 10 minuters inser jag att hon fortfarande är vaken, men hon sa inget så jag lät henne vara. Ytterligare några minuter gick innan hon började bli arg. Sen dess har vi fört en liten kamp [-( .
Jag vagnar när ilskan övergår till gråt och ramsar om ilskan övergår till frågor. Däremellan ägnar jag mig åt mitt superviktiga projekt :wink: .Trots detta är hon FORTFARANDE vaken :x #-o .

Precis som igår, ingen förändring eller förbättring alltså. Om 10 minuter är kl. 15:00 och sovtiden är slut... Kan det verkligen vara så att hon INTE ÄR trött??? Jag blir så fundersam över varför hon inte vill sova :-k .
Det känns som om jag gör allt rätt. Eller?!

//Cilla
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det du kan göra är att ge henne förutsättningarna till att sova men sova kan hon bara göra själv. Så jag tycker du jobbar helt rätt. daglurarna kan ta ett tag att få ordning på.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cecgus

Inlägg av cecgus »

\:D/ \:D/ \:D/
Lilla :heart: sover ännu... Hon har rört lite på sig och knorrat, men jag har endast ramsat en gång och istället husljudat som en liten tok...Är sååå stolt och nöjd. Jag utgår självklart från att hon sover ända till 15:00 :roll: .

//Cilla
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag måste bara säga att husljud är så väldigt bra. Jag hade ett uppvak natten efter vi kom hem från diverse bortasovningar under julhelgen. Slängde väl någon ramsa, men det avtog inte. Blev fundersam och insåg att mormor i all välmening hade sänkt tv:n. Jag höjde upp till den vanliga volymen och så var det tyst på en sek. Det ser jag som ett av dom främsta superverktygen, husljuden.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cecgus

Inlägg av cecgus »

Precis efter mitt förra inlägg vaknade den lilla rackarungen :roll: . Hon låg bara därinne i sin vagn och pratade med sovkaninen och lät ganska lycklig så jag lät henne vara och gick istället till mitt :-# .

Klockan 15:00 gick världens roligaste och gladaste mamma :lol: in och hämtade en liten tjej, som lyckats med bedrifen att riva ner skynket som jag lagt över vagnen #-o :wink: .

//Cilla
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Gullunge :lol: :heart: :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"