Huskurer och tips!
-
TorpSara
-
Fjällfolket
citerar ett tips från en annan tråd,
Tack LinneaG!
/Fjällmor
Tack LinneaG!
/Fjällmor
LinnéaG skrev:
Jag hörde på P1 vid ett tillfälle att kamomillte skulle fungera mot ögoninflammation, och det nämndes att veterinärer använder det med framgång hos djur. Så när jag fick ögoninflammation testade jag förstås, jag är ju också ett djur, biologiskt sett, och farligt kunde det ju inte vara. Döm om min förvåning! Jag baddade några gånger på förmiddagen och sen var allt bra! Det bara försvann! Nu har jag använt det flera gånger på mig själv, på min son vid två tillfällen och på lillflickan. Jag har skickat tipset vidare till andra som också blivit kvitt sina problem på kort tid. Det fungerar mot ögoninflammation.
Koka upp vatten. Brygg te. Låt svalna. Till mig använde jag simglasögonen, i brist på ögonkopp. Barnens ögon baddade jag med blöt bomullstuss.
Lycka till!
Ännu ett tips vid förkylningar - mot täppt näsa. Bättre på stora än små dock eftersom det inte är genombehagligt, om man säger:
Riv pepparrot och linda in lite i en näsduk. Håll näsduken mot näsan och bihålorna en stund. Det börjar hetta rejält efter ett tag och svider en del. Ta bort näsduken och täppan släpper.
Riv pepparrot och linda in lite i en näsduk. Håll näsduken mot näsan och bihålorna en stund. Det börjar hetta rejält efter ett tag och svider en del. Ta bort näsduken och täppan släpper.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Fler tips klipps in från annan tråd:
father of sons skrev: Vi gör thè till barnen på "mortlad" anis och fänkål, när de är hostiga. Låt dra ca 10 minuter. Hostan puts väck!
father of sons skrev:![]()
Medicinsk verkan (anis): Slemlösande, hostdämpande, kramplösande, väderdelande, matsmältningsbefrämjande, mjölkdrivande.
Honung direkt på sked ska också fungera bra mot hosta (dock ej till spädisar..).
/ Mamman till sönerna
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hej hej!
Jag slänger mig in här med ett tips för snoriga och täppta näsor, dock för oss vuxna. På hälsokostaffären eller liknande butiker finns det något som kallas nässköljningskanna. Det ser ut som en liten vattenkanna som man fyller med vatten och salt (mängden finns i anvisningarna, brukar vara 1tsk salt till en halv liter vatten) Sedan sätter man kannan mot ena näsborren, vinklar huvudet och kannan så att det rinner in och så kommer vattnet ut i andra borren. Huva vad läskigt det var fösta gången!
Efter halva kannan byter man näsborre och slutligen snyter man sig. Wow, vilka coola saker det kan finnas i näsan när man är förkyld säger jag bara!
Observera att man inte ska använda havssalt, det kan finnas pollenrester i det som kan irritera slemhinnorna. Jag kör med vanligt bordssalt som finns i mataffären. Tydligen var det vanligt förr att man använde saltvatten både i förebyggande syfte och när man var sjuk.
OK, det var mitt lilla tips. Må gott!
Jag slänger mig in här med ett tips för snoriga och täppta näsor, dock för oss vuxna. På hälsokostaffären eller liknande butiker finns det något som kallas nässköljningskanna. Det ser ut som en liten vattenkanna som man fyller med vatten och salt (mängden finns i anvisningarna, brukar vara 1tsk salt till en halv liter vatten) Sedan sätter man kannan mot ena näsborren, vinklar huvudet och kannan så att det rinner in och så kommer vattnet ut i andra borren. Huva vad läskigt det var fösta gången!
Efter halva kannan byter man näsborre och slutligen snyter man sig. Wow, vilka coola saker det kan finnas i näsan när man är förkyld säger jag bara!
Observera att man inte ska använda havssalt, det kan finnas pollenrester i det som kan irritera slemhinnorna. Jag kör med vanligt bordssalt som finns i mataffären. Tydligen var det vanligt förr att man använde saltvatten både i förebyggande syfte och när man var sjuk.
OK, det var mitt lilla tips. Må gott!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
-
Piggelin
Hallo,
jag behöver er hjälp. Vi har en hackspett härhemma, jättekänslig för hosta och hackar timtals nattetid
. Inte ens värsting-hostmedicinen Cocillana biter. Nu står det en vattenbad med lök, lavendel och timjan under hennes säng. Min simpla fråga är: funkar det natten lång? Hur bättrar jag på det om hon börjar hosta framåt vargtimmen (rätt vanligt)
?
/Piggelin
jag behöver er hjälp. Vi har en hackspett härhemma, jättekänslig för hosta och hackar timtals nattetid
/Piggelin
-
Piggelin
-
ElinN
Ängel ElinN!! Va precis runt och letade efter något som jag lätt och snabbt kunde göra klart för liten Becka som är pang-förkyld för första gången i sitt snart 9 månader långa liv..
Ska genast släppa tangentbordet och gå upp och ordna..*kram*
Ska genast släppa tangentbordet och gå upp och ordna..*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Becka är inne på sin 8 dag på första förkylningen i hennes liv ( och alltså även första för oss oroliga,hönsiga föräldrar)
Vi har kört med Elins te, vilket verkar funka bra, och så har vi kört med rödlök, och j*klar så bra!!
Nu till två korta frågor.. Det blir mycket lök-lökvatten slängt, finns det något kul att återanvända det till??
Och är för mycket fänkål-anis-te skadligt?? Becka tyckte verkligen om det såpass att det nästan verkar vara den enda vätskan som är lätt att få i henne nu när hon är sjuk??
*kram*
Vi har kört med Elins te, vilket verkar funka bra, och så har vi kört med rödlök, och j*klar så bra!!
Nu till två korta frågor.. Det blir mycket lök-lökvatten slängt, finns det något kul att återanvända det till??
Och är för mycket fänkål-anis-te skadligt?? Becka tyckte verkligen om det såpass att det nästan verkar vara den enda vätskan som är lätt att få i henne nu när hon är sjuk??
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
-
ElinN
Jag vet inte beckabus!
Hittade detta tips mot tröga bebismagar i en annan tråd!
Hittade detta tips mot tröga bebismagar i en annan tråd!
Emmy skrev: Jag ville bara tacka för det bästa tipset mot tröga magar. Vet inte vem av er klokas mammor =D> som skrev det, men det var att blanda välling- eller grötpulvret med "linfrö-slem-vatten". Klart bättre än messmör, linfröolja och andra tips vi fått. Tack
Man lägger helt enkelt 2 msk linfrö i 1 glas och fyller på med vatten. Låter dra över natten (el lika många timmar) och silar sedan bort fröna.