Stark överlevnadsångest hos nyfödd mitt i natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Päivi skrev: :arrow: jag har amningsnapp - suveränt nu, men hur vänjer jag henne av med den efter att den här "krisen" är över? :roll: Brösten ser normala ut nu, men jag tänker fortsätta använda nappen tills dessa marathons är avslutade...
Ha bara inte för bråttom med att plocka bort amningsnappen, mest för din egen skull, så att du inte sitter där med såriga vårtor igen. Du har redan ett sår på magen som säkert spökar en hel del. Det räcker.

Ingen hade tipsat om Luzern te för att öka mjölkmängden snabbt, jag har själv ingen erfarenhet av det men har sett att folk som använt det haft god effekt här på forumet. B.la. sign; kissemjao. Det skall vara effektivt just vid sådana här tillväxtperioder. Jag minns att det var riktigt beige att sitta och amma två-tre timmar i sträck och samtidigt hålla sig för att man var så pinknödig så att man såg ubåtar. Jag tog aldrig till ersättning, jag var obarmhärtig och bröt matningen för att uträtta mina egna behov. Men så hade jag inga direkta problem med tillrättaläggandet heller.

Lycka till och jag håller tummarna för att du skall få amma så länge du vill :!: För det är verkligen magiskt den dagen det bara flyter på.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej käraste Päivi med hela sin stora familj :!: :D

Grattis gånger en miljon till er!

Har inga råd att ge dig om överlevnadsångest, men jag tycker mig se på inläggen att du hanterar det hela lugnt och fint. Så väl känner ni ju inte varandra ännu, hon är ju bara en vecka gammal!! Så länge du är lugn och trygg, så blir Sofia det också. Så småningom.

Vilka undebara bilder, och filmen med Hugos första möte med lillbebis är ju för söt. Han verkar lite blyg för lillasyster :D .

Kramar Jenny
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D För att komplicera saken ännu mer, så vill jag bara tillägga en liten grej.

Det kanske är olika, men för mig/oss stjälpte amningsnappen mer än hjälpte...

Vad som hände var att hon sög bra, trodde jag. Bara det att hon slutade aldrig att suga :shock: När hon legat i 2 timmar skrek hon ändå. Det låter lite som er. Av en slump upptäckte jag att när jag tog bort amningsnappen räckte den "normala" amningstiden.
Tydligen fick hon liksom inte ut mjölken med nappen på, fast hon sög som en blådåre, stackarn :cry:

Vad jag gjorde då var att jag slängde nappen, och gick isället med såna där mjölkuppsamlarkupor, du vet, av hårdplast från Apoteket.
Då läkte brösten någorlunda utan sumpiga amningsinlägg som rev upp såren när man tog bort dem :roll: Och hon blev mätt...och tyst...

Det kanske inte alls hjälper dig men jag ville i alla fall berätta det :wink:

Kram Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har samma erfarenhet av amningsnapp som du Anna. Edde sög och sög och sög. Snyftade förtvivlat och sög igen. :( Tillslut bet jag ihop och han fick tutten med sår och allt, då blev han nöjd. För oss hjälpte två möten på amningsmottagning. Bättre tag=mer mjölk=nöjdare bebbe=kortare tid=mindre sår. Otroligt bra ekvation. Jag hade lagt ner om det inte funkat efter amningsmottagningsstödet...
Gäst

Inlägg av Gäst »

MYCKET intressant!

Skall nu fundera vidare på ifall jag skall förvirra henne genom att ta bort nappen NU eller om jag skall avvakta ännu en dag, då den här amningskrisen ju skall vara över på ett ungefär... har tyckt mig märka redan under de senaste matningarna att hon blir mätt på mycket kortare tid. Skall bli intressant att se hur natten blir.

Nu ikväll fick hon en högst minimal skvätt ersättning 5-10 ml? - för att komma igång med sugandet och förhindra skrikmarathon - och det funkade! :D I ersättningsflaskan syns det inte ens att jag skulle gett henne något - så lite talar vi om. :wink:

Rapporterar vidare imorgon!

(vaffö' blir alla mina trådar alltid flersidiga noveller..? :roll: )
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Hej Päivi och GRATTIS till en underbart fin tjej!

Vill bara i detta prata väldigt varmt om teet Frieda nämnde, jag använde det ofta under tillväxtperioderna på Emma och effekten var snabb!!!
Väldigt gott också..

Lycka till, kramar i massor :heart:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Saara

Inlägg av Saara »

Hej Päivi!

Jag hade helt missat Sofias ankomst (har inte surfat så mycket den sista tiden), men STORT STORT, JÄTTESTORT GRATTIS! :D

Kram,
Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för gratulationer Tessan och Saara! :heart:

Angående amningsnappens vara eller icke vara:

Igår natt orkade jag inte strula med den trots fagra löften - hon fick bröstet utan, och se, grabbade den utan större svårigheter! Matningen tog "bara" en timme - inte två - men så...

Senare under dagen ammade jag henne också utan napp och utan problem - men nu här på eftermiddagen gjorde det helt plötsligt så in-fer-na-liskt ont :shock: att jag var tvungen att ta den tillbaka... har aldrig haft så ont för att hon suger - och med rätt grepp! Vad i fridens dar handlade det där om :?: Och hur skall jag nu våga försöka utan napp någon gång i framtiden... :shock:

Vaknade förresten imorse med en sjöblöt tröja och fattade ingenting... :lol: Så det finns hopp om verkligheten - nu borde kanske amningen börja gå fortare..?

Och JO - det Anna skriver om barn med ett starkt sugbehov - jag tror nog vi har en här... :roll: Jag menar, ifall hon ätit i en timme, och man lägger en sömntung tjej som sover mot axeln, och hon piper så fort man lägger henne i vaggan, och hon erbjuds bröstet en gång till - suger tag lite håglöst, släpper... och därefter accepterar en "sugnapp" - så är det väl knappast någon tvekan :?:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

AnnaO skrev: .... och gick isället med såna där mjölkuppsamlarkupor, du vet, av hårdplast från Apoteket.
Då läkte brösten någorlunda utan sumpiga amningsinlägg som rev upp såren när man tog bort dem :roll:
Nu har jag hittat hit, herreminje som ni skriver mycket! :shock: :lol:

Jag vill bara som hastigast puffa för metoden ovan, kallas "vått-i-vått" och fungerar över förväntan.. :thumbsup:

/Fjällmor
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Hej igen!

:D Vad bra att det gick att amma utan napp!
Men angående det onda, gjorde det ont hela tiden när du ammade den gången eller var det som ett hugg :?:

Alltså, första tiden när jag skulle amma Melanie utan napp, så gruvade jag mig nåt hemskt när hon skulle börja, jag bet i en kudde eller nåt, men efter en stund gjorde det inte så ont längre utan mer "kändes" om du förstår.

Men när det inte rinner mjölk under amningsstunden så är det hemskt igen, torrt liksom. Det flödar ju inte hela tiden, utan barnet ligger kvar tills nästa omgång kommer. Och just den mellanstunden "skaver" lite, tycker jag.

Hugg har jag känt lite närsomhelst, även när inte barnet ligger vid bröstet.

Med Melanie gjorde det mindre o mindre ont tills hon var en månad ca. Men jag var lika nervös varje gång hon skulle börja amma, i flera månader efteråt, jag spände mig som bara den de första sekunderna.

Med de andra två barnen har det inte alls gjort ont att amma, så jag antar att det är en förstabarnsåkomma :wink:

Ja, det var det jag kom på om onda bröst...

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Måste tipsa om amningsinlägg som inte fastnar i bröstvårtorna!
Dom tvättbara av fleece som går att betälla från samma ställen som tybblöjor och annat naturnära. :P
Supersköna, och värmer lite oxå!
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ja fleeceinläggen kan jag också varmt rekommendera! Lite struligt att behöva tvätta dem emellanåt, men det är det värt! Fastnar inte alls i brösten och värmer gott. Köp två paket på en gång, så räcker de ett tag innan det är dags för tvätt.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Här är mitt tips på amningsinlägg.

:arrow: Jag använder Pigeons amningsinlägg. Hittar dock endast dessa på babyland och de är dubbelt så dyra som Natusan men fastnar ALDRIG och luddar inte heller samt har en GRYM uppsamlingsförmåga så de inte läcker. Därför behöver jag inte byta dem så ofta. :idea:

Min Tor är 3 månader och när jag pumpar (och ammar) blir ibland mitt vänstra bröst lite sårigt och jag tycker det känns skönare att ha dessa bröstskydd gärna med lite "utläckt" mjölk i så det inte blir några torra skorpor som skall spricka och göra ont och mjölken håller såret mjukt.

När man har ont testar man ju allt, så detta var mitt lilla bidrag :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Öh... vad har inlägg att göra med onda bröst? :shock: Jag ser ju att ni rekommenderar lite olika slags, och pratar om att de håller brösten varma - slipper man ha ont ifall man använder sådana, menar ni? :roll:

För mig var det så att hon sög tag, smärtan högg i direkt, och höll i sig i och med att hon fortsatte att suga... det blev helt ohållbart; jag blev tvungen att avbryta henne för att lägga amningsnappen emellan. Skall på inskrivningsbesök hos BVC idag, och där bredvid finns ett apotek. Skall botanisera bland deras varor... för det är väl där man köper, eller? Babyland, var det någon som sade. Skall kolla detta också.

Tack :!:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har du större sår på ett bröst? Då kan det löna sig att vila det ett tag och pumpa gärnet, eller börja med det som inte gör lika ont för att utdrivningsreflexen ska komma igång. Har du möjlighet att uppsöka en amningsmotagning? Jag tyckte det gav oerhört bra resultat, det sitter så mycket i huvudet också. Ett samtal till amningshjälpen fick mig att klara helgen innan också, de är många gånger suvräna. För mig hjälpte också massage under första sugtiden, bra om pappa är hemma.

Annars som sagt, vått i vått läkning.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"