Orkar inte med tjutandet.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
duggan

Inlägg av duggan »

Kan det vara så att det rinner för fort för lille J´s smak, och man ligger ner och ammar så ska det rinna lite saktare...Värt att prova?! Sen börjar han vara i det åldern då det börjar bli lite svårt att koncentrera sig på maten, det är så mycket underbart som händer i världen. :heart: Mörkt, tyst rum..?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej kära MammaJ!

Jag vill bara skriva några ord till dig, menade som allra allra varmaste välmening till dig. Du har fått råd från många här som är alldeles förträffliga. MEN, om man mår dåligt som du gör just nu, vilket ALLS ICKE är något skamligt, fult eller tecken på att något skulle vara det allra minsta kört för dig och ditt barn, så är och förblir det omöjligt att ta till sig dem. Just nu är det viktigast att du får adekvat hjälp, för det som kan och verkar vara en förlossningsdepression. 6% av alla kvinnor råkar ut för detta, om jag inte missminner mig. Sök och kräv den hjälpen! BVC har program och/eller skyldighet att hjälpa i situationen som du har hamnat i.

Jag har själv mått dåligt efter en graviditet. Råden jag fick av många kunde jag inte ta till mig, eftersom jag inte kände hur de bottnade i mig själv. Allt var ett sammelsurium av skuld och råd om hur ett spädbarn kunde handhas på bästa sätt. Allt strulade, ända tills tiden och min egen kraft och hjälp med strukturen från detta forum hjälpte mig. OCH snälla du, tänk inte att du skulle vara misslyckad som mor! Ni har tiden för er, jag lovar. Men du måste få hjälp. Om du skulle hamna hos en kurator som inte konkret och med handfast ledning hjälper dig och barnet, så sök vidare.

Om jag ska försöka föra vidare mina 2 viktigaste lärdomar till dig så är det:
1. VAR HÄR OCH NU med barnet. Se barnet, var närvarande, du behöver inte le om du inte är glad, men var närvarande trots att dina egna känslor rusar iväg med dig. Barnet hjälper dig!
2. Rutinerna och dygnsstrukturen. De hjälper er! Man måste inte hålla ett schema till punkt och pricka, det kan t o m bli knasigt om man blir schemaslav. MEN se strukturen som en HJÄLP att ligga steget före barnet, så att situationer där det jobbiga/struliga uppstår för dig och för barnet kan undvikas i mesta möjliga mån. DOCK, situationer uppkommer!!! Allt går inte på räls, och du är inte en dålig mamma för att det ibland urartar.

Om strulet kring kvällsmatningen! När detta inträffar, så beror det troligen på att han är för trött! Kvällstrött bebis som ska matas behandlas så här:
-Lägg till med säker hand
-Mata
-Börjar det trixas, så lägg upp honom på axeln, och upp och gå. Rytmiskt och målmedvetet går du med honom, här ska det lugnas!!
-Lägg till igen med säker hand, snabbt
-Genomför matningen enligt standardmodellen
-Blir det ohållbart och han verkligen strular, så lägg honom i vagnen ett tag och VAGNA. Här ska det lugnas, och kanske sovas en liten powernap i det fall han verkligen är för slut för att ta till sig kvällsmaten. Efter en 5-minutare tar du upp med varlig hand, lägger till och matar.
-Och så sova natt... :sleep:

Det är faktiskt så, att det är HUR du förmår handskas med en situation som gör skillnaden. Det kan vara skitstruligt med små bäbisar, dom kan trilskas, åla sig, skrika trots att man tycker dom fått allt dom behöver, inte kunna sova, osv osv. Se inte strul som tecken på att DU är DÅLIG. Se det som att HÄR dyker det upp en SITUATION som jag måste göra nåt åt med största möjliga LUGN. Om jag är LUGN och GLAD så har barnet lättare att vara det. Och det är detta jag tror att du kan få hjälp med hos en bra kurator.

Jag hoppas verlkligen inte att du tar illa vid dig, Mamma J. Jag önskar dig all lycka och lycka till!

Kram från Åsa :heart: :heart:
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Han har nog lugnat ner sig lite nu....
pappa L tog med sig lille J igår kväll så att jag fick en kväll för mig själv. Kändes så skönt att kunna slappna av lite och veta att J ändå hade det bra. Hoppas på att matsituationerna skall bli lättare...

Nu undrar jag lite över hur man skall göra när man matar med riktig mat....Är det ok att hålla bebben i knät när man matar eller skall han sitta i matstol/babysitter? Får inte till det på ett bra sätt....han äter ju gtöt på förmiddagsmålet och lite grönsakspuré på eftermiddagen förutom bröstmjölk eller ersättning. Nån som har lite tips?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

I början matade jag alltid Malte i babysittern. Jag lade ut en handduk så att det inte skulle bli så kladdigt. När han var drygt 5 månader började jag sätta honom i barnstolen med en kudde som stöd bakom.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Hej igen...

En liten ny fråga...

Lille J har nu börjat vakna tidigare på långluren som just nu är 2 timmar från 11:30-13:30 och ofta vaknar han vid 13:10 och skriker då helt hysteriskt i högan sky. Har försökt buffa och ramsa men han bara skriker än värre. Hur skall jag tackla det? låta honom ligga kvar och skrika tills klockan är 13:30, eller skall jag ta upp honom? Eller är det dags att minska ner sömntimmarna nu? Han blir 5 månader den 24 juli.

Och en matfråga!
Han äter nu BM på morgonen men äter bara i ca 10 minuter! Förr åt han minst i 20 minuter.
Sedan är det gröt på förmiddagsmålet och lite BM 9:30
Pure smakportion på eftermiddagsmålet och BM 14:00
gröt 16:45
nattslurk 18:45

Är det så att han håller sig mätt längre på den vanliga maten? Är bara rädd för att han får i sig för lite vätska.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej mamma j: det kan vara läge att minska sovtiden. Jag märkte detta ungefär en vecka innan han blev 5 månader.
du kan göra på följande vis: om det nu var 19-7 ni hade natt :?:
45 min
2 tim
20 min

eller

45min
1.5 timmar
45 min

eller som jag

30 min
2 tim
30 min

Det är inte naturligt sömnrytmpass 30 min, men min pojke verkade skarva konstant vid 30 minuter så då, trodde jag att det skulle funka, och det gjorde det ju också :)

Sen detta med att han äter snabbare, det är nog helt i sin ordning. Det blir så, ju äldre de blir. antagligen får han i sig det han behöver för att han lärt sig suga ännu mer effektivt nu.

Ge extra vätska varma sommardagar, i pipmugg eller flaska. Men annars innehåller även maten vätska :roll: så du behöver inte vara jätteorolg över det. Är bara blöjorna blöta, så märker du om han får vätska i tillräcklig mängd.
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Han har börjat tjuta igen. Vägrar nu att äta när jag skall mata honom. Har förut ätit som en häst!! Nu bara han skriker och kinkar och jag blir heeeelt förtvivlad!! han är inte nöjd alls vad jag än gör! Skulle som i morgon åka till mitt föräldrahem med lille J men jag vet inte om jag kan klara av att ensam köra bil i 2 timmar och han skall hålla på och kinka och skrika heeela tiden. Pallar snart inte med mer.

Nu duger jag inte som mamma längre.

jag vet nu att jag kommer att få en åthutning av A W för att jag känner så här....´

MEN jag kan inte hjälpa att jag känner så här.

Pappa L är utomlands på jobbresa så jag har inte någonstans att vända mig.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Som jag skrev på klagomuren, kapitulera nu!
Ge upp ett litet tag, för DU MÅR INTE bra!
RIng psykiatriska enheten/mottagningen/akuten NU eller berätta allt för dina föräldrar om dom är såna som kan/vill hjälpa.
Be om hjälp NU NU NU!
indra

Inlägg av indra »

Teo krånglade jättemycket vid maten oxå när han var lika gammal som din, jag fick magont innan varje måltid för han tjöt så vid varje måltid, ville inte äta nått heller, men sen släppte det. Har du testat att ge han välling ( gav han hälften ersättning o hälften välling i början, började med majsvälling), så blir dom lite mera mätta. Mår man inte bra så blir ju alla saker runt omkring mycket större, fika med vänner kan göra susen. Åk med J i bilen när han har sovtid. Eller kan dina föräldrar komma till dig i stället? Hoppas det löser sig för dig o att du får någon att prata med.. Styrkekramar till dig.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Cosmo

Inlägg av Cosmo »

Kära Mamma J
Jag blir alldeles matt på alla dessa råd. Så här kommer mina:
Skit i schemat. Om din son inte vill sova den bestämda tiden eller äta den bestämda tiden så är det för att han inte är trött/hungrig då. Barn bestämmer i hög grad själva. Var inte rädd för att anpassa dig efter det. En timme hit eller dit spelar ingen roll. I hans ålder är det ingen idé att vara diktatorisk. Du äter och sover inte heller på så bestämda klockslag. Visst har vi våra önsketider, men det är inte alltid det stämmer. Och det gör inget. Barn har perioder där strukturer och scheman kullkastas och förändras. Där de måste skrika i falsett av glädje eller sällskapslust. Föräldrar har perioder där dom inte orkar (och får ångest), där som skriker (och ångrar sig), där dom önskar sig sina barn ditom (och önskar tillbaka hett, hett), och det är parenteserna du ska fokusera på och använda som medel för att minimera icke-parenteserna. Jag vill inte uttala mig om huruvida du har en depression eller ej. Men jag skulle vilja säga att ibland är ett barn skitjobbigt, och ibland är scheman skit! Ibland är det bara kärlek och närhet och lek och mer kärlek och mer närhet och mer lek som hjälper ett tjutande barn. Inte egentid på golvet. Och inte mer schemaläggning!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej Cosmo, och välkommen!

Fast, om Mamma J nu vänt sig till det här forumet för råd, så är det väl ganska självklart att det är råd av typen rutiner och struktur som hon får. Antar att Mamma J inte är helt obekant med det som står i Barnaboken, och det är också den typen av råd som ges här.

Hade hon velat ha andra sorters råd, hade hon säkerligen vänt sig någonannanstans med sina frågor. Eller?

Och Mamma J, hur ni än gör, så hoppas jag innerligt att ni mår bättre, både med tjutandet och i själen :!: :heart:

/JennyH

PS: Om du vill ha en debatt om detta, så är det bästa att du startar en tråd i Diskussionsforum! :wink:
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

hej Alla forumister!

Ännu en ny fråga gällande lille J. Vet inte om jag skall starta en ny tråd eller fortsätta här med alla mina undringar?!

Men....nu är lille J 5 månader och börjar bli allt mer rörlig i sin spjälsäng och han har kommit på att han kan dra ner spjälskyddet för att kunna titta ut....

Är det dags att ta bort spjälskyddet eller skall man skaffa ett bredare? När skall man sätta ner sängbotten på nedersta läget?

Han har också bytt till sittvagn nu med fullt liggläge men han somnar inte alls lika bra i den som i sin spjälsäng.....Någon som har tips på hur man skall gå till väga?

:?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D hej! Det är hög tid att flytta ner botten! Gör det genast! Han kan mycket väl resa sig upp om han får ett bra grepp :shock:

Jag har kvar spjälskyddet jag, vet inte hur andra gör, men han får väl hålla på med det hur mycket han vill, resonerar jag (knyta åt snörena gör jag! så att han inte trasslar in sig). Dessutom så åker inte leksakerna ur spjälsängen lika lätt vid ensamleken. Annars är det högre risk att de helt sonika blir utpetade mellan spjälorna...
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

:?

Lille J har varit lugn och harmonisk nu i ett par veckor.....men nu så börjar tjutande igen och jag sitter här och är helt frustrerad...klarar inte av att vara i samma rum som honom och han bara tjuter oavsett vad jag gör....på skötbordet, när han skall äta, vid ensamleken osv. Nu sitter jag här och bara gråter för att jag helt enkelt inte står ut......

trodde att det hade gått över.................

känner mig så kass som mamma när jag inte ens klarar av en 5 månaders bebis.

Hur skall det gå sedan då?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Är du helt säker på att han sover ordentligt :?:
Har sömnen strulat så kommer det oftast 1,2 dagar senare.

Och i övrigt så försök nu skaffa dig en attityd av lugn och tillförsikt. Om en dag är helt åt skogen, så är det faktiskt inte hela världen. Om de flesta dagar är någorlunda bra, och att det någon enstaka dag, kan kännas mindre bra, så går inte världen under för det.

Man tar nya tag, läser evetuellt på i BB och ser vad tusan man kan göra annorlunda :roll:

Ta en dag i sänder, oroa dig inte över morgondagen, den ser antagligen annorlunda ut.

Tipsen som du fick i tråden tidigare av AW, kan du ockås ta och läsa igen.
Men tänk på att det där med sömnen, faktiskt kan göra den mest glada 5 månaders till en mindre gladlynt liten männsika.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"