Hej Puffen, är det 11 tim natt ni skall ha i framtiden? Annars tycker jag nog ni skall satsa på att ha 12 timmars natt.
Då skulle ert schema kunna se ut så här.
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
4 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Som tidigare, men ta bort nattmålet!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45
Även om den ena vill äta tidigare och den andra lite senare så tror jag att kompromissen kan vara 3,5 tim mellan målen. Låta Sam vara den som får börja äta kanske är bra. Om du väcker båda för nattmål 04 bör du lätt kunna ha morgon kl. 07 sen. Det gäller att försöka styra in BÅDA på samma tider, och just 3-4 mån är extremt tacksamma för just detta, det är helt klart den bästa tiden, så ta tillfället i akt!
Ge det hela 3 dagar att introduceras och sen 1 vecka att sätta sig där du håller dig hemma och verkligen ger tiden. Kan ni inte vara ute på båda 45 min lurarna? Då kan de sova FM luren direkt när ni går ut, låt vagnen stå så kan du och storebröderna hitta på något precis utanför, när sen 45 min har gått väcker du och pallrar upp dem så de sitter eller halvsitter, kanske någon kan vara i sele på bröstet osv... då kan ni i alla fall vara ute i ca 1,5 timme utan problem, sen gå in och äta lunch ihop.
Behåll du långlurarna synkade med varandra så får även du en välbehövlig paus i dagen. Låter du bara schemat få sätta sig kommer de inte att somna i vagnen i tid och otid, det kan jag lova. De kommer att bli sina egna små skalman!