Rebekkas SHN-kur.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Kine

Inlägg av Kine »

Rapport fra natt 3

Hun sovnet kl 21.40, se tidligere innlegg fra kvelden.
23.57 Våkner, men sovner selv.
04.38 Våkner. Jeg regler x4 og det blir stille. Bekrefter x4 og hun sovner. :D Jeg blir så glad. -og ikke minst overrasket.(forvånad)
06.36 Våkner. Jeg regler x4. Hun vil nå ikke sovne igjen. Hun gråter litt og er litt stille, blir sint(arg) og litt trist(ledsen). Storesøster våkner også og må tisse. Går å legger seg igjen, heller ikke hun er særlig fornøyd med det. Nå nærmer klokka seg 07.15. Jeg har ikke lykkes roe henne og nå begynner det å bli virkelig ille. Jeg regler og regler. Når klokka blir 07.15 hopper vi inn på rommet og gjør en glad GOD MORGEN. Stakkars lillemor, hun ser så forkommen ut. Tar henne opp av senga når hun ikke gråter lenger. Først når vi kom ned til kattungene på badet ble det bedre og hun kom med et smil. Dette var ikke godt for mammahjerte! :heart:

Dagsovingen går som vanlig bare bra. I dag gikk pappa opp med henne. Han tullet litt med det han skulle si(regla). Sa den bare x1 med lang pause og så x2. Jeg måtte minne ham på x4. Holdt opp 4 fingre. Tross at det ble litt tull, sovnet hun som en drøm. Ingen problemer.

Nå lader vi for natt 4. :? Går nok kjempebra :D
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra jobbat! :D Det tar ett tag med morgonen, så ÄR det. Ramsa inte för mycket på morgonen, då blir det ofta mer eländigt. Lite musik kanske?
Kine

Inlägg av Kine »

Takk for din respons. Jeg skal ta med meg det ang morgenen. Skal ikke regle så mye som i dag. Vi satte på tv. Er det bedre med musikk og ikke snakk?
I dag har vi vært ute på handel i byen. Storesøster har fått nye klær til
17-mai. Jeg måtte ha noe annet å tenke, jeg har for stort fokus på kuren tror jeg. Tenker og uroer meg for den.
Nå skal jeg gjøre klart middag til elsklingene mine, alle tre :heart:

Hvis noen andre har noen tanker rundt kuren til Rebekka så vil jeg gjerne høre dem. Skriv gjerne!!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vad fantastiskt det går för er :thumbsup:

Duktiga ni var som stod emot att gå in och solfjädra. Och vad duktig hon var på att somna om med bara ramsan. Tänk att hon nästan sov själv ända fram till halv sju, inte illa :D

Nu ska ni backa lite på morgonen som TorpSara skriver. Inte ramsa så mkt. Morgonen är det som nästan alla har problem med. Barnet vaknar upp till 2 timmar innan de är morgon och känner sig hyfsat utvilade. Inte så konstigt med tanke på att de kanske aldrig har sovit så många timmar en hel natt förut :roll:

På morgonen kan ni ta upp med marginalkvarten om det är tyst och lugnt då. Jag tycker det är bättre att vänta in det lugna och plocka upp även om det saknas en stund till morgonen. Hellre än att ramsa och ramsa ett barn som sovit 11 1/2 timme och skriker när man går in.

Musik på morgonen eller ljud av tex diskning eller liknande. Själv gick jag och upp och skramlade i köket och spolade vattnet 8)

Lycka till ikväll och natt.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine

Inlägg av Kine »

Her kommer rapport fra natt 4.

19.40 Legges med en kort solfjær, regle x4. Jeg går rett ned og gjør forskjellig for å lage lyd.
19.47 Bekrefter x4. Hun sover ikke. Avventer.
19.53 Bekrefter x4.
19.55 Regle x4 for begge etter å ha vært oppe hos storesøster.
20.03 Gir solfjær. Regle x6 mens jeg går ned.
20.10 Regle x4. Hun er ganske sur nå.
20.15 Regle x8. Hun svarer med å bable.
20.25 Regle x4 x3 Hun er sint (arg). Stille-
20.27 Skriker. Regle x6
20.32 Regle x4
20.37 Stille.
20.38 Bekrefter x4 fra trappa.

21.32- 21.38 Våkner. Regle x6 x2.

05.45 Våkner. Avventer. Regle x4 og går ned (jeg sover på gulvet i 2 etasje)
Regle x8. Slår på radioen og går tungt over gulvet.
06.00 Sover? Går inn for å legge på dyna. Hun våkner og jeg legger henne raskt tilrette. Bekrefter x4 på vei ut.

07.25 Vekker og lager blid GOD MORGEN. Vekker henne siden storesøster er våken og vi ikke vil hun skal våkne av hennes HØYE stemme.

På dagsluren legges hun til rette med en kort solfjær og regler x4. Bekrefter etter noen minutter, hun sovner.

Natt 5
19.15 De er begge trøtte så vi legger litt før. Rebekka legger seg selv til rette i kveld :D Gir en kort solfjær og regler x4. Går rett ned og lager lyd.
19.19 Bekrefter x4.
Jeg går inn etter 10 minutter for å legge på dyna. Hun sover ikke og setter seg opp. Jeg legger henne på magen og regler meg ut. Siden da har hun sovet. Jeg er veldig fornøyd med kveldens legging :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad bra det går!! Så roligt!

Vi är också nöjda även om det inte går lika fort framåt för oss...
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag kan bara hålla med. Det går väldigt bra för er. :D

Försök att lägga band på dig bara när det gäller att stoppa om henne. Även om hon varit tyst i 10 minuter så betyder inte det att hon sover. Tycker gott du kan avvakta en timme så att du vet att hon verkligen sover. Hon hinner knappast bli nedkyld på den stunden :wink:

Jag tycker gott du kan vara lite mer nonchalant nu när du ramsar efter läggningen. När du gått ut ur rummet med ramsan låt henne hållas en stund. Gå bara förbi rummet och kasta ut ramsan x4 sådär i farten bara. Inte hänga så mycket runt dörren. Misstänker att detta är lite av din akilleshäl (alla har vi någon :roll: ) Men nu måste du backa lite och slappna av. Lita på att hon kan, då känner hon att du tror på henne. Lite risk för överkoncetration här. Alltså fram med extra attityd när det kommer till sovrumsdörren. Du behöver inte se den varje minut 8-[

Undrar oxå vad du menar här?: 19.47 Bekrefter x4. Hun sover ikke. Avventer.
19.53 Bekrefter x4.

Om hon är tyst efter att du bekräftat den 1: a gången, 19.47, och hon bara ligger och snackar lite så behöver du inte bekräfta igen.
Jag kanske missuppfattar dig här.

Försök prata efter ni lagt henne, sätt på tv-ljud eller musik. Verka upptagen helt enkelt.

Angående att ramsa från trappen så går det väl alldeles utmärkt. Vi bor oxå litet men man får svänga förbi sovrumsdörren på väg mellan kök och vardagsrum och verka otroligt upptagen av allt man måste göra på denna stora yta 8) Allt är relativt, de små vet inget annat :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Kine

Inlägg av Kine »

Susanne G skrev: Undrar oxå vad du menar här?: 19.47 Bekrefter x4. Hun sover ikke. Avventer.
19.53 Bekrefter x4.

Om hon är tyst efter att du bekräftat den 1: a gången, 19.47, och hon bara ligger och snackar lite så behöver du inte bekräfta igen.

Susanne
Okei, trodde jeg måtte bekrefte som absolutt siste ordet. Så jeg kan bekrefte og la det være siste ord fra meg selv om hun ligger og prater 5-10 min før hun sovner?
Når kan jeg slå sammen regla og bekreftelsen? Slik at jeg bare sier det x4 når jeg går ut f.eks og så får hun sovne når hun sovner. Så sant hun er fornøyd. Hvis du forstår hva jeg mener?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Baka du ihop bekräftelseramsan med ramsan nu, det brukar vara lagom att göra det natt tre-fyra!
Ligger hon bara nöjd och "pratar" så är det hennes sätt att somna!

Ibland får man bekräfta ändå, om läggningen är lite besvärlig nån kväll, men nöjda små barn låter vi vara :wink: !

Härligt jobbat, det är så roligt att läsa om era framsteg :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kine

Inlägg av Kine »

Her kommer natt 5 :D

Begge jentene sover ca kl 19.30. Se lengre opp.
06.10 Våkner. Jeg regler med trøtt stemme x4. Går så ned og setter på radioen og gjør litt forskjellig. Henger opp klær bl.a. Kan bli noen effektive netter for min del. :lol: Hun sovner selv etter dette.
07.00 Skriker til. Regler x4. Sovner.
07.20 Vekkes av hele familien. En glad GOD MORGEN etter en herlig natt.

På dagen går det fortsatt bare bra. Legger seg som en drøm.

Spørsmål: Jeg har ikke bekreftet i natt eller på dagen. Er det feil? Hvis jeg skal fortsette med det, hvor lenge da?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :wink:

Nej, du behöver inte bekräfta nu - bara om det är extra besvärligt nån läggning, annars bakar du ihop bekr.ramsan med vanliga ramsan nu!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kine

Inlägg av Kine »

Jeg glemmer jo helt å fortelle om storesøster. Kristina sover hele natta i sin seng nå. Det er bare det at hun våkner mellom halv 6 og 7. Da er hun ikke trøtt lenger og insisterer på at det er morgen. Eller også bare MÅ hun opp å tisse. :lol:
Jeg tror jeg må kjøpe en vekkerklokke til henne. Vi prøvde det en gang. Hun lå da hele natta i sin seng og kom inn til oss halv 8. Vekkerklokke ringte aldri. Vi får den ikke til å ringe heller. Men det viser jo at det kan fungere bra med egen klokke.
Vi får gå sammen og kjøpe en etter helga.
God pinse til dere alle. (dere har vel det dere også? :? )
Kine

Inlägg av Kine »

miar70 skrev:Hej igen :wink:

Nej, du behöver inte bekräfta nu - bara om det är extra besvärligt nån läggning, annars bakar du ihop bekr.ramsan med vanliga ramsan nu!
Så jo ikke at du allerede hadde svart. :oops: Må si du er flink som vet akkurat hva jeg lurer på :lol:
Takk for oppmuntring og god hjelp. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jodå, vi har pingst här också, men jag hade nästan missat det :oops: Glad pingst tillbaka!!!
Och jag slår absolut ett slag för väckarklocka, den är SÅ bra att ha!
Låt storasyrran få vara med och välja ut en tiktigt fin :wink:

:heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vad underbart att höra. Det är så kul att få vara med på er resa :D

Vad det gäller storasyster så vill jag bara påminna om vikten av mörkläggning. Det ska vara riktigt svart i rummet. Sen är ju klockan suverän i vilket fall.

Grattis ännu en gång till denna fantastiska natt.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "