Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Stilla

Inlägg av Stilla »

Jannika skrev:411 skulle ju passa lite till nyåret också, ...när det skymmer över jorden när det mörknar i vårt hus/.../lust att tända ljus. Raden Fågelns dun och solens kärna... älskar jag! Är det krånglig melodi? Vi vill ju att alla ska kunna sjunga med.

Vi skulle kunna tänka oss nåt med nyårstema också på slutet, det tror jag prästen skulle kunna sy ihop fint i sitt vigseltal. Några tips?

Jag kan inte många psalmer förutom klassikerna till jul och sommarlovet men Du är helig gillar jag. Den är fin och enkel. Lite lovsång kanske inte är fel även om det är bröllop?

Kram Jannika
Tror inte 411 har så krånglig melodi. En kantorsvän lärde mig att den går att sjunga på melodin till 285 också, det är en melodi som många i den äldre generationen lär kunna. Några bra nyårspsalmer känner inte jag till... "Du är helig" är bra, gissar att du menar den där lite svängiga? Den står väl också i psalmboken nu? Lovsång är inte fel! Och förslagen från Pippilotta var ju jättefina! Lycka till!
Kram Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi var på ett bröllop för några år sedan (med ärkebiskopen som vigselförättare! :shock: ) då de hade med Härlig är jorden. Det var oerhört starkt, texten blir väldigt fin till ett bröllop. Det var på trettondagen, så det är ju samma tid ungefär.
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Tack för välkomnandet! :)
Jannika skrev:TACK Pippilotta! Den första gillade jag verkligen texten på. Är det här officiella psalmer eller? Jag visar darlingen direkt.

Kram Jannika
Kul du tyckte om dem :D

Om det är officiella psalmer eller inte vet jag faktiskt inte. När vi gifte oss, april -06, hittade jag dem på internet. Då ryktades det om att de skulle komma att finnas med i en tilläggsdel i nyutgåva av psalmboken. Om det stämmer eller ej har jag ingen aning om. Vår präst visste inte hur det låg till med den saken då, men hade hört talas om texterna och tyckte det var jättekul att vi valde dem. Gästerna uppskattade dem också. Vi delade helt enkelt ut ett vikt A4-blad i kyrkan där vi skrivit ner texterna tillsammans med enkelt program.

Om ni vill ha någon eller båda av dem kanske eran präst kan svara på om de finns med i någon psalmbok nu?
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack Stilla, Pippilotta och Torpan! Vad gulliga ni är som engagerar er i våra psalmfunderingar. :heart:

Varken jag eller darlingen är kyrkligt aktiva men vi är ju definitivt en del av den kristna traditionen och det har vi märkt att vi gillar att vara. Vi har inget emot att ha med psalmer för det blir ett tillfälle för alla som är på plats att delta aktivt men det får bli av rätt sort om ni förstår hur jag menar.

Det finns ju dock mindre roliga delar i den kristna traditionen och jag har personligen lite svårt för när det blir för mycket domedag och maskulinum. Jag tror gudskraften är könlös eftersom den finns överallt.

Härlig är jorden är ett lysande förslag! Fin text, underbar melodi, alla känner till den även om inte alla kan texten. Tack världens tjusigaste uppslagsverk! :wink: :heart:

Smart med programmet Pippilotta, det tänkte vi också ha eftersom många av de musikinlag vi ska ha med kräver lite bakgrundshistoria, haha!

Jag ska delge darlingen alla era fina förslag när han kommer hem med barnen från skogen.

Jag ringde min 80-åriga mormor häromdagen för att fråga hur hon hade tänkt göra med bröllopet. Troligen är hon med under vigseln men hoppar festen. Mitt i den diskussionen utbrister hon: "Han är ju så snygg din Andreas! Och snäll. Där har du haft tur! Honom får du vara rädd om." Ja, jag vet, sa jag lite förvånat. "Ja, du ser inte så illa ut du heller..." :lol: Min mormor har nog missuppfattat vem hon är släkt med, hon ska väl vara på min sida, eller? :wink:

Kram till alla surisar! Jannika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:oops: Tack.

Bra mormor. De är sådana, min var också en sån. "Att du kunde få en så stilig karl, det trodde jag ju inte" är ett direkt citat. :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: :lol: Skönt att det finns fler...
blomman

Inlägg av blomman »

Jannika! Nu har jag träffat herr K över en stand-up-kväll, en frukost och en promenad, och förhört mig om ni var duktiga på att vara ambassadörer. Du var en suverän publik tydligen, men han sa att både han och Tobias var riktigt dåliga den kvällen.
I torsdags var de däremot i högform, så jag hade mer tur än er :lol: .

Psalmer kan jag inte ett endaste dugg om, men hoppas ni hittar nån bra.
Däremot har jag observerat en konstig grej. Det finns massor med folk som antingen säger såhär
"Vad prästen pratade mycket om Gud"
Eller
"Vad skönt med en präst som inte pratade om Gud så mycket"
Vid bröllop och dop.

Öh... :?: :shock:
För det är inte prästens jobb, kall och övertygelse? Om man döper alternativt gifter sig kyrkligt, är det inte för att man tror på Gud?

Att inte vilja ha psalmer eller snack om Gud vid de här tillfällen, är inte de lite som om att låna nåns stora, tjusiga hus för att ha fest i, och sen be honom vara i källaren hela kvällen.
"Du, Bengt, vi vill gärna ha fest i ditt hus, det är så fint och passar så väl för fester. Men du kan väl hålla dig undan lite? Och prata inte om dina intressen för det gillar inte folk. Vi vill förresten gärna använda din stereo, men du får plocka undan dina skivor, för vi vill inte ha din musik.."
Jannika skrev: Varken jag eller darlingen är kyrkligt aktiva men vi är ju definitivt en del av den kristna traditionen och det har vi märkt att vi gillar att vara. Vi har inget emot att ha med psalmer för det blir ett tillfälle för alla som är på plats att delta aktivt men det får bli av rätt sort om ni förstår hur jag menar.
Helt rätt. Att välja mellan de kristna psalmerna som finns och välja något man gillar är ju självklart.
Jag bara stör mig på folk som liksom gärna vill ha allt det fina med kyrkan, men absolut inte nåt prat om Gud..
Jag tycker det är att kränka andra människors tro!
Nu kan jag inte uttala mig om hur man känner det OM man tror, ateist som jag är, men jag tycker respekt för varandras olika livsåskådningar är otroligt viktigt!

Eller hur ser ni på det här? Att folk vill ha kakan och äta den..?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Intressant diskussion om kyrkliga traditioner! :D

Själv stör jag mig på enbart en grej när det gäller kyrkliga traditioner:

Det är barndop. en alldeles bedååårande lite tremånaders ligger där i någons famn och gurglar, pratar och hoar. Stora ögon, nyfikenhet i legio och världens mest underbara ålder.

Sedan kommer allt snack om "syndernas förlåtelse" och att "barnet nu blivit räddat undan från sin arvsynd" om det vill sig värst.

En tremånaders kan inte synda. :( Det-är-en-bebis. :x Sluta upp att snacka om SYND och SYNDANDE vid barndop och ceremonin blir SÅ mycket vackrare :!:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Päivi skrev:Intressant diskussion om kyrkliga traditioner! :D

Själv stör jag mig på enbart en grej när det gäller kyrkliga traditioner:

Det är barndop. en alldeles bedååårande lite tremånaders ligger där i någons famn och gurglar, pratar och hoar. Stora ögon, nyfikenhet i legio och världens mest underbara ålder.

Sedan kommer allt snack om "syndernas förlåtelse" och att "barnet nu blivit räddat undan från sin arvsynd" om det vill sig värst.

En tremånaders kan inte synda. :( Det-är-en-bebis. :x Sluta upp att snacka om SYND och SYNDANDE vid barndop och ceremonin blir SÅ mycket vackrare :!:
JA! Och som om Gud skulle neka en odöpt unge? Huga. Jag må vara sällsynt oreligiös för att ha sån stark tro, men dop är nog den värsta religösa onödan tycker jag, mest baserat på just det du skriver Päivi!
kiki

Inlägg av kiki »

[quote="TorpSaraJA! Och som om Gud skulle neka en odöpt unge? Huga. dop är nog den värsta religösa onödan tycker jag, [/quote]

:thumbsup:

Jag är säker på att Gud vakar över mina odöpta ungar på ett bra sätt :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Vad skönt att vi hade skött oss, blomman!
Jag bara stör mig på folk som liksom gärna vill ha allt det fina med kyrkan, men absolut inte nåt prat om Gud..
Jag tycker det är att kränka andra människors tro!
Nu kan jag inte uttala mig om hur man känner det OM man tror, ateist som jag är, men jag tycker respekt för varandras olika livsåskådningar är otroligt viktigt!

Eller hur ser ni på det här? Att folk vill ha kakan och äta den..?
Ja, jag vet inte... Jag tror att folk överlag har svårt att förhålla sig till religion i vårt sekulariserade och rationella samhälle.Jag ser det nog inte som en kränkning av de mer bokstavstroende utan som ett diffust, kanske inte helt genomtänkt ställningstagande för sin egen syn på tro när man vill ha det på ett visst vis. Jag tycker även att de som tror lite eller inte vet eller inte tror alls ska få vara i kyrkan om de vill det, par med olika religiös grundsyn gifter sig ju och får ihop det. Kanske finns det något i ritualerna eller traditionen eller tillfället som slår an något som kan liknas vid tro hos dem. Vem är jag att döma? Däremot tycker jag att det är viktigt att det som är med i ett dop eller ett bröllop känns bra för föräldrar eller par. Man kan ju prata om gudskraften på många sätt, endel gör det mer "modernt" andra mer traditionellt. Fint så.

Jag har själv väldigt svårt för mycket av det förtryck som svenska kyrkan stått för och fortfarande står för. Jag tror inte alls att gudskraften är dömande. Jag tror att det är bara kärlek, inget annat. Men det är ju utövarna, inte budskapet. Och jag har svårt för det missionerande a la JeVi. Jag tycker det är bättre att LEVA kärleken och föregå med gott exempel och ha tillit till att människor hittar sin egen väg till tron, vilken den nu än är.

Jag kan också se starka avtryck av många andra religioner som flätats in i den kristna (det har vi ju diskuterat förut, det var ju själva orsaken till den här trådstarten från början) och för mig känns det häftigt att vara del av ett religiöst sammanhang som går låååångt tillbaka, långt innan GT skrevs och Jesus ens var född.

Men borgerligt hade gått bra det med, för mig är firandet av vår kärlek (som en del av något större) det viktigaste. En markering utåt att vi är familj, det är vi nu och framöver och en hyllning till de tio år som vi haft varandra och våra fyra barn som är en manifestation av den kärleken. Jag är övertygad om att vi var ämnade för varandra innan vi förstod det själva och att det här inte är det första livet vi delat.

Kram Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jannika skrev::En markering utåt att vi är familj, det är vi nu och framöver och en hyllning till de tio år som vi haft varandra och våra fyra barn som är en manifestation av den kärleken. Jag är övertygad om att vi var ämnade för varandra innan vi förstod det själva och att det här inte är det första livet vi delat.
Vad vackert Jannika :( :heart:
Har ni era egna löften i kyrkan? Isåfall borde du få med det här, så otroligt fint sagt om er kärlek!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
blomman

Inlägg av blomman »

Jannika skrev:Jag tycker även att de som tror lite eller inte vet eller inte tror alls ska få vara i kyrkan om de vill det,
Det ska de absolut få vara. Men jag tycker bara att man som sagt inte kan låna Bengts hus för att ha fest i utan att låta Bengt vara med.
Oavsett orsaken till att man väljer att döpa i kyrkan eller gifta sig där, så kan man iallafall inte komma och gnälla efteråt för att prästen pratade mycket om Gud. För det har jag hört folk göra flera gånger.
Om de av nån anledning inte vill höra om Gud.. ja, gå inte till kyrkan då..
Är jag för hård i mina åsikter? Förmodligen, det är jag alltid, det är nåt jag jobbar på :roll: ..

Hursomhelst tror jag ert bröllop kommer bli jättevackert och alldeles precis som ni vill ha det!
Jannika skrev: Jag har själv väldigt svårt för mycket av det förtryck som svenska kyrkan stått för och fortfarande står för. Jag tror inte alls att gudskraften är dömande. Jag tror att det är bara kärlek, inget annat. Men det är ju utövarna, inte budskapet.
Det finns många som använder alla förtryckande medel som är tillgängliga för att styra folk. Det är sorligt, och tråkigt för alla er troende som får betala priset för det i samhället.
Förtrycket av kvinnor och fördömandet av homosexuella suddas väl sakta ut, men historien finns där och är svår att glömma.

Men även som ateist blir man ifrågasatt faktiskt. Människor har behov av att dela in andra i fack, vi och dem. I vissa sammanhang anses jag bra som ateist i andra får jag nästan be om ursäkt. (Fast det gör jag inte)

I mitt tycke verkar inte religion i stort föra samman människor, det verkar mer separera dem från varandra. För att man har fördomar mot varandras livsåskådningar, oavsett om man tror eller inte tror.
Människor gör andra människor illa p.g.a hur de tror eller inte tror. Dagligen..
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Som vanligt när det kommer till religiösa diskussioner kan jag inte hålla tyst... :roll:
blomman skrev:
Människor gör andra människor illa p.g.a hur de tror eller inte tror. Dagligen..
Ja. Så är det. Kanske är det det som är arvssynd? En tremånaders bebis är inte nån syndare! Men "stackarn" är född in i ett sammanhang, en värld, där vi inte kan låta bli att göra varandra illa hur mycket vi än försöker. Därav prat om syndernas förlåtesle vid dopet. Gud behöver inte dopet. Det är klart han inte ”nekar en odöpt unge”! Men vi kanske behöver dopet. Är vi döpta vet vi, har vi löftet, att vi är älskade hur det än är för övrigt i livet. Att vi sen är älskade även odöpta, det är en annan sak!
Jannika skrev: Jag tror inte alls att gudskraften är dömande. Jag tror att det är bara kärlek, inget annat.
Du har ju alldeles rätt! Att ”döma” betyder inte att ”döma till straff”, ”finna skykldig” en dom kan likaväl vara friande som fällande. Det är ju detta som är unikt i kristen tro – att Gud vet hur vi har det, för han är en av oss. Om vi med vett och vilja och mot bättre vetande gör varandra illa – då är det synd, det kanske alla kan hålla med om? Men när vi gör så gott vi kan – då är det kanske fortfarande synd att vi gör ont mot varandra, men visst kan DU förlåta ditt barn som gör dumma saker, du förstår ju att barnet inte vet bättre? Gud förstår att vi inte vet bättre…
blomman skrev:
Oavsett orsaken till att man väljer att döpa i kyrkan eller gifta sig där, så kan man iallafall inte komma och gnälla efteråt för att prästen pratade mycket om Gud. För det har jag hört folk göra flera gånger.
Om de av nån anledning inte vill höra om Gud.. ja, gå inte till kyrkan då..
Är jag för hård i mina åsikter? Förmodligen, det är jag alltid, det är nåt jag jobbar på :roll: ..
Huvet på spiken, du är inte alls hård! Jag håller med du, jag! Ibland tycker jag kyrkan bara jolmar med för att alla ska bli nöjda och ”besöksantalet” ska hållas uppe… Det är klart att alla är välkomna! Men om man inte vill ha det som kyrkan står för... det är ju som att gå till simhallen och klaga över att man blev blöt!

Ja var jag står kan väl ingen ha missat… :roll: :lol:
:heart: Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej kära Surödlor! Long time no see... :heart:

Mitt öga fastnade på psalmdiskussionen, så då måste jag berätta att vi hade just "Härlig är jorden". Dessutom "Det är en ros utsprungen". Mina båda älsklingspsalmer. Därmed var då tidpunkten bokad - juletid. Så det blev 21 december. Sen sjöng min stora härliga kör "Amazing grace" som ingångsmusik, ståendes längs altargången, och "Hallelujah" ur Messias från läktaren som utgångsmusik.

Alldeles underbart fantastiskt.... SUCK! :D :wink:

Kramar alla!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"