Njurbäckensinflammation

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hjälp vad ledsen och arg man blir.

Först angående urinodling, du har fattat läkaren helt rätt. Urinen ska ha ett par timmar på nacken, kissar man för ofta får man för ren urin. Det gäller inte bara prov på sticka, utan även när man gör en urinodling.

Sen angående bemötandet: Gå till en annan läkare. Det är det enda du kan göra. Subban (ursäkta, men sarkasm och IKEA????!) kommer aldrig att bli behjälplig. Du har blivit uppmanad att följa upp vad som felar med sonen din, du känner honom bäst och vet att det inte står rätt till med honom. Fortsätt tills du hittar en läkare som förstår och går till botten med problemet. Nöj dig inte med mindre. Lova oss det!

Som jag nämnt tidigare tråden hade jag själv problem med njurarna när jag var liten. Jag upplevde aldrig smärta eller direkta problem själv, förutom under den akuta sjukdomen, men det var ett ständigt undersökande, uppföljande, medicinernade för att räta ut urinröret och provtagande. Ända tills jag var 15 år!! (Och problemen började när jag var 7!)

Med den allvarliga hanteringen av njurbäckenproblem då, på 70-80-talet, blir man bekymrad över den bristande uppbackning ni får idag.

Kram och stå på dig och lycka till!
Ulrika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack Ulrika!

Att alla läkare inte går att dras över en kam fick jag så fint bevis för idag - vilket jag förstås redan visste. Jag älskar verkligen vår husläkare, det är bara så sällan vi får komma till just honom, särskilt när jag kommer med barnen. Men en bra uppföljning ser han ändå till att de har på VC - den läkaren som undersökte Anton först på VC ringde upp mig i förrgår för att höra hur det gått för Anton :shock: :heart:. Snacka om engagemang! Jag berättade hur sjukdomsförloppet varit och hela historien, samt att vi blivit uppmanade att ta kontakt med Barnmottagningen direkt men att träffen där inte utfallit så väl.

Så vi var hos honom idag för uppföljning. Hb har åkt upp till normalt igen (från att ha varit lågt under infektionen), vita blodkropparna har gått från 118 till 8 och sänkan är nere på det normala 8 - så visst är han frisk nu. Och även om jag visste det, så var det jätteskönt att proverna kollades igen. Han ser dock fortfarande rätt medtagen ut, vilket även läkaren kunde konstatera. Han har gått ner 1,5 kilo och har mörka ringar runt ögonen och är blek. Men på rejäl återhämtning. Han äter som en häst. Och den här läkarens funderingar går mer åt lunginflammationshållet. Visst kan det vara så, men något är det ändå med kissandet, så att det blir uppföljning där känns tryggt ändå.

Nu återstår då det ultraljudet om ett par veckor, så vi får väl se vad det visar. Och hur jag bär mig åt för att byta till annan läkare när sedan resultaten ska gås igenom. Det är bara 3 som jobbar där på Barnmottagningen, men byta SKA jag. För de andra 2 är fantastiska, de har jag träffat förut. Den ena är barnens allergiläkare och den andra har tittat på Disa i samband med RS-viruset. Men på ett sådant här litet ställe finns det inte så mycket valmöjlighet, dessvärre.

Jag återkommer med rapport när vi varit där!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen Ewa! Inte varit inne på forumet på en tid och helt missat din fortsättning. Synd att du träffat ett pucko, dom är det gott om i min yrkeskateegori tyvärr, särskilt puckon som alltid vet bäst. (Anledningen till att jag blev doktor själv var att jag som kroniskt sjuk träffat en hel massa doktorer genom åren och att så många av dom var IDIOTER och jag var bara så illa tvungen att försöka bli en bättre doktor själv, om jag sen blev det får andra avgöra.)
Det stämmer att urinodlingar kan vara negativa även om det är en urinvägsinfektion, särskilt om urinen varit i blåsan kort tid så er negativa odling bevisar ingenting. Att det skulle kunna vara en virus är helt korrekt, mycket talar för det också, kanske hade han influensa, det kan också ge snabbsänka på 98 och högre än det (influensa är en virusinfektion men man blir sjukare än av vanliga förkylningsvirusar). Han kan också ha haft sorkpest, eller sorkfeber som det heter idag. Jag hade själv sokrfeber i höstas (jag bor på landet i Norrland så det var nog en tidsfråga) och det yttrar sig som en njurbäckeninflammation med blod och proteiner i urinen, svår värk i kropp och huvud, hög feber. Samtidigt bor ni väl i skåne och jag tror nog att sorkpest är oerhört ovanligt där än så länge, så det är osannolikt. Dessutom brukar inte små barn bli särskilt sjuka av det. En lunginflammation går väl ihop med provsvar, värk i sidan och hög feber men det förklarar inte kissproblemen. En vanlig förkylningsvirus kan mycket väl göra honom så sjuk som han var och även ge de provresultat som ni fick.
Det jag tycker är graverande är dock hans vattenkastningsbesvär. Täta trängningar (som det heter när man kissar lite och många gånger) verkar ju vara din killes besvär. Tyvärr säger ett ultrajud inte något om orsaken till detta mest troligt, utan han skulle behöva göra vattenkastningsprov också, men det borde er BRA läkare (husläkaren) kunna fixa remiss för om barnmottagningen konstrar. I värsta fall får väl den BRA läkaren ringa och diskutera vidare utredning med någon på barnkliniken, otrevliga läkare är inte alltid lika svåra att tas med för kollegor som för patienter.
Jag kan bara önska er lycka till och be dig att stå på dig, jag försöker kika in emellanåt och se hur det går, rapportera gärna!
mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack, mammamy! :heart:
Nog kan jag, utan att ha träffat dig personligen, med säkerhet säga att du lyckats i dina ambitioner att bli en bra läkare!
Jag rapporterar vidare!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Nu har vi fått god uppföljning! Jag bad att få byta läkare till den barnläkare som har hand om bådas allergier och som också hade Disa när hon fick RS som pyttis - en fantastisk barnläkare som tar sig TID och som också FÖRKLARAR! Guld värt :thumbsup: :heart: .

Efter att ha gått igenom sjukdomsförloppet, respons på läkemedlet, smittorisker, medicinsk historia och fysisk undersökning lutar hon ändå åt att det till största sannolikhet har varit en njurbäckeninflammation, men bevis får vi inte utan att man gör, för barnet, ganska plågsamma undersökningar. Och bevis är jag ju inte ute efter. Alls. Jag vill ju bara veta hur konsekvenserna ser ut, prognos för framtiden OM det var det han hade. Och det gick hon igenom väldigt noga. Och med hans bakgrund och - nu kommer kanske onödigt ingående detaljer :roll: :wink: - långa förhud, så är det inte helt ovanligt att det faktiskt är det som kan ställa till det. Upprepad balanit/förhudsinflammation KAN, berättar hon, göra att man får njurbäckeninflammation då bakterier letar sig upp. De har haft sådana fall förut. Vi får ju rengöra med spruta varje dag, det blir inflammerat och rött direkt när vi inte gör det. Och det SKA ju räcka att de badar för att det ska rengöras av sig självt, så att säga. Och det gör han ju varje dag, har alltid gjort, men det har ju alltså inte räckt. Så nu ska han följas med 4-5 urinprover ett år framåt och sedan gör hon ny undersökning för att se om man måste göra något kirurgiskt ingrepp, eller om det rättar till sig.

En lättnad var det - att få denna hjälp till sist! Tack alla för råd och stöd :heart: .
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad skönt att höra! Men vilket bök ni har det, man förstår varför de har omskärelse i länder med vattenbrist! :shock:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vad skönt, Ewa!
Trägen vinner, eller vad säger man?

Kram
Ulrika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Men vilket bök ni har det, man förstår varför de har omskärelse i länder med vattenbrist!
Eller hur :roll: .

Kram på er båda! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"