7 månaders som fastnat i gnällträsket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

god kväll

vi måste göra om vårt schema...det funkar inte. det får istället blir såhär:

7.00 morgon/mat
7.30 gröt
10-11 sova
11.30 lunch
13.30-15.00 sova (eller 14.00-15.30?!?!?!)
15.00 mellis
17.00 middag
19.00 välling
19.30 sova
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

hej Goåglad!

Tittade på ditt schema och såg att du lagt ett sovpass mellan 10 och 11 och ett mellan 13.30-15.00 och att du har natt mellan 19.30 och 7.00 det blir 1+1.5+11.5=14 timmar en sjumånaders behöver 14,5 timmar så det fattas en halvtimme om jag räknar rätt :wink: . Dessutom ska man helst ha naturliga somnpass dvs. på förmiddagsluren antingen 45 eller 1,5. Så jag skulle föreslå 1,5 så får du rätt antal sovtimmar också :wink: .

Jag själv har alltid valt att ha kvar 3 lurar över åttamånadersångesten. Tores schema som är lika gammal som din dotter ser ut så här:
19.00-7.00 natt
9.00-9.45 sova
12.00-13.30 sova
16.00-16.20 sova

funkar bra för oss och om nätterna strular lite under åttamånadersångesten så får han vila tre gånger på dagen, vilket underlättar vardagen (om det blir gnälligt). Du kan ju fundera på det.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

tack för input.

jag får fila på schemat - måste få det att passa med dagis - hennes rytm mm.

annars går det bra - inga 12 timmar än :wink: , hon vaknar fortfarande men sköter det mesta själv. vi är noga med att bekräfta nu - drar ihop det när det går med eventuellt ramsande (vilket sker ca 2-5 ggr from läggning, flest ggr vid läggning). på natten har hon fått en musik-dos vid 00.30 - fler anätter i rad - gäller att inte fastna i det också även om det nu gör henne lugn när ramsandet inte gör det den gången...
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Härlig läsning. Bra jobbat måste jag säga =D> :thumbsup:

Ida

www.sovgott.net
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Jahaja...vad fort man vänjer sig vid framsteg!

Ikväll var vi på kalas, jag tyckte att jag tänkt smart som tog med pyjamas/blöja & välling dit - så att hon skulle kunna somna i bilen och bara "föras över" till sängen...sagt och gjort. Gick som på räls - fram till ca en timme efter att hon lagts där, dvs vid 21.15. Sedan dess har hon regelbundet gormat och grinat upp sig ordentligt. Vi misstänkte att hon var täppt i näsan, det lät så, så vi "näsfridade" och gav nässpray - med gallskrik som följd (såklart). Det krävdes lång buffning och solfjärder för att lugna henne - sen ramsaning ut. Sen började det om, inte lika intensivt men ändå. Vi satte på musiken vilket lugnade henne men så startade det om igen. Nu har vi gett henne alvedon - hon låter hes. Hon har alltså "vaknat" ca fem ggr sen 20.15 - tips och råd?! :( :cry:
Calle 050814
Nellie 070613
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Så hur vart det inatt då?

Var hon förkyld nu på morgonen?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Hej Duggan!

Ja alltså - vilken natt!!! Bakslag, återfall, katastrof...ett som är säkert: "En gång är ingen gång..." :?

Hon gormade sig i princip genom natten. Vid ett tillfälle var hon riktigt ledsen - jag fick lugna, buffa och solfjädra - hon lugnade sig till sist. Vid 04 fick hon mat...jag tycker att jag känner henne och hon låter inte utan anledning (anledningen kunde ju absolut vara att hon så gärna ville sova men inte hade förutsättningarna) - men då hade hon varit vaken så länge och till saken hör att dagen blev fel schema-mässigt pga BVC-besök.

Vid 04.30 somnade hon och väcktes 07.30....

Var och förkyld? Ja, hon hostar och snorar men är inte dunderförkyld - tycker absolut att hon ska kunna sova sig igenom detta - om inte undrar jag hur det blir när en dunderförkylning sätter in! MEN - en delanledning kan vara - när jag tog av pyjamasen i morse liksom rev det till vid foten, ni vet sådär när en nagel fastnat i tyget - och hennes stortå var alldeles varm och röd och "bakåt"...stackarn hade uppenbarligen haft den bakåtklämd! Kan vara en av förklaringarna...

Jag måste säga att jag har vissa problem med schemat - tar gärna stöd i den frågan - vi har lämning på dagis 08.30 och hämtning 16.00 - det är det som måste passas in. Hon har en tendens att vakna efter 45 minuter - har gjort så även då jag varit ute och dragit vagn, men igår sov hon förmiddagspasset över full tid dvs 1 timme 45 minuter...
Calle 050814
Nellie 070613
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag är lite förvirrad, vilket schema har han nu. Har han bytt eller ska det bytas?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Hej

Förlåt, nu "ska" det vara

Natt 19.45 - 07.15
Frukost 07.30
Sova 09.30 - 11.00
Lunch 11.30
Sova 13.30 - 15.00
Mellis 15.00
Middag 17.00
Välling 19.00
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Goåglad!

Roligt med alla framsteg som ni gjort. Det finns nog flera orsaker till bakslaget i natt som du redan skrivit. Det jag skulle göra inför kommande natt är att ge alvedon och näsdroppar i förebyggande syfter så att inga förkylningsvargar spökar i natt. Då tror jag att lill-tösen kommer att sova fint :wink:

Jag tycker att ditt schema ser bra ut om du vill ha två lurar. Kanske ligger mellis och middag lite tätt? Mitt förslag är att skjuta på middagen till åtminstone 17.30. Vad sägs om det? Du skriver att du behöver hjälp med schemat men jag har inte riktigt klurat ut med vad. Kan du förklara vad som inte fungerar så finns det säkert en lösning :wink:

Kram
Ida

www.sovgott.net
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Tack!

Jag är så övertygad om det här men blir lite stressad när hon tex inte sover sina 1,5 timmar utan vaknar och inte somnar om efter 45...vagna, promenad, låta ligga kvar själv...men å andra sidan - igår sov hon! I vagnen.

Det där med middagen är klokt - ska flytta, då äter vi ihop också.

Bra också med näsdropparna.

Funderar på vargtimmen, inatt var hon ngt extra som sagt, men har även annats vaknat då. Vi ramsar x1 sen tystnad. Ger hon sig inte på ett tag sätter vi på musik och det BRUKAR funka, men vi vill inte fastna i det heller...
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker att du kör på schemat ett par veckor så att det sätter sig. Det kan ta ett tag innan daglurarna sitter klockrent. Hur gör du när du lägger henne på dagarna? Är vagnen stilla eller under rörelse? Hur gör du när hon vaknar i en skarv? Undrar bara för att kunna ge tips och stöd :wink:

Kram
Ida

www.sovgott.net
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

tja hon somnar numer i vagnen - i sängen får jag henne inte att somna längre - och så läste jag någons tips om att lära dem längden i vagnen och sen när det sitter gå över till sängen...

idag har sömnen setat perfekt - men så sov hon som en kratta också... jag vagnar tills dess hon är lugn och sömnig - sen slutar jag och dag-ramsar och låter henne somna själv. är vi ute bara går jag...
Calle 050814
Nellie 070613
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och här kommer jag och vill debattera schemat ytterligare :D

I mina ögon har du lite för kort mellan två så långa sovpass. Minst 3 timmar tror jag behövs för att hon ska sova 1,5 två gånger. Kan du senarelägga lur nr 2 med 1 timma? Eller behöver du ha den så tidigt av något skäl (stör väl inte dagishämtning om jag fattat rätt)

Vad tror du om att tidigarelägga lunchen till 11 (direkt efter uppvak, hon är säkert jättehungrig då) och ha ett rejält mellis före nästa lur. Du får då bättre fördelning av både måltider och lurar över dagen. Ni har ju ganska sen natt så hon kanske behöver sova senare på eftermiddagen även av det skälet.

Såhär:

7.15 morgon
7.30 frukost
9.30-11 sova 1,5
11 lunch
14 mellis
14.30-16 sova 1,5
17 middag
19 välling
19.45 gonatt

Kan det vara något?

/Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu ser jag att du skrivit att ni har dagishämtning vid 16. Skulle det funka att ha henne i vagnen sovandes ända fram till dagis och så får hon vakna och träffa storebror? Eller vill du ha luren avklarad innan?

Hmmm, svår nöt... :-k eventuellt måste du tidigarelägga morgonen för att få allt att gå ihop.

Vad säger du?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"