Men herre gud vad trist! Tänk att det kan skilja så mycket från kommun till kommun!
Nä, jag har hört mig noga för, och:

både jag och rektorn är rörande överrens om att jag inte kan ha fler barn än fem - och det är alltså inklusive mina egna två! Tre barn utifrån, max, alltså.

Som hon själv säger: "du måste ju kunna ta dig ut genom dörren" - vilket man inte gärna kan med 7-8 små!

hon var den som sade att "barngruppen måste fungera" vilket innebär att det inte är särskilt smart att lämpa på mig fem stycken blöjbarn

(mina egna båda är ju fortfarande blöjbarn) så det gäller att hitta en balans: en femåring skulle nog ha tråkigt bland mina små, men å andra sidan visst finns det "torra" två och treåringar...

Jag tänker förhandla till mig en tjänsteledighet från mitt nuvarande jobb - min blivande chefs förslag - så att jag kan prova på det här nya i lugn och ro!
Jag tolkar allt det här som att

min blivande chef är MYCKET mån om att få mig och HA MIG KVAR, hon vet att ifall hon "misshandlar" mig promenerar jag raka vägen tillbaka till högstadiet, där jag kommer att tas emot med öppna armar, och då står hon åter med en personal mindre...

Min blivande chef vet om att ifall jag härsknar på detta även EFTER att min "provperiod" är slut så kan jag med lätthet få en ny tjänst på en annan högstadieskola - med åtta års arbetslivserfarenhet och behörighet i båda mina ämnen... och då mister hon mig och står utan en personal som skulle ha kunnat ta hand om tre, i framtiden kanske fler barn...
Och jag skriver inte på något förrän jag har fått höra och se att hon inte verkligen inte KAN pracka på mig fler barn än dessa tre som jag förutom mina egna är villig att ta emot.
Men visst; det finns ju privata dagmammor också - fast jag vet inte hur det är med det inom just vår kommun.
Men eftersom dagisplatskön är så skriande hög, och lokalbristen så fantastisk, och grupperna så stora, så tippar jag på att jag kommer att bli väl behandlad. Hon har inte råd med annat...