Dagens Bok!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Stilla

Inlägg av Stilla »

/LO skrev:MEN :o :D
Jag upptäckte just att jag läst Torgny Lindgrens Hummelhonung. Den tyckte jag var mysig :) Så då kanske jag får läsa någon mer av honom då.
:shock: Just den tyckte jag var superäcklig... :lol: Jag gillar nog Ljuset bäst av Torgny Lindgrens böcker. Och så en del av novellerna.

Förresten, har ni läst Saramago? Baltasar och Blimunda, t ex, eller Blindheten?

Och en av mina absoluta favoritböcker är ju De små tingens gud av Arundati Roy (eller hur hon nu stavas?). Om hur det kan vara att leva i kastsystemets Indien. Underbart språk, fruktansvärd historia.

Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Visst är Hummelhonung äcklig - men bra! Lindren själv säger att man ska läsa Pölsan efter Hummelhonung och sist Dorés bibel. Den sista är bäst tycker jag!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Pölsan har jag läst, den var ju också rätt äcklig vill jag minnas...men Dorés bibel har jag inte hunnit med än. Då har jag kanske den bästa (värsta äckligaste? :lol: ) kvar då?
Stilla
K-ina

Inlägg av K-ina »

Äsch då... Inte så äcklig :lol:

Ljuset var den första jag läste av Lindgren... Jag förtrollades och blev fast, men det är många år sedan nu så jag minns inte så mycket. Meeeen... Var det inte litet äckligt med några grisar?! :? :?:
Mamma till två pojkar.
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Ööö minns inte att det var äckligt på det sättet... Det var nån gris som var så "oschlögt" (som de säger i Västerbotten) stor. Det var visst ett bra tag sen jag läste den också...

Min man påstår att vi har Dorés bibel, men varför har jag inte läst den i så fall? Måste gå och rota i bokhyllorna (vi skulle behöva en bibliotekarie här att systematisera upp våra bokhyllor lite, sen vi flyttade för över ett år sen....... :oops: har det inte blivit nån ordning på torpet...)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh, min man sorterade i bokhyllorna häromveckan. Han ställde allt i färgordning. Det är skitsnyggt, men man hittar inte alls...
Men det är inte så mycket böcker och det mesta har jag läst, så det kvittar kanske.

Inga boktips idag, tror jag, från min sida.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

/LO skrev:Åh, min man sorterade i bokhyllorna häromveckan. Han ställde allt i färgordning.
:lol: Min man är inget vidare på att leta (min mamma påstår att det är typiskt manligt) och när jag sen hittar det han letar efter, liggande fullt synligt någonstans, så säger han typ "jasså, var den röd, jag trodde den var blå". Att sortera böckerna efter färg är ju smart - om man vet vilken färg boken man letar efter har! :lol:
Vi har alldeles för mycket böcker, men jag bara kan inte göra mig av med sånt... Mannen hade mycket redan när vi träffades, så jag har läst långt ifrån allt vi har. Fast det är i o f sig inte alla av hans böcker jag har lust att läsa heller...
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jösses! Ni har alltså ordning på böckerna? Mina är totalt osorterade... Varken färg, form eller innehåll och definitivt INTE bokstavsordning!

Stilla: Det jag har för mig är att grisen åt... människor? lik? Eller sina egna griskompisar? Måste kanske kollas upp?!!!!?
Mamma till två pojkar.
Stilla

Inlägg av Stilla »

K-ina skrev:Jösses! Ni har alltså ordning på böckerna? Mina är totalt osorterade... Varken färg, form eller innehåll och definitivt INTE bokstavsordning!
Minns jag fel eller är inte du bibliotekarie? En sån som jag efterlyste för att sortera våra böcker? :wink: :lol: Ingen idé att fråga en sån alltså... :lol: Tror inte jag ska ha färgordning och inte bokstavsordning heller, men det vore trevligt att ha romaner för sig och naturböcker för sig och historieböcker för sig. Och så. Åtminstone.

Det där med grisen får vi ta och kolla upp, ja! Rotade i bokhyllorna igår och hittade faktiskt Dorés Bibel! (Den var mörkblå, /LO! :wink: ) Måste bara läsa ut det jag håller på med. :roll: Läser redan två på en gång... Fast jag brukar hålla mig till en i taget oftast.
Stilla
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag jobbar på att inte ta jobbet med mig hem! Som ung och ny i yrket sorterade jag böcker hemma också. Nu ger jag blanka - - - i det! Men jag skulle kunna sortera DINA böcker Stilla! Skulle säkert vara roligare än att pyssla med mina egna!

Kanske en framtida yrkesuppgift för mig? Hem-bibliotekarie!????! :lol:

Jag har för övrigt ett bra syn-minne så om nån med färgsorterade hyllor undrar var en bok är så kanske jag kan hjälpa till?! Att Dorés bibel är blå är väl självklart?! :lol: :lol: :lol: :lol: Ljuset är vit, Hummelhonung är murrigt grönaktig osv. 8)
Mamma till två pojkar.
Stilla

Inlägg av Stilla »

K-ina skrev:Jag jobbar på att inte ta jobbet med mig hem!
:D Det låter bra!

Hembibliotekarie :thumbsup: !!!!! Hushållsnära tjänster?! :lol:
Stilla
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Igår fick jag hem Hanne Kjöllers I huvudet på en mamma och har läst en bit - den är SÅ BRA :D :!:
Finns en tråd om henne här på forumet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16933

Ska fortsätta läsa den nu!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Stilla

Inlägg av Stilla »

miar70 skrev:Igår fick jag hem Hanne Kjöllers I huvudet på en mamma och har läst en bit - den är SÅ BRA :D :!:
Finns en tråd om henne här på forumet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16933

Ska fortsätta läsa den nu!
:D Såg en recension av den boken nånstans nyss... måste nog också ta och läsa den!
Stilla
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oooh, Mia den vill jag läsa...

Jag har haft huvudet fullt med faktaläsande så jag vilar hjärnan i en pocket jag fått av mamma (jag får många böcker av mamma, mycket praktiskt med en boktoka till mor som aldrig sparar saker i onödan) mellan varven..

Nora O'Donoghues dröm av Maeve Binchy

/Fjällmor
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Har just läst ut Häxringarna av Kerstin Ekman, bra förstås! Ibland är det svårt att hänga med i antydningar och gamla dialektala ord hos Kerstin Ekman, men hon skriver ju så man tycker man tittar på en dokumentärfilm. Om de nu hade gjort såna filmer vid förra sekelskiftet. Och hennes naturbeskrivningar... ååå jag riktigt känner hur försommaren känns och hur tornsvalorna låter när de svirrar runt körsbärsträden... Nu får jag gå till bibblo och låna nästa bok i serien. Härligt att ha något att se fram emot! :D
Stilla
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"