3 frågor om 3-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

God förmiddag!

Jag läste en av de trådar du bifogat Åsa, den där Mammut föreslår att hindra barnet från att komma ut ur rummet. Kände mig rätt brutal igår när jag stod och höll i handtaget som hindrade storebror från att komma ut. Samtidigt kände jag mig helt desperat (jag var ju både trött och hungrig som jag skrev - dessutom trött på att ha hållt på med detta i så många kvällar).

Men faktum är ju att det fungerade! Jag höll i handtaget och sa till honom att gå och lägga sig samt sa natti natti. Han gick tillbaka och så var dramat över.

Jag håller med Mammut att jag behöver göra något som bryter "spjuver-stämingen". Han skrattar ju..... Och jag blir argare och argare. Självförtroendet i botten. Klarar inte av mitt eget barn (massvis med sådana tankar...).

Får se hur det går ikväll....

Ha en bra dag!

Tack!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

God afton!

Så kom då äntligen vändningen på den 23 dagen :D: inget drama vid läggning överhuvud taget :shock: \:D/! Ett litet drama inträffade dock och det var att han började gråta när jag ställde pallen vid dörren i stället för vid hans säng. Då sa jag till honom att jag kan ställa den vid sängen men om han hoppar ur kommer jag in och ställer den vid dören igen. Väl ute (medan jag höll på att ramsa lillebror som tyvärr hade svårt att somna om efter ett uppvak) började storebror prata om att han hade ont i baken (får det ibland när han har bajsat). Då ramsade jag så barskt att både lillebror OCH storebror tystnade och sedan var det knäpptyst!

Kanske har vi brutit hoppa-ur-sängen-trenden - kanske inte :roll: :wink:.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag ville bara berätta att en vecka efter "genombrottet" så är det fortfarande lugnt vid läggningen. Ingen som hoppar ur här inte :D.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lua

Inlägg av Lua »

:thumbsup:

Storkramen från Lua. :heart:
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej på er!

Ja ha, så var det då dags för en ny uppfinning av storebror vid läggningen :evil: - ställer sig på sin nya säng som står vid fönstret, klättrar upp på elementet och drar bort det svarta mörkläggningstyget (som sitter fast med kardborre) och drar dessutom upp rullgardinen...!!! Kvarstår gör neddragna persienner som hjälper NADA mot ljuset.

Det här har hållt på i några kvällar nu. Hur skall vi hantera denna utmaning?? Har han helt plötsligt blivit mörkrädd?? Han som alltid har sovit i ett mycket mörkt rum...

Idag satte jag aldrig upp det svarta tyget, utan drog bara ned rullgardinen. Han uppmande mig att "gå ned" och inte stå utanför dörren (som vi har gjort då han sprang upp och ut förrut). Ikväll kom han upp en gång för att gå på toaletten och gick sedan själv in på sitt rum. Jag vet alltså inte i skrivande stund om han ligger i sin säng eller om han sitter och leker.

Igår somnade han med tänd lampa i fönstret och uppdragen rullgardin. Han hade tagit av sig sina pjamasbyxor :shock: :D och hade både leksaker och böcker i sängen. :D :D :D

Jag skall gå upp och kolla nu, men tar gärna emot tips om hur vi kan hantera detta.

Ha det!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej igen,

följetongen med storebror fortsätter :evil:. Han håller fortfarande på, så gott som varje kväll, men att stöka i sitt rum efter läggning på alla sätt och vis. Vad skall vi göra?? Ibland tar det upp till en timme (efter 100 tillsägelser..) innan han ligger still i sin säng och sover. Tidigare hade vi ju problemet att han hoppa ur sin säng och ville komma ut. När det väl hade lagt sig började han med detta. Några toabesök blir det också, men annars stannar han på sitt rum.

?????

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att ni ska strunta i honom. Ni underhåller ju honom när ni går in 100 gånger och fixar. Så länge han stannar på sitt rum så tycker jag att ni ska låta honom få det. Se till att han inte kan tända så mycket, så blir det så mycket tristare, dessutom.
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Jo, du har rätt. Det är det vi har börjat göra. Han går upp ett par gånger på toaletten, stökar runt i rummet, drar upp rullgardinen, släcker och tänder lampan OCH SEN somnar han - mitt upp i allt :D. Hoppas han tröttnar snart.... Han får ju inte riktigt 12 h natt i och med detta, men han överlever ju.

//Kristin :D
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det gör han helt säkert! :D :thumbsup:
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

:evil: :evil: :evil:

Han fortsätter med att inte sova när vi har sagt godnatt..... Idag höll han på i EN TIMME :shock: :shock: tills maken till slut gick upp och faktiskt RÖT. DÅ gav han sig.. Han blir jättegrinig på morgonen när vi trots kvällseskapaderna väcker honom som vanligt.

??

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kristin skrev:Idag höll han på i EN TIMME :shock: :shock: tills maken till slut gick upp och faktiskt RÖT. DÅ gav han sig..
:!:
Man FÅR visa att man lessnar, och man FÅR bli arg och peka med hela handen!
Bra gjort av pappa :wink:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
elin sofia
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 08:52
Ort: Uppsala

Inlägg av elin sofia »

Alltså, det är kanske jag som är dum.... men kan det bara inte vara så att han inte är trött? :?: :shock:

Jag tänkte på det eftersom det var så för min son. Hans sömnbehov minskade en hel del strax innan han fyllde tre, vilket har skapat hen hel del turer fram och tillbaka runt kvällningen eftersom han forfarande inte klarar sig utan sin middagslur utan att bli jättetrött på eftermiddagen. Men då är han alltså inte trött på kvällen istället... :) Vi har löst det så att han sover en liiiten lur varje dag, 20 minuter bara. Ibland händer det att han inte sover alls på dagen, men han klarar inte två sådana dagar i följd. Sen lägger han sig åtta på kvällen istället för som tidigare sju, och sover till halv-sju/sju på morognen. Så totalt blir det runt 11-11,5 timmar sömn per dygn. Det funkar utmärkt.

Lycka till!
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"