Buffa i magläge eller i sidoläge-funderingar inför kurstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lenita

Inlägg av lenita »

Draglakan fixat och nu har vi då kört igång!

Läggningen gick gallant! Inte mkt protester och 18 min efter läggning fick bekräftelseramsan sista ordet :D

Nu måste jag återgå till att sitta vakt, men normalt brukar Valter inte vakna förrän vid 01.00 för att äta...men jag måste vara på min vakt, man vet aldrig :shock: :D

Fortsättning följer......
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Den ser vi fram emot :lol:

Och Attityden av Självklarhet sitter som spikad :?: :!: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenita

Inlägg av lenita »

Första natten på kuren avverkad :D Så här gick det!

:arrow: Läggningen gick bra, det tog 18 min innan ramsan hade sista ordet :D Inga vargar här inte :D

:arrow: Uppvak 1; vid 20.30, det tog 9 min innan han somnade om igen. Här gav jag två besked. Efter tillrättaläggandet buffade jag och höll med solfjädern länge och sen buffning igen då han inte lugnade ned sig och avslutningsvis solfjäder länge tills han blev tyst och lugn! Buffade x12...mkt kanske, men kändes nödvändigt :?

:arrow: Uppvak 2; vid 23.30, denna gång tog det låång tid, 1 h och 20 min :evil: :!: Fick ge många besked, 11 st totalt, med ca 6-10 min mellanrum. Även buffning använde jag flitigt :oops: , var inställd på att dra ned mängden buffning ordentligt, men jag kunde inte få honom lugn så det blev omgångar med buffning x 8, 12, 16 och någon enstaka gång x 4..... Mot slutet ger jag honom snuttefilten i handen som han frenetiskt suger på...galet :?:

När en timma gått höll jag på att ge upp hoppet...attityden bleknade men tänkte att har jag kämpat i en timma så känns det verkligen dummt att ge upp.... Det kan tilläggas att det är vi denna tidpunkt han brukar få en flaska mat så det är kanske inte så konstigt att han hade frågor :shock: :!:

:arrow: Uppvak 3, under vargtimmen vid 04.00, nu tog det ca 50 min innan han nöjde sig med mina svar. Totalt 5 besked. Han ställer mkt frågor och jag får buffa upp till 16 ggr och solfjädra läänge innan han lugnar sig. Även nu ger jag honom snutten att tugga på, vilket ger lite lugnande effekt.

:arrow: Slutligen hör jag honom gruffa och gnälla lite vid 05.45, jag beslutar mig då för att göra morgon en kvart tidigare än schemat. Stormar in och gör GOD MORGON :!: Han är väldigt svårtflörtad och trött.

Första luren på dag 1 är också avklarad. Det gick mkt bra, han var svår att locka till skratt men somnade fint på knappt 10 min och sov sedan fram till jag väckte honom enligt schemat.
:?: Hur gör jag på dagen då han sover långa pass (1,5 och 2 h)? Om det tar honom en kvart att somna in, ska jag då använda marg.kvarten för att få in ex 1,5 h?

Fortsättning följer :D
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Lenita :D!
Jag har inte följt din tråd, men ville bara se till att du fick svar på daglurfrågan:
Hur gör jag på dagen då han sover långa pass (1,5 och 2 h)? Om det tar honom en kvart att somna in, ska jag då använda marg.kvarten för att få in ex 1,5 h?
Just precis. Du kan också använda dig av marginalkvarten genom att lägga upp till 15 min FÖRE sovtid om han behöver en stund för att somna in och sedan väcka efter 1,5 eller 2 tim. Det gjorde min tös i början, dvs tog 10-15 min på sig att somna och då använde jag marginalkvartarna så, så spräcktes ändå inget schema.
Kram och fortsatt lycka till!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

Tack Ewa för snabbt svar!

Senaste luren som enligt schema skulle vara mellan 11.30-13.30 gick så här...

:arrow: Lades 11.28 att sova, buffade x 8 som markering och höll ngn sek med solfjädern, ut med ramsan 11.29 och tyst! Bekräftade sedan en minut senare och tyst :D

Sov sedan till ca 13.00 då han gnäller lite, jag går in och ger snabbt besked och ramsa....bektäftar någon min senare och tyst! Vaknar och gnäller sedan vid 13.15, inväntar lugn och går in och väcker honom!

Okej här blev det ju fel....borde ha ramsat honom till 13.30 för att få in 2 h :oops: :!: Måste tänka till nästa gång så att jag inte bara stormar in för att det är tillåtet inom marg.kvarten :D

Lilleman är väldigt trött nu...det är bara kämpa på med schemat :D
lenita

Inlägg av lenita »

Nu har vi avklarat andra natten på kuren :D Så här gick det!

:arrow: Läggningen gick finemang! Inga protester, buffar x 4 som markering och solfjädern i några sek och sedan ut med ramsan....bekräftar tre minuter senare och det är tyst! 4 minuter tog det :D

:arrow: Uppvak 1; vid 00.35, denna gång tar det mig 1 h och 28 minuter att få honom att acceptera ramsan. Även fast det tog lång tid för honom att somna om så måste jag säga att jag känner att det går åt rätt håll. Buffade enbart två gånger då jag var inne och då bara 4 ggr som markering! Vet ju av erfarenhet hur det är att fastna i buffningsträsket så jag är nöjd!

Har försökt analysera natten och läst igenom anteckningarna, jag tror att det hade gått fortare om jag inte hade sprungit in så många gånger som jag ändå gjorde, totalt 6 ggr. Han började uppvaket med att bajsa och ligga på rygg och hojta....bytte snabbt och tyst. Problemet kom när jag märke att han forsatte att vända sig till rygg och jag tänkte att så kan han ju inte somna :oops: ...så jag sprang in och vände honom flera ggr. Märkte ganska snabbt att han då sluta lyssna till ramsan och skrek mig till sig. Därför tog jag mitt förnuft till fång och slutade traffikera....och efter det dröjde det inte så länge tills han somnade :D Förstår inte hur man tänker ibland???? Han måste kunna somna om själv oavsett om jag vänder honom på mage eller inte...det är ju hans problem som han själv kan klara av! Eller hur?

:arrow: Uppvak 2, vid 04.40. Här somar han om på 1 minut efter en ramsa+bekräftelseramsa från mig..kanske hade han fixat det utan hjälp :?

:arrow: Uppvak 3, vid 05.00. Nu tar det ca 20 minuter innan han accepterar ramsan. Upplever det svårare att nå fram nu...ramsan tar sämre. Var under detta uppvak in två gånger och vände honom på mage. Han hade bajsat nu också, men jag lät det vara med tanke på att det snart var God morgon!

:arrow: 05.52 vaknar han och gnyr/gnäller och frågar...han får en ramsa och sedan avvaktar jag tills klockan ringer 06.00. Under tiden frågar han och tystnar mellan varven.....När klockan börjar ringa blir han tyst och jag stormar in och gör GOD MORGON!!! Betydligt gladare denna morgon än i går morse :D
Gjorde jag rätt här, eller skulle jag ha sett till att fått honom att somna om?[/i]

Summa sumarum: Ramsan börjar ta sig, under vargtimmern dock kändes det som att den inte tog, men men...vi fortsätter att jobba! Är det någon som har någon vettig synpynt på kuren så här långt? Sköter vi oss ?

Ska nog försöka vila en stund nu när lilleman sover sitt första pass för dagen :sleep:
Lua

Inlägg av Lua »

Det verkar gå toppenbra för er! Och vad skönt att ni tagit tag i saker och ting, HEJA :!: \:D/

Din ton är helt annorlunda nu och jag är övertygad om att allt kommer att gå bra. Du har ju också gjort en egen analys om att du kunde ha backat ännu lite till. BRA - gör så idag och i natt.

Vad gäller bajsandet så vet jag att en del brukar ge typ katrinplommonpuré på morgonen så att den lilla bajsar under dagen. Visst är det så, någon med erfarenhet?

Kram från Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker det ser fin fint ut. Ni sköter er bara bra! Du har ju gjort det här förr och vet ju vad du kan trilla dit på och det är jätte bra att du läser igenom anteckningarna och analyserar!
Vid vargtimmes uppvak är det lätt att man tänker att det är ju snart morgon, och då avspeglar det sig i attityden, så tänk dig att klockan är 1 på natten :wink: Och sen så är han ju mer utsövd men det går att somna om utan problem! :D

Och du behöver inte få till ett omsomnande men han ska vara lugt när du gör morgon! :D

Ser fram emot nästa rapport från natten =)
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lenita

Inlägg av lenita »

TUSEN TACK Lua ocg duggan för responsen :heart: :!:

Antar att men behöver få bekräftat att man gör rätt...försöker med sambon men han är inte mycket till hjälp, han försöker peppa men han har ju själv aldrig kört någon kur :D

Tack för tipset om vargtimmen, ska tänka på det i natt :D

Katrinplommon får han till lunch och till middag som efterrätt :!: I o f är dessa bägge måltider senare på dagen, pureer vid 13.30 och gröt vid 17.00....kanske jag skulle ge pure vid 9.30-10.00 i stället och på så sätt få i honom katrinplommon tidigare!? Får göra så from i morgon!

Kan tillägga att dagslur 1 gick helt problemfritt :D Inga protester, soma på en gång till ramsan och sedan väcker jag honom efter 1,5 h!!!
Har nu lagt honom för dagslur 2, samma sak där inga protester och han somnar på en gång :D

Tack än en gång! Fortsättning följer.....
lenita

Inlägg av lenita »

Då var det dax att rapportera hur den tredje natten gick :D

:arrow: Läggningen gick bra. Han läggs utan protester, tyst då jag ramsar ut, men börjar sedan prata och gnälla och slutligen ställa frågor. Jag ger honom ett nytt besked ca 20 min efter första läggningen och efter det somnar han. Tog 25 min innan ramsan får sista ordet. Godkänt, eller?

:arrow: Uppvak 1, vid 02.10. Gnäller till och frågar lite försiktigt...får en ramsa x 6 men fortsätter fårga, Då går jag in och ger snabbt besked och han somnar med ens! Tog 2 min! OKej, kanske dumt att ge besked..vet inte vad jag tänkte...hade säkert klarat det med ramsa om jag hade fortsatt :D

:arrow: Uppvak 2, vid 05.00. Ramsar, men det går inte riktigt fram, ger ett besked efter ca 7 min och får ge ytterligare någon påminnelse innan han somnar...tar tot 19 min!

:arrow: Uppvak 3, vid 05.30. Samma sak här som ovan. Ger tillslut ett besked och då somnar han om, nu tog det 24 min.

Väcker honom då klockan ringer 06.00! Han vaknar inte till klockan och verkar väldigt trött.

Fortfarande tre uppvak, men två inom vargtimmen och de var dessutom längst. I princip sov han från 19.25 till 05.00...och jag fick äntligen flera timmars sömn....så skönt :D

Vi har ett problem som jag tror kan vara anledningen till den långa läggningen som vi hade igår kväll, och det är "skrattet". Han är verkligen svårflörtad, vi busade hela familjen och förskte verkligen..han var ju glad och log, men det där kiknande skrattet uteblev. Kan det vara boven i dramat?? Vi får väl träna på att få honom att skratta, men det är inte lätt, det blir väl lättare med åldern. Elina som är 2,5 skattar ju för minstsa lilla :D

Inget bajsande i natt heller :D

Dagslurarna har fungerat jättebra, allihopa! Har läst att de kan strula..hm...inte här inte...än så länge i a f :D

Det var allt för denna gång!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tjusigt :wink: :lol:

Men vad betyder "ge besked" :?: Att du går in :?:

Dra i så fall per omgående öronen åt dig - ingen trafik efter andra natten :idea: Då ska det ramsas när man tycker man absolut måste gå in :wink: Ja, du vet :!: Jag vet att du vet :lol:

Trött är han för att han börjat få sova så gott. Väldigt trött :sleep: Det går förbi. Samtidigt som du själv går in i zombiestadiet, antagligen :roll:

:lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenita

Inlägg av lenita »

Ja Anna...med besked menar jag att jag går in och lägger tillrätta+solfjäder snabbt+ramsa! Jag vet, nu får det vara slut på trafiken :oops: Tack för påminnelsen :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

Då var det dax att avrapportera fjärde natten :D

:arrow: Läggningen blev sent 19.40 istället för 19.00, vi hade besök och det blev mkt prat :oops: Inga protester med läggningen ligger och pratar lite men jag avvaktar och han klarar det galant själv och somnar på ca 4-5 min :D

:arrow: Uppvak 1, vid 21.15. Han sover oroligt och vaknar till , får påminelse....det tar honom 4 min att somna...gnäller sedan vid 21.22...somar själv...vaknar och gråter 21.39...jag påminner flera ggr, och går tilloch med inen gång :oops: nya påminnelser...sover några minuter sedan kommer han i gång igen....somnar slutligen 21.58.

Sedan sover han ca 1 h, men under denna timmen gnäller han och gråter till flera ggr, men tystnar och sover vidare själv. Nya frågor kommer vid 22.50!

:arrow: Uppvak 2, vid 22.50, går in och känner på honom (började misstänka sjukhetsgnäll efter förra uppvaket :oops: men nej han känns inte het...)Påminner med jämna mellanrum, ca var 2-3:e minut tills jag inte orkar längre utan går in och lägger tillrätta vid 00.55. Efter det somnar han med ens :? :D

:arrow: Uppvak 3, vid 04.50, nu tar det 49 minuter innan han somnar om, jag ramsar med 5-8 min mellanrum och går in två ggr, först vid 05.08 (då hade han trasslat in sig ipyjamasen och låg med båda benen i ena byxbenet :shock: ) och senare när jag blir less vid 05.34. Samma sak nu, han somnar in snabbt efter att jag gått in andra gången. Väcker honom 06.15 då klockan ringer, han är trött, men glad :D

Som ni ser så har jag fortsatt trafikera :oops: :oops: Tappade attityden denna natt och det var så enkelt att gena och lägga till rätta, fast jag försökte verkligen att inte...men börjar känna mig rätt så trött nu efter att ha tagit alla kurnätter och inte sovit ikapp sömnen dagtid :cry:

Vi fick två besök under gårdagen av släktingar som inte träffar Valter ofta alls och till och med för första gången...svårt att avstyra och säga att nej ni kan inte komma idag :oops: Kan detta ha påverkat honom och lett till strulet han hade fram till ca 01.00 ? Eller börjar han ifrågasätta allt en gång till..redan?

Behöver lite råd och peppning nu :heart: inför kommande natt så jag inte strular till det ännu mer för honom :cry:

Lenita
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lenita!

Jag tycker du jobbar på bra, MEN... bestäm dig nu för att du INTE går in till lilleman inatt, om det inte blir megakris :!:
Tänk så här: när du känner att du vill störta in DÅ ramsar du! Och ev feber etc, kan du lätt kolla efter att han somnat! Jag tror lille herrn känner sig lite förvirrad, över de olika besked du ger honom, och jag tror du vet det oh behöver en liten spark därbak :wink:
Du vet, attityden är sååå viktig :!:
Och glöm inte skrattet till gonattet, utevistelse, social delaktighet och rejält med mat - så ger du honom (och dig!) de bästa förutsättningarna!

Jag är övertygad om att kommande natt kommer att gå dunderbra, bara du backar nu! Och slösa inte för mycket med ramsan heller, ge honom chansen att somna om själv :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tror att det som strula är att du sköt upp läggningen 40min och därmed flyttade undan visarna för Valter och hur var det med skrattet till go nattet när läggningen vart sen?

Kom ni ihåg att inte trafikera mer [-X Jag ser att attityden har förändrats i denna rapport så jag föreslår att du nu läser på igen och hittar tillbaka till din fina attityd du har haft så kommer detta att gå som på räls!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"