Föräldrar till barn födda sommaren 07 se hit!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lovis

Inlägg av Lovis »

Stjernan :D
Jag är ju inte dipl. kurare men jag tror jag vet vad du skulle få för ett svar..
Du behöver jobba med Attityden :!: Du skriver : Det kanske inte passar honom / ännu en sömnlös natt...
Jag kan tala om att detta "passar" alla små skräp! De är gjorda av samma skrot och korn som vi som Anna brukar säga. Precis som vi vill de veta när det är lunchdags eller hur många timmar jag kommer att få sova...
Du ska inte räkna med en sömnlös natt till...det för du oundvikligen över på din lille talle! Här ska sovas och därmed basta. Återigen, du har väl läst på :?:
Gå gärna in och skriv en ny tråd med dina bekymmer så kommer du nog få ännu bättre svar från "the ladies who knows" :wink:
Detta kommer ordna sig :!:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Ock maten Stjernan :!: :!:
Är han proppfull :?:

stjernan

Inlägg av stjernan »

Ja, han är proppfull!!
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Stjernan: Hur gick andra natten med vagning? Hoppas att allt gått bra. Det är bara att bestämma sig för att det skall gå och inte ge sig!

Lomme: Jag har försökt följa Antons tendenser. Han är kvällstrött och pigg på morgonen. Jag tycker absolut att man skall utgå från sitt barn när man bestämmer ett schema men därefter skall man se till att följa det ett tag så att man inte går efter tendenser från dag till dag. Meningen var att min lilla story skulle peppa. :wink: Jag har jobbat på attityden de senaste dagarna och har ständigt i huvudet att SM skall vara en hjälp och inte något man skall prestera!

Malin:

Har sett din andra tråd om schema justering för Anna. Skall följa den med stort intresse. Jag har precis samma funderingar som du. Anton kroknar vid halv fyra så det skulle vara otroligt skönt att kunna lägga honom tidigare, men liksom du funderar jag på om han klarar tolv timmar natt med ett nattmål.
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
stjernan

Inlägg av stjernan »

Rapport om vagningen från i natt:

Hugo vaknade en timme senare än igår natt :D
Så kanske gav föregående natt resultat i alla fall. Vad gäller vagningen så bestod problemet. I natt låg han på mage när jag började vagna. Efter 10 min ungefär började han gallskrika, jag fortsatte vagna men inget hände... Han låg och sprattlade och "kröp" - jag lade tillrätta flera gånger men inget resultat.

Till slut vände jag honom till rygg och gav napp. :oops: Då tystnade han och blev lugn, dock klarvaken. Vagnade från och till ända tills det var 20 min kvar till nattmålet, då han somnade in.

Kanske vagnar jag för "mesigt"? Fick svar i en annan tråd att vagningen ska var brutal - vagnar jag så så åker ju Hugo omkring och nästan slår huvudet i kanten på vagnen, ska man göra så??

Kanske ska testa att buffa honom istället? När han somnar på kvällen har jag hittills haft honom på mage emot mig och buffat väldigt lätt på rumpan och det gillar han och somnar av. Vet dock inte hur det går om han är i gallskrikande tillstånd...
JosseS

Inlägg av JosseS »

Lovis; Vi har haft 12 timmars natt sedan Clara var två månader, i två veckor alltså. Funkar bra och jag vet att det inte är det vanligaste i sm och jag vet inte ens om det är att rekommendera, men här funkar det för både henne och oss. Hon vaknar alltid av sig själv mellan 04.50-05.10 så det är därför jag har nattamningen vid den tiden. Hon hinner inte ens vakna till för jag vaknar av att hon rör sig. Jag ställer ej klockan men samtidigt är jag så inställd på tiden så jag har en egen "väckarklocka" i min kropp. Sen somnar hon om på fem röda utan vagning eller buffning och jag med...

Vi har en tjej som inte är något för nöjesätning. När man äter så äter man och sen vill hon mest ligga och flörta och prata :D Den enda gången hon gråter är när jag försöker trycka i henne mer mat än vad hon vill ha. Ja hon är en proppmätt bebis... Vi har ett tightare matschema än vad som rekommenderas och det är för att hon ska hinna få i sig fyra mål på dagen och ett kvällsmål. Hon äter inom 30-45 minuter vid varje mål. Annars skulle hon äta jämt och det skulle bli som att ha nya mål hela tiden.

Anna_Sophia; Vilken duktig mamma och son :lol: :lol:

Lomme; Jag har gjort schema efter vad som funkar för Claras rytm men även för Emma och mig. Är inte helt nöjd med mornarna här hemma. Lite mycket som ska hända på en gång mellan 07-08. Funderar på att införa ensamlek för Clara efter att ha ammat henne för att ha mer tid med Emma när vi fixar frukost.

Stjerna; Vad bra att han sov längre :D Ge inte upp. Håll ut med vagningen! Både buffning och vagning ska vara med ett bestämt tag. Alltså inte rofyllt för att få dem att somna utan som en signal att de ska sova. Kan se ganska hemskt ut om man inte är van :shock: men barnen gillar det :lol: Vagnar man mysigt och de somnar så kommer de ganska snart vakna igen av att det inte gungar och då vill de bli gungade igen. Precis på samma sätt som när barnet somnar i famnen och sedan vaknar efter några minuter när det ligger i sängen och har blivit nedlagt för att fortsätta sova.
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Yosa

Inlägg av Yosa »

JosseS skrev:Stjerna; Vad bra att han sov längre :D Ge inte upp. Håll ut med vagningen! Både buffning och vagning ska vara med ett bestämt tag. Alltså inte rofyllt för att få dem att somna utan som en signal att de ska sova. Kan se ganska hemskt ut om man inte är van :shock: men barnen gillar det :lol: Vagnar man mysigt och de somnar så kommer de ganska snart vakna igen av att det inte gungar och då vill de bli gungade igen. Precis på samma sätt som när barnet somnar i famnen och sedan vaknar efter några minuter när det ligger i sängen och har blivit nedlagt för att fortsätta sova.
Du ska vagna "hårt" dvs skjutsa iväg vagnen och fånga den som om den höll på att åka nerför ett stup. Tillbaka igen och sen iväg igen osv. Tanken är att han ska lugnas och få besked och när han är lugn/tyst/somntung så går du därifrån. Somnar han av lite mjuk vagning så blir det väldigt knepigt att kunna sova vidare när vagnandet upphör. Då har man hamnat i vagnträsket. Det är som om du hade lagt dig för att sova i sängen och vaknar ute på gräsmattan. Jo visst skulle du också fråga då :wink:
Samma gäller buffandet. Det ska vara bestämt och inget myspys :)

Det ska finnas en länk här på siadn någonstans där Anna visar (film) hur man buffar. men jag har inte den adressen :( Försök att söka på detta.

Lycka till! :)
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Yosa skrev:
Det ska finnas en länk här på siadn någonstans där Anna visar (film) hur man buffar. men jag har inte den adressen :( Försök att söka på detta.

Lycka till! :)
:!: jag menar inte en länk här på sidan utan naturligtvis en länk här på forumet . Felskrivet av mig.
Lovis

Inlägg av Lovis »

stjernan skrev: Kanske vagnar jag för "mesigt"? Fick svar i en annan tråd att vagningen ska var brutal - vagnar jag så så åker ju Hugo omkring och nästan slår huvudet i kanten på vagnen, ska man göra så??

Kanske ska testa att buffa honom istället? När han somnar på kvällen har jag hittills haft honom på mage emot mig och buffat väldigt lätt på rumpan och det gillar han och somnar av. Vet dock inte hur det går om han är i gallskrikande tillstånd...
När jag vagnar så åker Anna fram och tillbaka rätt så rejält...snart ligger hon och trycker uppe vid huvudändan så då kan det hända att man får rätta till!
Det sätt du har buffat på är säkert jätteskönt men du vänjer honom vid att buffas till sömns. Buffningen ska vara lugnande men ska backas i tid så att barnet somnar av sig själv. Och, med rätt teknik så lugnar sig även den mest gallskrikande lilla plutt. Men det kan ta ett tag innan poletten trillar ner så att säga :D. Läs om buffningen på Verktygslådan här på forumet.
Du måste vara konsekvent när du ska få honom att sova. Jag vet hur jobbigt det kan vara men försök framhärda! Du gör honom förvirrad om du inte står fast vid dina beslut! Du kanske känner oro för att han inte ska somna om han ligger på rygg, och tänker att han verkligen avskyr detta. Din oro (även kallat för vargarna här på forumet) för du över på honom. Så, skjut vargarna :!:
Läs på och läs på igen!!! Kör när du känner att du verkligen är redo! Och gör det med flaggan i topp!! :D

Anna! Som du kanske såg i svaret från AW så ska jag köra med mitt tänkta schema! Började med en gång idag och förmiddagen som jag funderade över gick utmärkt. Hon sov bra på lunchen och även eftermiddagen gick strålande. Hon var inte så trött vid 15,30 och vi hade folk här så jag glömde lägga henne!! Jag lade henne för e.m-lur kl. 15,50.
Det har verkligen gått bra idag! Hon var trött när jag skulle ge henne nattslurken vid 18.15 så då fick hon en 5-minutare. Sedan åt hon bra. Däremot tog det en stund att buffa henne så först vid 19.30 somnade hon idag. Men det är jag jättenöjd med :D
Mitt schema:
6.30 God morgon, mat
8.30 - 9.15 Sova (här blev det marginalkvart idag - lades 8.15, trött!)
10 Mat
11.30 - 14 Sova
14 Mat
16 - 16.45 Sova (hade tänkt start 15.30 eftersom hon varit så trött på e.m men det var som bortblåst idag - så jag kör 16.00)
17 Mat
18.15 Nattslurk (får passa att hon är såpass pigg här - ev. en 5-min i god tid innan)
18.30 God natt!
Mat kl. 3.30 i natt. Kommer ställa klockan nu i början.

Även jag kommer precis som Josse att ha tätare mellan målen men ammar också inom 30-40 minuter. De är ju stora damer nu!

Josse! Vad roligt att läsa om Clara och Emma, de är ju lika gamla som mina flickor. Jag hade ensamlek för Ingrid i början med sedan rann det ut i sanden...har ockå funderat på att införa det igen. Hur fixar Clara sin kvällslurk? Anna är trött så jag är lite orolig att hon inte får i sig tillräckligt (fast hittills har det funkat..).

JosseS

Inlägg av JosseS »

Lovis; Kul att de är lika gamla! Emma har en dryg timmes ensamlek varje morgon och den är guld värd för oss alla! Hon får ett äpple efter frukost och tar med sig det upp till spjälisen. Sen sätter hon på musik och ensamleken är igång. Hon leker och sjunger högt. Mycket underhållande :lol: Claras ensamlek är ännu inte införd.

Clara är också en tröttis och jag är känner som du viss oro att hon inte får i sig allt. Hon bara gråter om jag försöker ge henne mer än vad hon vill och det är ju ett starkt tecken på att hon vill sova och inte äta... Det går inte att ta upp henne senare för att ge henne mer mat. När hon sover så sover hon och vill inte äta mer. Bestämd liten dam! Men hon sover på natten och går upp i vikt så hon får säkert i sig det hon ska. Nu skjuter jag den vargen för alltid :lol:
stjernan

vagningen...

Inlägg av stjernan »

Tänkte bara rapportera hur det gått med vagningen.
Hugo sov i 5,5 timme 3:e natten.
Vad gäller vagningsteknik kom jag på ett nytt sätt igår, som funkade bra. Jag satte på bromsen och drog vagnen fram och tillbaka, då får man ett litet knyck och han ligger liksom och gungar fram och tillbaka i vagnen. Han blev lugn och somnade om av detta.
I natt vaknade han kl 1, jag vagnde på detta vis, han vaknade igen kl 1.30, vagnade igen och sedan sov han till det var dags för nattmålet.

Har dock problem med att få honom att sova till det är dags för morgonmålet, han vaknar gärna 2,5 timme efter att han fått nattmål. Men jag vagnar på....
Yosa

Re: vagningen...

Inlägg av Yosa »

stjernan skrev: Han blev lugn och somnade om av detta.
....
Roligt att höra att det går allt bättre :)

Vill bara påminna dig om att Han inte ska somna av vagnandet. Han ska bara lugnas och sedan lära sig att somna själv. Annars kommer han att vilja att du vagnar hela natten lång.
JosseS

Inlägg av JosseS »

Bra Stjerna :lol: :lol: :lol: Med den rätta vagningen och attityden kommer du långt och Hugo får en härlig nattsömn!
Lovis

Inlägg av Lovis »

Lägesrapport :!: :D

Ni kanske har sett på forumet att jag har fått justera schemat lite...
Jag har lagt in lite mer sömn i det nya så får vi se om det funkar bättre.
Jag har svårt att få i Anna nattslurken så någon kväll har jag tagit upp henne i sömnen vid 22-tiden och gett påfyllning. Annars vaknar hon för tidigt på natten :?
Det största problemet just nu är att Anna inte vill sitta/ligga och titta utan vill bli buren. Jag roddar med musik, kul att titta på, fullt ös i köket med storasyster men hon illvrålar verkligen! Hon får ju sitta i babysitter både på bänk och golv när jag måste ha händerna fria men det är synnerligen stressande att höra henne vara så ledsen. Samtidigt måste hon ju vänja sig på något sätt...
Fortfarande likadant i bilen - inte roligt!! Är hon mätt och pigg blir hon arg över att hon ska behöva sitta där. Är hon trött så gråter hon en bra stund innan hon somnar. Fast så mycket bil åker vi inte så det är inte hela världen..

Hur går det för er andra?

lomme

Inlägg av lomme »

Hejsan alla duktiga mammor!

Har inte varit inne på ett tag då jag varit och hälsat på mina föräldrar i nästan en vecka. Men tänkte berätta lite hur det går...

Maja sover jättebra sina 6 timmar på natten. Nattslurken fungerar perfekt och hon somnar om och sover nästan alltid 3 timmar till. Toppenskönt! Förmiddagarna fungerar också utmärkt. Det är fortfarande eftermiddagen som strular. Har tagit en timme från eftermiddagen till förmiddagen för att hon sover bättre då och tycker att det fungerar bättre. Så hon sover 2 gånger 2,5 timmar på förmiddagen. Problemet är ju att hon är supertrött innan kvällen så det är lite trassligt med matandet innan sovdags.

Men det känns trots allt superbra allting, jag känner mig säker i det jag gör och det gör allt så mkt lättare.

Lovis
Har samma problem vad gäller ligga ensam. Maja tycker det är okej i kanske 5 minuter, sen är hon less!!! (att hälsa på mormor å morfar underlättade ju knappast :oops: ) Men jag kämpar på och tränar henne.. igår satt hon i babysittern säkert 20 minuter nöjd :D Helt fantastiskt!
Tror att det bara är att härda ut och träna korta stunder, utan att hon hinner bli arg.

/Helena
Maja 070723 Sm från 2 månader. Sov hela natten vid 4,5 månad
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"