Snart 1 år och krångar när vi sover borta

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ingen tvekan om att det är dags att övergå till en lur :wink: Det är bara att tuta och köra!

Vanligen övergår man till en lur runt ettårsdagen, men det finns de som gör det redan vid 11 månader och det finns de som behåller två tills barnet är närmare 1,5 år. Det finns ingen generell regel som säger att just DÅ eller DÅ är barnet redo för en lur - det är individuellt. Tack och lov finns ensamleken på morgonen då de kan ta sig en lur om det behövs, och har man inte ensamlek i sängen så finns 5-minutersluren att ta till om det blir för tröttsamt på förmiddagen. Detta ska inte bli någon återkommande rutin, utan något som finns i nödfall. Hur som helst brukar det inte finnas något behov av en powernap längre då barnet är 1,5 år!

Lycka till med schemaändringen och berätta gärna! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skruttfisens mamma

Inlägg av Skruttfisens mamma »

Sagalinda skrev:Ingen tvekan om att det är dags att övergå till en lur :wink: Det är bara att tuta och köra!

Vanligen övergår man till en lur runt ettårsdagen, men det finns de som gör det redan vid 11 månader och det finns de som behåller två tills barnet är närmare 1,5 år. Det finns ingen generell regel som säger att just DÅ eller DÅ är barnet redo för en lur - det är individuellt. Tack och lov finns ensamleken på morgonen då de kan ta sig en lur om det behövs, och har man inte ensamlek i sängen så finns 5-minutersluren att ta till om det blir för tröttsamt på förmiddagen. Detta ska inte bli någon återkommande rutin, utan något som finns i nödfall. Hur som helst brukar det inte finnas något behov av en powernap längre då barnet är 1,5 år!

Lycka till med schemaändringen och berätta gärna! :D
Hej igen!

Vi satte igång med en lur om dagen från och med idag och det gick ju inte så bra. De håller på med storrenovering i grannlägenheten och bilar sönder väggar, så jag la henne i vagnen och tänkte hon skulle sova ute på promenad. 20 min blev det innan hon slog upp sina blå men lyckades somna om 20 min till. Sen var det stört omöjligt för henne att somna om. Gjorde således inte som man "ska", dvs ställa vagnen nånstans och gå, eftersom vi bor i stan är det omöjligt att göra så.
Jag vet inte hur vi ska göra imorgon för arbetena fortsätter tom fredag..

Hur som helst är nätterna fortsatt stökiga med massa argt skrik och hon har legat vaken uppemot 2-3 timmar ibland :( Ungefär varannan natt sover hon igenom hela.
Idag såg jag att hon bet sig i armen flertal gånger så jag antar att 1 lur/dag kanske inte gör susen på de stökiga nätterna om hon har ont och är irriterad i munnen. Alvedonet verkar inte hjälpa så mycket heller.

Vi kör iaf så här så får vi utvärdera nästa vecka.
Dotter född i juli 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Du jobbar BRA :D - ge inte upp för att du inte lyckas första gången! Jag kämpade i evigheter innan min pojke utan vidare kunde slappna av och sova. Även nu händer det att han vaknar efter, i hans fall helt magiska, 80 min! Då är det tio minuter kvar på luren och fullständigt hopplöst att ens tänka omsomning. Det är ju ok idag, men när han skulle sova i två timmar, då var det värre.:shock:

Då måste man tänka: Konsekvens. Jag har testat en metod en vecka och en annan nästa och naturligtvis har han inte sovit. Varför skulle han? Mamma hade ju inte koll på läget! :roll:

Så håll fast vid EN taktik och ge dig inte. Det är det andra viktiga och som vi tjatar om till förbannelse (särskilt jag :wink:): Attityden! Det SKALL gå! Så klart! Hon behöver sova och med din hjälp kommer hon också att göra det. Tålamod är en dygd i sammanhanget, så odla den!

Har du en mp3-spelare eller något? Lyssna på något, om ni nu är ute och hon sover i vagn. Låt dig distraheras! Det är en viktig nyckel i det hela. (Förresten kan min pojk inte sova mer än exakt 60 min i vår UJ, däremot måste han väckas ur mormors Brio!)

Som en kommentar kan jag berätta att vi har haft hela huset i byggnadsställningar hela våren och stora renoveringar på taket. Det har bland annat inneburit att de har slängt tegel från taket ner i en container på gatan - inte så tyst! Dessutom har vi nya grannar, som naturligtvis på något mystiskt sätt vet precis när Walle sover och sätter igång med slagborren då! Men han sover som en sten inne ändå! Mycket ljud måste inte alls innebära att det blir sömnlöst. Vi förespråkar ju mycket ljud i hemmet (dammsugare, tv, radio, telefonsamtal mm) och varför inte en renovering?

Fortsätt som du gör. Konsekvens och attityd. Du fixar det här!!! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Skruttfisens mamma

ÅsaB skrev:Du jobbar BRA :D - ge inte upp för att du inte lyckas första gången! Jag kämpade i evigheter innan min pojke utan vidare kunde slappna av och sova. Även nu händer det att han vaknar efter, i hans fall helt magiska, 80 min! Då är det tio minuter kvar på luren och fullständigt hopplöst att ens tänka omsomning. Det är ju ok idag, men när han skulle sova i två timmar, då var det värre.:shock:

Då måste man tänka: Konsekvens. Jag har testat en metod en vecka och en annan nästa och naturligtvis har han inte sovit. Varför skulle han? Mamma hade ju inte koll på läget! :roll:

Så håll fast vid EN taktik och ge dig inte. Det är det andra viktiga och som vi tjatar om till förbannelse (särskilt jag :wink:): Attityden! Det SKALL gå! Så klart! Hon behöver sova och med din hjälp kommer hon också att göra det. Tålamod är en dygd i sammanhanget, så odla den!

Har du en mp3-spelare eller något? Lyssna på något, om ni nu är ute och hon sover i vagn. Låt dig distraheras! Det är en viktig nyckel i det hela. (Förresten kan min pojk inte sova mer än exakt 60 min i vår UJ, däremot måste han väckas ur mormors Brio!)

Som en kommentar kan jag berätta att vi har haft hela huset i byggnadsställningar hela våren och stora renoveringar på taket. Det har bland annat inneburit att de har slängt tegel från taket ner i en container på gatan - inte så tyst! Dessutom har vi nya grannar, som naturligtvis på något mystiskt sätt vet precis när Walle sover och sätter igång med slagborren då! Men han sover som en sten inne ändå! Mycket ljud måste inte alls innebära att det blir sömnlöst. Vi förespråkar ju mycket ljud i hemmet (dammsugare, tv, radio, telefonsamtal mm) och varför inte en renovering?

Fortsätt som du gör. Konsekvens och attityd. Du fixar det här!!! :D
Tack tack och åter tack för pepp :lol:

Håller på att packa inför semesterresan i eftermiddag. Återkommer om några dagar med rapport :)
Trevlig semester, om ni ska på någon sådan!
Kram :heart:
Dotter född i juli 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Suck... En vecka till på jobbet... Varför tror du att jag hinner hålla ett stenhårt öga på forumet hela dagarna??? :wink: Här är dööööödens tråkigt!

Lycka till och ha en trevlig semester! :D
Skruttfisens mamma

Fyfasiken vad trist att sitta på jobbet och vänta på ledighet, men snart så :D!

Nu är vi ialla fall på landet och det har gått över förväntan bra med läggningar och sömnen på natten, förutom dessa daglurar. Fy fader vad trött jag är på att de aldrig kan sätta sig. Vi har gått ner på 1 lur nu sen en vecka tillbaka ju! Hon är knappast ledsen när hon vaknar (ALLTID) efter 45 min eller 1 timme och ligger och leker och tjattrar och GÄSPAR :shock: men hon SOVER/SOMNAR INTE om!

Det har varit ett helt sjå att hålla henne glad både för- och eftermiddagar, vissa dagar har verkligen ingenting hjälpt,, hon har bara gråtit och gråtit och slocknat direkt jag har lagt henne vid 11,30 av utmattning. För att vakna en timme senare glad i hågen. Men det varar ju inte länge eftersom hon snabbt blir trött igen...
Kan någon komma hit och trolla :wink: ?
Dotter född i juli 2007
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, vad jag önskar att jag kunde trolla för dig!! Jag vet ju precis hur du känner!

För oss ordnade det ju sig, men jösses, vilken tid det tog! Vi pratar månader! Återigen kan jag bara förespråka att man försöker att inte bry sig, utan ta vara på tiden för SIN egen del och se till att njuta av den och dra nytta av den ändå. Du ger förutsättningarna och en dag kommer hon att fatta.

Mina tråkiga tips är ändå att vara konsekvent så långt det bara är möjligt och att se till att ta vara på tiden. Ju mer man tänker och funderar över hur det skall gå idag, desto större risk att hon inte sover. Det låter banalt, men ack, så sant!

Häng inte upp dig på att hon inte sover. Ta ändå den paus du behöver. Vaknar hon och är nöjd, då går det ingen nöd på henne. Låt henne vara tiden ut - det skulle jag göra. Om hon vaknar och är missnöjd, så att du misstänker att hon vaknar för tidigt, då skulle jag faktiskt överväga att solfjädra (kanske till och med till sömns) - för att bryta mönstret.

Någon annan får gärna komma in och kommentera! Jag har bara mina egna erfarenheter att gå på! :D
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Skruttfisens mamma! Vilken tur att du fått så briljanta tips av ÅsaB medan jag semestrat på sommarstugan :wink:

Jag har inte så mycket att tillägga, jag håller med Åsa. Kör på med konsekvens, och när hon vaknar och är nöjd låter ni henne vara. Det kommer att ge med sig men tålamod behövs. Mycket utevistelse är alltid bra. Och social delaktighet.

:D Berätta hur det går! Och njut av sommaren!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack Sagalinda! Nu blir jag lite generad - jag är ju inte diplomerad! :oops: Hoppas hur som helst att du har en trevlig sommar!!

Skruttfisens mamma - en sak bara, som jag kom på nu. När vi strulade med daglurarna som värst (från det att han var fyra månader tills de satt - vi pratar nog fem månader - om det ens räcker!!!) och folk skrev och sade: Det TAR tid, det gjorde det för oss också osv. Det är jättesvårt att hålla uppe attityden. Jag var säker på att min kille, minsann, skulle aldrig sova sin dagslur som det var tänkt. ](*,) Folk pratade om att det kunde orda sig på dagis... DAGIS! Så länge ville man ju inte vänta!

Hur som helst - känslan var ju att det aldrig skulle gå i lås. Det gick någon gång nu och då, men bara för att hänga sig igen varje dag i en vecka... Så var vi hos Anna och fick hjälp och det blev bättre - bara för att sedan svaja igen efter två veckor: Vi kom in i åttamånadersångesten! Klang och jubel (du läser väl in ironin??)! #-o

Men det gick. Det föll på plats. :D Månader av konsekvens och till slut, verkligen rätt inställning från min sida. "Nu sitter jag här och klipper film och det är faktiskt JÄTTEVIKTIGT! Det blir ingen jul om filmerna inte är klara!!! Du bara MÅSTE sova! Och om du inte gör det - that's your problem!"
Där någonstans landade hela grejen. När jag inte orkade bry mig om honom längre, utan var tvungen att ta vara på MIN tid. Jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen.

Låt henne vara. Slappna av, andas, släpp ner axlarna. Det är inte bråttom. Låt det ta tid. Du gör vad du kan - the rest is up to her. Det finns barn som knappt får några vettiga förutsättningar alls!!! Du lägger fram möjligheterna - sedan kan du ta ett stooort steg tillbaka och göra något som DU vill. Vad det nu än är. Surfa INTE på forumet! :wink: Då backar du inte tillräckligt! Hon måste ur dina tankar! In med något annat! :D
Skruttfisens mamma

Tack vad ni är bra :P

Skönt återigen att höra att andra haft det som vi... Trögt vill säga.

Känner mig så less, hon vaknar fortfarande på nätterna och ligger vaken lääänge. Sovit i genomsnitt 10-11 timmar/dygn senaste veckan. Försöker att inte irritera mig och stirra mig blind på det men ÅHH jag blir tokig! Och så ledsen av att se henne så trött och rödögd!
Samtidigt är det mycket som händer just nu, hon är på väg att lära sig gå och börjar förstå så otroligt mycket av det man säger så glädjeämnena uppväger ju om man säger så! Men jag är så trött, jag vill SOVAAA :sleep:

Vi fortsätter så får vi se!

Ha en supernajs semester nu Åsa :heart:
Kram!
Dotter född i juli 2007
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"