2 år och 4 månader, klättrar ur spjälsängen...

Samtalsforum med barnen i fokus
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Hej! :D
Liten glad rapport!

I förrgår införde vi vila på dagen och teo fick en bok och lite saker att greja med i sängen. Han somnade efter en stund utan urklättrande!!
Natten innehöll desto mer frågor, och vi visade riktigt surt att det här tolereras icke :!:

Igår fick han vila i vagnen när vi var på promenad i stan. Han läste bok och somnade efter en liten stund. Det är precis som han är lättad över att han inte MÅSTE sova...

Igårkväll lämnade vi kvar en leksak som spelar tyst musik i sängen och en bok (som han i och för sig knappast kunde titta i eftersom det var mörkt...)...Han hoppade inte ur en enda gång, utan somnade nog på några minuter!! :D Han sa också tydligt "godnatt" när vi gick ut, precis som han ville poängtera det..Så skönt!! Han gick upp en gång vid 22.30 och jag gick direkt upp när jag hörde honom i dörren och sa bestämt, "Marsch i säng, nu ska vi sova!" Han fick klättra i själv, jag slängde täcket i sängen, eftersom han kastat ner det och sen gick jag ut och stängde dörren. Sen var det lugnt fram till morgonen! Fem minuter innan klockan skulle ringa hörde vi honom i dörren, vi sa till från sängen att han skulle lägga sig. När klockan ringde och vi gick in, var han på väg ner i sängen precis som han var rädd att bli upptäckt...Vi slåtsades som inget och gjorde glad morgon!!

Ja, det lär nog inte vara slutet på fnurran än, men kanske på rätt håll i alla fall!! :roll:

KRAM på er :heart:
Mamma till älsklingen Teo född 060423
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Teos mamma och vad skönt att det går bättre för er!

Jag känner en liten oro över att han tar med sig leksaker på kvällen när han ska sova, för vi vill ju inte att det ska bli en lekstund av det hela :wink: :lol: .
Men å andra sidan så är det många barn som har en nalle eller snutte när det är sovdags, jag vet att nån hade en leksaksbil också (!). En idé är kanske att du inte lägger med nån bok (för frestelsen att tända lyset kan bli för stor!) eller nåt som låter eller spelar!

Om du tycker att vagnvila på dgen funkar bra, så kanske det passar bra för mamma att ta en prommis just den tiden? Det kan man lätt göra till en god vana :!:

Lite tankar från mig... :wink: !

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Tror oxå att man kanske ska passa sig lite för leksaker i sängen när man ska sova så att det inte blir "fel" budskap man ger.
Rapportera vidare hur det går för er.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Hej! :D
Tack för svar!

Lite kort rapport och svar.
Igår var vilan lite sisådär på dagen. Vi promenerade med vagnen men han satte sig upp hela tiden. Är ju inte så van vid det här med vila själv, men han kanske inte måste ligga i vagnen alltid? Han sov ju dagen innan under vilan och ofta blir det ingen sömn nästa dag då. Kanske jag kan ha vagnen i "halvliggar" - läge? Då kan han ju läsa bok, men också sova en stund om han blir trött?

När det gäller leksaker i sängen så förstår jag vad ni menar, har själv tänkt samma sak. Men oftast grejar han en stund ändå innan han somnar, med tavlorna som hänger ovanför sängen :roll: eller med fötterna mellan spjälorna. Igår fick han också boken och leksaken och vi hörde inte ett knyst från honom. Leksaken rörde han nog inte ens och den tar jag bort nu efter att ha sett era svar.. Boken vet jag inte ens om han kan se något i, det är ju mörkt liksom...och mörkare blir det under hösten...så den kommer liksom att tappa sin fuktion helt snart. Hmm, får fundera på hur jag ska göra.

Inatt var han inte uppe alls heller (och då har han inga leksaker kvar, de tar vi bort när vi stoppar om). Han ropade vid ett tillfälle, men efter ramsa var det tyst resten av natten! Han var dock uppe fem innan klockan skulle ringa, men detta är ju en klar förbättring!!!

KRAM! :heart:
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

fem minuter innan klockan skulle ringa, skulle det vara... :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Teos mamma skrev:fem minuter innan klockan skulle ringa, skulle det vara... :wink:
:D Helt klart är ni på rätt spår, och jag tror den här klättra-ur-fnurran är löst nu!
Försök nu hålla lite extra på tiderna, var noga med utevistelse och sociala delaktigheten och en rejäl dos skratt till gonattet, så ska du se att det här positiva håller i sig!

Och fortsätt du erbjuda vila på dagen - vi kan inte sova åt barnen, men vi kan och ska ge dem de bästa förutsättningarna för det, precis som du gör :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Hej!
Tack för svar!!! Så glad att ni finns här :D
Jo jag tror också fnurran är så gott som löst, inget klättrande inatt heller :D . Däremot lite ropande, men han tystnar vid pangramsa.

Jag fortsätter som tidigare med vilan på dagen!

Återkommer så småningom med rapport om hur det går!

STOR KRAM och TACK! :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Så skönt att ni är på rätt spår igen.Inte minst för eran son. :D

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"