HJÄLP: 4-mån är monster på nätterna - för tidigt för kur??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
katilonia

Inlägg av katilonia »

Å vad jag ÅNGRAR att vi inte tog bort den förbaskade eländiga nappen när vi gjorde kuren :evil: ! Men vi hade så goda erfarenheter av nappen, med Fanny var det aldrig något problem med uppvak osv. I alla fall inte förrän hon blev större, och då vaknade hon kanske en gång per natt i perioder. Jag minns det knappt längre...

Med detta i ryggen tänkte vi helt enkelt inte på nappen när vi kurade, vi pratade inte ens om det tror jag. Irriterande... :cry: Nu blir det här en jättegrej för mig. Just nu är pappan ute och reser, och på torsdag åker vi alla hem till Göteborg och knör in oss hos lillasyster i mini-gästrum och lyhörd lägenhet. Jag har inte lust att vara ensam första nappfria natten, och vi kan ju inte heller ta bort nappen när vi bor hos de stackarna!

Nåväl, det är ju som det är. Hon har i alla fall fått risgröt och idag risvälling på kvällen. Kanske hjälper det något...

Skönt att höra att hälsokrånglet är något för dig bekant och hanterbart. Men det låter jobbigt...

/Katarina
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Katarina, vänta du tills ni är hemma igen och så tar du bort nappen då. Behöver du pep så annonserar tilltaget här i din tråd så stöttar vi och hjälper så gott vi kan.

Trevlig Göteborgsresa önskar jag er. Angående minilägenhet och lyhördhet så får du göra så gott du kan av situationen och om du behöver handla annorlunda än du brukar får du tänka "en gång ingen gång".

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Katarina, hur går det för er :?:

Kram från Nancy
katilonia

Inlägg av katilonia »

Hej Nancy,

Ojojoj... det här är inga goda nyheter är jag rädd, så nu får jag väl bannor igen. När vi reste till Göteborg blev allt precis upp-och-ner. Våra nya vanor hade inte satt sig tillräckligt, med följden att några avsteg fick påtagliga konsekvenser. :cry:

Vi lyckades behålla dagschemat fint (alltid något!), men nätterna blev mycket besvärliga. Hedvig vaknade plötsligt til rejält på nätterna och lät sig inte ens vagnas till ro, än mindre ramsas. Eftersom vi bodde så att vi måste undvika skrik, föll jag till sist til föga och gav henne bröstet igen på morgonen vid 3.30. Så fortsatte det, och till sist började jag ge henne en flaska välling innan jag gick till sängs. Förhoppningen var att hon då skulle bli så mätt och nöjd att hon sov till morgonen. Men det funkade inte heller, hon vaknade som förut ändå i vargtimman.

En enda röra alltså, och mina släktingar gjorde sitt bästa för att övertyga mig om att AW-metoden inte funkar på Hedvig helt enkelt. Jag börjar faktiskt tro att de har rätt...

Hur 17 ska jag tänka? Vi gjorde ett nytt försök att styra upp nätterna när vi kom hem, så nu får hon en flaska välling när jag lägger mig vid 23 och så buffar vi och ramsar för att få bort matningen kl 3 (ca) igen. Men i natt vaknade hon kl 01.30, 02.30,3, 4.30 osv och sista gången lät hon sig absolut INTE buffas till ro. Hon skrek och skrek och skrek. Jag var nära sammanbrottet, så jag lämnade rummet och gick och lade mig i systerns rum och överlämnade Hedvig till maken. :evil:

Kl 8 vaknade jag och fann honom och Hedvig tillsammans i sängen, lugnt sussandes långt över vakningstiden :?. Han hade till sist tagit upp henne, kramats lite, lagt henne i vår säng, buffat utan framgång, och till sist hittat någon egen buffningsvariant om höfterna som lugnat henne. Och så sov hon flera timmar till. UTAN mat men med "fel" metod (fast det sa jag inte till min trötte man).

Hon får smakportioner grönsaker och frukt på dagarna, lite gröt till läggdags, och en flaska majsvälling mitt i natten. Hon borde alltså vara mätt faktiskt. Hon leker på mage precis hela dagarna, och skrattet till gonattet är på plats. Hon har utvecklats massor de senaste veckorna, rullar runt för fullt och upptäcker golvet. Så nog tror jag att vi gör ganska mycket rätt.:lol: Men nätterna funkar inte.

Jag känner mig jättedum som inte kan rapportera om bättre framgång, men det är sanningen. Och jag vet liksom inte riktigt vad vi ska göra nu. Det var andra buffningsnatten i natt, så jag tänker att vi fortsätter som en kur i två nätter till innan vi ger upp. Men det ska ju bli bättre andra natten? Pust...:shock:

/trött Katarina :sleep:
Nancy

Inlägg av Nancy »

katilonia skrev: En enda röra alltså, och mina släktingar gjorde sitt bästa för att övertyga mig om att AW-metoden inte funkar på Hedvig helt enkelt. Jag börjar faktiskt tro att de har rätt...
:evil: Äh, dumheter :!: Det enda jag tänker banna dig för är ifall du väljer att tro på sånt fånigt prat. Har dina släktingar specialkunskaper som överträffar den samlade erfarenheten på detta forum kanske :roll: :?:

Dina/era förutsättningar var rätt kass om man säger så -att vistas där inga ljud fick förekomma nattetid. Skapar bara oro och negativa förväntningar. Ingen SHN funkar då och det beror INTE på lilla Hedvig.

Katarina, nog skall vi allt se till att komma på en konkret handlingsplan. Tyvärr hinner jag inte förrän tidigast imorgon bitti så tills dess (om ingen annan kan rycka in) vill jag be dig om följande:
-tänk "upprätthållande av status quo" istället för kurnatt två eller sjutton
-så mycket mat det bara går under resten av dagen
-var ute och lek hela eftermiddagen
-bada till kvällen
-kolsvart och gapskratt innan sängdags

Nya tag imorgon alltså.

Stor kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Katarina, jag inväntar svar från dig innan jag skriver en massa förslag till handlingsplan men så länge kompletterar jag med några saker:

:arrow: Du skriver att ni efter hemkomst skulle "styra upp" saker och ting... Vad sjutton gör den där majsvällingflaskan mitt i natten då (ursäkta min franka ton) :?:

:arrow: Vadå "ge upp" :?: Till vad :?: Berätta :!:

Sen vill jag att du hjälper mig reda ut några saker jag inte riktigt har klart för mig:

1. Hur ser Hedvigs (tänkta) schema ut i nuläget :?:
2. Hur ser en dags ätande ut (lite mer detaljerat) :?:
3. Har ni egentligen kört nån regelrätt kur, jag får inte riktigt grepp om det :?
4. Hur har ni jobbat med ramsan :?: Buff/vagning (låter som om ni blandar lite hejvilt här) :?:
5. Nappen :?:

Nej då, du behöver inte alls känna dig dum. Er resa verkar inte ha varit nån kick för självförtroendet direkt men nu är det dags att hitta det igen. För du och din man vet och kan. Din mans lite okonventionella sömnmetod (i alla fall i SHN-sammanhang) tyder ju ändå på både vilja, engagemang och uppfinningsrikedom. Använd de egenskaperna till att rikta insatserna så att ni kommer på banan igen.

"Ge upp..." *fnyser och skakar på huvudet* :evil: :wink: :roll: 8)

:heart: Kram från Nancy
katilonia

Inlägg av katilonia »

Hej,

Ska försöka avlägga en strukturerad rapport:

:arrow: STYRA UPP. Vi införde vällingpåfyllningen vid vår läggdags för att förhoppningsvis vinna några timmar sömn. Hon vaknar inte då, utan vi ger henne flaskan liksom i sömnen. Och det funkar ju, då sover hon i ca 3 timmar till. Däremot ville vi på nytt ta bort påfyllning från bröst i tidig vargtimma, det är det vi håller på med nu (kur). Detta + ordning på dagschemat = uppstyrning.

:arrow: GE UPP... ja du, till vad vet jag inte. Till någon allmän röra antar jag, och det vill vi ju faktiskt inte alls. Så vi glömmer den möjligheten :lol:.

1. SCHEMA. Hedvigs tilltänkta schema ser ut såhär:

6.30 Vakna, bröstmjölk
8.30-10 Sova, bröstmjölk
12-14 Sova, bröstmjölk och smakportion
16-16.45 Sova, bröstmjölk och smakportion
19.30 Natt med majsvälling
ca 23 Majsvälling

Det 11 timmars natt och 4 h 15 min på dagen, ungefär - borde alltså hamna ganska rätt i sömnmängd. Ungefär så funkar det faktiskt på dagen, utan några större problem. Men vaknar till då och då, det gör hon även dagtid.

2. MAT. Ätandet går ganska långsamt framåt. Lilla fröken är sådär intresserad, och tycks ha svårt att vänja sig vid tungans nya funktion. Fortfarande är det (stora) smakportioner jag håller på med, vid lunch och kväll. Idag har resultatet blivit lite smak av solskensjogurt, en 3/4 liten burk majs/potatispuré, samt 2 flaskor majsvälling (inräknat den vid midnatt som kommer snart). Därutöver alltså amning 4-5 gånger.

3. KUR. Vi gjorde vad vi upplevde som en regelrätt kur första gången i april, då vi tog bort alla nattmål på en gång. Då låg hon i vagn, så vi vagnade och ramsade och lyckades till sist få ramsan att bita och ta över. Uppföljningsveckan kändes dock svajig, och resultatet blev ju ganska svajigt.

4. VAGNA/BUFFA/RAMSA.Nu ligger hon i spjälsäng, så vi buffar istället för att vagna. Varje gång hon piper till så försöker vi buffa kort, och avslutar alltid med att ramsa oss ut ur rummet. Det brukar bli 4x ramsa, ibland 6x. Jag tycker att vi ramsar jämt, men nu känns det inte som att det biter.

5. NAPP. Ja, nappen... den är kvar :oops:. Vi vill ju så gärna ha den på dagen, och har därför inte kommit oss för att ta bort den ännu. Men vi SKA göra det. Är dock inte säker på att den ställer till alla uppvakningar, för hon gråter ofta också med nappen i munnen.

Nu vänder hon ju sig också åt alla håll, och i natt bestämde hon sig för att vakna på riktigt vid fyra-tiden. Då vände hon sig på rygg och började jollra helt vaket. Det är nytt, och nästan än värre.

Så ser det ut! Nu har dessutom storasyster blivit riktigt förtrotsig (eller påriktigt-trotsig, vet inte) helt enligt AW-boken. Hon är mycket, mycket svartsjuk och vill helst ha mamma för sig själv. Läggningen har blivit en lång procedur med mycket spring och idéer, så det känns ibland som kamp på alla fronter. Apropå läggning: vi lägger Hedvig utan gny, hon somnar så fint och kan nu alltså sova 19.30 - 03.30 ca - alltid något, men inte tillräckligt... :shock:

/Katarina :wink: :sleep:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Katarina :D

Tack för din utförliga rapport/uppdatering :thumbsup: Jag återkommer senare idag :!:

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen Katarina :D

Här kommer mina synpunkter. Kanske skulle någon annan sagt annorlunda. Burdus och rakt på sak är jag men jag tycker att vi "känner" varandra nu så då lindar jag inte in orden :wink:
katilonia skrev: :arrow: STYRA UPP. Vi införde vällingpåfyllningen vid vår läggdags för att förhoppningsvis vinna några timmar sömn. Hon vaknar inte då, utan vi ger henne flaskan liksom i sömnen. Och det funkar ju, då sover hon i ca 3 timmar till. Däremot ville vi på nytt ta bort påfyllning från bröst i tidig vargtimma, det är det vi håller på med nu (kur). Detta + ordning på dagschemat = uppstyrning.

:idea: Ok, förstår. Men nu räcker det. Hedvig är av kött och blod precis som alla andra barn på forumet och eftersom hon vad jag förstått är både frisk och normalviktig behöver hon inte mat nattetid mera. Hennes mage behöver vila precis som din.

:arrow: GE UPP... ja du, till vad vet jag inte. Till någon allmän röra antar jag, och det vill vi ju faktiskt inte alls. Så vi glömmer den möjligheten :lol:.

:idea: :roll: :wink: :P 8) :lol: That´s my girl :heart:

1. SCHEMA. Hedvigs tilltänkta schema ser ut såhär:

6.30 Vakna, bröstmjölk
8.30-10 Sova, bröstmjölk
12-14 Sova, bröstmjölk och smakportion
16-16.45 Sova, bröstmjölk och smakportion
19.30 Natt med majsvälling
ca 23 Majsvälling

:idea: Ser jättebra ut tycker jag :!: Nu råkar jag aldrig komma ihåg antal sömntimmar som rekommenderas för varje ålder men jag litar på att du har koll på det :?: Nästa steg borde sen vara att korta första luren till 45 min, sen 20, sen ta bort em-luren och vid ettårnånting endast ha kvar långluren. Fast nu går vi händelseran i förväg. Eller inte, vill bara tipsa om att många barn behöver 3 lurar per dag så länge som till 9 månader och det är bra att tänka långsiktigt. Min Lucine (9,5 mån) sover fortfarande tre lurar nån dag i veckan...

Det 11 timmars natt och 4 h 15 min på dagen, ungefär - borde alltså hamna ganska rätt i sömnmängd. Ungefär så funkar det faktiskt på dagen, utan några större problem. Men vaknar till då och då, det gör hon även dagtid.

2. MAT. Ätandet går ganska långsamt framåt. Lilla fröken är sådär intresserad, och tycks ha svårt att vänja sig vid tungans nya funktion. Fortfarande är det (stora) smakportioner jag håller på med, vid lunch och kväll. Idag har resultatet blivit lite smak av solskensjogurt, en 3/4 liten burk majs/potatispuré, samt 2 flaskor majsvälling (inräknat den vid midnatt som kommer snart). Därutöver alltså amning 4-5 gånger.

:idea: Det jag reagerar på är den myckna majsmängden :?: Blir hon inte ruskigt hård i magen :? :?: Annars är mitt tips att fokusera på vad som funkar och ge det andra tid. Leia älskade matpurér från första stund medans Lussi accepterat det först nu vid 9 mån.

3. KUR. Vi gjorde vad vi upplevde som en regelrätt kur första gången i april, då vi tog bort alla nattmål på en gång. Då låg hon i vagn, så vi vagnade och ramsade och lyckades till sist få ramsan att bita och ta över. Uppföljningsveckan kändes dock svajig, och resultatet blev ju ganska svajigt.

:idea: Jaha men inte svajigt framöver. Basta.

4. VAGNA/BUFFA/RAMSA.Nu ligger hon i spjälsäng, så vi buffar istället för att vagna. Varje gång hon piper till så försöker vi buffa kort, och avslutar alltid med att ramsa oss ut ur rummet. Det brukar bli 4x ramsa, ibland 6x. Jag tycker att vi ramsar jämt, men nu känns det inte som att det biter.

:idea: Här ångrar jag att jag lovade uteblivna bannor... :evil: :wink: Vad pysslar mamma och pappa med :?: Nu gör ni såhär säger stränge-Nancy:
1. Nattar precis så fint som ni brukar.
2. Ramsar vid minsta pip natt 1 från och med ikväll (eller när ni är laddade).
3. Avvaktar innan vargtimman (för er del kanske 03) natten efter det och ser om Hedvig fixar att somna om på egen hand.
4. ENBART ramsa över okynnesmålet vid 03.30. Jo, se ramsan som lika stor och viktig insats som buffande/vagnande. Faktiskt både viktigare och bättre än all buff i världen. För det är RAMSAN som står för vad hela SHN-konceptet handlar om -barnens egna sömn, barnets trygghet i sin egen säng och barnets tilltro till sin egen förmåga. Buffandet är egentligen mest som en introduktion och ett sätt att handgripligen hjälpa de barn som inte har en susning om att de faktiskt kan sova på egen hand.

5. NAPP. Ja, nappen... den är kvar :oops:. Vi vill ju så gärna ha den på dagen, och har därför inte kommit oss för att ta bort den ännu. Men vi SKA göra det. Är dock inte säker på att den ställer till alla uppvakningar, för hon gråter ofta också med nappen i munnen.

:idea: Bort. Tycker jag.

Nu vänder hon ju sig också åt alla håll, och i natt bestämde hon sig för att vakna på riktigt vid fyra-tiden. Då vände hon sig på rygg och började jollra helt vaket. Det är nytt, och nästan än värre.

:idea: Detta går nog alla igenom. En lite trasslig period där man lätt hamnar i "vändningscirkusen". Jag var uppe en gång/timma med min äldsta dotter innan jag vågade låta henne sköta det hela själv. Med Lussi behövdes aldrig så många och täta insatser varje natt så då funkade det att tyst vända på henne och då somnade hon om. Här får man använda sitt omdöme och sunda förnuft. Finns massvis med bra trådar om detta på forumet.

Så ser det ut! Nu har dessutom storasyster blivit riktigt förtrotsig (eller påriktigt-trotsig, vet inte) helt enligt AW-boken. Hon är mycket, mycket svartsjuk och vill helst ha mamma för sig själv. Läggningen har blivit en lång procedur med mycket spring och idéer, så det känns ibland som kamp på alla fronter.

:idea: Vet du vad lilla Hedvig har framför sig :?: Jo det vet du men jag tänkte som en liten uppdatering... :wink:
-tandsprickning
-kanske en rejäl vårförkylning
-åttamånadersångest
-knas med schemat då hon är på gränsen till två lurar/dag
-frustration över att hålla på att lära sig gå
-förtrots
-frustration över att inte kunna uttrycka sig ordentligt
-trots

...fyll på med diverse kriser, skolstart, förpubertet, tonår, klivet ut i vuxenvärlden, 30-årskris... :wink: 8)

Mat, sömn, delaktighet i ett sammanhang och en massa kärlek behöver man alltid. Krångla inte till det, leta inte orsaker. Angående storasyster så kan jag som en parantes säga en sak som hjälper mig massvis varje dag men som jag tyvärr inte minns vem som uttalat: "Om man går in i en maktkamp med ett barn har man redan förlorat".

Apropå läggning: vi lägger Hedvig utan gny, hon somnar så fint och kan nu alltså sova 19.30 - 03.30 ca - alltid något, men inte tillräckligt... :shock:

:idea: Heja Hedvig, mamma och pappa :thumbsup: Nu fixar ni resten också. Vi finns här :D

/Katarina :wink: :sleep:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hur går det för er Katarina :?:

Kram från Nancy
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hoppar in här lite... Det är precis som att läsa om vår lilla Lill-Skrutta när hon var i den åldern. Inte roligt, kommer jag ihåg, men ordning blev det på den gumman också!

Vissa ungar verkar vara svårare att övertala än andra. Sonen har det aldrig varit sömnproblem med, men lillasyster visade oss hur svårt det kan vara med barn som inte sover!

Och det allra viktigaste är att orka vara konsekvent även när nerverna tryter, och nätterna går till att promenera runt huset och tro att man blir galen! Som en parentes kan sägas att jag sparkade foten igenom en vägg när tösen var runt 5 månader... :shock: :roll:, så förutom söndertrasade nerver så kändes det även i plånboken :roll: ! (jag missade vattenröret som gick bakom väggen men mindre en 1 cm... Tänk hur det då skulle ha sett ut??)

Sedan tycker jag att ni tar bort nappen en gång för alla eftersom det verkligen inte gör soppan bättre. Vi gav en snuttefilt åt ungarna istället, som de fortfarande går och bär på. Och sedan bara köra konsekvent dag in och dag ut. Alltid svara på samma sätt, oavsett i vilket tonläge frågorna kommer! :wink:

Det roliga är att den personligeheten som vår lillflicka visade oss då, stämmer så väl överens med den tuffa tjejen som vi har idag. Hon tar verkligen för sig, kämpar och ger sig inte i första taget! Ett riktigt energiknippe!

Jag skall försöka hitta tråden om henne om där kanske skulle finnas något matnyttigt för er!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Här kommer den! Läste ingenom den och usch vad jobbigt det var!!!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
katilonia

Daglurar i vagn - med ramsa???

Inlägg av katilonia »

Hej igen,

Efter MÅNGA om och men har vi nu en liten 8-mån tjej som SOVER på nätterna. Fast man vågar ju knappast säga eller skriva det, för då blir det väl bakslag igen. Lösningen kom när vi i juli tog bort all mat på natten, och gjorde kuren ordentligt i två omgångar (var tvugna att resa emellan, det var inte så bra). Nu funkar i alla fall det mesta, och det känns som att livet återkommit! Vågar knappt tro att det kan vara såhär att ha två barn :-). Hela vår historia ska jag gärna berätta när jag är HELT säker på att den är sann (om en månad eller så).

Men. Lilla fröken har bestämt sig för att inte vilja sova i vagnen, vilket betyder att vi sitter i husarrest. Och så vill varken jag eller storasyster ha det. Vi vill ju ut till lekplatsen!

Nu undrar jag:
:?: ska man ramsa eller inte när man är ute med vagnen? Har för mig att man INTE ska ramsa då.
:?: Problemet är att Hedvig inte vill ligga ner, hon sätter sig bara upp och vill vara med. Det känns inte som en bra idé att spänna fast henne och fälla ner sätet :( , men jag erkänner att jag provat även det. Dock utan framgång. I bilen somnar hon hur fint som helst.

Schemat ser ut såhär:

19.30-07.00 Sova, amning när hon vaknar
8 frukost
9.30-11.00 Sova
11.30 Lunch
14.00-15.30 Sova, amning när hon vaknar
16.30 Middag
18.45 Gröt+amning
19.30 Sova natt

I somras hade vi em-luren kl 13.30-15 och så en 20-min-lur kl 17.30. Men den funkar inte så bra längre, och jag vill gärna slippa den. Försöker därför flytta fram em-luren till 14.

Tacksam för tips!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir över att höra ifrån dig. Härligt att hon sover nu.

Mina barn sover i vagnen fastspända. Annars skulle jag inte våga lämna dem ur sikte ens för en kort stund. Tänk om de skulle rammlar ur. Så ha inte dåligt samvete för det. :wink:

Endel barn har svårt att sova ut och sover helt enkelt bättre i sängen. Kanske du kan ha lurarna i sängen när ni är hemma och i vagnen de gånger ni vill vara ute på äventyr. Det jag skulle göra är att spänna fast henne (pga. olycksrisken) och hänga för ett skynke. Om ni är på en ensam plats där du känner att attityden kan finnas så skulle jag helt enkelt ramsa henne och låta henne vara. Om det blev frågoor skulle jag skaka handtaget och gå med ramsan igen. Om jag var på en plats med massa folk skulle jag prommenera henne till sömns och vagna henne om hon vaknade i någon skarv. Tänk en gång är ingen gång men två gånger är en vana. :roll:

Angående schema så kan du gott gå över till två lurar för snart är hon ju nio månader om du bedömmer att hon är redo för det. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
katilonia

Inlägg av katilonia »

Ojojoj... jag vagnade och vagnade och vagnade idag. Vad dåligt samvete jag får, nu har jag väl hamnat i vagningsträsket igen :oops:.

Jag bestämde mig för att hon skulle få em-luren i vagnen. Kl 14 la jag henne på mage där, och hon somnade ganska snabbt, var supertrött. Men efter 30 min vaknade hon! Därefter gick jag runt med henne och gungade i 45 min till så att hon skulle sova i alla fall nästan färdigt. Men så ska det ju inte vara. Kanske var det magläget som inte passar i den vagnen? Får prova i riktiga sittvagnen som inte tillåter magläge, det kanske ändå är skönare även om man är magsovare i vanliga fall.

Tack snälla för tipsen! Jag ska spänna fast henne utan dåligt samvete nu :wink:.

/Katilonia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"