Hjälp en nybörjare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Ja vi får försöka mer helt enkelt. Ofta tror jag han är för trött, och just nu är han ju förkyld så han verkar lite mer svårflirtad än vanligt faktiskt.

Nu la vi ner honom i vagnen, satte för filten och lät honom gnälla lite, sen bekräftade min man när Emil började låta halvsovande, gör vi rätt då?
Några ggr gnällde han igen men somande om själv. Är det bra att han somnar om själv nu trots att han gnäller, eller ska vi fortsätta ramsa och bekräftelseramsa så mycket som möjligt nu?
Mamma till Emil, född 071103
http://asneungen.blogspot.com/
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag antar att ni ramsar en gång och efter att han gnällt lite så bekräftar ni, och det är helt rätt. Sedan har barn olika sätt att komma sig till ro, en del gnyr och gnäller lite, andra joxar och "bäddar" och andra somnar knall och fall. Men som sagt det ska fortfarande vara super party ända till sängen :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Jag bara frågar och frågar (men om ni svarar blir jag trygg! :-D )

Hur länge ska man ramsa? Alltså, om han nu på natt 4 vaknar kl 3 på natten, ska vi ramsa då eller låta honom somna om själv? Vi har låtit honom fixa det själv men det kanske är för tidigt?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker absolut ni kan ha lite is i magen och se om han fixar det själv, men verkar han behöva hjälp så var inte rädd att verktyga.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Malia75

Inlägg av Malia75 »

I natt har han vaknat typ var 15:e min. :-( Ibland somnat om själv, men ibland tom behövt vagnas! Är det vanligt att det blir såna bakslag?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja, många barn får en sista djupdykning ner i avgrunden innan de kommer upp igen och börjar sova som folk. Det gäller då som förälder att stå med båda fötterna på jorden och genom handling visa att han kan sova tryggt, ni vaktar. Läs gärna Annas jannuarikrönika en gång till om attityden.:wink:

Jag läste i ett tidigare inlägg att han var förkyld. Innan läggning skulle jag ge honom alvedon och näsdroppar. Höja huvudändan med böcker under sängbenen bukar också vara bra.

Ser fram emot nästa sovrapport. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Det går inte lysande här. :-(

Dagslurarna går ganska bra, han somnar efter några minuter och några ramsor. Kvällarna däremot går inte lika bra. Han håller på hur länge som helst och klagar och gråter, till slut vagnar vi lite och då somnar han ganska direkt. I natt vaknade han vid 3 och gick inte ens att lugna med vagning! Det slutade med att jag plockade upp honom och lät honom sova hos mig.

Vet att det förstås inte var bra, men när inte vagning lugnar och han inte lyssnar på ramsan känns det inte ett dugg bättre än 5 mm!

Någon som har några bra tips till oss? Vi hoppas ju snart kunna låta honom sova i spjälsängen, men som det är nu är vi ju helt beroende av vagningen.

Varför somnar han på dagen men inte på kvällen?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Solfjädern funkade bra här när hon inte gick att lugna med ramsan. Då blev hon tyst och slappnade av nästan direkt. Vagningen kan ju lätt bli ett "träsk".

Vet hur det känns, ett steg fram och två tillbaka. :roll: Bakslag är jobbigt, men tålamod, glad och självklar attityd och se framåt med målet i sikte! 8) Mig hjälpte det mycket att läsa om attityden och peppa mig själv "Vi fixar det här".

När man nått målet är det underbart. En pigg och glad krabat som sover som en gris :lol: ALLA nätter. Hon har inte vaknat en natt (åtminstonde inte så jag har hört det) sen säkert två månader sen.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Har provat att solfjädra också, men det hjälper inte. :-(
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hmm tror tyvärr att det inte hjälper för att du inte är nog övertygad själv. :shock: :wink:

Jag tvekade också ibland i början, det är ju ganska självklart. Först går allt så bra och sen helt plötsligt problem igen :roll: . Här var det tvärtom dagarna som krånglade. Och jag började tänka "Varför sover hon inte då när det annars går så bra?" "Vad gör jag för fel" Varför svarar hon inte på verktygen som förut" Och så helt plötsligt är man inne i en tvekande ställning (utan att man ens tänker på det själv). Och då känner barnet det direkt "Njaa nej jag tror inte på dig, för du tror inte på dig själv"... :( Låter enkelt att bara hotta upp attityden och övertyga sig själv, men det är verkligen det som behövs när man börjar tvivla. Du kan läsa i min tråd så ser du att vi också varit där ibland. :?

Med tiden lär man sig. Senast (som jag berättade om) så "svarade" hon inte heller direkt på solfjädern som hon brukade göra. :shock: Men jag tänkte att jag gav lugnt och betryggande svar, hela natten om det så skulle behövas 8) Redan efter ca 10 min var hon också övertygad om det och blev lugn tyst och somnade utan problem.

Attityden gör allt så att säga, även om man inte tror det ibland. :roll: :)

Ni har jobbat på så bra och ni fixar det om ni vill, det vet jag! :heart: :heart:

Styrkekramar Bea
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Läs noga de kloka ord som Bluna skriver. Tänkvärt alltihopa :heart:

Precis som Bluna skriver så är attityden A och O. Läs Annas jannuarikrönika igen om du redan läst den. :wink: För vad är altrenativet. Antingen att återgå till det gamla eller att blicka framåt mot målet. Så valet är ditt :wink:

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Ida! Men det är nog mycket tack vare dig och duggan jag fixade detta. :wink:
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Vi ska verkligen försöka att tro på oss själva, men det är verkligen det svåraste av allt märker vi.

Vår plan för ikväll är att lägga honom i spjälsängen och försöka få honom att sova där. Vi vågar inte ha honom i vagnen mer eftersom han bara sätter sig upp och hänger över kanten. Dessutom börjar han bli för stor för liggdelen, och sittdelen har inte fullt liggläge, så där måste han ligga på rygg. (Har märkt att han själv vänder sig på mage i liggdelen trots att vi sövt honom på rygg.)

Frågan är nu hur man gör, ska man lägga honom och direkt ramsa sig ut, eller ska man stanna kvar och försöka lugna honom över huvudtaget? Vi har svårt att få honom glad innan han ska sova så han gråter alltid när vi lägger ner honom. Vi är ju inne på 6:e natten nu, så att stå där och buffa känns inte som ett alternativ.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vet du vad jag tycker. Lägg honom i sängen som det mest naturliga i världen. Snabbt tillrättaläggande och så ut med ramsan. Låtsas inte hör hans klagan utan ramsa glatt och hurtigt när du går ut. Låt honom reagera. Hur låter han? Muttra, vara sur och tom. förbannad får man vara det låter du bara vara. Om han tystnar av sig själv ger du bekräftelse, om skriket övergår till ledset gråt så ramsar du högt och punktsättande. Sedan gör du husljud. Tänk som så att du har faktiskt livsviktiga saker att göra när han lagt sig, du har 17 kor i mjölkladugården som väntar på att mjölkas, så du förutsätter att han somnar tryggt och lugnt i sin säng. Avvakta så långt som möjligt, men naturligtvis ska han inte ligga ledsen på riktigt i sin säng.

Men vet du vad jag tror, han är inte ledsen bara lite förvirrad just nu, eftersom ni givit honom dubbla budskap. Därför är det nu superviktigt att ni har målet framför er och kör rakt emot det. Så inatt jobbar du med ramsan. Ge dig inte du ska få igång kommunikationen. Det är superhäftigt när du känner att den tar. Så upp med attityden och ge din son sin sömn som han så väl behöver, men det vet du ju redan. :wink:

Ser fram emot nattrapporten. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Stort tack för era inlägg!

Vi kände oss väldigt stärkta och följde din handlingsplan Ida! Han klagade som vanligt när pappa la honom, men han ramsade sig högt och bestämt ut ur rummet. Klagan fortsatte ett tag men minskade ibland och tystnade. Mitt i bekräftelsen satte han igång igen, men en stund senare blev han tyst och förblev tyst när pappa bekräftade igen.

Återstår att se hur natten blir, men nu sover han i alla fall i sin egen säng!

Ett stort problem nu så här års är ju att det är så varmt, men vi körde AC:n inne i hans rum så det åtminstone är svalt när han lägger sig. Sen blir det säkert varmare under kvällen, men det är hopplöst att lägga honom när det är 26 grader från början.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"