Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

CHokladkaninen - tack för ditt svar för en månad sedan :oops:

Ivar är 11 månader. Han går omkring mot möbler och fick häromdagen en rollator ;) (En gåvagn alltså). Den är kul ibland, men nu tar han sig faktiskt helst runt krypande om han ska från ett ställe till ett annat.
Igår lärde han sig imse vimse spindel :D

Jag tycker det är underbart att jobba. (Får man tycka det - ja det får man!) Maken sköter hemmet, eller i alla fall planerar allt.

Till hösten börjar de tillsammans hos dagmamman. De kommer att vara två syskonpar där under hösten. Fyra barn totalt och många gånger kommer de att vara själva också. fyra dagar i veckan, 5 timmar om dagen kommer våra barn att gå. Det är inte som att vara hemma hela tiden, men vi tycker att det får funka för vår familj.

Vera har sommarlov. Det firade vi i torsdags. Dukat i matsalen, ballonger och servetter. Tacos och jordgubbar med grädde bjöds det på. Vera var lycklig. Fast mest för firandet. Hon älskar just nu att leka med kompisar. Och det myllrar ju inte direkt av barn i hennes ålder (eller någon ålder) runt omkring.

Fast kommer det lite bättre väder så går det ju att ägna stora delar av dagarna i trädgården och på stranden. Det är ju kul i sig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa

Inlägg av Ewa »

/LO, hur går det med tidiga morgonrutinen?

Liten tanke, om det fortfarande är 6-vakning... Lilltufsan sover för det mesta hela natten utan toabesök, men efter släng av magsjuka nyligen började hon bli kissnödig just vid 6-snåret. Efter 3 tidigar morgnar då hon väckte oss andra när hon skulle in på toan, så satte jag tillbaka pottan nedanför sängen - som hon hade när hon just blivit nattorr. Första natten hade hon kissat i den, och ytterligare någon natt därefter. Men nästan varje natt nu sover hon på till 7. Men uppstår behovet kan hon lösa det själv, smidigt och ljudlöst utan att störa vare sig sovande broder eller någon annan.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack för att du frågar. Jo det är en del spring på morgonen. Det väcker mig, men hon väcker inte mig.
Ett problem nu är ju att jag har börjat jobba. Jag går upp vid strax efter 6. Men vi har kommit överens om att jag väcker när det är morgon. Så går hon upp och kissar så får hon gå tillbaka igen.

Potta har hon i princip aldrig använt och def inte i rummet. Så det tror jag inte skulle hjälpa oss.

Men det är skönt nu för Ivar vaknar faktiskt sällan av att hon går upp. Och gör han det så känns det som att han hade gjort det ändå. Men det är klart att hon triggar ju honom om hon går förbi hans säng.

Men jag ser det inte som ett stort problem och idag gick jag in 7.15 (morgon 7) och skulle väcka. Då var Vera och gosade i Ivars säng :heart: Hennes lampa var tänd så hon visste att det var morgon.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad gylliga de är! :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu börjar det bli dags att avsluta denna tråden.
Idag fyller Ivar 1 år. Det har gått fantastiskt fort, men det känns ju som det är väldigt längesedan han inte fanns :lol:

Han börjar bli rolig. Han flirtar och flinar upp sig mot folk om de håller lagom avstånd, men ignorerar fullkomligt de som är påstridiga och vill lära känna honom för fort.

Han kryper snabbt och har börjat klättra. Han går utefter möbler och med sin rollator. Men han vill inte släppa - och det behöver man ju inte heller ;)

I morse var det sång, paket och tårta på sängen. Men det gick faktiskt inte utan obligatorisk vällingflaska först - morgonhumör har vi minsann.
Inte fick han så stor chans att försöka sig på att öppna paket heller. Storasyster är både snabbare och bättre på det. Men innehåller var han nog nöjd med.Mest musikinstrument. En trumma, ett munspel, en xylofon (som var oförskämt ostämd, så jag ska nog skaffa en annan så småningom). Allt som är musik är bra, tycker Ivar. Dansar och sjunger gärna och gör rörelse till imse vimse och i ett hus.

På dagen idag har vi haft lite kalas. Mormor med make, farfar med sambo och kusinerna.
Vi bjöd på tapas-liknande och Ivar käkade nog det mesta som han fick prova. Till tårta hade vi gjort rulltårta med jordgubbar. EFtersom han inte tål mjölk så fick det inte vara grädde på, men det gick så bra ändå. Han var så nöjd och pillade i sig det mesta.

Han fick bl.a. en bobbycar som vi tänkte att den blir ju kul om ett tag, men han fattade galoppen direkt. Satt och var nöjd bra länge och sköt sig bakåt. Det är också väldigt roligt att ha andra barn omkring sig som gör kul saker. Det kan man fascineras och imponeras av och skratta gott åt.

Vid fem var han slut som artist. Ville nog helst gå och lägga sig direkt. Men lite vila i mammas knä och sedan lyckades han hålla humöret uppe till halv sju. Då tackade han för sig, blev överlycklig när han fick syn på nallen i sängen och gosade ner sig och somnade på två röda.

Nu är det kvällsmat för de stora kusinerna och snart läggdags.

Jag kanske får göra ett inlägg när han tar sina första steg, annars så får det räcka såhär. :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Tänk att han redan är 1 år, lilla Ivar! :heart:
Tiden går så otroligt fort (det säger man alltid men det är sant ju! :lol: ) Det har varit roligt att följa er tråd här på SoS :heart:

KRAMAR till /LO och födelsedagsbarnet förstås!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

STORT GRATTIS till 1-åringen - även om han förstås missar det grattiset just nu ikväll. Men det låter som om han haft en toppendag :thumbsup: :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D :-({|= Grattis Ivar :-({|= :D

Tack för att du delat med dig av Ivars första år :heart:

Stor kram från Nancyfamiljen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: Grattis Ivar och tack för resan, den har varit härlig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nej, han har inte tagit sina första steg, men jag har uppdaterat hemsidan lite. Nya bilder på ettåringen :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Superfina bilder på dina fina ungar! Vera är ju en riktig söööötnos hon med!

TACK för att vi fick se din härliga familj,
kram
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu kan jag avsluta denna tråd definitivt. Han promenerar ju inte omkring direkt med igår tog han fyra steg.
Maken lurade honom lite genom att de höll i en sak båda två och så släppte maken. Då fortsatte Ivar gå. :D

Barnen går hos dagmamman. 20 timmar per vecka. Hon har två barn till som dagbarn. De går också deltid. Så det är lugnt och skönt ställe att vara på. Han kröp in redan första dagen och undersökte vad som fanns att göra. De är ute mycket också.
Vi är jättenöjda. Barnen också.

Nu ska jag fortsätta följa andra, men inga fler egna bebistrådar blir det.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Elle

Inlägg av Elle »

GRATTIS Ivar till första stegen \:D/ Det har varit roligt att följa er, tack för att du har delat med dig!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

För nästan två månader sedan avslutade jag denna tråd, då Ivar tog sina första stapplande steg.
Eftersom det tog ungefär en vecka från hennes första steg till att hon gick omkring som om hon aldrig gjort annat, trodde jag ju att saken var biff.

Idag :!: har han gått. Här i köket. Släppt taget själv och gått utan mål. Stannat till när han nästan trillat och återvunnit balansen och gått vidare. Stappligt och vingligt är det, men han är SÅ lycklig.

Vera frågade någon gång hur länge man är bebis. Jag sa att jag tror att jag tycker man är bebis tills man kan gå. Så nu är vår lille store kille ingen bebis längre :D 15½ månad!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"