Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gablex

Inlägg av Gablex »

kattklo skrev: vad ska ungarna heta i efternamn?? :D
Här sticker då Vuxen-messerschmittern Gablex in huvudet och gör en dragning om namnlagen (som är en ganska konstig lag).

Har inte föräldrarna samma efternamn får man välja ett av efternamnen till barnet, MEN om det finns ett helsyskon (kanske eventuellt även gäller halvsyskon men det är väl inte aktuellt här?) så är man låst vid det efternamnet. Då får man alltså inte välja. Barnet får samma efternamn som sitt äldre syskon. Däremot kan det ju bli så (som med våra kompisar), att första barnet heter Förnamn Mellannamn Efternamn (ja, ni fattar!) medan föräldrarna med andra barnet drabbades av Andrabarnschocken och aldrig "hann" anmäla något mellannamn innan tiden gick ut (tre månader är det väl), vilket fick till följd att det barnet bara heter Förnamn Efternamn...

Äsch, ni har kanske redan koll på det här?! Förlåt i så fall! :oops:

PS. Vädur är ett ganska trevligt tecken \:D/ fast det är kanske lite länge att vänta till den 21:e.... Fisk är också helt OK, jag har en sådan också :lol:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Surkål special

1 brk Surkål
1 brk Soltorkad tomat
1 pkt Tärnat bacon
2 msk Balsamvinäger

Fräs bacon i en stekpanna med den finhackade tomaten. Tillsätt surkålen och balsamvinäger. Rör om ordentligt och låt det hela sjuda under lock i ca 20-30 minuter.

..från SR.se...
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Surkål, namnlagar och överjästa kottar. Jag säger då det! :lol:

Tack Gablex för att du delar med dig av dina eminenta juridiska kunskaper. Vi missade att anmäla Janders namn inom tre månader, fick påminnelse och skickade in. AVSLAG! Han fick INTE heta Jander för det var ett efternamn. Då gick jag igång ganska ordentligt och skrev ett lååångt brev. Och sedan gick det bra. Resten av barnen har tydligen inte haft stötande eller olagliga namn så där har det flutit på. :lol:

Nu tror jag faktiskt att Kotten håller på att lossna från grenen! Det har varit väääääldigt lite kattspår här en tid... Eller så är bara själva grenen (granen?) så svullen att armarna inte når fram till tangentbordet. :wink:

Annars tycker JAG att Göthe är jättefint som efternamn. Men vad vet jag, jag döper ju ungarna till efternamn som förnamn... :roll: Min kompis har en enorm häst som heter Göte. Apropå. :lol:

Tack Fjällmor för recept. Själv har jag otroligt svårt för bacon. Det blir tvärnit direkt så jag får knapra vidare på surkål naturell.

Nu är min mormor 80-årsfirad med råge. Hon är så FIN! :heart: Jag vill också vara så där ärtig och frisk och klar i knoppen när jag fyller 80. Själv skulle jag gissa på nypensionerad.

Kram på er! Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag har inte provat receptet, råkade snubbla över det under slösurfande :oops: Såg dock nu att det bara var burkar å andra färdiga paket - jag hoppas ni provar med eget! (annars läs "Hemlige kocken" BUMS!) :wink:

Och inte har jag svarat på frågan om mina bröllopskläder! :shock: :oops: :roll:

Felååååt :!:

Återkommer...

Nu ska jag nämligen passa på att dra täcket över huvet trots det sanslöst vackra vädret 8) Vi har en stortjejja med 40 graders feber och läskig slemhosta och alla andra hemma på sportlov, men just nu... just nu är det tyst i huset :heart:

:sleep:

/Fjällmor
Gablex

Inlägg av Gablex »

Själv är jag mest imponerad över alla dessa surkålsrecept som poppar upp i den här tråden med jämna mellanrum. Tråden gör verkligen skäl för sitt namn! Mums!

Imorgon ska vi fira en 4-åring. :shock: :shock: :shock: Jag kan inte fatta att jag inte har bebisar hemma längre! Tänk att det är 4 år sedan han föddes...! Min snabbaste & bästa förlossning, både ur privat och landstingsekonomisk synpunkt :roll: :lol: . Pirayan är ganska kul emellanåt han också. När jag frågade honom vilken sång han tyckte att vi skulle sjunga imorgon bitti svarade han "Lucia-sången"! :lol: :lol: :lol:

Ja Jannika, jag säger ju det. Namnlagen är ganska konstig. Och dessutom i händerna på enskilda handläggare, vilket gör att praxis blir minst sagt spretig... Jag kan inte fatta varför man skulle ha synpunkter på Jander :shock: Tramsigt. Bra att du stod på dig.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej allihopa :D :heart: !

Visst skrev du lite om namn och numerologi i ett inlägg längre bak, Jannika :!: Kunde inte låta bli att filura vidare och hittade en sida på nätet där man kunde skriva in namn och få lite analys. Jannika har ju gjort Antons horoskop nu i vintras, och nog stämmer namnanalysen och horoskopet någorlunda överens (åtminstone första delen av nedanstående!), eller vad säger du?:
Siffran Sju:
Du är intresserad av det ockulta och kan se på världen ur ett andligt eller filosofiskt perspektiv. Sjuor som du är ofta psykologer, genier eller affärsmänniskor men mer artistiska yrken kan också vara vanligt, som till exempel konstnär och författare. Du älskar människor och omger dig ofta med dina vänner. Av dem som inte känner dig riktigt sätts du av någon anledning ofta på en piedestal. Kanske kan det bero på din mystiska sida som gör att du verkar oåtkomlig.

I fel sällskap kan du lätt bli blyg och tillbakadragen, det blir du därför att du har svårt för att lita på folk. Du kan också bli cynisk och starta ett beroende, till exempel börja dricka.

Du är inte den som tar första steget när det gäller kärlek, utan du väntar på att någon annan ska ta initiativet. Men har du väl börjat träffa någon du tycker om är du inte rädd för att vara mer framåt. Den som får din kärlek svävar ständigt på rosa moln.

Sjuor regeras av Neptunus och de bästa färgerna är grönt, mossgrönt och silver.
Jannika: tror du man kan påverka hur den nya bebisen blir genom att kolla numerologin på namnet... :roll: :?: (njae, jag tänkte väl det...)

Vad tror ni det är för sort som försöker gräva sig ut genom naveln på mig? Flicka? Pojke? Vi har bara tjejnamn, så det blir lite klurigt om det kommer ut en kille. Eller ja, jag har ett killnamn också men pappan till barnet gillar inte namnet (än 8) ).

Nu väntar köket... och disken...
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jannika: Det var en mycket målande beskrivning av mina korvfingrar. Och bowlingklot till mage!!
Ni skulle se! Nu är bebisen så tung att jag får sammandragningar av att vända mig från sida till sida i sängen. Bowlingklotet (bebisen) studsar liksom med och retar den stackars livmodern. Som verkar vara rejält trött på allt ihop.

Och så går en viss svamp och får ungar före katten! :shock:
Jaja, jag får väl ta ett tredje mellanmål...

Tack för namnlektionen. Vi har väl ett VISST hum, men inte 100%. :)
FÖrutom att min maken dissar mitt efternamn så har vi ett annat litet problem och det är att ingen av oss egentligen gillar dubbla efternamn (eller ja, mellannamn och efternamn som det heter nu).
Det blir ju så himla lååånga namn.
Hur har ni gjort?
Är ni kanske mindre invidualister än under det här taket? Mindre envisa? :D

Enklare kanske om man har ett tråkigt efternamn eller ett som man inte gillar. Enklare att inte vilja föra det vidare till sina barn aså.
kiki

Inlägg av kiki »

Och så går en viss svamp och får ungar före katten!
Jaja, jag får väl ta ett tredje mellanmål...
va :?: jag förstår ingenting :oops: :oops: :oops:
Enklare kanske om man har ett tråkigt efternamn eller ett som man inte gillar. Enklare att inte vilja föra det vidare till sina barn aså.
Ja förmodligen
för 21 år sedan blev jag moster till HUGO :lol: :lol: :lol: inte så vanligt för 20 år sen, mamman hette Persson och pappan Carlsson. Men hur lät det Hugo Carlsson :arrow: Hugo Persson, det var ju lika illa. tillslut enades dom om att Hugo Persson lät mindre hemskt :shock: :lol: :lol: Men han heter det än idag och är nöjd och glad med det. :lol:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kattklo

Inlägg av kattklo »

Svampen är kantarella, kolla in barnaväntan.
och jag är ju katten då.
en skadeskjuten fet gammal katt som släpar magen i golvet. :lol:
Gablex

Inlägg av Gablex »

Åh kattklo, känner grymt med dig! Det är tråååååkigt att gå och vänta!! Och 4 mars som är en alldeles ypperlig dag att föda barn på :wink: För 4 år sedan satt jag hemma och tittade på Gudfadern på DVD vid den här tiden och sedan är Pirayan född kl 14.40! Jag minns att jag kollade på klockan och tänkte att 040304 är ett bra födelsedatum (jag veeeet, jag är hel-knäpp!! :P ) och att det faktiskt är 11 timmar kvar, så jag kanske hinner.... Och så tog det bara knappt två timmar till. Så hoppet lever för dig också!!

Och angående namn: jag har tagit min mans grekiska efternamn som mellannamn, men använder det i princip aldrig. Barnen heter däremot som maken. Enda situationen där jag använder mitt mellannamn är i kontakter med dagis och skola. Då är det lättare att presentera sig som Anna X istället för att behöva dra till med vem man är mamma till varje gång... Men på jobbet heter jag alltid Anna Y. Att barnen skulle heta som maken har vi alltid varit överens om. En tanke bakom att jag behöll mitt eget efternamn när vi gifte oss var att (de då kommande, ofödda) barnen skulle kunna byta över till mitt efternamn om de ville det utan att behöva vända sig till Patent- och Registreringsverket. Ja, sådär tänker kanske bara en jurist....

Nu ska vi förbereda födelsedagsmellis och leka vidare med piratskeppet!
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Åh, ni är så rooooliga att jag får ont i magen! :lol:

Sen jag var här sist har ni skrivit så många roliga saker att jag inte ens orkar citera alla. Och nu har jag inte tid heller. Jag har fått ett VIKTIGT uppdrag som kontrollant av diskussionsforum. Jag måste kanske flytta tråden dit så jag hinner fortsätta hänga med er alla rara? :wink:

katten, håll ut! Ät ett fjärde! Vårda bowlingklotet! Snart så, snart så....

Jag tycker det är fånigt med dubbelnamn. OCH krångligt. Tänk sen om två med varsitt dubbelnamn ska gå och skaffa barn ihop. Hur nördigt blir inte DET? Jag är en varm anhängare av ATT BESTÄMMA SIG. Man bestämmer vilket namn ungen ska ha, helt enkelt. Kan man inte det får man dra lott. Här var det inte allt för svårt. Darlingen har världens tristaste efternamn som dessutom låter knasigt ihop med barnens förnamn så de har mitt lite mer ovanliga allihopa. Och snart också darlingen när vi gifter oss. Jag har inget affektionsbehov när det gäller mitt efternamn så hade det varit det omvända hade det gått utmärkt för min del. För oss går estetik före släktrötter och affektionsvärde.

Jander är helt ensam om sitt förnamn i hela Sverige! Jag drömde att han skulle heta det när han varit i magen i två månader. Jag skulle få en stor, tjock bebispojke med massor av svart hår. Och se det blev det! Så Jander fick det bli.

JennyH, kan du inte länka till numerologisidan? Det vore jättekul! Och angående att styra hur bebin blir, det beror på vilken livssyn man har. Vem styr vad liksom. :roll: :lol: Men om man vill ha ett balanserat namn kan man kolla numerologin innan på de namnförslag man har. Det gör jag JÄMT, haha!

Jag törs inte gissa om det blir en tös eller påg, Jenny. Jag hade fetfel med kusinen så mitt gissarsjälvförtroende är stukat. :lol:

Fjällan, vi väntar med spänning!
Gablex skrev:Min snabbaste & bästa förlossning, både ur privat och landstingsekonomisk synpunkt
Det känns skönt att du tar ansvar för samhällsekonomin när du krystar tycker jag. :lol:

Lilla pirayan! 4 år! Och SÅ svårt söt att klockorna stannar! Ja, det är faktiskt alla dina tre ungar. Du och Mr Cool måste vara skitsnygga. :D

PoK Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Vet ni vad!!!????

Min sambo har fått jobb!!!! Han var utstämplad och ganska så less på allt! Och då händer det!

Jag är så glad att jag inte kan koncentrera mig på att jobba längre! Var bara tvungen att kackla litet!

Och idag när solen skiner och jag har köpt påskliljor! Allt känns ljust och hoppfullt!!!! \:D/ \:D/ \:D/
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jannika

Inlägg av Jannika »

:D Meeeen vad kuuuul, K-ina! Gratta! Får man fråga vad han ska göra nu då?

På tjejträffen i lördags sa en av de fd stallbrudarna, som numera är rektor, att "dig skulle jag anställa utan att blinka om jag var din presumtiva arbetsgivare". Hon menade att flerbarnsföräldrar var så supereffektiva och välorganiserade att de borde vara högvilt på arbetsmarknaden. DET behövde jag höra som har min tjänst kvar i Tensta och bara läser om alla som varslas här i Gävle.

Kram Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

...han är ekonom och ska se till att folk får sina löner och semesterar och sånt! Arbetsplatsen är nära mitt jobb så vi kommer att kunna samåka och lätt som en plätt kunna dela på hämtningar och lämningar av barn! Äta lunch tillsammans... Dejta efter jobbet?! :roll: Möjligheterna är oändliga! :oops: :lol: 8)

Det spritter fortfarande i mig och jag funderar på HUR detta ska firas?!!!!
Idé någon?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hångla upp honmom rejält!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"