Hej!!
Här kommer en uppdatering för de senaste dagarna:
Igår och idag har min stora älskling somnat snabbt båda kvällarna: igår inom 30 min och idag på ca 20.
Middagsluren har gått ganska bra: igår tog det sin lilla tid och han fick till slut bara 20 min vila (alltid något dock! ) men idag tog det ca 20 min för honom att somna. Han sov ca 45 min, sen ringde min telefon och jag var tvungen att svara och pratade kanske lite högt... iaf så vaknade han. Efter ett tag ropade han på mig och jag ramsade och han somnade faktiskt nästan om!
Jag använder väckarklockan både dag och morgon. Ville först bara ha den på morgnarna, men han frågade efter den och efter i onsdags när han låg och pratade sig igenom 1,5h och till slut (precis när jag skulle väcka en - vad jag trodde - sovande kille) kom ut och sa att han "sovit färdigt nu" införde jag den även efter dagvilan.

Nu har jag några frågor:

När (om) de kommer ut precis när man är på väg in för att väcka, och sovtiden är slut, och man inte märkt att de varit vakna: vad gör man? När det hände här i onsdags sa jag bara "kom då så får du din välling". Men det är ju inte så roligt sätt och poängen är ju att jag ska väcka så han förstår att jag har koll. Vad gör man och vad säger man?

Om han som idag somnade 12.55 och eg sovtiden är 12.30-14.00: när väcker jag? Vad blir ett naturligt sömnpass inom marginalkvart? Just nu funkar inte hjärnan och jag vet inte om det är jag som räknar fel eller om det faktiskt inte går att få till det.

Idag på kvällen busade vi och lekte och hade kul. Alla nöjda och glada. Sen kom tandborstningen: av nån anledning finns 3 tandborstar till storebror (ja, jag borde ha kastat 2 för länge sen, men han har fått nya när den gamla inte var så särskilt gammal, så jag har inte velat kasta - den som spar han har... eller?
snåljåp ) och han brukar få välja. Han väljer alltid någon och ändrar sig sedan och ska ha en annan. Ok, då låter jag honom nu när han fått så många.

Iaf: idag valde han en 3e gång. Då sa jag nej, man får ändra sig 1 gång. Gråt och tandagnisslan!!!!
Opedagogiska mamman (Miar70: det är sånt här jag menar med att jag verkligen inte är nån barnaboksmamma) dök upp och sa typ "då blir det ingen tandborstning". Helt fel, jag vet. Jag var lite stressad för jag ville lägga lillebror. Vi gick ut och storebror grät och grät och jag lade lillebror att sova. Sen kom jag ut och opedagogiska mamman (som fortfarande inte gått och gömt sig) sa: "tyst, grina inte, du väcker lillebror". Vilket är ren lögn. Jag hade hjärnsläpp.
Väl inne i badrummet borstade vi tänder med den tandborste jag valt, och sen gick vi för att lägga honom. Fortfarande under gråt och tandagnisslan. Det gick bra när jag påminde om att vi skulle ställa klockan. Det gick bra ända tills jag skulle gå ut med klockan.
Han brukar ställa frågor om ditt och datt för att dra ut på själva läggningen, men jag brukar kunna hålla det kort. Idag funkade inget. Han var jätteledsen.
Han var jäääättetrött. Han blir alltid så här då att han gråter i evigheter för allting. Och inget hjälper liksom. (det hjälper ju inte heller att vara opedagogisk och elak....

) Och han hade visat tydliga tecken på "FÖR trött"-het flera timmar tidigare.
Till slut gick jag iaf ut med ramsan under en kort tystnad, men han började om att gråta när jag stängt dörren.
Han ropade efter mig, men jag ramsade bara igen under husljudande, och när han slutat gråta och det blivit tyst bekräftade jag. Sen sov han 20 min senare. Jättetrött som sagt, mitt hjärta.
Förutom att ha mer tålamod och avledningsmanövrar innan läggning,
hur kan jag göra i sådana situationer då han gråter och gråter vid läggdags just, och det inte slutar, och jag vet att inget förutom sova hjälper just då eftersom han är så supertrött????
Tack på förhand...