fixa huset inför försäljning - tips?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej anna! :D
Vad kul att ni fått fint! Och att ni verkligen fick drömhuset!

Som husletare blir jag lite förbannad på det där med att sätta lockpriser. Inte nog med att det inte är tillåtet och inte god mäklarsed, det är dessutom ett lotteri att leta hus i rätt prisnivå eftersom vissa går upp 25% i pris jämfört med utropspriset. Visst, det är säkert bra för säljare och för mäklaren (som ju får högre provision då). Utropspriset ska vara det pris som säljaren vill ha för sitt hus och inte kan tänka sig att gå under, självklart i samråd med en som kan värdera hus. Enligt min mening.

Det är inte personligt mot er, anna. Mäklaren är ju den som är proffs och som ni betalar för sin kunskap och för att utföra ett uppdrag, och själv vet man ju inte alltför mycket om hur det fungerar. Men jag tycker inte att lockpriser är ett seriöst sätt att mäkla hus. De lägenheter vi kollat på i Göteborg har alla haft utropspris mellan 1,5 och 1,7 miljoner. Och alla har gått för över 2 miljoner. Det är lockpriser.

Jag hoppas att ni får ut det ni vill för huset.
Många kramar
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag förstår absolut din vinkel JennyH :!:
Vi hade ju sån tur md Huset, att vi var de enda intresserade. Alltså gick priset NER 300.000:- från utgångspriset, och det tillhör ju inte direkt vanligheterna.
Vi hoppas på 1,2 på vårat. [-o<

Här bor vi nu, för er nyfikna :wink: ! :D Det kom ut på nätet idag, nervöst värre :shock:
http://w4.objektdata.se/pregen/926/OBJ5 ... rmanr=5270

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag känner igen mig :)

Det ser jättefräscht ut. Och det känns gediget, så jag hoppas verkligen att många hugade spekulanter kommer och tittar.

Kram
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

OJ va fint ni bor redan nu, vilken trädgård...Arbetsrummet, flickornas rum..
Vverkligen verkligen jätte jättefint. Avundsjuk :-)

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Spänningen stiger... :shock:
Igår fick vi ett SMS från mäklaren där det stod att det var 957 träffar på vårt hus :shock: Det lät ju bra, även om jag förstår att det är mycket vänner och bekanta, vi själva, och säkert en del folk härifrån forumet :wink: , som kollat.

Men så ringde jag upp idag (visningen är imorgon), och frågade om tid o.s.v. Då sa dom att 4 st. är bokade. Det lät så lite :shock:
Men det är en "öppen visning", så betydligt fler brukar dyka upp, och en del hör av sig samma dag. Vi hoppas förstås på många.

Vi sa annars, lite halvt på skämt, jag och Per, att man kanske skulle behålla det, och hyra ut det. Vi vet ju att det är ett bra hus, så vi hade inte behövt springa här och rätta till en massa.
Ja, tanken finns, även om den är ytlig. :wink:

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror faktiskt inte att det är en bra affär att hyra ut sitt hus. Jag tror i alla fall att om man bor i ett hus man inte äger så är man inte lika rädd om saker och sköter saker på samma sätt som om det är ens eget. Det sliter mer helt enkelt...

Mina tankar!

Lycka till! Jag tror att det går bra!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

anna skrev:Då sa dom att 4 st. är bokade. Det lät så lite
Men du vet, det behövs bara att TVÅ stycken verkligen vill ha huset för att priset ska gå upp ordentligt! Och ert hus ser verkligen jätefint ut så ni behöver inte oroa er.

Synd att det låg i Ulricehamn, annars hade vi definitivt varit intresserade! :D
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag förstår att du har lite svårt att släppa ert "gamla" hus, anna, verkligen HELT underbart vackert :D
Jag hoppas ni får vad det är värt, och att köparna tar väl hand om det!
Lycka till :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Tack för varma ord, och uppmuntrande tillrop alla!! :D (nej, LO, vi tänker inte seriöst på att hyra ut) Blir det inte sålt nu, tar vi nya tag efter semestern.

Ja, det är ett fint hus, det är det! :D Och nu är det i topp-skick. (fast folk vill väl byta färger kanske, t.ex i biblioteket och vard.rummet som kanske kan kännas lite väl färgstarkt för en del:shock: :wink: )

Idag fick tjejerna se det nya Huset inuti:!: :D

Det kändes ännu bättre nu 3:e gången man såg det! :D
Fast jag tror vi har ett problem... :?
Hela källaren stank kattpiss :shock: VAD gör man åt det?? :shock:
Vi kommer i och för sig måla en hel del där nere, kanske sväljer målarlukten en del :?:
Tips :?: :?: :?:
Varje gång vi varit där, har de haft katten i källaren i något av rummen där. Men det har inte luktat något särskilt innan idag.
Idag hade katten inte sand i lådan ens :cry: Det ser absolut välmående ut, och fin i pälsen är den, och kelig, så vanskött är den inte, men man undrar ju lite... Och en hund har dom, men den har dom haft i garaget varje gång. :?

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej anna!

Det finns ju färg att måla med som "kapslar" in röklukt, om man flyttar in i ett hus där någon rökt. Kanske funkar på kattpiss också, om det liksom satt sig i väggarna?

Ett par kompisar flyttade in i ett hus som luktade vedervärdigt av rök, och det blev helt bra efter att de tog heltäckningsmatta och målade med den här speciella färgen.

:D
(Vilket fiiint hus ni har! Och extremt prisvärt om man bor i Göteborg - där man får en etta för samma pris... :roll: :wink: ).
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tack, Jenny H, vi hoppas på att det var tillfälligt, annars forskar vi mer om den slags färgen!

Japp, då har det varit visning idag då.
10 kom.
2 lämnade intresseanmälan.
En vill ha en visning till, för mannen kunde inte följa med idag.
Vi tycker det är lite skralt... :?
Andra visning blir tis-ons, nästa vecka.

:?: VAD beror det på att det säljs mer hus på våren :?:
Vill man ha hus, vill man väl ha hus oavsett årstid :?:
Är vi för nära semestern :?:

kram anna
br

Inlägg av br »

en stor anledning att man vill flytta på sommaren är att om man har barn och de behöver byta skola pga flytten känns det lättare när det är dags för ett nytt läs¨r
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
T.P

Inlägg av T.P »

Hej anna :D grattis till nya huset.. Håller tummarna för att det kommer gå bra med försäljningen!! Även vi har visning på vår lägenhet, imorgon ons och på torsdag så håll tummarna för oss med!! Vi flyttade till björkekärr, och trivs jättebra.

underbart hus föresten ,det ni säljer..missade bilderna på det nya men låter hur bra som helst

kram t.p
barn födda 04/06/08
T.P

Inlägg av T.P »

Hej anna :D grattis till nya huset.. Håller tummarna för att det kommer gå bra med försäljningen!! Även vi har visning på vår lägenhet, imorgon ons och på torsdag så håll tummarna för oss med!! Vi flyttade till björkekärr, och trivs jättebra.

underbart hus föresten ,det ni säljer..missade bilderna på det nya men låter hur bra som helst

kram t.p
barn födda 04/06/08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Då håller vi tummarna ihop, t.p!!

Vi har vår andra visning imorgon :shock:
Då kommer följande:
:arrow: De två som lämnade intresseanmälan första visningen.
:arrow: Hon som var intr., men mannen kunde inte komma förra gången, nu tills. med mannen
:arrow: + 3 nya intresserade.
Sedan ska budgivningen vara igång, tydligen, om de blir någon...

Jag har ont i bröstet.
Jag har verkligen det :?
Det är enormt ångestframkallande nu, och vi vill båda att det ska vara över snart.

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"