Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, Sussi, vad trist. :(
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Nu är jag kompis med Blomman på facebook... Vilken trevlig avslutning på en datakväll! :D

Ska koppla ner nu och koppla av! :)
Hoppas att mina barns far tar sig hem i kväll - att det går nått tåg som han hinner med. Litet besvärligt att behöva ta upp de små liven ur sängen och ge sig iväg för att hämta pappa.... Hoppas vi har snälla och vakna grannar om det skulle behövas!?!!! :!:

Sussi! Hoppas att du får en god natts sömn! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

En tanke till dig Sussi :heart:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
blomman

Inlägg av blomman »

Tänker på er Sussi!
Vilken evinnerlig tur att ni "kan" symtomen och kunde åka in i tid.
Jag kan inte så mkt om sjukdomen, men gissar att man mår ganska bra rätt så fort, eftersom det finns bra mediciner?

Min svärmor fick en ny lever igår (nedbruten av hepatit C), och kommer antagligen få vakna upp idag. Ska försöka åka dit med barnen i veckan om hon orkar få besök.
Så nu blir det lite donationsundervisning här hemma.
Har ni anmält er till www.livsviktigt.se ? Snälla gör det om ni känner att ni vill donera. Många glömmer bort att anmäla sig, fast de egentligen vill donera organ. Och det finns så många som väntar på ett organ..
Jag har själv inte fått tummen ur att ge blod än, men jag ska se till att få ordning på det också.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ojdå. Hoppas farmor mår bra efter omständigheterna.

Jag har försökt men inte fått lämna blod. Har man nån form av allergi kan det finnas antikroppar i blodet som tydligen inte är poppis. Jag är donator i alla fall.

Min nackspärr har släppt nästan helt, tänk vad lite skrivande på datorn en hel dag kan vara avslappnande, haha! Tack Humlan och/eller uppochner. :lol:

Näe, idag ska jag jobba. Basta.

Puss på er alla surödlor!

Kram Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Skriver under på hur viktigt det är att anmäla sig till donationsregistret. Min pappa dog när jag var fem år. Han fick två nya njurar men kroppen stötte bort dem båda - idag hade det kanske gått med förfinad teknik. Iallafall - anmäl er till donationsregistret! Något barn kanske får behålla sin mamma/pappa...!!!
Mamma till två pojkar.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men fy vad hemskt K-ina! :cry: Hur gammal var du då?

Jag vet inte vad gemene man skulle kunna ha för argument mot donation. Oftast tror jag bara att det är okunskap om att man måste anmäla sig aktivt.

Kram Jannika
blomman

Inlägg av blomman »

Åh, K-ina, det måste ha varit tungt, när man är så liten, men ändå tillräckligt stor för att förstå och minnas..
Självklart är det jobbigt i alla åldrar att mista en förälder, men ett riktigt litet barn kanske inte är så medvetet.
Minns du honom?
Kram till dig :heart:

Jannika, jag tror det kan finnas en och annan som INTE vill donera, även om jag inte heller kan se vad man skulle ha för argument emot egentligen.
många vet nog inte, som du skriver att man måste aktivt välja. Förut var det ju så att sa man inget var det ett ja, nu är det tvärtom, eller upp till ens efterlevande att bestämma.
Förr hade jag donationskort på baksidan av körkortet, men det kan man väl inte ha länge? nu är det väl bara registret som gäller?

Jag borde verkligen ge blod, om jag får. Är en 0, alltså akutblod, och har dessutom bra blodvärden (mellan 135-145). Så nu ska jag se till att få tummen ur..
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Kram till er tillbaka! :heart:

Pappa dog midsommaren 1974 och jag skulle fylla fem i augusti. Jag minns ganska mycket av honom och härom dagen kom jag underfund med att mina starkaste minnen är förknippade med hans sjukdom. Riktiga vardagsminnen är färre - antagligen för att vår vardag verkligen präglades av hans sjukdom. Jag minns taxin till och från dialys, jag minns telefonsamtalet från Sahlgrenska om en ny njure, jag minns hans gula hudfärg när han hade gulsot osv. Och när jag höll i ficklampan när mamma lade om sår mitt i strömavbrottet! Men det är inte så jobbigt att tänka på detta - det känns avlägset och odramatiskt.... '
Däremot bubblade det upp massor av oarbetade känslor i och med att jag fick egna barn. Man KAN dö från sina barn insåg jag då med förfäran! Detta kommer upp till ytan då och då och jag har tom. träffat en kurator för samtal en gång. Det är inget öppet sår, inget som svider - men ett bleknande ärr... Och vem vet om man nånsin blir färdig med det.

Jag tror inte heller att det är så många som har argument mot donation... Det mesta är okunskap om regler men OM man har tagit ställning mot organdonation så är jag den första att respektera det! Det handlar om att göra ett aktivt val - simple as that!
Mamma till två pojkar.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jo, jag försöker mer förstå hur man skulle kunna tänka. Kanske att själen finns kvar i kroppen även efter döden (a la egyptierna) eller att det känns fel att skära i en död kropp eller nåt sånt kanske? Eller att man helt enkelt inte ens vill tänka på att man ska dö så småningom.

Nu har min spärr släppt. Tjoho! :thumbsup:

Hoppas alla mår bra. :heart:

Kram Jannika
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Jag är glad och tacksam :lol: :lol:

Min plånbok är tooooom, jag har fallit i scrapbooking träsket :? hur hamnade jag där? jag som inte kan pyssla, jag som inte har tålamodet, inte det önskade konstnärliga ögat, inga flinka fingrar. Hur gick det till? Mio älskar detta förståss men det går ju hur mycket pengar som helst. haha -ska ha -ska ha är mina nya ledord.

Sorry att jag drog ner nivån från ert andliga ämne men scrap kan också vara andligt :lol: kanske därför jag håller på. Ibland måste man bryta och helt enkelt göra något annat.

Nu ska jag vila en stund när Mio sover, men jag vet hur jag är: först ska jag scanna nätet :? . Imorgon ska jag träffa Anna :heart:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej gulle-kiki! :heart:

Pyssel kan absolut vara andligt, här är vi inte så noga med nivån. Skönt va? :lol:

Synd på slantarna bara, kan du inte välja billigare material? Mycket kan man ju fixa till själv om man bara har verktygen. Se där, en klokskap som går att överföra på det mesta. :wink:

Jag scrappar, typ, och pysslar mer än gärna. Det har gått i arv. Mina killar är ena riktiga pysseltomtar och Nike börjar bli lite smittad. Jaja är dösur för att de bara pysslar på hans sexårs EFTER att han har gått hem. Han går ju inte på fritids och de har tydligen valt att lägga allt pyssel efter skoltid. Så vi har pysselstuga hemma istället. Så Anna skulle behöva komma hit och städa med för det är mer än skitigt i hörnen här, haha!

Kram Jannika
Elle

Inlägg av Elle »

TACK blomman för att du lyfte upp frågan om donation! Jag vet att jag fyllt i ett kort för längesedan men ringde för säkerhets skull till Donationslinjen. Tack!

Jannika skönt att spärren släppt! Nu börjar det närma sig, bara 1 1/2 månad kvar. Känner ni er "klara"?

kiki scrappa är en helt ny och oprövad värld för mig. Är inte så "pillig" av mig så jag skulle nog tappa tålamodet fort. Däremot att baka, det är avkoppling för själen tycker jag!

Idag på em har vi haft lite 1-årskalas för Lilly. Hon var lite hängig imorse så vi fick ställa in en "parkdate" på fm och ta det lugnt hemmavid men hon piggnade till efter långluren. Hon tittade på oss med en så härlig blick när vi sjöng, ung som hon sade: -Har ni blivit helgalna hela bunten? :lol:

Nu ska jag ta och packa. Imorgon far jag och min bästa kompis upp till vårt andrahem Sälen. Vi ska ha en riktig myyyyyshelg och bara pyssla om varandra. Härligt!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannika

Inlägg av Jannika »

Guuu vad ni lyxar er i Sälen för jämnan. Inte alls avis. O:) :lol:

Klara är vi ju inte, näe. Allt pyssel som rör vilka som kommer är kvar förstås och det är rätt mycket eftersom vi har en massa överraskningar till gästerna, haha! (Kanske tur för dig att du inte kan komma Fjällan :wink: ) Närå, vi gör bara snälla saker. :D

Lite klädfrågor olösta eller inte fixade. Det är många som ska ekiperas. Killarna ska ha små kostymer och brudarna likadana gräddbakelser. De är SÅ söta hela bunten. :heart:

Kram på er! Jannika
Sussi

Inlägg av Sussi »

Snabbrapport från lånad dator på sjukhusets lekterapi :)

Allt flyter på kanonbra, faktiskt! William är superduktig på att ta insulinsprutor och kolla blodsocker själv, rena proffset!! Han är på bra humör, men tycker det är lite långtråkigt här. Idag ska vi få lunchpermis och gå ner på stan och äta, och till kvällen har vi fått biljetter till Storvreta-AIK (innebandymatch) från lekterapin! Alla i personalen är otroligt rara och duktiga, så det går ingen nöd på oss. :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"