Ska jag våga ta bort nattmålet?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

ok tack för snabbt svar. Han har problem vid själva insomnadet oxå, fast jag vet ju att han är jättemätt, alltså när vi lägger honom först. Vi vagnar då också. Så lite nöjesvagning har det nog blivit...

Men så här kan vi ju liksom inte ha det :cry: så jag får väl gå tillbaka på ruta ett igen. Det tar emot.

Jag trodde att om man en gång bestämt sig för att ta bort nattmål, så skulle man aldrig bryta det?

Fast det kanske inte är en regel som gäller om han lider av överlevnadsångest :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

sonica skrev:Men så här kan vi ju liksom inte ha det :cry: så jag får väl gå tillbaka på ruta ett igen. Det tar emot.
Seså, inte tappa modet nu! Inte se det som om du är på ruta ett - ni har MASSOR kvar, och du har gjort massor med :D
Tänk bara som så, att nu är MATEN fokus, inte sömnen! För sömnen kommer att komma, om bara maten får spela på första fiolen nu :!:
Första nattmålet brukar nästan undantagslöst falla bort själv, när matmängden är rätt, jag har aldrig behövt vagna bort det målet, så avvakta du lite, några dagar skulle jag tippa räcker, om du nu bara matar på ett tag :!:
Och visst kan du vagna till ro om han har svårt att komma till ro, att vagna ända in i sömnen är ingen katastrof på så här små skräp!
Så upp med hakan nu :wink: och mata på tills det sprutar ur öronen, ge det några dagar, så ska du se att det kommer :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D ok inget vagnade i dag :!:
Natten var sövande och stärkande :!: han åt halv två och kvart i 5, och morgonen blev 7.10.
Ny dag, nya tag, och nytt mod :D

Efter första målet sov han en halvtimme, då gjorde jag om samma procedur igen enligt standardmodellen, inte så roligt umänge och social delaktighet tyvärr. efter det målet sov han en halvtimme. Osså gjorde vi om samma sak igen :roll: och jag la honom, varpå han sov i 10 minuter :!: då gav jag en sista slatt, men efter det :shock: så sov han i 2 timmar och 20 minuter :!: :!:

I mängd räknat så har han nog ätit mindre i dag, eftersom han inte alls är så särskilt hungrig efter så korta sovpass, han äter bara några snabba intensiva drag, sen tacklar han av...Men jag antar att det inte handlar om mängden mat utan om att lindra överlevnadsångesten...

Den här dagen känns allt lite bättre.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad skönt att ni verkar vara på väg åt rätt håll igen. :heart:

Tur vi har så kloka forumister som Miar70 :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej sonica :!:
Skönt att det känns bättre - du vet "små barn ska njutas och njuta själva" som nån klok kvinna sagt :wink:
Visst ger du bara flaska nu? Det är ju lite lättare att känna sig trygg med matmängden då, när man faktiskt ser med egna ögon hur mycket det går i! Hur gör du när du matar? Ger du flaska direkt vid uppvak, och matar tills det är proppfullt, för att sen fylla på så mycket som det bara går i innan han ska sova? Och rapar ordentligt några gånger, så det går att få plats med liiite till :D Om han vaknar 5-10 minuter efter det att du lagt honom, så kan du bara vända honom och tratta i lite till, i vagnen, för att sen vända tillbaka när det är välfyllt igen!
Och försök verkligen hålla honom vaken MINST 1½ timme vid varje mål :!:
Och sen kan du läsa den här tråden igen, och alla supergoda :heart: råd du fått om vagning etc, så ska du se att du snart fått till det här!

Bra jobbat :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Det blev ett till lika långt sovpass i går, ca 2.5 timmar, vi häpnade här hemma allihopa, min äldre son sa att detta var nästan ett mirakel :!: att han sov så länge. Sen under natten var det 2 och 5 som gällde.

I dag ser hitills likadant ut som igår, han vaknade halvåtta, åt inte så bra. Ville somna om rätt snabbt. Men sov sen 30 minuter, och jag körde i gång hela programmet igen. Han var rätt pigg, inte så himla hungrig dock... :?

Sen tog vi i en promenad i vagnen för att handla, men han vaknade efter en halvtimma ungefär, och trots promenad i vagnen så skrek han, först inne på affärn och på väg hem. Bebisar ska ju sova så gott säger alla, när man är ute och går med vagnen, dock inte min bebis. :roll:

nåväl, hemma igen så skulle jag värma flaskan, vilket tar en liten stund, men det kunde han i alla fall vänta på i mitt knä, utan att skrika :?: (han sög på sina fingrar då :!: :!: ) Nu sover han, och vi får väl se hur länge.

Jag ger bara flaska nu, i bland vid paniklägen får han amma. Han äter direkt han vaknar. Brukar värma den efter ca 1 timme och 45 minuter. Så den är lagom varm efter 2 timmar. På morgonen och natten får han vänta några minuter.

Många gånger sover han igenom sina matpass, det blir mycket kamp och trugande. Han suger effektivt en lite stund sen sover han och ligger bara och gapar, och vi pillar på kinder och under fötter, ändå går det väldans långsamt.

Shit nu låter det som han håller på att vakna, efter en halvtimme igen bara...får återkomma sen :? .
Gäst

Inlägg av Gäst »

nej, nej. Han vaknade inte sist jag skrev, utan sov snällt i 2 timmar. han knorrade lite bara, men det övergick aldrig i skrik. Så dagen tycks följa exakt samma mönster... :)

Suck :!: Ja miar70 jag vägar knappt tänka på vagningen. Jag avvaktar än så länge.
Jag är verkligen tacksam för att du hjälpte oss at bryta detta med vagningen. och satsa på maten i stället. :D Men pojken behöver ju sova oxå, men det ska väl lösa sig så snart överlevnadsångesten är stillad. Då kanske kanske vågar han sova...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej sonica :!:

Nu tror jag inte att hans överlevnadsångest var/är så stark, han sover trots allt gott flera timmar i sträck, men den hade kanske blivit det... Nu har DU mer förtroende för att han får i sig mat ordentligt, och han vet att han kan sova gott och förvänta sig mat när han vaknar!

Försök nu att väcka honom efter varje sovomgång (eller de flesta i alla fall :wink: ) så att han känner att HAN inte behöver hålla kollen på när det är dags att vakna! Och ser du att han är på väg att vakna, så stryk honom försiktigt över lilla huvudet, ta upp honom och ge mat! Det bästa är att låta såna här små skruttar slippa vänta en endaste sekund på mat, när de vaknar, kanske kan du ha färdigt tillägg på tetra på natten? Det hade jag till Frida, bredvid sängen och hällde i flaskan direkt när hon gnölade till, så att hon aldrig hann skrika på natten!
Jag struntade tom i att värma tillägget då på natten, bara för att slippa paniken :!:
Och på dagarna kan du kanske värma slattar i micron?

Och vagningen kommer att gå toppen! Försök alltid lägga honom vaken, men trött, då brukar det inte behövas så lång vagning!
Så ta och slappna av nu, det här kommer att gå fint, maten gör honom både mätt och trött!

Bra jobbat :!:

Kram Mia
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Jaha skriver igen nu då :!: Min son har nu varit vaken i 3 timmar :!: :!: Jag la honom i vagnen efter 2, han somnade inte, utan skrek och jag gav en slatt till. försökte motvilligt dra vagnen ett litet tag, men han tycktes inte somna. Slutade bara efter någon minut, och gick därifrån. Han skriker till igen, och jag tar upp honom. Han verkar pigg och glad :!: :?: Han har ju kanske sovit totalt någonstans mellan 3-4 timmar :!: :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Naturligtvis blev han övertrött, och nu skulle jag prova buffa, men mina stackars armar orkar inte med någon längre buffning (svår träningsvärk efter vagningen) vilket det verkade kunna bli, . försökte ge mer mat, men han skrek mest bara vid flaskan :!: :x Han var riktigt trött :!: Men somnade tillslut med mera mat.

Nu verkar allt bli helt ostrukturerat :? Sova en liten stund där, äta lite då och då. Men ajg är inte riktigt redo för detta med att vagna igen. Jag tror inte på det riktigt, det har inte funkat ännu ju. Så jag har kanske fel teknik? sitter knycken i slutet av draget eller i början av draget, från mig räknat, alltså knycker man till bortåt eller inåt så att säga? hitills har jag haft knycket utåt :roll: alltså i från mig, längst bort ifrån mig så att säga.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har du en liten tröskel, eller en trasmatta du kan knövla ihop lite? Så det blir lite gupp :wink: Jag har en liten kant i köket, där golven möts, och den vagnar jag alltid över när det är lite tjurigt! Skjutsa iväg vagnen, med handflatorna, och fånga vagnen när den är en armlängd ivägoch dra den till dig ganska fort, knyckande! Träna med vagnen tom, ha några tunga böcker i! Om du vagnar så, när lillen ska sova, så ge dig inte förrän han somnar, om du VET att han är proppad med mat! Det gäller att få honom att somna i vagnen när du vet att han är trött och mätt, annars blir han lätt förvirrad om du plockar upp honom efter att ha vagnat ett tag!
Det gäller att vara tjurig som en gnu med de små :roll:
Vi vill inte ha en massa snuttande, utan när han äter så ska det vara rejält, annars blir sömnen också upphackad och trist :(
Så sikta på rejäla vakenpass (kanske inte tretimmars :wink: ) med massor av mat och nöje, och sen sova gott i vagnen, med hjälp från mamma eller pappa!
Hoppas ni får en bra natt nu :!:

/Mia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Natten såg ut som tidigare ca 2 och 5. Morgonen blev redan 7. Han åt väldigt skruttigt bara 90 under 1.5 tim. Så jag förberedde mig på att han skulle vakna efter 30 minuter precis som andra dagar. Vilket han nu förstås gjorde också, men nu valde jag att återigen vagna, men bestämde mig för att inte vara lika hård om att han skulle sova i 2 timmar, inte på det fattiga mål han åt. Jag behövde vagna 3-4 gånger ganska kort. Sen så väckte jag honom efter 1.45 :sleep:

Han var vaken genom hela matpasset sen, och var således lättare att truga. Jag la honom, men han började knorra och lät som om han snart skulle börja skrika, så jag tog vagnen och drog. Och han somnade...Och där är vi nu :)

Jag vågar inte säga att det blir bättre, även om detta måste ses som en framgång.Alltså Att jag vågade mig på vagningen igen, och att det för en gångs skull gav önskat resultat :shock:

Jag avvaktar några nätter till med nattmålet nu då, jag är så rädd att hamna i helvetet igen :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra jobbat, sonica, såklart du kan vagna :D

Ett tips: gör något annat när du vagnar, så du får bort focus från barnet! Jag brukar läsa, spela nåt spel på datorn, eller läsa här på forumet, när Frida behöver hjälp att komma till ro! Jag vet att någon tränade knipövningar :lol: och DET är ju verkligen att slå två flugor i en smäll!

Och tänk inte att du ska "försöka" få honom att sova, utan att han "ska" sova! Attityden gör halva jobbet :wink:

Så avvakta med nätterna också, tills du känner dig säker :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag måste verkligen göra ett nytt försök, med att ta bort nattmålet. Det första alltså :!:

Jag är skitnervös, jag vill inte vara vaken i 3 timmar eller mer på natten och vagna. Jag är så orolig att vi ska hamna i natthysteri igen. På så vis känns det ju enklet att fortsätta med två korta mål. Jag menar då får man ju sova ganska ostört i alla fall.
Anldeningen till att jag ändå vill göra det, är att han i natt, visserligen vaknade halv två, men åt inte glupskt, och jag var tvungen att truga för att han ens skulle få i sig en liten skvätt. Verkade mer som han ville suga, men inte på flaskan, sög bara några korta drag, och blev arg och skrek när det kom mjölk :?: :!: (min egen tolkning) likadant halv 5, åt han skruttigt, och ville göra morgon redan halv sju.
så jag tycker att om han likaså äter så skruttigt :idea: så kanske, kanske, att han är redo nu. Han är ju trots allt 6 veckor ju :!:

Han är uppe i nästan 9 dl - 1 liter per dygn. Det kan diffa uppåt eller neråt, men kring litern alltså. det bör ju räcka :?: Visserligen spyr han upp stora mängder, men ändå :!:

Sen så, är det så här att jag har något nedsatt hörsel på ena örat, vilket i bland kan fördröja mitt eget uppvaknade, med någon sekund, berodende på vilket öra jag har mot huvudkudden. Borde jag kanske ställa klockan på tex 01.15, för att börja vagna vid första pipet?

Har någon något supertips, som garanterat fungerar så säg bara till :D, håll tummarna för oss nu. :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Anldeningen till att jag ändå vill göra det, är att han i natt, visserligen vaknade halv två, men åt inte glupskt, och jag var tvungen att truga för att han ens skulle få i sig en liten skvätt. Verkade mer som han ville suga, men inte på flaskan, sög bara några korta drag, och blev arg och skrek när det kom mjölk (min egen tolkning) likadant halv 5, åt han skruttigt, och ville göra morgon redan halv sju.
så jag tycker att om han likaså äter så skruttigt så kanske, kanske, att han är redo nu. Han är ju trots allt 6 veckor ju
Här har du svaret :!: När aptiten inte finns DÅ är det super att vagna. Skjut nu vargarna och ha målet i sikte. 3 nätter inte vika EN tum och mata i massor på dagarna så skall du se. Tor var 6 veckor när han hoppade 01 målet för att han var mätt. Han hittade då sin kära TUMME som han använder och inte behöver annat.

Det där med hörseln tror jag inte är ett problem. Du har säkert en inbygd "mamma radar" också och den är oftast inställd aldeles för känsligt i alla fall. :wink:
Ställ inte klockan utan hoppa upp och vagna när du hör att det behövs så skall du se att det går bra. Massor av ATTITYD och inte vackla på 3 dagar innan du ifrågasätter dig själv. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"