Träning 2011!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Tilda
Kontakt:

Re: Träning 2011!

Inlägg av Tilda »

5 pass :)

Må: kettlebell 20 min+plankor
Ti: backintervall 20 min
Ons: kettlebell 20 min+plankor
To: kettlebell 12 min+ plankor, situps
Sö: tabata-intervall( 8 min intervallfasen)+ plankor, armhäv, dips

Sprang på sö tabata intervall, gjorde två 4 min intervaller. Först uppvärmning 5 min lugn jogg-20 s springa max och 10 s vila x 4- vila några min tills pulsen går ner och sen igen intervall 4 min och till sist lugn jogg/gång 5 min. Jobbigt :shock: :wink: Men så vill jag ha det. Kort och effektivt :)
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Bra som vanligt Tilda! :D De där intervallerna låter jättejobbiga :shock:

5 pass i veckan!

mån. joggade 5 km
tis motionscykel, gummiband plankor 1 tim, 10 min
ons poweryoga 45 min
tors zumba + core 1 tim
lör poweryoga, pilates plankor 55 min

Veckan som kommer har jag prao-elev och får ställa om träningen från morgon till eftermiddag efter att hon gått hem. En omställning, men det blir säkert bra det också! Man kan väl inte kräva att en prao-elev börjar dagen med träning :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vilken vecka Tilda :thumbsup:

Min vecka
tis: tabata-intervaller på crossen.
lör: styrka ök + intervall 20/40
sön: styrka nk

Var i Stockholm med jobbet tors-fre och hade tänkt ta en pw, men orkade inte :oops: Fastnade i hotellbaren med ett glas rött och trevliga kollegor istället :mrgreen:

Tilda nu utmanar du mig igen :lol: Måste testa köra två fyraminutare. Är det möjligt i ett och samma pass??? Tycker att jag kör ut mig totalt, men det kanske går att ladda om efter några minuter :o :D

Och nu ser jag att anna har skrivit också. Du kör på lika hårt som vanligt :thumbsup:

Det låter väl inte så tokigt att träna tillsammans :lol: Lite ovanligt men why not :D

Tabataintervallerna är nog det värsta jag har gjort. Grymt effektiva. Testa :D

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Bra Linda Vega!
(rött vin är ju inte fel det heller :wink: )

Men detta med tabata intervall...Är onekligen lite nyfiken på om jag skulle klara av det! :shock: Men Tilda, med vila, menar du helt still då? Eller gå sakta? Och på detta pass, kör du "bara" det då + hur länge med plankor armhävningar dips efteråt?
Vad ger ett sån´t kort pass? Vad har man ut av det kroppsligt mer än att man måste ta fullständigt slut?
Nyfiken på om jag ska utmana mig själv...
kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Linda, visst var det jobbigt att ta två intervaller men det går :) Läste i en träningsblogg om en tjej som gjorde 4 st tabataintervaller :shock: en på roddmaskin, en på cross, en på löpband och en på cykel.Det vet jag inte om jag skulle orka...

Anna, då jag vilar i en intervall står jag helt stilla eller går långsamt. Beror på hur jag orkar :wink: Jag gjorde armhävningarna, dipsen och plankorna direkt jag kom hem. Jag springer alltid ute, har inget löpband eller annat. Då blir ju hela passet ca 30 min. Jag tror att man får mycket utav korta intensiva pass. Man förbränner inte så mycket kalorier under själva passet, men efterförbränningen är hög. Och det kan hålla på upp till ett dygn, om jag förstått rätt. En joggingtur eller en powerwalk förbränner mera under själva passet, men sen tar det slut. Och då får man hålla på i en timme. Olga förespråkar ju korta intensiva pass. Hon tränar själv typ 5 gånger i veckan ca 20 min. Och hon är ju i otroligt bra skick :) Samma som Zuzana på www.bodyrock.tv. 5 pass i veckan högst 30 min/pass. Finns så mycket bra tips och workouter på både Olgas blogg och på bodyrock. Man behöver inte hålla på i timmar för att uppnå något :) Jag har själv fått mycket bättre resultat nu då jag tränar korta och intensiva pass än då när jag sprang i timmar. Jag tränar mindre men uppnår mer :)

Om intervaller kan du googla på HIIT ( high intensive intervals) Då hittar du förklaring till varför intervaller anses mer effektiva än enbart jogging.

Puust, det blev långt :wink: Men jag tycker det här är så roligt och intressant.

Sen tycker jag nog också om att ta en lugn joggingtur eller en powerwalk ibland :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tack, det var intressant info! Jag är nog lite inkörd i huvudet på att det är efter 30 minuter man som kvinna börjar bränna fett! Helt ute-information kanske?

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Jag är verkligen ingen expert på det här. :? Men kanske det är så att om man går på powerwalk eller jogging så då börjar fettförbränningen efter 30 min. Med korta och intensuva pass är efterförbränningen högre och då kanske man förbränner mer fett. Nej, jag vet faktiskt inte så bra. Vet bara vad som fungerar för mig i praktiken. Tycker det är så skönt att det räcker med en kvarts träning, istället för en timme. Och förstås kombinerad med bra kost. Men har för mig att jag läst om detta med fettförbränning då jag googlade om intervallerna (HIIT), att det finns förklarat nånstans. Kommer inte bara ihåg var..
Nån annan som vet om detta, Linda? Kanske det står i Olgas blogg också något om detta. Och så kom jag just på att ialla fall Olga nämnt boken Body for life, och att där finns mycket om intervaller. Har för mig att den boken ändrade hennes syn på träning.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jag har hört att det är en myt att förbränningen börjar efter 30 min på lågintensiv träning (pw, jogging) men eftersom man bara bränner under tiden man tränar så bör man hålla på en timme för att det ska bli någon effekt- men jag vet inte om det stämmer.

Jag vet att jag har läst på Olgas blogg att mjölksyreträning (som man får genom intervaller)påverkar insulinet, som gynnar fettförbränning. Efter ett HIIT pass ska man vänta 1-2 timmar med att äta något, och då undvika kolhydrater eftersom det hämmar förbränningen. Efter styrka är det däremot viktigt att fylla på med både protein och snabba kh. Jag som är försiktig med kh äter keso med äpple och kanel efter styrka. Tränar jag riktigt hårt blir det russin/keso eller banan/keso.

Här finns en länk som delvis handlar om detta.
http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/2010/1 ... v-traning/

Så här blev träningen i veckan
Tis: tabataintervaller 15 min
Fre: pw 1 h
Lör: intervaller 20 min+ styrka
Sö: styrka nk

Jag testade att köra ytterligare en omgång med intervaller i tisdags, men orkade inte hela vägen, det blev 5 min uppvärming, 4 min intervaller (20/10) 3 min återhämtning, 2 min intervaller (20/10) och sedan ca 5 min nedvarvning. OMG. Ska utmana mig själv att klara två 4 min nästa gång.

Ska börja med att springa hem från jobbet på fredagar- saknar löpningen. Jag har ca 6 km (men nästan bara uppför) så det blir en lagom sträcka tror jag.

Linda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej på er! :D

Jag har varit dålig på att rapportera de senaste veckorna. :oops: Och det finns ett enkelt skäl till det: nämligen att jag inte har tränat. :roll: Alls. ](*,) Men nu äntligen är jag acceptabelt oförkyld, så nu SKA det bli av igen.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Bra Linda :) Ja, det är jobbigt att köra två intervaller. Jag orkade inte mer än en denna vecka.

Skönt att förkylningen är förbi chokladkaninen :) Nu kan det bara bli bättre med träningen :wink:

4 pass för mig:

Må: kettlebell 20 min
Ti: tabataintervall 15 min (intervallfas 4 min)+ plankor
Ons: kettlebell 15 min+ plankor
Fre: kettlebell 20 min+ plankor

Nu tar jag paus från kettlebells fast jag älskar den träningen :D Mina händer har fått härliga förhårdnader av kulorna. Handskar kan jag inte använda, tycker inte jag får bra grepp då. Borde skaffa sån där talk som tyngdlyftare använder. Ska köra Mammaexpress och Bodyrock pass nu i ca 1 månad. Tror jag tar paus från intervallerna också
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

5 pass:
Mån: Joggade 7 km (längre än vanligt)
Tis: motionscykel & plankor 50 min
Ons: Motionscykel & plankor 1 tim
Lör: Tabataintervaller
Sön: Poweryoga

YES! :D Nu har jag alltså provat Tabataintervall-träning! :D :shock: :o Har ALDRIG tagit ut mig så i hela mitt liv!
Jag gick efter Tildas "mall", men inser att jag visst fattade fel... :roll:
Tilda skrev:
Sprang på sö tabata intervall, gjorde två 4 min intervaller. Först uppvärmning 5 min lugn jogg-20 s springa max och 10 s vila x 4- vila några min tills pulsen går ner och sen igen intervall 4 min och till sist lugn jogg/gång 5 min.
Detta uppfattade jag som x 4, inte x 4 min. :oops:
Alltså körde jag jogg 5 min. RUSA 20 sek, vila 10 x 4 omgångar. Vilade några minuter och körde samma igen. Avslutade med jogg 5 min, och när jag kom hem lite situps.
Men då blev ju alltså bara varje intervallomgång 2 minuter :shock: #-o
I vilket fall tog jag slut fullständigt! Kunde knappt lyfta foten när jag skulle koppla i bilen :shock: En HELT annan träning än vad min kropp är van vid.
Jag kände ett litet tryck över bröstet av all kall-luft jag drog in och hade hosta till och från den första timmen. Förmodligen också pga den kalla luften.
Vet inte om jag ska fortsätta med detta, men det var ju helt klart intressant att se hur kroppen fungerade! Min kropp är ju mest van vid stilla jogging och poweryogapass. Jag skulle på ett sätt vara nyfiken på vad det skulle ge kroppsligt att ha ett sån´t pass per vecka.

Gogglade lite och kom in på en sida där den som skrivit kör på följande vis:
10 min lätt jogging
Max 15-30 sek
Vila 2 min (helst långsam gång)
Upprepa så många omgångar du orkar
Vad kan skillnaden vara?

Bra jobbat Tilda & Linda Vega! Och Chokladkaninen - du tar nya tag!

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Härligt, anna :)

Märkte att jag skrev lite otydligt om intervallerna :? Dessa tabataintervaller rekommenderas inte åt nybörjare. Och nu menar jag inte att du, anna, är det.Inte alls. Men de är tuffa :) Det finns en massa andra intervaller man kan göra. Kolla på Olgas blogg under etiketter och intervaller. Eller googla på body for life eller HIIT. Jag tror att du bra kan göra ett intervallpass i veckan. Chocka kroppen lite :wink: Kör man samma träning under en längre tid blir kroppen van och man utvecklas inte mera. Därför varierar jag min träning. Kör med samma program i 4-5 veckor och sen byter jag.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda: Nej otränad är jag ju inte eftersom jag kör 5 pass/vecka som standard nu. MEN jag är konditionsmässigt otränad på något vis :? Mina pass är poweryoga/pilatesmix -visst man går igenom varje muskel 45 min-1 tim, men direkt svettig är jag inte. Joggingpassen, ja, då är jag svettig, men tar inte i direkt utan joggar i sakta mak mina 5 km. Motionscykel likaså, sitter på den och cyklar mig halvsvettig i 1 tim, men tar inte i, tar inte slut. Det enda riktigt tuffa jag kör är stavgång i branta slalombacken, men det är ju kanske 1 gång varannan vecka jag kör ett sånt pass.
Och jag känner att jag inte uppnår mera. Jag står still. Utvecklas inte vidare. Ett par kilo skulle kunna gå bort. Skulle behöva bli fastare. Men inget händer direkt med mina nuvarande pass. Alltså får jag nog inspireras er tabata-utövare och variera mig lite! :D

Har just kört 3 st 4 minutare 20/10 och denna gång 4 minuter per omgång. På motionscykel denna gång, på nivå 7 av 8 på graderingsknappen. Ska man köra så? Eller lättare?
Jag_är_HELT_slut!!! På en GÖTT vis! :D

kram anna
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Heja anna :D :thumbsup:

Jag tror man måste utmana sig själv, skaka om kroppen lite då och då, annars vänjer den sig och resultaten uteblir. Jag kör intervallerna på min crosstrainer, och är helt slut efter en 4 min omgång med tabata, men då kör jag verkligen ALLT 20 sek. Ska testa utomhus i veckan, får se om det blir två omgångar då.

Om man ska släppa det där med resultat så tycker jag att det är skönt med ett riktigt långt joggingpass, det där att nöta på och springa i ett lugnt tempo. Orka hela vägen. Kanske inte alltid det optimala resultatmässigt men sååå gott för själen. Det är också viktigt.

Denna vecka
tis: intervaller
fredag: jogga hem från jobbet 5.5 km (bara uppför :shock: :mrgreen: )
lör: kb
sön. pw

På lördagen körde jag ett kb-pass från Olgas sida.
20 höga swing 20 burpees
20 höga swing 19 burpees
osv ner till 10 burpees.
Lät inte så farligt på pappret, men det var nog en av de jobbigaste passen jag kört. Tog ungefär 20 min, men fick pausa flera gånger pga mjölksyra. Pulsen var hög under hela passet.
Skönt

:heart:
Linda
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Härligt anna och Linda :thumbsup:

Det var just det jag menade anna, att du inte är någon nybörjare :) Du har ju tränat länge med flera pass i veckan. Men det är säkert bra att ibland göra något helt annat än vad kroppen är van med. Jag tränade också länge mest jogging och lite styrka med. Men upplevde samma som du att ingenting hände sen plötsligt mera. Och nu då jag tränar på ett ganska annorlunda sätt än förut så har jag fått mycket mera resultat. Är tightare, mera muskler har jag fått, ja jag har aldrig varit i så bra form som nu :) Det beror ju på vad man vill. Jag vill utvecklas fysiskt ännu mera, så därför kör jag på för fullt nu. Älskar just nu att träna så att jag tar ut mig helt :D

5 pass:

Må: bodyrock pass 17 min +mage
Ti: mammaexpress 19 min+mage
Ons: bodyrock 8 min+mage
To: mammaexpress 15 min
Fre: bodyrock 23 min

Alltså dessa bodyrock pass! Har haft sån träningsvärk nästan hela veckan :shock: Så jobbiga. Ni måste prova :D Det finns ju hur många pass som hellst på deras sida. Och väldigt många görs helt utan redskap, bara med kroppsvikt. Jättebra då man är på resa eller på sommarstugan. Så nu ska jag också bli en bodyrocker och fortsätta med dessa. Helt ljuvligt, jag är så ivrig. Och de tar så kort tid att göra. Som det jag gjorde på ons. 8 min hela passet. Side burpees 60 st. Och de var med armhävning och upphopp med armarna upp mot taket. Jag var helt slut efter det.
Brukar ni värma upp innan era pass? Jag brukar jogga på stället, rulla på armar, axlar, hoppa.... 3-5 min
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"