Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ottilia skrev:Jaha... Nu är jag med. Jag fattade inte att det var kantningen du pratade om. Ja, där är jag helt lost kan jag säga. Det blir aldrig snyggt utan just precis så som du beskriver.
Det har jag svårt att tänka mig, Ottilia! :wink: Men du menar väl samma sak som jag när du skriver att du kantar babyplagg va? Att du klipper till en muddremsa och kantar in med. Tänk vad din maskin kommer hjälpa till där! Och så förfärligt dyrt var den ju inte! Jag hade befarat värre. Men säljer du din andra då eller har du användning för båda?

Åsa, ska vi satsa på 35-årspresent kanske? Jag vet inte hur det är med dig men jag är där om sådär exakt 4 månader och 12 dagar :oops: :D

Usch vad det drar i sytarmen... jag vill göra ett lapptäcke som skydd till nya soffan. Tänkte använda lite fintyg från Sandbergs, blandat med randigt och rutigt i mjuka färger. Har ni sett "sagotyget" med hus och torn från Sanbergs. Vansinnigt dyrt men så heeeeelt ljuvligt! Det är nästan det finaste tyg jag sett i hela mitt liv... :roll: :D
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

ÅsaB:
Så fastnade inte de när jag strök och jag tänkte att Walle haft dem i munnen lite för mycket (han skall ju hjälpa till!).
:lol: Ser det liksom framför mig hur du letar efter märket och ska sätta dit det och inser att lillen smaskat på det... :lol: Kom och tänka på en sak gällande sy-på-märken, jag tycker att de ramlar av efter ett tag. De sitter där så fint till en början, sen efter ett par tvättar - borta! :shock: Vad har ni för erfarenhet av detta? Så jag syr alltid fast dem ändå. Hur gick det sen? Köpte du nya, eller sydde du på de du hade från början? Mitt tips blir: sy fast dem ändå.

Tinis:
Tänk vad din maskin kommer hjälpa till där! Och så förfärligt dyrt var den ju inte! Jag hade befarat värre. Men säljer du din andra då eller har du användning för båda?
Ja, jag har höga förväntningar när det kommer till kantbandspressarfoten! Denna lilla goding ingår inte i grundtillbehören, utan måste köpas till för den nätta lilla summan av ca 1000kr!!! :shock: :shock: :shock: Så den får jag vänta med, för nu är pengarna slut. Men den skall köpas in vad det lider. Gällande slanten för köpet känner jag mig jättenöjd. Jag har köpt den begagnat, men den är helt oanvänd och samma maskin kostar ca 6000kr ny.
Den nya maskinen är inte en overlock, utan en coverlock. Skillnaden är att den nya syr dekorsömmar och täcksöm, det gör inte min overlock.
Det finns kombinerade overlock och coverlock maskiner att köpa men då landar man på ca 13000kr. Jag beslöt mig för att ha två separata, så att man slipper trä om dem mellan de olika momenten. Plus att det blev billigare så.
Men oj, vilken utläggning det blev :wink:

Ikväll baddar jag mina älsklingars heta pannor (ja maken är också sjuk... 38 i feber och ni vet hur det känns när en karl är riktigt förkyld... Eller hur var det? :wink: )

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

men OJ vilken aktivitet! \:D/ =D>

snabbfråga från snorträsk (observera det norrländska uttalet :wink: )

Har någon av er syjäntor sett till mönster på förkläden? Alltså, nu är det inte till barna, för det fixar jag själv. Utan ett riktigt snyggt ett till MOI :mrgreen: Gärna i gammaldags stil med stora fickor (och plats för min lite, hrrrm, :roll: rejälare byst... ) och snygg ringning upptill... typ..

OT
Apropå förkylt gjorde jag en succébrygd igår och barna sov som grisar

:sleep: :heart: trots hosta och seg snuva...

Hojta om ni vill ha recept :!:

Kram!
/Fjällmor
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Fjällmor, jag lägger upp en bild på ett förkläde som jag sydde häromdagen på bloggen om en stund, kanske det skulle vara något?

Gillar du det, kan jag ordna mönster!

/Ottilia :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Aha, då förstår jag Ottilia! :D 3 maskiner är vad som krävs alltså!? :lol:

Jo, nu har jag beställt namnband! Tinis blev det! Inte vågar jag gå emot SusanD! :wink:

Så det blev en uppsättning bruna med vit text (och en stjärna). Och en uppsättning orange med turkos text. Skoj!

Succebrygd låter hur härligt som helst, Fjällmor! (för att inte tala om rejälare byst) :lol:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Nu finns förklädet i bloggen Fjällmor (och alla andra).

Håll till godo!

/Ottilia
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Fjällmor: Succébrygd? Recept önskas! :wink:

Tinis: Braaa... Visst känns det härligt när man väl har bestämt sig? Färgkombinationerna låter hur najsiga som helst!

/Ottilia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Snyyyygt förkläde! Farmorsvibbar som sagt!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh va fiiint ottilia!

Det jag far efter är mer i denna stilen... :wink: (kanske inte de tygerna dock :roll: )

http://www.etsy.com/view_listing.php?listing_id=7316557

Speciellt som jag ofta går i långa, vida kjolar härhemma..

OTreceptet:

Koka upp vatten
under tiden hackas lök
He ner löken i det varma vattnet, tillsammans med timjan och lavendel.

Ställ i sovrummet..

:thumbsup: :sleep: :heart:

/Fjällmor
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Fjällmor: Snyggt förkläde! Lite mer figursytt än mitt farmors-förkläde... :wink: Det där måste ju gå att sy! (Såklart...) Har ju inget mönster, men jag tror att det inte kan vara så svårt att knåpa ihop. Hänger på din efterlysning sv liknande mönster. (Under tiden knåpar jag på egen variant.)
Tack för bryggden! :)

/Ottilia
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Godmorgon! Det är alltid lika roligt att titta in här på morgonen, för det verkar vara full rulle kvällstid! Och då har min gubbe oftast lagt beslag på datorn och jag sitter med något annat.

Fjällmor - Jättebra med snor-recept! Skall skriva ner, super super super! :thumbsup:

Tinis - Grattis till beställda namnlappar! Det är SÅÅÅ kul att sätta dit dem! Kombinationerna låter kanon! :D

Ottilia - Superfint förkläde! Inte förvånad, allt du gör är ju jättefint! Påminner mig också om att jag skall sy ett förkläde till Walle. :wink:

Igår plockade jag fram blommorna igen och började sy. Små små pillstygn för hand. Fick sprätta flera gånger, men det blev nog rätt bra ändå. Svårt att fästa snyggt bara, så vi får se hur länge de sitter kvar. Nu lär väl inte tajtsen användas vareviga dag, så de kanske inte slits bort av hysteriskt många tvättar ändå? Till och med pappa H sade att han tyckte att det blev snyggt: "Lite japanskt sådär". Det är svarta tajts och röda blommor, men jag skall också klämma dit en ljust rosa också, så blir det lite lättsammare. Fick också handlat tryckknappar igår, så nu kan jag äntligen bli klar med systerdotter-kläderna.
Systern är dessutom helt slut efter att hennes man har gått jour hela veckan kvälls- och nattetid och barnen har varit förkylda och storkillen trotsig. Har erbjudit systern en barnfri (från egna barn!) kväll sittande i min soffa ikväll, men vi får väl se om hon nappar. Pappan är också ledig ikväll, så kanske vill hon umgås med honom??? Viss förståelse... :wink: Om hon kommer vore det i allafall kul att kunna skicka med henne kläderna hem! Måste fotografera dem bara.

Helgen på ingång! Någon timme vid maskinen skall man väl få till, eller??

Kram// Åsa (som tyvärr är bra mycket närmare 40-strecket än 35! :shock:)
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
kattklo

Inlägg av kattklo »

Mitt STORA intresse! Som tyvärr fått vila länge länge nu, när husrenovering och dylikt kommit emellan.
Inte finns det tid än på ett tag för mig alltså.
Men för er andra måste jag dela med mig av lite idéer!
Rejäla sittkuddar till golvet sydda av gamla trasmattor. SÅ vackert.
Kryptossor till utomhusbruk gjorda av vaxduk, fodrade med fleece. Detta måste jag bara hinna prova dock. Behovet är akut här hemma och jag har en bit vaxduk som bara ligger.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej och välkommen, kära Kattklo! :D

Den här tråden har verkligen kommit igång och blivit aktiv! Vi som vistas här stressar varandra till max och symaskiner och stickor går varma. Snart är vi väl sjukskrivna hela bunten på grund av ryggont, ishias, tennisarmar och nackproblem! :shock: Fast så länge vi har kul får man väl bjuda på det!

Vilka bra idéer! Jag tände direkt på den där sittdyne/trasmatte-idén! Den skall definitivt kommas ihåg.

Helgen är på ingång. Jag sätter ribban lågt - skall göra klart systerdotter-kläder och förhoppningsvis en tröja till sonen. Kanske ett par jeans också?? Om jag har tid/ork. Vi får väl se!

Kramar och ha nu alla en trevlig helg! Ikväll skall jag DEGA FRAMFÖR TVN!!! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen hej Kattklo! Vad kul! :D

Alltså, Åsa, som jag skrattar åt dig! Du är för skön!!!! :lol: . Snacka om att göra rätt för benämningen glad och fanatisk. Det är absolut varning, Kattklo, här blir man fast! :lol:

Ribban lågt!!!! :shock: :D Själv ska jag lappa systersönernas jeans. Ganska trist eftersom man sprätta sidosömmarna för att komma åt. Min syster har komiskt mycket tummen mitt i handen.

Och nu vill jag fråga en sak: Kan man ha Gunilla Axéns molntyg som köksgardin? Jag avgudar det där tyget och skulle vilja ha det där man ser det ofta. Eller är det en sovrumsgrej?

Kram på er!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Pssst, kolla in www.meandi.se för inspiration. Nu gick jag igång lite i tanken här...Kolla plyschtröjan med igelkott! Något med applikation ska jag absolut göra av allt plyschtyg jag har :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"