Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Fredagsmys i soffan får jag strunta i ikväll om jag inte vill mysa till hockey. :roll: [-(

Vi är dåliga på att gå ut själva. Vi gick ut mycket innan hon föddes just därför att vi tänkte att det inte skulle bli så mycket sånt. Sen är jag mer för att hitta på saker tillsammans på helger och så, hela familjen. Och på kvällarna sover hon så då kan vi ha partnertid om vi vill. Ibland spelar vi spel, äter en god middag, myser eller ser på tv tillsammans. Barnvakt är som jag skrivit innan svårt för oss nu när hon är så liten. Ingen i vår familj vill ta till sig verktygen. Jo, svärmor la henne en gång men mer med samma gullighet som NINA:s mamma. Sen vill hon inte lära sig mer för hon "gillar inte AW" :roll: . Sambons syster tycker heller inte om AW och tycker man ska "gosa till sömns". Min mamma tycker AW verkar helkonstig trots att hon för längesen läst "mommo" och allt. :shock: Hon har nog läst för mycket skvaller för hon tycker nog inte man kan lita på någon som har alkoholproblem och som har så många ungar så man knappt har tid för dem, och var det inte flera av barnen som hamnat snett? Jag har försökt förklarat att det inte är personen det är frågan om eller vad hon har för rykten utan om själva förhållningssättet. Vi har haft livliga diskussioner om AW:s syn på uppfostran och hon är en mer "vän av ordning" och vill alltså hellre köra någon typ av 5-min metod fast man står kvar vid sängen, eller att buffa i rumpan till sömn. Min syster har samsovit eller buffat sina barn så hon tycker nog heller inte om vårt förhållningssätt, tycker det är synd att hon ska väckas osv. Men när vi är och hälsar på så är det ingen som säger något om att hon somnar på 5 min! Då är de bara tysta och låtsas som att de inte bryr sig. :roll: Förutom min mamma som sagt "Ja det är ju konstigt".

Så vi har inte mycket tid till att göra andra saker än hemma än så länge, fast vi har pratat om det och båda känner att det inte spelar så stor roll just nu. Vi kan mysa på hemmaplan, hellre det och Elsa sover gott än att man sitter någonstans och bara är orolig att hon gråter sig till sömns. :cry:

I dag fick Elsa ett gruskorn i ögat. :shock: Hur gör man? Det tog 20 min av spolande och gnuggande och skrikande :( :cry: :cry: :cry: :evil: :cry: innan vi äntligen fick ut det. Puuhh... [-o<
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vi tre är i affären:

Elsa tuggar på en topsförpackning och har blött upp ett parti med papper som snart används som ett litet tuggummi. :roll: En man som packar upp varor ser lite orolig ut och säger "Jag...jag tror att hon tuggar på papperet". Jag tittar på nöjd Elsa som tuggar. "Ja...jo...eh...tack" får jag ur mig och vi går bara vidare med vår tuggande dotter och mannen som förvånat tittar på oss, gjorde han inte en hjälteinsatts, det lilla barnet kan ju sätta i halsen? :shock: Bakom mig hör jag sambon komma fnissande "Jo...hon brukar käka papper..." :lol:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Underbar historia Bluna :D :!: :D Känner igen mig i det du beskriver, man får många smått oroliga/undrande blickar från folk när man följer barnaboken...inte minst från den närmaste släkten 8) :wink:

Dag är nu inne på penicillinkur nr 2 mot akut öroninflamation (nr 2 på kort tid således....kanske har ett "öronbarn"? Det finns en tråd som heter "lägg öronen i blöt" där det sägs att om barnen blöter (verkligen kommer under ytan med) öronen i badet så skall detta förebyggas men således verkar det in te bita på Dag :?
Just nu är det en väldigt ledsen krabat i rummet intill som inte vill somna, har redan varit inne en gång...hmmm...får nog köra en minikur när sjukeländet är över. Verkar ha sabbat en del nu i sjuktider trots att vi försökt köra på som vanligt. Ja, ja, det löser sig väl. Är det nån annan som har erfarenhet av detta?
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Men stackarn, tar aldrig sjukdomarna slut??? :cry: Hoppas han är bra snart! Kramar :heart:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Kan inte bidra med någon erfarenhet alls Tina, om öronen... :(
Tösen är inte mycket sjuk och om hon är det så är det bara feber som gäller... :!:
Hoppas han snart är bättre :heart:

Däremot är jag snörförkyld och hostig just nu, så hoppas tösen klarar sig ifrån den, annars kommer jag nog att behöva assistans från er :D

Bluna:
Mycket pikar blir det...
Just nu är mitt standarduttryck när tösen river i skåpen, går på upptäckarfärd, smakar på allt m.m:
:arrow: Så länge det inte är förenat med livsfara och att man har full koll på läget så får hon göra som hon vill :D
När jag hälsade på på mitt gamla jobb i helgen (och även när sambon kommer med henne till mitt nya jobb och hälsar på) så får hon gärna krypa/åla omkring på golvet.
Då får jag också höra av kollegorna:
:arrow: Usch vad smutsig hon kommer att bli på detta sketna golv :!:
Och :!: , svarar jag, vem har mest ont utav det, hon eller ni :!:

Kram :santa:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Nillan

Inlägg av Nillan »

Öroninflammation låter inget roligt! :(

Vi har varit rätt förskonade från just det. Annars har det varit mycket annat sjukt här ett tag. Njuter av att alla är friska för första gången på en månad. \:D/

När man anammat barnabokens tankesätt själv är det ju svårt att ens tänka annorlunda. Varför skulle de inte få tugga på lite papper t ex :roll: .

Men det har ju sina sidor och det där med livsfara är inte helt lättbedömt alltid.

Ibland går ju saker överstyr fort liksom. Vårt hem är ju minerat med små små farliga saker som storasystrarna drar omkring. Smålego, Byggsatser med magnethalsband, pärlor, smådelar till dockor m.m. Vi har vissa regler. Pärla får man göra på brickor på bord t ex. (och magneterna slängar jag helst när ingen ser....).

Trots det kryllar det av små spännande saker och det är mer regel än undantag att lilla K går runt med något pyttelitet i handen. Hon är fortfarande fågelhund och bär runt på diverse skatter hela dagarna.

I helgen missade både jag och maken att hon stoppade en liten plastbit (del av ett loppanspel) i munnen trots att vi satt brevid. Helt plötsligt hostade hon till och spottade ut den. :shock: Sådant vill man inte vara med om även om det går bra. Det knyter sig fortfarande i magen när jag tänker på det.

Inga fler sådana incidenter tack ](*,) . :? Nu har diciplinen varit bättre igen men vi varken vill eller kan hålla helt rent från allt smått.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

NINA: Bra svar! :D

Nillan: Jodå, har hänt här med. När farmor var på besök och hade en väska med små metallankare på. De satt HÅRT! :shock: Men tror ni inte att hon lyckades få loss en ändå. Märkte det när jag gjorde "...Och så slank han ner i diket!" Såg något glittrande i munnen och trodde det var ett gem men när jag plockar ut det så är det ett metallankare, med riktiga små krokar på. Vill inte tänka på hur det skulle kunna ha fastnat. :o :( :shock:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej hopp! :D

Hur är det med alla barn och föräldrar såhär i juletid? :santa:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jahapp, här har vi åkt på magsjuka. Lilla Elsa spyr som en gris... :-& :(

Hon har aldrig varit sjuk efter kuren så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med lurarna. Man vill ju sova när man är sjuk (hon har inte mycket feber men är matt). Hon somnade nästan i min famn så då sa jag bara att hon kunde vila lite och la henne i sängen och gick ut utan ramsa. Hon somnade direkt. Jag låter nog henne sova i 45 min nu och om hon orkar vara uppe till långluren som jag lägger som vanligt och kanske förlänger till 2 timmar. Vi får se hur det blir... Lilla fia, magsjuka som är så jobbigt. :(
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Usch Bluna! Vi har åkt på magsjuka här med....därav min långa frånvaro :? Men nu har varken jag eller lillpyret spytt på två dagar så imorgon friskförklarar jag oss :D :!:
:arrow: Passar på att sprida lite sjukvårdsupplysning! Tänk på att man smittar 48h EFTER att man är symptomfri med magsjuka! Många väntar med att gå till jobbat/skicka barnen på dagis/ träffa vänner bara 24h och tror att det är lugnt, men så icke! Detta är en stor anledning till varför magsjuka fortsätter att härja så lång tid...
Ang. sömnen så får Dag sova fler pass när han är dålig. Dels för att han är så matt som du säger men också för att sömnen har en läkande effekt. Dom orkar ju ingenting heller dom små liven...

Annars är livet ganska ok för tillfället, hålle på att läsa om kapitlet om "1-åringen" i BB, känns som att jag får en Aha! Upplevelse varje gång 8) Hittade nya pepparkaksformar på Josefssons här i stan förra veckan; elefant, giraff, kamel, fisk, hare, kanin :D Dessutom har jag sedan innan olika hundraser (lab, basset, tax, huskey, etc) så nu är jag riktigt sugen på att baka pepparkakor. Fast inte äta...har inte riktigt fått tillbaka aptiten än :-&
Stora kramar till er alla :heart: !
LaQ

Inlägg av LaQ »

Men fy era stackare! Magsjuka är väl det värsta som finns! Jag har spyfobi. :oops:

Vi mår bra, tänkte jag skriva. Egentligen är Junior lite dålig i magen. Ingen magsjuka, ingen feber, men konstant lös i magen. Bajsar löst, gult, grönt och ibland slemmigt 3-4 ggr om dagen istället för 1 eller max 2 ggr som vanligt. Luktar surt gör det också. Så har det varit i 1½ vecka nu. Har fått tankar som att det kan bli så när de får tänder. Junior är på väg att få sin 6:e tand (vid sidan om framtänderna uppe) men har aldrig reagerat såhär för de tänder han fått hittills. Har nästan plockat bort all fullkorn, ersatt vällingen med majsvälling. Köpt Sempers madgroppar (med laktobaciller). Testat blåbärspuré och blåbär (vilket resulterade i kolsvart men fortfarande löst bajs). Vet inte vad vi ska göra rikigt... :?

Aptiten går upp och ner. Vissa dagar äter han jättebra, andra jättedåligt. Detta gäller alltså lunch och middag. Vällingen som han får till frukost, mellis och kvällsslurk går alltid i! Han leever på vällingen där här ungen!

Hur är det med aptiten på era 1åringar? Det kanske är individuellt och inte jämförbart, men hur mycket äter de?

För övrigt verkar han må bra och är vid gott humör! Utomhusgnället jag skrev om för ett tag sedan har helt försvunnit. Junior har lyckats ta några steg inomhus och ooooj va lycklig han blev då! Hoppas det lossnar mer snart!

Vi laddar för att ha kalas med släkten på lördag och fira Juniors födelsedag lite i förskott. På självaste födelsedagen ska vi "fira" med att åka till mitt jobb (förskola) och äta jullunch. Sedan ska vi till BVC och ta spruta på eftermiddagen. Hej å hå!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hon sov 45 min och sen 2 tim och nu ville hon vila igen. Hon är så duktig, när det är lurar utom schemat så har jag inte ramsat nu utan bara sagt "nu kan du vila lite", vill hon inte så tar jag upp henne, men hon lägger sig tillrätta och somnar bara. Jag går bara ut och gör lite ljud. Vilken SS hon är! :D

LaQ: Hon äter med god aptit annars (när hon är frisk), ca 1 burk mat och lite frukt efter. Stora portioner gröt, mindre portion yoghurt till nattslurk. Jobbigt att han är å lös, hoppas det vänder. Ja visst blir det skillnad när de lär sig gå, vi har en sån solstråle här hemma nu. :D

TinasDag: Det är just det jag tror, att någon tror att barnet är friskt och så smittar det. Vi träffade barn i söndags så det var säkert någon där...
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna: Va härlig hon verkar Elsa! Toppenskönt att det funkar så bra! Än har vi inte råkat ut för nån sån allvarlig sjuka här. Junior har haft tre förkylningar, varav två bara med snuva. En, den första, var med lite feber första dagarna. Han har fått sova som vanligt då och det har funkat bra. Lite extra vila i vagnen genom att det har blivit mer promenader (fast han sover ju inte, utan sitter upp men still iaf) på utevistelsen bara. Men det är väl bara en tidsfråga. Förr eller senare drabbas man väl av magsjuka. Har varit förvånansvärt förskonade ändå. Själv minns jag inte när jag hade magsjuka senast. Måste ha varit när jag var liten. Ändå jobbar jag inom skola/förskola men har klarat mig. Sambon likaså. Han har på sin höjd nån förkylning om året.

Ang. maten. Jag tycker det är såååå svårt att hitta på och variera Juniors mat. Burkmat går inte ner mycket nuförtiden. Han vill ju helst äta själv så det får bli plockmat. Favoriterna är ris (jeeeetteelämpligt för små barn att äta själva med händerna, eller inte! tur man har hundar 8) ), äggnudlar, risnudlar, makaroner, tagliatelle, kokt broccoli, ost, kokta ärtor och framförallt kokt lax!

Bara för att jag skrev tidigare idag att han verkar må bra och inte har nån feber osv trots den lösa magen... så hade han naturligtvis nån grad feber efter middagsvilan idag. Det fick bli en stillsam utevistelse på eftermiddagen i form av 45 minuters skogspromenad med hundarna medan snön singlade ner. Mysigt! Junior uppskattade att sitta still och bara titta. Han somnade också på ensamleken ganska snabbt idag vilket förvånade mig eftersom han inte sovit alls på ensamleken senaste veckorna. Till lunchen åt han knappt nånting, ville inte ens ha frukt efteråt, bara dricka massa vatten. När han skulle sova långlur var han ledsen vid läggning vilket han aldrig brukar vara. Ramsa på det och sen somnade han till slut. Trodde han skulle skarva men han stensov när jag väckte efter 1.5 h. Under eftermiddagen och kvällen har han varit väldigt klängig och kramig. Så.. nånting är det nog. Antingen nån liten bacill eller så har det med tänderna att göra.

Han är ju väldigt go när han är sådär kramig iaf. Jag sitter på golvet och läser tidningen, han grejar med sitt (sorterar bullformar och köksredskap i lådorna i köket). Rätt vad det är så kommer han och kastar sig runt halsen på mig, lutar huvudet mot kinden på mig och ger mig en kram och en puss innan han återgår till sitt. Så höll vi på i säkert en halvtimme under eftermiddagen. Igen och igen och igen fick jag den där kramen och goset. :heart:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Han är ju väldigt go när han är sådär kramig iaf. Jag sitter på golvet och läser tidningen, han grejar med sitt (sorterar bullformar och köksredskap i lådorna i köket). Rätt vad det är så kommer han och kastar sig runt halsen på mig, lutar huvudet mot kinden på mig och ger mig en kram och en puss innan han återgår till sitt. Så höll vi på i säkert en halvtimme under eftermiddagen. Igen och igen och igen fick jag den där kramen och goset.
Visst är det UNDERBART :heart: :heart: Mammahjärtat bara smälter....Och till min stora lycka så var detta det första han gjorde med sin pappa när han kom hem från dryga veckan i USA :heart: Jag som tänkte, "nu är han nog blyg"

Ang. Dags matintag så går det upp och ned, speciellt som sjukdommarna kommer och går. Oftast blir det en burk+frukt men ibland lite mindre. Mer och mer äter han vår mat men han har inget större intresse av att äta själv...såvida det inte är russin, fruktbitar osv :D Sked, vad är det? undrar vår son... :roll: Men jag märker definitivt att aptiten har minskat jämnfört med tidigare
Kram :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det är härligt med gos när de knappt har tid för det annars. :roll: :heart:

Elsa äter inte heller så mycket själv, har försökt några gånger bara. Har inget emot att bli matad. Så jag undrar hur länge jag bara ska mata och mata. Ja ja, det kommer väl.

Jag blev så dålig igår kväll. :( Idag mår jag bättre, har vilat hela dagen. Sambon är hemma för nu börjar han känna av lite. Elsa har sovit i stort sett hela dagen. Ville inte alls vara uppe, men vi väckte för lite puré och vatten. Så ynklig har hon varit och lägger huvudet på min axel och gnäller som en liten hundvalp. :(

Vi har också varit skonade från sjukdomar. En gång var hon riktigt förkyld vid 2 mån. Men bara för att vi pratade om det nu så åkte vi på en av de värsta sjukdomarna. :evil:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"