Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår resonemanget precis, Linda! :roll:

Det var bara så att det för mig tog ett tag (som vanligt) innan jag begrep/kom ihåg detta med social delaktighet för så här små - Herr Hugo var ju inget BB-barn från start... :roll:

Så då kommer jag med ivriga förslag :oops: fast jag vet att du vet.. :heart:

Lycka till med nattförlängning!

Fröken Liten vaknade i natt vid 02.15 :shock: och strulade vidare till 03.00 :shock: varpå hon fick mat. En gång är ingen gång... [-o<
nilam

Inlägg av nilam »

Jag har ingen erfarenhet av SM sedan tidigare, och har den senaste veckan kännt mig lite stressad av att det inte "funkar" till fullo, fick en aha upplevelse när Miar70 och Ulrikaj skrev NJUT :!: :heart:

:cry: :cry: :cry: Jag hade nästan glömt bort att njuta, var bara så focuserad på 2 timmar 2,5 timmar 1,5 timmar 45 minuter aaaaaaaaaah :mrgreen: :mrgreen:
Jag måste njuta, snusa, gulla, lukta, titta, älska min son som inte är mer än 4 veckor, coola ner mig själv lite, inte kämpa, kämpa, kämpa med att hålla honom vaken.

Måndag och tisdag lätt jag honom sova, han sov 3,5 timmar ett par pass och klarade av att vara vaken lite längre, nästan 2 timmar, dagen gick bra och även kvällen/natten, räknade inte vakentimmarna, igår och idag har det omedvetet blivit 2 h vaken 2-2,5 h sova, har klockan i bakhuvudet inte framför näsan.

Vet inte vad jag vill ha sag med detta inlägget.............kanske bara få kackla av mig lite :roll: finnas med i tråden, även om jag inte har massa kunskap.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

nilam- bra beslut :D Har slappnat av betydligt själv, men kan fortfarande stressa över att vi aldrig riktigt får ihop dagarna. Min sambo sitter just nu och försöker hålla en trött man vaken i åtminsone en halvtimme till.. :wink:

Har haft besök nästan hela dagen idag och OJ vad bra det är för överkoncentration mm. Jag släppte också lite på klockan...men Malte sov så fint både första och andra sovpasset utan att ens pipa i sina vanliga skarvar... :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
nilam

Inlägg av nilam »

Linda-- finns det inte ett ordspråk som säger " allt kommer till den som har tid att vänta" :D :D eller liknande.

Har också en man (som ser på hockey) och försöker hålla en son vaken :roll:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

glufsglufsglufs sväljaätamera mat... 8-[

Först lagar jag till en vanlig 120 ml - flaska. Den sväljer man.

Sedan lagar jag 60 ml till. Den tog slut, ja.

Sedan blandar jag till 60 ml till. Varav man äter cirka 40 ml... = absolut mjölkkoma.

:lol: Om hon inte n u sover åter till halv fyra som en sten, så vet jag inte vad... 8)

Vad blir det :?: 220 ml? Vad äter Hugo? 330 ml välling?

8-[
Gäst

Inlägg av Gäst »

... hon har nu tre nätter i sträck vaknat omkring 02.00, men det är väl förkylningen... :(

Inatt nu vid 02.00 prick, vaganade en stund, hon sov till 02.30, men fick inte till någon ny omsomning där. Mat 02.50.

Vad gör man med en liten förkyld sötsak, som inte orkar vara vaken, men får ingen ro med sömnen heller... :( Tillvaron är minst sagt, snuttifierad...
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

usch då stackars liten :cry: Jag antar att du får försöka så gott det går...vet precis hur det är med sömnig bebis-orolig sömn :x Jobbigt

Hur länge sover hon i stöten, vagnar du eller förkortar du schemat/målen :?:
Antagligen sover hon oroligt pga förkylningen då kanske man kan bjussa på lite mer vagning än vanligt- för att hjälpa i ro....och sedan återgå till ordningen när hon är lite bättre...

krya på sig kramar...

Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Jobbigt att vara förkyld! Såg på Späda barn... att du fått lugnande besked av läkaren - skönt! Isak var snuvig för någon vecka sedan och jag gav faktiskt näsdroppar när han inte kunde äta/sova. Det gjorde jättestor skillnad! Och nog sov han mer än "schemat" sa! Men jag såg till att väcka om han sov för länge, för att få i honom vätska.

Hoppas att det vänder snart!

Kram Lua.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för krya-på-sig-tankar, :heart: vi håller oss till 1,5 - timme tänket, tydligen... :roll: Det är - max - vad hon orkar vara vaken, och vad hon sover... jag får vagna ibland för att ens få till 1,5 - men hon kan ju inte sova mindre, då blir hon ännu tröttare bara... :( När hon sover ute i vagnen sover hon lugnare - antar att friska luften gör att ho andas bättre. Just nu är störts problemet att så fort hon är vaken gröter hon om jag inte har henne i famnen. :shock: Vet inte hur jag skall lösa detta - vill inte ha en gråtande tjej på golvet/babysittern, men det är ju ingen lösning att gå omkring och bära på henne hela tiden heller... :? Sjukt barn = extra tid i famnen, visst, men nån gång måste jag ju ägna mig åt Hugo också, eller gå på toaletten... blir jättestressad av att ha en tjej som under tiden gråter så hon tappar andan. :( Förösker skynda mig och hjälpa henne i såna lägen, men vad sjutton gör man när det är bara i famnen hon är lugn? Och väl där, så blir det aningen sömnigt... ](*,)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, det är inte roligt när de blir sjuka :(
Frida blev dålig igår - igen, hon var dunderförkyld för två-tre veckor sen... Då hade hon en förfärlig hosta, tack och lov inte nu [-o<
Men sååå snorig, han kämpar som en tok när hon ska äta, och sömnen (som alltid annars är så god) är orolig och inte så skön, som det verkar :(

Jag tog lite vick, (vet att man ska vänta med det tills de är 2 :oops:) och smörjde hennes body på ryggen nu till det här sömnpasset, och nu har hon sovit ganska bra i över två timmar :!: ( När mina storbarn var små, använde jag vick jämt när de var snoriga, den där åldersgränsen måste ha kommit nu... )

Låter jobbigt att kånka omkring hela tiden, Päivi... Vill hon inte sitta i bilstolen/babysittern heller? Hoppas de små kryar på sig snart :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Babysittern har aldrig varit särskilt pop... :roll:

Jag vet att Anna säger att barnen gör som vi lär dem, och jag vill inte lära henne att det enda trygga är att vistas i mammas famn. :? Men jag blir som sagt stressad av att höra henne gråta, och hon gråter ju upp sig på två röda... så då har jag gått här hemma nu och burit... :roll: Just nu ligger hon bredvid mig på fårskinnsfällen och flirtar godmodigt - det är första gången idag som det funkar att ha henne bredvid, inte på... Hon är ju väldigt söt. 8) Annars skulle inte mycket funkat idag. :lol:

Hur mår Frida..?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Klart att det blir gråtigt om man inte mår bra :cry: Låter mysigt att ligga på fårskinnsfällen

Angående det att barn gör som vi lär dem...absolut, men Sofia kommer förhoppningsvis piggna på sig framöver och då blir det ju automatiskt mindre sitta i famnen och mer ligga på filten...typ...

Kram
Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev:Hur mår Frida..?
Tack som frågar, men inte så bra :(
Vi har badat varmt, sprayat, vickat och gjort allt för att snoret ska försvinna, men det snörvlas nåt alldeles förfärligt...
Hon VILL så gärna sova, och kämpa som en tok :(
Krya på sig lilla Sofia nu också, och alla andra sjuklingar!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:( Stackars Frida! Här kommer våra stalltips:

:arrow: rå lök på en tallrik, i huvudhöjd bredvid sängen/barnvagnen.

:arrow: Öppet fönster, på glänt, där hon sover. Lättare att andas.

:arrow: Höja huvudändan. Kan man tippa barnvagnens insatsdel lite?

:arrow: sova ute på dagen, alla lurar, om vädret tillåter. Lättare att andas.

Hoppas att hon snart piggnar till! :heart:

Här snörvlas det också fortfarande, men hon sov bättre och lugnare nu inatt. Så jag hoppas... [-o<
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Stackars liten :cry: , när Tor var 2 mån blev han också sjuk och det satt i över 2 veckor men sen blev det bra :) .

Fyller på med våra stalltips vi hade då, några krävs ju inköp på, men därför skriver jag akut vad man haver hemma också:

Samma som ovan plus:

:idea: renessans (man kan också använda bröstmjölk som man suger upp med en tömd renessans pipett) som sprutas in och sedan sugs rent med "näsfrida" (om man ingen har kan man faktiskt suga med munnen om deras lilla näsa, se bara till att deras mun är öppen). Man blir förvånad över HUR mycket snor som får plats i det där lilla hallonet :shock: .
Vissa tillfällen blåste jag i Tors näsa istället för att suga om snoret var långt bak lixom men då måste också munnen vara öppen. Efter det in med någon droppe nezeril.

Allt detta sker under största samförstånd och det slutade med att Tor tyckte/tycker det är riktigt skönt. Hos oss heter det "tickle in the nose". :lol:

Krya på er nu :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"