Storebrors tur!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

:idea: Jag tycker inte du ska vänta på gossens ledning vad gäller sömnen.

Här är det vi vuxna som måste styra, han vet inte om klockan är sex, sju eller tio på kvällen, lika lite vet han vad klockan är på morgonen. Det är därför vi måste vara så tydliga både vad gäller läggning och väckning, och jag tror det är därför väckarklockan fungerar så bra för de allra flesta barn!

:idea: Lika lite får du tänka att han ska kompensationssova på dagarna för att han somnar sent på kvällen, då blir det lite hönan eller ägget över det hela.

:idea: När man kör kuren så gör man ett schema med de tänkta sovtiderna, men det är mycket sällan barnen sover precis de tiderna i början. De kan vi heller inte begära.

:idea: Om du lägger 20.00 och väcker 7.30 så räknar du som att han faktiskt har sovit 11½ timme! Du har gett honom förutsättningarna för det, och om han väljer att vara vaken så är det inte mycket att göra åt... Men natten är som sagt 11½ timme och inget annat :wink:

:idea: Jag tycker du ska lägga gossarna samma tid. Och väcka dem samma tid. Har man flera barn måste man sträva efter enkelhet, och att ha två olika läggtider på såpass stora barn tycker jag verkar lite krångligt.

:idea: Så mitt förslag är att du har natt 19-07 för båda killarna. Ni kommer snart attt hitta en fin rutin för det, behöver du hjälp så hojta! Då kan du också införa 1½ timmes daglur för lillen och max en 45-minutare för storen. Och då lägger du dem förslagsvis samma tid på dagen också!

:idea: Här har vi ett gemensamt bus med alla de tre små, lite olika men poppis är såklart att mamma är elak häxa och jagar dem, med kittling som avslutning. Att prutta varandra på magarna är också kul, höra vem som får till värsta prutten :wink: Så skrattet till go´nattet blir enklare ju fler barn som är inblandade :D

:idea: Och så några skopor tålamod. Det tar ett par veckor innan tiderna sitter, men som sagt, du ska inte räkna den faktiska sovtiden utan följa schemat! Snart trillar poletten ner :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Jag har nog varit otydlig... :P

:arrow: Jag lägger båda barnen för natt kl 20.00 och väcker båda kl 07.30.
På dagen lägger jag båda kl 12.30 och lillebror sover 2h, och storebror ska sova 1,5h. Då har de sina timmar som de behöver.

Lillebror somnar snabbt, natt som dag (undantag finns såklart, men som regel). :!: "Problemet" med honom är att han vaknar för tidigt.. Ca kl halv 7. Vi hade nån vecka då han nästan inte vaknade 1 enda morgon för tidigt, men jag vet inte vad det berodde på. Nu är vi tillbaka på tidiga morgnar :? . När jag nu infört väckarklocka på storebror ska jag också (såklart) göra det med lillebror, så kanske att det löser sig.
Ibland är han ledsen när han vaknar, ibland bubblar han bara. Ibland somnar han om med ramsan, ibland inte...
:?: Menar du att han kommer sova längre om jag lägger tidigare? Eller att jag ska ta upp då vid 7 för de sover ju ändå inte så mycket längre?
[/quote]Så mitt förslag är att du har natt 19-07 för båda killarna

:arrow: Det jag tänker är att eftersom lillebror vaknar så tidigt på morgonen, är han jättetrött på dagen och framför allt på em. Särskillt om han inte sover sina 2h.

Storebror somnar inte snabbt. Det ger väl med sig nu efter kuren.
Han kan (och har alltid gjort sedan han var lite) sova länge på morgonen (ibland ända till halv 9 innan jag kurade lillebror), han är en morgontrötter (kan iofs bero på att han inte sovit bra på nätterna också..). Men nu har han börjat vakna strax efter 7.
:!: Eftersom han än så länge tar sån tid på sig att somna, misstänker jag att han inte skulle få någon vila alls om jag kortade ned dagluren till 45 min. Ev en 5minutare, inom tiden. När han lärt sig somna snabbt är det en annan sak. Eller?

:arrow: Menar du här att om jag lade tidigare, skulle han sova ända till kl 7 och sen kanske inte behöva sova på dagen?

Målet har varit att lägga båda kl 19.30 och väcka kl 07.30.

:?: Tycker du det är bättre att lägga ännu tidigare? Alltså flytta hela schemat antar jag, men daglur och allt?

Att lägga kl 19: gärna för mig! Det lät så tidigt bara. Men det kanske är såna tider som barnen brukar ha? Väcka kl 07? Jaaa... det är nog bara jag som blir lite... lat kanske... :oops: Gillar att sova till halv 7 iaf. Men å andra sidan: om det skulle styra upp barnens tidigar morgnar så vi alla fick sova hela nätter, så kvittar det! Vi vaknar ju ändå tidigt och ramsar lillebror..

Mera tips och råd!!
Du är super!!!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

oj då hoppsan.. :shock:
jag råkade citera där det inte skulle vara citat...
hoppas du förstår ändå
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Ummusab skrev: :arrow: Jag lägger båda barnen för natt kl 20.00 och väcker båda kl 07.30.
På dagen lägger jag båda kl 12.30 och lillebror sover 2h, och storebror ska sova 1,5h. Då har de sina timmar som de behöver.
:idea: Aha, då är jag med :D :!: Det ser ju jättebra ut, om ni trivs med det!
Menar du att han kommer sova längre om jag lägger tidigare? Eller att jag ska ta upp då vid 7 för de sover ju ändå inte så mycket längre?
:idea: Jo, faktum är att många tidiga morgnar trollas bort med att lägga tidigare för natten. Jag vet att det har nåt med sömncykler att göra, men kan det inte så jag ger mig inte in på nån förklaring :wink: - jag vet bara att det funkar!
Eftersom han än så länge tar sån tid på sig att somna, misstänker jag att han inte skulle få någon vila alls om jag kortade ned dagluren till 45 min. Ev en 5minutare, inom tiden. När han lärt sig somna snabbt är det en annan sak. Eller?
:idea: Jag tycker ändå du ska vara strikt med tiderna, men är det så att han somnar så tätt som fem minuter innan väckning så ge honom en marginalkvart. Tjugo minuter är också ett naturligt sömn-rytm-pass, så då är det lämpligt att väcka. Men ju senare på dagen han somnar, och ju längre han sover, desto längre tid kan det ta för honom att somna på kvällen, och så är cirkeln i full gång.
Så du får räkna med några dagar då det är lite trött och gnälligt, för båda killarna kanske, men det går över! På en vecka har de köpt schemat :wink: :!:
Menar du här att om jag lade tidigare, skulle han sova ända till kl 7 och sen kanske inte behöva sova på dagen?
:idea: En kille i hans ålder behöverca 13 timmar per dygn, så där får man vara lite lyhörd. Men de flesta barn slutar sova middag runt 2½-3 år, medans några behöver en lur ett tag till. Jag har en tös på snart 27 månader, och hon sover en tjugominutare på dagen, och det räcker gott och väl för henne.
Tycker du det är bättre att lägga ännu tidigare? Alltså flytta hela schemat antar jag, men daglur och allt?
:idea: Jag tycker du ska ha det schema som passar er :wink: :!: Du får fundera lite, helt enkelt, på hur ni vill ha det. Schemalägg gärna utevistelse, mat, social delaktighet också - det kan vara skönt att ha det på papper!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!!
Här kommer en uppdatering för de senaste dagarna:
Igår och idag har min stora älskling somnat snabbt båda kvällarna: igår inom 30 min och idag på ca 20.
Middagsluren har gått ganska bra: igår tog det sin lilla tid och han fick till slut bara 20 min vila (alltid något dock! ) men idag tog det ca 20 min för honom att somna. Han sov ca 45 min, sen ringde min telefon och jag var tvungen att svara och pratade kanske lite högt... iaf så vaknade han. Efter ett tag ropade han på mig och jag ramsade och han somnade faktiskt nästan om! :shock:

Jag använder väckarklockan både dag och morgon. Ville först bara ha den på morgnarna, men han frågade efter den och efter i onsdags när han låg och pratade sig igenom 1,5h och till slut (precis när jag skulle väcka en - vad jag trodde - sovande kille) kom ut och sa att han "sovit färdigt nu" införde jag den även efter dagvilan.

:arrow: Nu har jag några frågor:
:?: När (om) de kommer ut precis när man är på väg in för att väcka, och sovtiden är slut, och man inte märkt att de varit vakna: vad gör man? När det hände här i onsdags sa jag bara "kom då så får du din välling". Men det är ju inte så roligt sätt och poängen är ju att jag ska väcka så han förstår att jag har koll. Vad gör man och vad säger man?

:?: Om han som idag somnade 12.55 och eg sovtiden är 12.30-14.00: när väcker jag? Vad blir ett naturligt sömnpass inom marginalkvart? Just nu funkar inte hjärnan och jag vet inte om det är jag som räknar fel eller om det faktiskt inte går att få till det.

:?: Idag på kvällen busade vi och lekte och hade kul. Alla nöjda och glada. Sen kom tandborstningen: av nån anledning finns 3 tandborstar till storebror (ja, jag borde ha kastat 2 för länge sen, men han har fått nya när den gamla inte var så särskilt gammal, så jag har inte velat kasta - den som spar han har... eller? :P snåljåp ) och han brukar få välja. Han väljer alltid någon och ändrar sig sedan och ska ha en annan. Ok, då låter jag honom nu när han fått så många. :roll: Iaf: idag valde han en 3e gång. Då sa jag nej, man får ändra sig 1 gång. Gråt och tandagnisslan!!!!
Opedagogiska mamman (Miar70: det är sånt här jag menar med att jag verkligen inte är nån barnaboksmamma) dök upp och sa typ "då blir det ingen tandborstning". Helt fel, jag vet. Jag var lite stressad för jag ville lägga lillebror. Vi gick ut och storebror grät och grät och jag lade lillebror att sova. Sen kom jag ut och opedagogiska mamman (som fortfarande inte gått och gömt sig) sa: "tyst, grina inte, du väcker lillebror". Vilket är ren lögn. Jag hade hjärnsläpp.
Väl inne i badrummet borstade vi tänder med den tandborste jag valt, och sen gick vi för att lägga honom. Fortfarande under gråt och tandagnisslan. Det gick bra när jag påminde om att vi skulle ställa klockan. Det gick bra ända tills jag skulle gå ut med klockan.
Han brukar ställa frågor om ditt och datt för att dra ut på själva läggningen, men jag brukar kunna hålla det kort. Idag funkade inget. Han var jätteledsen.
Han var jäääättetrött. Han blir alltid så här då att han gråter i evigheter för allting. Och inget hjälper liksom. (det hjälper ju inte heller att vara opedagogisk och elak.... :cry: ) Och han hade visat tydliga tecken på "FÖR trött"-het flera timmar tidigare.
Till slut gick jag iaf ut med ramsan under en kort tystnad, men han började om att gråta när jag stängt dörren.
Han ropade efter mig, men jag ramsade bara igen under husljudande, och när han slutat gråta och det blivit tyst bekräftade jag. Sen sov han 20 min senare. Jättetrött som sagt, mitt hjärta.
Förutom att ha mer tålamod och avledningsmanövrar innan läggning, hur kan jag göra i sådana situationer då han gråter och gråter vid läggdags just, och det inte slutar, och jag vet att inget förutom sova hjälper just då eftersom han är så supertrött????

Tack på förhand...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Ska se om jag hjälpa dig lite med dina funderingar:
Ummusab skrev: :?: När (om) de kommer ut precis när man är på väg in för att väcka, och sovtiden är slut, och man inte märkt att de varit vakna: vad gör man? När det hände här i onsdags sa jag bara "kom då så får du din välling". Men det är ju inte så roligt sätt och poängen är ju att jag ska väcka så han förstår att jag har koll. Vad gör man och vad säger man?
:idea: Man "väcker" ändå! Du beter dig som om det vore du som väckte, kramar om, frågar om han sovit skönt, och du gör precis som du brukar göra när du väcker! Så här kan det vara innan han har tiderna i kroppen, men snart får du väcka alla lurar!
Om han som idag somnade 12.55 och eg sovtiden är 12.30-14.00: när väcker jag? Vad blir ett naturligt sömnpass inom marginalkvart? Just nu funkar inte hjärnan och jag vet inte om det är jag som räknar fel eller om det faktiskt inte går att få till det.
:idea: Då skulle han ha fått sova 20 minuter. Man kan utnyttja marginalkvarten åt andra hållet också. Iofs har du kunnat ge honom en femminutare, men det kanske hade blivit lite väl kort.
De naturliga sömnrytmpassen är 5, 20 och 45 minuter. Så somnar han tätt inpå väckning ger du en 20-minutare!

Förutom att ha mer tålamod och avledningsmanövrar innan läggning, hur kan jag göra i sådana situationer då han gråter och gråter vid läggdags just, och det inte slutar, och jag vet att inget förutom sova hjälper just då eftersom han är så supertrött????
:idea: Först måste jag få säga att pedagogisk och laddad med stort tålamod är man inte alltid! Ingen av oss!
Det som brukar hjälpa mig är AW:s tips om att endera högt säga "hoppsan" eller "oj" eller säga det tyst för sig själv, stanna upp och andas lite. Stress ÄR urjobbigt, och det är bättre att dra ut på kvällen tio minuter än att stressa iväg med barnen bara för att klockan visar läggning!

:idea: Sen tycker jag du ska lägga lite mer krut på skrattet till go´nattet.
Jag har en 4-åring som fort blir väldigt, väldigt trött, och hon kräver verkligen att få sova innan hon blir så trött. Men jag försöker alltid få till lite skratt och bus ändå, innan hon somnar.

Jag sätter mig bredvid hennes säng, leker "Det kommer en kuse, han kryper och går..." på hennes täcke hela vägen upp till halsen där kusen kittlar henne :D . Eller så är jag monstermamman som vill äta upp ett gott litet barn och mumsar och mumsar på hennes händer, fötter, näsa... så det killar och hon måste skratta. Jag begär inga asgarv av henne de här gångerna när hon är trött, men nöjd och glad ska hon vara.

:idea: Byt plats på buset och tandborstningen, tycker jag! Vi borstar ofta tänderna innan badet på kvällen, och efter badet är det smörjning och sen bus hela vägen till sängarna.

Kram Mia
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Tack för alla svar. :oops: Tyvärr har jag följdfrågor..

:arrow: Vad gäller "väcka den som redan kommit ut"-frågan: Jaha. Ok då vet jag. Tänkte liksom inte på att "väcka" ändå :roll: , jag blev så paff. Nästa gång.

:arrow: Om han som idag somnade 12.55 och eg sovtiden är 12.30-14.00: när väcker jag?
Då skulle han ha fått sova 20 minuter. Man kan utnyttja marginalkvarten åt andra hållet också.
Men här blev det nog fel. Kanske inte hela världen, men ändå... Alltså, han somnade 12.55, 1h och 5 min innan väckning. Skulle jag ha väckt efter 45 min, betyder det 20 min innan väckning= utanför marginalkvarten, skulle jag ha väckt efter 1,5h, betyder det 25 min efter väckning= också utanför marginalkvarten...
Som sagt inte hela värlen, men om det skulle upprepas...

:arrow:
Sen tycker jag du ska lägga lite mer krut på skrattet till go´nattet.
Byt plats på buset och tandborstningen, tycker jag! Vi borstar ofta tänderna innan badet på kvällen, och efter badet är det smörjning och sen bus hela vägen till sängarna.
Det går inte! Jag kan inte lägga på mer krut. Däremot tror jag att jag ska försöka sprida krutet lite mer över hela dagen.
Vi är mycket tillsammans, ute, hemma, och de kommer alltid till mig där jag är. Iaf storebror. Lillebror är lite mer självständig (?) och kan leka själv och så, så jag tror han törstar lite efter uppmärksamhet. Därav att jag vill sprida tiden jag ger uppmärksamhet bättre över dagen.
Som det är idag börjar vi på kvällen vid ca 18.30 leka ordentligt: springa, busa, jaga, kittla... Ca 30 min, sen är det bad och mera bus ca 20 min och sen välling och sen tandborstning och bus ner i sängen. Och här sitter vi inte stilla mer än den tid det tar att dricka ur vällingen. Och det går liksom inte att busa och leka mer. Och jag orkar inte börja tidigare...

Hur som helst, det går bra. Idag somnade visserligen inte storebror alls under dagvilan, och lillebror vaknade 30 min för tidigt och vägrade somna om (bajsblöja), och jag blir mer och mer övertygad om att det är dags att ändra till 12h natt och 45 min resp. 1,5h dagvila för pojkarna. Visserligen var lillebror väldigt gnällig idag em (trött) men det tar väl ett tag att vänja sig vid att sova kortare tid. Det gjorde det ju när jag tog bort 20 min fm-vila.
:?: Hur vet jag när det verkligen är dags?

Kram Umm Musab
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!
Om han som idag somnade 12.55 och eg sovtiden är 12.30-14.00: när väcker jag?
:idea: Då väcker du den tid han ska vakna enligt schema!
Det allra bästa är att lägga efter schema och väcka efter schema - ge förutsättningarna för sömnen. Det är just de gånger man bestämt vet att det inte somnats förrän alldeles innan väckning man kan erbjuda en marginalkvart!
Det går inte! Jag kan inte lägga på mer krut. Däremot tror jag att jag ska försöka sprida krutet lite mer över hela dagen.
:idea: Smart!
Skönt att ni har bra skratt till gonatt, jag trodde det var lite snålt med det, men det är ju alldeles tvärtom :wink: :!:
jag blir mer och mer övertygad om att det är dags att ändra till 12h natt och 45 min resp. 1,5h dagvila för pojkarna --- Hur vet jag när det verkligen är dags?
:idea: Ja, det tror jag du vet i och med att du känner som du gör! Det är här mycket av hemligheten i att vara en AW-förälder ligger: att man inte väntar på att barnet ska visa vägen utan att man är den som leder, och lyssnar till sin magkänsla!
Så jag håller med dig - klura fram ett schema som funkar för er och inför! Ge det minst en vecka innan det sitter, var benhård med tiderna så kommer fnurrorna att lösa sig, tror jag!

Kram Mia
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Då väcker du den tid han ska vakna enligt schema!
#-o Det alternativet hade jag liksom inte ens tänkt på: att man faktiskt kan väcka efter schemat! #-o igen. :lol:
Skönt att ni har bra skratt till gonatt, jag trodde det var lite snålt med det,
:D
Så jag håller med dig - klura fram ett schema som funkar för er och inför! Ge det minst en vecka innan det sitter, var benhård med tiderna så kommer fnurrorna att lösa sig, tror jag!
Ska jag vänta till efter storebrors uppföljningsvecka?

:arrow: En till fråga: Ibland vaknar lillebror väldigt tidigt (allt från 1h) och LÅTER. För ett par morgnar sen var han tydligen på biljakt. Hundar mötte han längs vägen också! :shock: :lol: Han tjoade och skällde och brummade och skrek. Och det GÅR inte att sova i det oljudet. Jag satt visserligen och garvade åt honom, han hade ju roligt. Men så lagom kul för storebror när de sover tillsammans...
:?: NÄR kan jag flytta ihop dem? Måste jag vänta tills lillebror förstått sig på att sova till "morgon"?
Eller tror du att det löser sig iom att jag lägger 30 min tidigare på kvällen och dagvilan minskas med 30? Alltså det blir ju +- 0, men du skrev tidigare att med tidigare nattläggning kan ev morgonen förlängas.

Tack Mia!!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Alltså storebror vaknar ju också för tidigt, men han låter inte så mycket. Men jag misstänker att det blir cirkus därinne om båda vaknar tidigt och börjar köra bil... :roll: .
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker du ska, mest för din egen skull :wink: , vänta med ihopflytt tills storebrors kur är klar! När du vet att ramsan sitter och du kan verktyga från din egen säng. För då kan du ramsa båda herrarna över en och samma kam!

Schemändring... om jag vore du :wink: så skulle jag göra ändringen pang bom imorgon. Eller övermorgon.

Kram!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Tack, du är en klippa!!
:heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart:

Trevlig lördagkväll!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Igår infördes 12h natt. Funkade super! Perfekt för storebror som har så svårt att somna på dagen men lättare under natten. Nu får han minst 12h. Sover dessutom fram till väckarklockan ringer. (Mia du hade så klart rätt, bara att jag ville inte riktigt egentligen ... fast..... O se så bra det blev!! :D )

Lillebror vaknade runt halv 7 i morse o var ledsen, fast om det berodde på de 12h natt vet jag inte... Han var väl lite tröttis bara igår em annars gick det bra!

:arrow: Nu sover de 1,5h resp 45 min (lite mycket jag vet, men storebror är trööööött av sig, har alltid varit det, bara att jag har inte förstått mig på HUR jag ska hjälpa honom att sova... förrän nu då förstås! ) och jag behåller det så tills jag märker att 45 min är fööör mycket.
:idea: En annan sak är att jag fuskar lite 8-[ : jag ger storebror 1,5h på sig att sova sina 45 min. Idag tex somnade han kl 13.20 ca, och 45 min från sovstart hade redan gått. Men han behöver verkligen få sova, han orkar inte annars och hela em och kvällen blir ett enda curlande för att han inte ska bryta ihop i gråt för allt och inget.

Funderar över en annan sak gällande dagvilan. Frukost kl 7.45 ca, sen går vi ut runt 9.30-10 och är ute till strax innan kl 11 (minst 1h). När vi kommer hem är båda vrålhungriga (lillebror får fortfarande en extra flaska välling vid 9-tiden innan vi går ut) och det är kaos fram tills maten är i magen. Ibland äter vi kl 11.10 ibland kl 11.35 och allt däremellan.
Sen sover de kl 12.30. Här känns det lite långt mellan lunch och vila. Idag var det färdigätet kl 11.30 och sen var de superdupertrötta båda två och vi liksom bara väntade på att klockan skulle bli sovdags. Vi låg och läste bok och gjorde annat stillsamt, de (framför allt storebror) orkade inte ens busa o leka.
Här vill jag inte lägga för tidigt eftersom lillebror nyss minskat dagsömnen med 30 min. Det blir då en väääldigt lång kväll...
Men vad ska jag göra? Båda är jättetrötta efter lunch och jag skulle lätt kunna lägga vid 12. (storebror tar sin lilla tid på sig fortfarande, men han är jättetrött, det är en del gråt och ledsenhet fram till läggning)
Men om jag skulle lägga kl 12, betyder det 4,5h efter natten, och då är det rent teoretiskt kvar 7h 45 min resp. 7h kvar till natt. Det går inte.

Men vad gör man när barnen är jättetrötta men inte kan läggas för tidigt. :?:
Och det är sällan, snarare aldrig som de inte är jättetrötta innan dagvilan.

Tack för tips och råd!!
Kram!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men du är ju för duktig! :D
Ummusab skrev: :arrow: Nu sover de 1,5h resp 45 min (lite mycket jag vet, men storebror är trööööött av sig, har alltid varit det, bara att jag har inte förstått mig på HUR jag ska hjälpa honom att sova... förrän nu då förstås! ) och jag behåller det så tills jag märker att 45 min är fööör mycket.
Perfekt, precis så!
:idea: En annan sak är att jag fuskar lite 8-[ : jag ger storebror 1,5h på sig att sova sina 45 min. Idag tex somnade han kl 13.20 ca, och 45 min från sovstart hade redan gått. Men han behöver verkligen få sova, han orkar inte annars och hela em och kvällen blir ett enda curlande för att han inte ska bryta ihop i gråt för allt och inget.
Det är ju helt rätt tänkt! Inget fusk alls. Bara klassiakt. Det är jättemånga som har 1,5 timmes vila men bara 45 minuters sömn. Man kan ha saga först om man vill.
Sen sover de kl 12.30. Här känns det lite långt mellan lunch och vila. Idag var det färdigätet kl 11.30 och sen var de superdupertrötta båda två och vi liksom bara väntade på att klockan skulle bli sovdags. Vi låg och läste bok och gjorde annat stillsamt, de (framför allt storebror) orkade inte ens busa o leka.
Här vill jag inte lägga för tidigt eftersom lillebror nyss minskat dagsömnen med 30 min. Det blir då en väääldigt lång kväll...
När lägger de sig?

En saga i soffan innan luren är ofta toppen, men det bästa vore ju såklart att stötta upp frukosten så att lunchen kan komma liite senare. Vi har frukt vid 9 och det gör att han håller sig till 11.30. Kan det vara nått?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "