Hej,
Ska försöka avlägga en strukturerad rapport:

STYRA UPP. Vi införde vällingpåfyllningen vid vår läggdags för att förhoppningsvis vinna några timmar sömn. Hon vaknar inte då, utan vi ger henne flaskan liksom i sömnen. Och det funkar ju, då sover hon i ca 3 timmar till. Däremot ville vi på nytt ta bort påfyllning från bröst i tidig vargtimma, det är det vi håller på med nu (kur). Detta + ordning på dagschemat = uppstyrning.

GE UPP... ja du, till vad vet jag inte. Till någon allmän röra antar jag, och det vill vi ju faktiskt inte alls. Så vi glömmer den möjligheten

.
1. SCHEMA. Hedvigs tilltänkta schema ser ut såhär:
6.30 Vakna, bröstmjölk
8.30-10 Sova, bröstmjölk
12-14 Sova, bröstmjölk och smakportion
16-16.45 Sova, bröstmjölk och smakportion
19.30 Natt med majsvälling
ca 23 Majsvälling
Det 11 timmars natt och 4 h 15 min på dagen, ungefär - borde alltså hamna ganska rätt i sömnmängd. Ungefär så funkar det faktiskt på dagen, utan några större problem. Men vaknar till då och då, det gör hon även dagtid.
2. MAT. Ätandet går ganska långsamt framåt. Lilla fröken är sådär intresserad, och tycks ha svårt att vänja sig vid tungans nya funktion. Fortfarande är det (stora) smakportioner jag håller på med, vid lunch och kväll. Idag har resultatet blivit lite smak av solskensjogurt, en 3/4 liten burk majs/potatispuré, samt 2 flaskor majsvälling (inräknat den vid midnatt som kommer snart). Därutöver alltså amning 4-5 gånger.
3. KUR. Vi gjorde vad vi upplevde som en regelrätt kur första gången i april, då vi tog bort alla nattmål på en gång. Då låg hon i vagn, så vi vagnade och ramsade och lyckades till sist få ramsan att bita och ta över. Uppföljningsveckan kändes dock svajig, och resultatet blev ju ganska svajigt.
4. VAGNA/BUFFA/RAMSA.Nu ligger hon i spjälsäng, så vi buffar istället för att vagna. Varje gång hon piper till så försöker vi buffa kort, och avslutar alltid med att ramsa oss ut ur rummet. Det brukar bli 4x ramsa, ibland 6x. Jag tycker att vi ramsar jämt, men nu känns det inte som att det biter.
5. NAPP. Ja, nappen... den är kvar

. Vi vill ju så gärna ha den på dagen, och har därför inte kommit oss för att ta bort den ännu. Men vi SKA göra det. Är dock inte säker på att den ställer till alla uppvakningar, för hon gråter ofta också med nappen i munnen.
Nu vänder hon ju sig också åt alla håll, och i natt bestämde hon sig för att vakna på riktigt vid fyra-tiden. Då vände hon sig på rygg och började jollra helt vaket. Det är nytt, och nästan än värre.
Så ser det ut! Nu har dessutom storasyster blivit riktigt förtrotsig (eller påriktigt-trotsig, vet inte) helt enligt AW-boken. Hon är mycket, mycket svartsjuk och vill helst ha mamma för sig själv. Läggningen har blivit en lång procedur med mycket spring och idéer, så det känns ibland som kamp på alla fronter. Apropå läggning: vi lägger Hedvig utan gny, hon somnar så fint och kan nu alltså sova 19.30 - 03.30 ca - alltid något, men inte tillräckligt...
/Katarina