Hjälp! Nåt är galet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
janabjuhr
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 16:33

Samma visa igen!

Inlägg av janabjuhr »

I natt vaknade hon 01.30 och var vaken 1,5 timme igen :!:
Vi som trodde problemet var löst, jag känner mig så ledsen. Nu har vi inga fler trix att ta till, om det blir samma i natt vet jag inte vad jag gör.
När vi började SHN funkade det bra i några nätter sen har det blivit sämre och sämre tills hon är vaken varje natt och nu verkar samma sak hända igen, med magläget sov hon första två nätterna och tredje natten inte - får se hur det blir nästa natt.

Jag är en otroligt målinriktad, konsekvent och ambitiös person som inte gör något halvdant och jag har ju gjort detta tidigare också med sonen med denna gång känns det som att hoppet tar slut.

Jag hoppades så mycket nu och känner mig så besviken när det inte funkar, efter 5 veckor måste nåt ske men jag vet inte vad. Borde vi ta paus i nån månad och köra igen eller vad ska vi ta oss till?

Hoppas det bara var en tillfällighet att hon var vaken inatt!

Mamma och pappa - till en tjej med klös i
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Samma visa igen!

Inlägg av annawahlgren »

janabjuhr skrev:INär vi började SHN funkade det bra i några nätter sen har det blivit sämre och sämre tills hon är vaken varje natt
:D "inga fler knep att ta till", skriver du - men du har fastnat i Verktygslådan och inte gått vidare. Det verkligt stora "knepet" här heter Säkerheten. Se månadens krönika :wink: :lol:

:thumbsup: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
janabjuhr
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 16:33

Kanon natt!

Inlägg av janabjuhr »

Hallå, tack Anna för ditt tips att läsa krönikan, har gjort det tidigare också men läste den extra noga igår och kände mig peppad, övertalade sambon att läsa den och forsätta köra magläge fram till nästa helg i alla fall och se hur det känns då.
Jag visualiserade länge om hur bra natten skulle bli innan jag somnade, och det blev den faktiskt. Hon vaknade 02 och 05 och pep lite men somnade om helt på egen hand. Jag sov med örnproppar på nerervåningen och fick 8,5 timmes sömn, det har inte hänt på mer än 6 månader!

Kanske var det bara slumpen som gjorde att det krånglade igår- hon var jättekall på morgonen så hon kanske ine sov för att hon frös.

Hoppas nästa natt blir bra och att vi kommit över problemen nu, skulle vara skönt att få tänka på något annat en stund. :D
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
janabjuhr
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 16:33

Annorlunda natt!

Inlägg av janabjuhr »

Klockan är nu 04.28 och hon har precis somnat om. kl 03.33 vaknade jag av att hon var jättearg! Avvaktade en stund, provade ramsa men var 04,43 var jag tvungen att gå in och då visade det sig att hon lagt sog på rygg i ena hörnet och var arg över det :evil: . Jag la till rätta, gjorde solfjäder och gick ut .

Trodde att hon skulle somna, blev lugnt och tyst men efter nån minut började hon igen och det lät verkligen som att hon höll på att somna flera gånger men vaknade och blev störd av något hela tiden.
Jag trodde hon lagt sig på rygg igen så jag gick in (04.10) men hon låg så fint på mage så jag skulle bara göra solfjäder och gå ut när jag kände att hon bajsat :!:
Hämtade våtservetter och bytte blöjjan och nu var hon jättearg, har aldrig hört henne så, solfjädrade och buffade ca 2-3 min och gick ut med ramsan och 04.25 sov hon igen.

Vad gör man när hon lägger sig på rygg, hon blir väldigt störd över det och verkar inte kunna somna så?
När hon bajsat vad gör jag då?

Tack och god natt - snart morgon!
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan.

När vändingscirkusen börjar, brukar jag bjuda på en vändning per uppvak/sovpass och sen lägger jag massor med energi under dagen för att träna på vändningar så hon får till trikset själv!

Jag personligen byter blöjor snabbt i sängen i mörkret under natten om det har bajsats, men efter vargtimmen byter inte jag några blöjor för det stör. Ok 04.10 kanske jag kan gå med på :wink: Hemma hos oss är det ingen som helst trafik in i rummet efter vargtimmen, för det hade motsatt effekt, medans andra vittnar om att en solfjäder är guld värd. Smak sak.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
janabjuhr
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 16:33

Tack för bra tips!

Inlägg av janabjuhr »

Vår son kunde somna även med bajs och sen tog man bort det när han somnat men med dottern funkar inte det hon kan inte sova om man inte byter tydligen. Jag bytte också i mörkret och tog absolut inte upp henne, jag vände inte ens henne.
Under vargtimmen tror jag inte vi bör gå in heller förrutom i nödfall jag känner att hon bara blir argare om jag går in, då vill hon aldrig att jag ska gå ut igen och skriker så fort jag tar händerna från henne. Men inatt gick det bra att buffa efter blöjbytet, först var hon arg men lugnade sig snabbt och verkade tycka det var skönt att äntligen få somna.

Känns mycket bättre nu, även om hon var vaken inatt så är det senare och mycket kortare än tidigare så vi gör framsteg äntligen :D .

:!: Vi har infört en ny grej och det är att ramsa med ett leende på läpparna (hur trött man än är) då blir det en riktigt bra ramsa som tar kanonbra. En annan bra grej är att sysselsätta sig med något under tiden de krånglar, läsa en bok, spela spel på telefonen, vad som helst som får fokus från barnet då somnar de mycket bättre och fortare :!: .

Hälsningar J
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Låter bra det där, allt för att slippa överkoncentrera sig! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
janabjuhr
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 16:33

Utvärdering!

Inlägg av janabjuhr »

Vi är nu på dag 39 av SHN och jag behöver peppning!
Jag har noga skrivit ner nätterna sedan dag 17 som var den 12 januari och så här har det sett ut:

13: vaken 22.30-01.30 vaknade 05.00
14: sov hela natten
15: sov hela natten
16: vaken 02.00-02.20
17: 02.00-02.20 och 04.00-05.30 vargtimme
18: sov hela natten
19: 22.30-01.40 START M MAT
20: 02.00-03.30
21: sov hela natten
22: 01.30-02.00
23: 02.00-03.40
24: 03.30-04.20 START MAGLÄGE
25: 04.30.04.45 vargtimme
26: 01.30-03.00
27: sov hela natten
28: 03.33-04.20 Vände sig, bajsade
29: sov hela natten Första natten efter ÄNNU BÄTTRE ATTITYD
30: 04.30-05.00 vargtimme
31: 02.30-03.00 bajs
1 feb: 03.30-04.00 bajs
2: 01.30-02.45 låg och ojjade sig.

Vi har haft en fantastikt bra attityd men inatt efter 3 nätters krångel tappade jag hoppet och gick ner till gästrummet och sov. Efter tisdag och onsdag trodde vi att vi äntligen hade fått ordning på nätterna och jag var superlycklig men nu efter tre nätters krångel igen så blir jag så leds! :evil:
Hon har bajsat i torsdags och fredags natt och den här natten kändes det som att hon gnällde bara för att hon ville vi skulle komma in till henne igen. Vad gör vi med bajset, känns som att vi inte kan gå in och byta för då förväntar hon sig det nästa natt också. Måste kanske vänta tills hon somnat, eller?

Det positiva är att hon inte längre grinar på nätterna och vi behöver inte buffa annat än ibland efter blöjjbyte. Att hon bajsar på natten är nytt, har aldrig hänt tidigare. Men hon är fortfarande vaken nästan varje natt (har sovit 11 nätter av 39 vilket snittar på var 3:e natt) och krånglar i sin säng. Attityden har som sagt varit kanon och ramsan har tagit mycket bättre än tidigare. När hon väl sover så tycker jag att hon sover tyngre än tidigare vilket också är jättebra :D .

Men, vi behöver komma vidare på något sätt. Har någon varit med om samma och kan ge oss lite hopp om livet efter kuren behöver massor av pepp för att kunna hålla attityden uppe. Börjar vara riktigt tungt nu, kan inte heller sova på dagarna när man har en 3 åring hemma :(

//Jana
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Tack för bra tips!

Inlägg av annawahlgren »

janabjuhr skrev: :!: Vi har infört en ny grej och det är att ramsa med ett leende på läpparna (hur trött man än är) då blir det en riktigt bra ramsa som tar kanonbra. En annan bra grej är att sysselsätta sig med något under tiden de krånglar, läsa en bok, spela spel på telefonen, vad som helst som får fokus från barnet då somnar de mycket bättre och fortare :!: .
:D Det här är inga "nya grejor" utan lika väl beprövade som återkommande rekommendationer i Sova hela natten-kuren. Vilket får mig att undra om du har boken, läser på och läser igen och läser tills ögonen blöder, det vill säga tills du verkligen förstår - vikten av att backa, t ex :?: Det här drar ut alldeles för långt på tiden och får mig att tro att du lagt över ledningen på lilla barnet - ett klassiskt misstag :cry:

Man måste helt enkelt veta exakt vad man gör och varför - hela tiden, och INNAN :wink: Det är därför man inte kan läsa på nog mycket. Barnet fullföljer inte kuren åt en, inte kuren i sig själv heller. Verktygen är till hjälp men inga självandamål :cry: De hjälper bara om man - som sagt - vet exakt vad man gör och varför. Innan.

Misströsta inte! Det går att backa bandet och det har många fått göra före dig. Man kan börja om från natt 2 i Lathunden - med resten av boken i ryggmärgen - och arbeta upp konsten att lyssna. Det är där dialogen ska börja uppstå, själva kommunikationen, där du och barnet samspelar och begriper er på varandra :!: :lol: Och det ömsesidiga förtroendet byggs upp, det där du kan förlita dig lika mycket på barnet som barnet då kan på dig. Med det förtroendet i ryggen kan du lätt skjuta varenda orosvarg, innan de ens hunnit närma sig tröskeln (än mindre nått fram till barnets säng) \:D/
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Och jämför aldrig med din son och de erfarenheter du gjorde eller inte gjorde med honom :!: Alla barn ÄR olika - till sina personligheter O:)

Det alla har gemensamt är de allmänmänskliga behoven av framför allt mat och sömn.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
janabjuhr
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 16:33

Hej!

Inlägg av janabjuhr »

Jag har boken och har läst den om och om igen, det är den jag sysselsätter mig med på nätterna och jag läste den mycket grundligt innan start.

Jag har förstått hur viktigt det är med en "pangramsa" redan tidigare men nu har vi infört leendet här på nätterna då det kan vara svårt att låta pigg oh alert annars.
Attityden vi har nu är super vilket den var i början också i nån vecka innan vi började misströsta. Vi förväntar oss att hon ska sova på natten punkt slut och vi ramsar inte och går inte in förrän i absoluta nödfall vilket är mkt sällan. Vi gör allt vi kan, jag hade inte kunnat förbereda mig bättre och jag kan inte ha någon bättre attityd eftersom den nu varit så bra den kan bli, jag har inte tvekat en sekund! Men problemen kvartstår, vad gör jag?

Hon äter massor, hon sover kanon på dagen, hon badar på kvällen, skrattar hela vägen till sängen, hon somnar på någon minut men vaknar på natten och tar väldigt lång tid på sig för att somna om. Ofta behöver vi inte göra någonting alls eftersom hon inte är ledsen men hon är ändå vaken 30-120 min! I natt var hon vaken 02.30-04.30. Hon har sovit två hela nätter i rad som mest. Jag lovar att vi har en jättebra attityd, men vi orkar inte hålla den i all evighet. Borde jag dra ner sömnen på dagen? Hon får nu totalt 15 timmar men även om hon varit vaken på natten så verkar hon inte det minsta mer trött på dagen i alla fall.

Jag gör det bästa jag kan, går inte framåt ändå. Tack igen för hjälpen.//Jana
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Anna rekomenderar att du backar bandet till kurnatt 2 för att upprätta Dialogen bättre mellan er, läs på enligt lathunden!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
janabjuhr
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 16:33

Inlägg av janabjuhr »

Jag funderar på om jag borde börja med natt 1 och gå in till henne direkt hon vaknar tillrättalägg, buff 3-4ggr , solfjäder och ut m ramsan för att hon ska lära sig hur det fungerar.
"Problemet" är att hon alltid somnat själv på kvällen (har nog aldrig behövt buffa) och på natten är hon ju inte ens ledsen bara vaken. Jag vet inte hur jag ska reagera på det? Jag har (förrutom första dagarna) inte gjort någonting så länge hon inte varit ledsen, har en period provat dra ramsan direkt hon vaknar (som natt 2) men det har inte heller funkat.
Hon har inte somnat ialla fall.
Jag kanske borde börja från natt 1 (igen) och införa buffandet, för att sedan natt två bara köra ramsan igen men då kanske den funkar bättre. Hon måste ju på något sätt förstå att ramsan betyder sova med buffande inatt kanske budskapet når fram eller?
Vi har knappt buffat henne sen start eftersom hon inte varit ledsen varken på kvällen eller natten, de gånger hon varit ledsen har vi gjort det men då har hon blivit jättearg eftersom hon är helt ovan.

Kom med synpunkter, det var bara en tanke jag hade. Annars kör jag från natt 2 med effektivt besked/påminnelse/bekräftelse.

Det är nog bra att börja på helt ny kula!
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
janabjuhr
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 16:33

Inlägg av janabjuhr »

Har nu läst hela långa tråden från början och ser att jag visst buffat några gånger :shock: . Sömnbrist och ammningshjärna i kombination gör att minnet sviker!
Kör nu från natt 2 och får in ramsan ordentligt, sonen skulle nog nästan kunna somna stående i en lekpark bara man ramsar- längtar till den dagen med henne. Längtar också tills hon kan flytta henne till brorsans rum så jag får min säng tillbaka. Ska hålla den bilden i minnet under natten.
//J
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Hur har det gått?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"