Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jannika, det var ju inte utan att det var ett visst mått av medveten röra i min text där. 8)

Tack, kiki. För tre år sedan var det Per som önskade sig, likt en fyraåring, en bäbis, eller en kattunge, i julklapp. :shock: Det blev en kattunge. Bäbisen fick han i födelsedagspresent två månader senare, även om leveransen kom nio månader därefter. :lol:

Nu är det min tur. Vi får börja med kattunge den här gången också. Helst en helgrå, men vi får se vad som finns. :D
Jannika

Inlägg av Jannika »

Nja, nu tycker jag att du är ute och far på cykeln en aning kiki.... :wink: Du insinuerar att jag mest hänger på Kackel? Tsss... 8)

Det går dessutom utmärkt att förstå texten BARA genom att vistas på Kackelforum. Det JAG närmast tänkte på är en del vedertagna begrepp och uttryck som inte är lika vanligt förekommande utanför det här forumet.

borsta tänderna = ha sex
tandläkare = fertilitetsdoktor?
LoA = ofta diskuterad filosofi/teknik för att få som man vill ha det.

Förutom det krävs lite insyn i kattungars positiva effekt på barnafödandet och erfarenheter från att skriva en del på forumet. Till exempel.

Det är som en egen liten värld med ett eget fackspråk. :lol:

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Japp, den SKULLE kunnat urarta, den här eftermiddagen, om man skulle lagt det ansvaret på en liten tvåårings axlar...

Sofia hämtades idag från dagmamman av hela släkten. Jag, och min mamma och storebror. Väl hemma vill hon gosa 8) i mammas famn och det går ju så bra...

Det går en timme. Och nu är det inget som är bra. :? Alls. mamma börjar dra sig hemåt, med orden "du får nog en arbetsam eftermiddag" - tänker på förken Sur, här. :roll:

Dörren stängs.

:shock:

Jag styr nu med raska steg mot tvättstugan. Visa andra gnäller. Det får man göra. Absolut. Men måste jag vilja lyssna :?:

så plockar jag med tvätten och det blir tyst. Snart kommer liten tulta till mig.

Maaammma..? :( :?

"Hej älskling, vill du hjälpa mig?" :)

"Siita faaamnen..." :cry: :x :cry:

"Jag kan inte ta dig i famnen just nu. Du får gärna hjälpa mig men jag vill inte höra gnäll. Vill du gnälla går du någon annanstans och gör det."

:shock: :?

"Det finns en hög med strumpor där. Kan du sortera dem? Jag vill ha alla strumpor som är VITA."

Ujuj, det är snudd på för svår uppgift, men just därför tar hon sig an den, med stora ögon... :shock:

Strax jobbar hon som en liten ekorre med att bära strumpoa efter strumpa till maskinen, alla VITA. 8)

Så blev det klart! :D Det stängs lock och trycks på knappar.

Uuuhu... :( Maaammaa...

JO! Nu skall tömma diskmaskinen! Kan du öppna DET skåpet :?:

Jag vänder mig om mot maskinen och förväntar mig absolut att skåp öppnas. :roll: Vilket också händer. "Bra, då kan du lägga DEN skålen DÄR."

Återigen snudd på för svårt, men just därför fixar hon allt galant. När hon inte når hämtar hon en stol och Koncentrerar Sig. Sträcker sig med tungan mitt i munnen.

Så var vi färdiga med DET.

Uhuhu... :(

"JAHA, nu skall vi börja LAGA MAT. Vi ställer din stol där! Jag skär upp köttet du lägger i pannan. Den pannan där."

Så lagas det mat i godan ro, alla glada, nöjda, ivriga och efter maten annonserades tidigt bad... :wink:

Har jag nu manipulerat henne till att vara glad när hon i själva verket kände något annat :?:

Jag tycker inte det. :) Jag har avstyrt en gråtig, gnällig, sur eftermiddag där inget är bra genom att Utmana och Ta För Givet. Klart jag får hjälp, vaddå :?: Klart du fixar det där. Eller hur? Vad du kan. Ta den också. Med en halv blick.

8)
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Hej alla gåt-pratande! Jag har inte hängt här så länge men jag fattar rätt bra ändå! Här hålls tummar och tår och allt tänkbart för TorpSaras besök hos "tandläkaren"!
Och jag fnissar glatt åt alla omskrivningar!
Och ölransoner! :shock:
Och imponeras av Päivis eftermiddag. Coolt.
:heart: Kramar! Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Liten MejaBus!

Sjukling på bättringsväg:

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... 3A8BC.html

Det är frukost nummer 3 den dagen, och klockan är inte ens förmiddag

:wink: :lol:

/Fjällmor
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

OK, förlåt att jag lämnade min "Dagis-diskussion", men vi har haft finbesök från svärisarna ända från Luleå så jag ha rinte haft tid :oops:

Men jag tyckte att k-ina svarade så fint och ungefär så som jag själv tänker så jag släpper det för den här gången. Tack k-ina =D> :heart:

Och stort tack till Päivi För din information om AD-dropparna :!: Jag började genast ge Benjamin AD-droppar igen och språkligen händer det verkligen saker :o :lol: \:D/

Lite bakgrundsinformation: Benjamin lutar åt autist-hållet. Han är motoriskt, spåkligt och socialt "efter", på vissa punkter ligger han i linje med en fyraåring utvecklignsmässigt. Han har dessutom haft problem med destruktivt beteende vid känslostormar :( Det sistnämnda har vi jobbat mycket på med hjälp av Anna W:s rådgivning på en tråd på barnafostran.

Språket har dock varit problematiskt. Han säger... väldigt lite och berättar ingenting. På senare tid har vi övat språket med meningspåbyggnader. Jag inleder en konversation med exempelvis:

"I skolan idag gjorde började vi med..."
Tankepaus för Benji... Han fyller i...
"Jobbade med bokstäver..."
o.s.v.

På senaste dagarna har det kommit fram en entusiasm i talet som inte funnits där tidigare. Igår exempelvis vid återgivningen av skoldagen berättar han nästan helt felfritt så här:

"Vi hade gemoetriutmaning och jag kunde alla former utom rektangeln..."
"Geometriutmaning, vad gör ni då?" frågar jag...
"Jo, fröken visar en form också ska man räcka upp handen och tala om vad det är för form."

Det här är ett enormt framsteg för honom och jag måste applådera både honom och AD-dropparna =D>

Till saken hör att jag var urdålig på att ge honom AD-droppar under de åren han skulle ha det :oops: 8-[
Gäst

Inlägg av Gäst »

Frieda - då vill jag också VARMT REKOMMENDERA att du läser på om ett mycket trevligt fenomen som heter THREE LAC. SNACKA om att det händer saker med språket... :!: Återkommer på rätt forum! :wink:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack Päivi :D Rätt forum var det ja :oops: :roll:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Mäh! På Kackel får man avhandla alla ämnen tycker jag. Jag vill också veta vad lacken är bra för även om jag (enligt kiki) inte orkar masa min cyber-rumpa till andra delar av forumet. *förnärmat fnys* :lol:

Jänks
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så klart att detta är kackel! :) Tänkte mest att andra kanske inte är så intresserade av DEN sortens kackel. :wink:

Nå väl. Here goes: :)

http://www.autism-study.com/
kiki

Inlägg av kiki »

Jannika skrev:Mäh! På Kackel får man avhandla alla ämnen tycker jag. Jag vill också veta vad lacken är bra för även om jag (enligt kiki) inte orkar masa min cyber-rumpa till andra delar av forumet. *förnärmat fnys* :lol:

Jänks
Värst vad surödlan var långsint :wink:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kiki - ödlor ÄR långsamma. De gillar att ligga på en och samma sten i solen - flytta på sig är klart överreklamerat. 8)

fast jag har en favvis bland ödlorna, jag... :P
kiki

Inlägg av kiki »

Päivi skrev:Kiki - ödlor ÄR långsamma. De gillar att ligga på en och samma sten i solen - flytta på sig är klart överreklamerat. 8)

fast jag har en favvis bland ödlorna, jag... :P
:wink:

Social delaktighet
Jannika

Inlägg av Jannika »

Värst vad surödlan var långsint
Ojojoj, du skulle bara veta! Måste vara min Måne i skorpan... 8)
kiki

Inlägg av kiki »

Jannika skrev:
Värst vad surödlan var långsint
Ojojoj, du skulle bara veta! Måste vara min Måne i skorpan... 8)
ujuj, bäst man håller sig i skinnet då :shock: man vill ju inte riskera att göra dig arg :roll: eller argare :wink:

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"